مشخصات فنی ابرخودروی هنسی ونوم F5 + اولین تجربه رانندگی با آن

مشخصات فنی ابرخودروی هنسی ونوم F5 + اولین تجربه رانندگی با آن

در سال 2014 بود که هنسی برای نخستین بار هایپر کار ونوم F5   را معرفی کرد . این تیونر مطرح آمریکایی اعلام کرد به دنبال دست یابی به سقف سرعت 467 کیلومتر با دست پرورده جدید خود است .

هنسی ونوم

پس از گذشت 5 سال و روزشماری ‌های فراوان هنسی هنوز یکی از 24 دستگاه ونوم F5 در نظر گرفته شده را به دست مشتریان نرسانده هر چند جزئیات زیادی از این خودرو در دست است ، هیولایی به دنبال شکار کونیگ زگ و بوگاتی می ‌باشد .

این تیونر در صفحه رسمی خود در شبکه‌ های اجتماعی اعلام کرده اولین خودروی تکمیل شده را تابستان سال جاری میلادی رونمایی خواهد کرد .

هنسی هم‌ زمان با انتشار این خبر ها رندری اولیه از ونوم F5 مربوط به چند سال پیش را نیز منتشر کرده است . تغییرات این خودرو نسبت به ونوم F5 زرد رنگی که بعداً دیده شد خیلی زیاد نبوده اما اگر نگاه دقیق ‌تری داشته باشید می ‌توانید تغییراتی را به ویژه در سپر جلو و چراغ‌ ها ببینید .

اما چیزی که کاملاً تغییر کرده سقف سرعت تائید شده این هایپر کار می ‌باشد . هنسی هم‌اکنون انتظارات را بالا برده و به دنبال دست ‌یابی به سرعت فراتر از 500 کیلومتر در ساعت می ‌باشد .

ونوم F5 برای دست ‌یابی به این رکورد افسانه ‌ای از پیشرانه 8 سیلندر 6.6 لیتری توئین توربویی که قدرت 1817 اسب بخاری و گشتاور 1617 نیوتون متری تولید می‌ کند استفاده خواهد کرد . هنسی گفته هایپر کارش کمی سخت ‌تر از بوگاتی شیرون خواهد بود و استحکام پیچشی بیشتری نسبت به رقیب خود خواهد داشت .

فکر می ‌کنیم این خودرو با قیمت 1.6 میلیون دلاری خود می ‌تواند به اهداف اعلامی دست یابد و به شدت منتظر نمایش این هیولا و ثبت رکورد های آن هستیم .

ابر خودروی ونوم F5

شرکت هنسی از محصول جدید خود ، ونوم F5 رونمایی کرد که 1600 اسب بخار قدرت دارد و ادعا شده است که می ‌تواند به سرعت 480 کیلو متر بر ساعت دست پیدا کند .

چندی پیش بود که هنسی تیزری از محصول جدید خود منتشر کرد . در این تیزر ادعا شده بود که خودروی F5 می‌ تواند به سرعت 482 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند . روز گذشته در نمایشگاه SEMA در لاس وگاس آمریکا ، هنسی از این خودرو با نام ونوم F5 رونمایی کرد . در این محصول مانند خودروی قبلی هنسی ، ونوم GT، بیشترین تمرکز سازنده بر دستیابی به سرعت بالا است ؛ اما برخلاف محصول قبلی هنسی ، این خودرو کاملا توسط خود این شرکت توسعه داده شده است .

محصول قبلی هنسی از شاسی و بدنه‌ ي تقویت ‌شده‌ ی لوتوس استفاده می‌ کرد ؛ اما ونوم F5 از یک بدنه‌ ی کاملا جدید ساخته‌ شده از الیاف کربن برخوردار است . تمام بخش‌های بیرونی خودرو از موادی با وزن‌ بسیار کم ساخته شده‌ اند و همین مورد سبب شده است این خودرو نسبت به محصول قبلی هنسی متفاوت باشد . همچنین ارتفاع این خودرو بسیار کم است ؛ به ‌طوری ‌که ضریب مقاوت آن در برابر هوا  ( ضریب درگ ) تنها 0.33 خواهد بود . برای مقاسیه بهتر است بدانید ونوم GT دارای ضریب درگ 0.44 و بوگاتی شیرون دارای ضریب درگ 0.38 است .

