ریمپ ایسیو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ریمپ ایسیو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ریمپ ایسیو (Remap ECU) تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی ECU خودرو قرار می گیرد . ریمپ ، خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند . مپ ایسیو به طور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد و وقتی ریمپ ایسیو جایگزین آن شود تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب ، مصرف سوخت ، ناک ایجاد خواهد شد .

ریمپ ایسیو

ECU  ایسیو ، یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند . سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو موتور را تنظیم می کنند . این کار به طور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار انجام می شود .

در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی ، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ایسیو امکان پذیر است . ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند ، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت کاملا بهینه شده و کاهش خواهد داشت ، شتاب خودرو بهتر می شود و ناک هم رفع می گردد .

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

ریمپ ایسیو چگونه کار می کند ؟

ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو می گردد . برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری مورد بازنگری قرار می گیرد . نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثر راندمان تغییر پیدا می کند که این کار با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود . مپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازنگری قرار گرفته است . هنگامی که ماشین شما ریمپ می شود می شود ، نرم افزار تنظیم شده به پورت OBD وصل می شود و سپس مپ خودرو را با نسخه جدید ( ریمپ ایسیو ) تغییر می دهد تا عملکرد موتور را افزایش دهد . توانایی فلش به طور مستقیم از طریق OBD  باعث شده است که صنعت ریمپ ایسیو به طور چشمگیری جهش پیدا کند .

آیا ریمپ کردن برای خودرو ضرر دارد ؟

ریمپ کردن آوانس جرقه را تغییر می دهد و این تغییر باید براساس طراحی و توان موتور خودرو انجام شود . اگر ریمپ کردن توسط افراد غیر متخصص انجام شود و آوانس جرقه با موتور هم خوانی نداشته باشد ممکن است سپپ شکستن و آب شدن پیستون و در نتیجه یاتاقان خودرو شود . گرچه ریمپ کردن می تواند خودرو را برای شرایط آب و هوایی ، کیفیت سوخت آماده کند اما اگر این کار براساس افراد ماهر انجام نشود آسیب های فراوانی به خودرو وارد می شود که شامل موارد زیر است :

1- خرابی کاتالیست

2- افزایش دمای موتور

3- سوختن واشر سرسیلندر

4- افزایش مصرف سوخت

مزایای ریمپ ای سی یو

1- بهبود عملکرد خودرو

2- کاهش مصرف سوخت

3- جلوگیری از ناک زدن موتور

4- افزایش شتاب خودرو

فاکتورهای قابل تغییر توسط ریمپ

1- سیستم توربوشارژ

2- تغییر زمان بندی سوپاپ ها

3- سیستم سوخت رسانی و جرقه

4- فن رادیاتور

5- دریچه گاز

6- منیفولد ورودی هوا

چرا شرکت های خودروسازی ریمپ ای سی یو را انجام نمی دهند ؟

شرکت های خودروسازی باید استانداردهایی مانند میزان آلایندگی خودرو ، مصرف سوخت را در نظر بگیرند . همچنین خودروها با تیراژ بالا و ساخته می شود و شرایط برای همه یکسان است و از استاندارد خاصی پیروی می کنند . برای مثال کارخانه های خودروسازی خودروها را طوری طراحی می کنند که در شرایط آب و هوایی مختلف کارکرد داشته باشد و نمی توانند خودروها را براساس شرایط آب و هوایی خاصی تولید کنند .

در تولید خودروها معمولا سخت ترین شرایط به عنوان استاندارد در نظر گرفته می شود . بنابراین تولید انبوه و استانداردها به تولید کنندگان اجازه نمی دهد که تولید خودروها را براساس شرایط و کیفیت سوخت در سایر کشورها طراحی کنند . به همین سبب برخی برای سازگار کردن خودرو از ریمپ ای سی یو استفاده می کنند تا خودرو با شرایط محیطی که در آن زندگی می کنند سازگار شود .

ریمپ ECU چیست ؟

ریمپ ایسیو به انجام یک سری بازتنظیمات نرم‌ افزاری و تغییر پارامترهای واحد کنترل الکترونیکی خودرو ( ایسیو ) گفته می ‌شود که می ‌توان به کمک آن بهره‌وری کارکرد موتور را بر حسب شرایط تغییر داد و ارتقا بخشید .