هنسی بر خلاف اکثر ابرخودرو هایی که امروزه در بازار وجود دارند از پیشرانه‌ ی هیبریدی برای F5 استفاده نکرده است . جان هنسی در مصاحبه ‌ای که با نشریه ‌ی تاپ گیر انجام داده است ، می‌ گوید : ( من طرفدار طرح‌ های کاربردی و ساده هستم و چندان علاقه ‌ای به خودرو های هیبریدی ندارم . ) نیروی مورد نیاز این خودرو از یک پیشرانه‌ ی کاملا سفارشی V8 تأمین می ‌شود . این پیشرانه‌ ی تمام آلومینیومی دارای 7.4 لیتر حجم است و می‌ تواند 1600 اسب بخار قدرت و 1762 نیوتون متر گشتاور تولید کند .

این قدرت با استفاده از یک جعبه ‌دنده‌ ی 7 سرعته‌ ی تک کلاچه مجهز به پدال شیفتر به چرخ‌ های عقب منتقل می ‌شود . امکان انتخاب جعبه ‌دنده ‌ی دستی نیز برای این خودرو وجود دارد ؛ اما هنسی عنوان کرده است اگر این خودرو را با جعبه ‌دنده‌ ی دستی خریداری کنید ، سیستم کنترل کشش این خودرو دائما تا سرعت 225 کیلو متر بر ساعت در رانندگی شما دخالت خواهد کرد که این موضوع ناشی از قدرت بسیار زیاد ونوم F5 است . همچنین برای چرخ‌ های این خودرو لاستیک ‌های میشلین سری Pilot Cup 2 در نظر گرفته شده‌ اند که عملکرد بسیار خوبی روی سوپر اسپرت ‌های امروزی دارند .

این خودرو دارای یک حالت رانندگی با نام V MAX است که پس از فعال ‌سازی ، ارتفاع باله‌ی عقب را کاهش می‌ دهد و اسپویلر های جلو را برای بهبود آیرودینامیک تصحیح می‌ کند . این خودرو می ‌تواند تنها در 10 ثانیه سرعت خود را از صفر به 300 کیلومتر در ساعت برساند و در عرض 20  ثانیه به سرعت 400 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند . بر طبق ادعای هنسی ، این خودرو توانایی رسیدن به سرعت 484 کیلو متر بر ساعت دارد . برای مقایسه ، باید بدانید این خودرو با اختلاف کمی از کنیگزگ اگرا RS و بوگاتی شیرون سریع‌ تر است .

در داخل کابین شاهد استفاده گسترده از چرم ، فیبر کربن و آلکانترا هستیم . ضمن اینکه اپل کارپلی نیز در داخل خودرو موجود است . فضای داخل کابین برای دو نفر کافی به نظر می ‌رسد و فضای جلوی زانوی مناسبی هم برای سرنشینان در نظر گرفته شده است .

در پایان باید بدانید از این خودرو تنها 24 دستگاه تولید خواهد شد و با احتساب مالیات و سایر عوارض ، قیمت هر دستگاه به 1.6 میلیون دلار خواهد رسید . ضمن اینکه امکان سفارش 600 هزار دلار آپشن نیز وجود دارد که در صورت سفارش آن‌ ها ، قیمت این خودرو به بیشتر از 2.2 میلیون دلار خواهد رسید . نکته‌ ی دیگر در مورد ونوم F5T زمان تحویل این خودرو است که توسط شخص جان هنسی صورت می ‌پذیرد و رویداد بسیار جالبی برای مالکان این خودرو خواهد بود . هنسی ونوم  F5  اولین نمایش عمومی خود را امروز در نمایشگاه SEMA در لاس وگاس تجربه کرد و باید دید آیا موفق خواهد شد رکورد های سرعت جهان را جا به‌ جا کند یا نه .