کارخانجات سازنده اتومبیل معمولا یک نوع تنظیمات نرم ‌افزاری را بر روی ایسیو آپلود کرده و محصولات خود را با همان مپ یا تنظیمات یکسان راهی نواحی مختلف یک کشور می‌ کنند . در چنین شرایطی ممکن است کیفیت آب و هوا ، دما ، ارتفاع و سایر ویژگی‌ های جغرافیایی یک منطقه کشور نسبت به ناحیه دیگر آن متفاوت باشد . تحت این وضعیت ای سی یو در تمامی مناطق به صورت یکسان عمل کرده و تنظیمات آن در بخش ‌هایی همچون آوانس جرقه ، میزان و زمان پاشش سوخت ، زمان شروع به کار فن رادیاتور و غیره ، در تمامی نواحی جغرافیایی کشور یکسان خواهد بود .

حال فرض کنید اگر یک منطقه دارای ارتفاع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور باشد ، بنابراین غلظت اکسیژن، دما و فشار هوای آن منطقه با سایر نواحی متفاوت بوده و هوایی که وارد موتور خودرو می ‌شود از ویژگی ‌های متفاوتی با سایر مناطق برخوردار است . حال اگر ایسیو تحت شرایط ثابت و بدون در نظر گرفتن کیفیت متفاوت هوای منطقه اقدام به پاشش سوخت کند ، احتمالا موتور تمامی راندمان خود را به نمایش نخواهد گذاشت و بخشی از توان آن غیر قابل استفاده باقی خواهد ماند ؛

تحت این شرایط پیشرانه دچار ریپ و بد کار کردن خواهد شد .
اگر بخواهیم از بوجود آمدن این مشکل پیشگیری کنیم ، می ‌توان با تغییر پارامترهای مربوطه در ایسیو نظیر جداول سیستم جرقه و سوخت ‌رسانی ، زمان و میزان پاشش سوخت و غیره را تغییر داد و به ارتقای راندمان موتور بر حسب شرایط آب و هوای آن منطقه کمک شایانی کرد . همچنین کیفیت متفاوت سوخت نیز می‌تواند شرایط مشابهی را برای پیشرانه ایجاد کند و موجب کاهش راندمان آن شود .

بنابراین تغییر پارامترهای مربوط به هر بخش در نرم افزار یا مپ ایسیو می ‌تواند موجب بهبود عملکرد ، افزایش شتاب ، کاهش ناک و تقلیل مصرف سوخت خودرو شود . به عنوان مثال در ریمپ می ‌توان پارامترهای سیستم سوخت ‌رسانی و جرقه‌ زنی را فقط در دورهای بالای موتور تغییر داد که در این صورت ، به هنگام باز شدن کامل دریچه گاز و افزایش دور موتور شتاب بیشتری نصیب اتومبیل می ‌شود و پس از پایین آمدن دور موتور ، دوباره پیشرانه در همان شرایط استاندارد به کار خود ادامه می ‌دهد تا در حالت عادی تغییری در میزان مصرف سوخت پدید نیاید .

عیب یابی سنسور توسط ایسیو :

اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :

1- افزایش آلایندگی خودرو

2- ایجاد بد شدن خودرو

3- مصرف سوخت بالا

4- بد کاری کردن خودرو

5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن

6- عدم ایجاد حالت ساسات

7- روشن شدن فن

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

سازندگان معروف ای سی یو چه شرکت های می باشد :

1- شرکت NIPPON DENSO  در کشور چین

2- شرکت SAGEM در کشور فرانسه

3- شرکت MAGNETI MARELLI  در کشور ایتالیا

4- شرکت SIEMENS در کشور آلمان

5- شرکت FORD در کشور آمریکا

6- شرکت DELCO در شرکت آمریکا

7- شرکت BOSCH در کشور آلمان

ریمپ ایسیو

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد .

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

چه پارامترهایی توسط ریمپ قابل تغییر است ؟

1- تغییر پارامترهای جداول سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی:  به کمک تنظیم مجدد یا ریمپ سیستم سوخت و جرقه می ‌توان میزان مصرف سوخت و قدرت پیشرانه را در این قسمت ارتقا بخشید .

2- تغییر پارامترهای مرتبط با سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ‌ها:  در این بخش نیز می ‌توان برحسب نیاز جداول گشتاور و توان پیشرانه را مورد بازنگری قرار دارد .

3- تغییر پارامترهای سیستم توربو شارژ:  در این بخش می ‌توان پارامتر جداول بوست توربو شارژ را تغییر داده و موجب افزایش بوست توربو در محدوده‌ ایمن شد . در نتیجه راندمان مجموعه توربو شارژ افزایش یافته و لگ توربو کاهش می ‌یابد که باعث زودتر وارد شدن توربو شارژ به مدار می‌ شود .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره داغ شدن بیش از حد موتور خودرو ، دلایل و راه حل ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.