 دوئل کوئنیگ‌زگ آگرا RS و ونوم F5

شرکت آمریکایی هنسی که بیشتر به تیونینگ ‌های دیوانه ‌وار معروف است ، در سال 2011 اقدام به معرفی هایپر کاری بنام ونوم GT نمود . این ماشین بر روی شاسی لوتوس اگزیج ساخته شده بود و در ظاهر هم شباهت زیادی به اگزیج داشت اما شاسی لوتوس در ونوم GT تا حد زیادی تغییر کرده و اصلاح شده بود . این خودرو به یک پیشرانهٔ 7 لیتری V8 توئین توربو مجهز بود که 1260 اسب بخار قدرت داشت . ونوم GT همچنین با دستیابی به حداکثر سرعت 435 کیلومتر در ساعت توانست به‌ طور غیر رسمی سریع ‌ترین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد .

تولید این هایپرکار آمریکایی در سال 2017 پس از ساخت تنها 13 دستگاه خاتمه یافت ؛ اما این پایان ماجرا نبود چرا که هنسی در نمایشگاه سنا 2017 از جانشین ونوم GT با نام ونوم F5 پرده ‌برداری کرد . همانند قبل در ساخت این هایپر کار جدید هم لوتوس نقش داشته است اما این بار برخلاف ونوم GT ، لوتوس اقدام به طراحی و ساخت یک شاسی فیبر کربنی اختصاصی برای ونوم F5 نموده است . همچنین این ماشین در ظاهر نیز شباهتی به ساخته ‌های لوتوس ندارد . این هیولا به یک نیروگاه 73.4 لیتری V8 توئین توربو مجهز شده که نیروی خارق ‌العاده‌ ای برابر با 1600 اسب بخار و گشتاور ویرانگری معادل 1760 نیوتن متر تولید می ‌کند . تمامی این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک تک کلاچه به چرخ‌ های عقب انتقال پیدا می ‌کند . البته امکان سفارش یک گیر بکس شش سرعتهٔ دستی هم وجود دارد .

هنسی ادعا کرده که ونوم F5 توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 480 کیلومتر در ساعت را داشته و بنابراین رکورد سریع‌ ترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود خواهد کرد ؛ یعنی رکوردی که فعلاً در اختیار رقیبش در این دوئل است . همانند سلفش ، ونوم F5 هم خودروی تولید محدودی است و تنها 24 دستگاه از آن ساخته می ‌شود که قیمت پایهٔ هرکدام برابر با 1.6میلیون دلار است .

کوئنیگ‌زگ آگرا RS

شرکت سوئدی کوئنیگ‌زگ در سال 2011 هایپر اسپرت جدیدی بنام آگرا را معرفی نمود . این خودرو جانشین مدل CCX محسوب می‌ شود که بین سال‌ های 2006 تا 2010 تولید می ‌شد . آگرا هم مانند CCX یک هایپر کار موتور وسط است که در ابتدای توسعه ، برای آن یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 توئین توربو در نظر گرفته شده بود اما بعداً این موتور با یک نمونهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو جایگزین شد . تاکنون انواع بسیار مختلفی از آگرا ساخته شده که همهٔ آن‌ ها از همین موتور استفاده می ‌کنند اما قدرت آن در مدل‌ های مختلف متفاوت است .

ازجملهٔ یکی از برجسته ‌ترین مدل ‌های آگرا می ‌توان به مدل One:1 اشاره کرد . این مدل که در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی شد ، 1360 اسب بخار قدرت دارد که در کنار وزن 1360 کیلوگرمی ، نسبت قدرت به وزن یک ‌به ‌یک را برای آن فراهم کرده است . در این دوئل ولی ما با جدید ترین عضو خانوادهٔ آگرا کار داریم که آگرا RS نام دارد و در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی شد . پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو در این مدل 1160 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند . این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌ های عقب انتقال میابد .

آگرا RS اخیراً در نوامبر 2017 با دستیابی به سرعت 447 کیلومتر در ساعت ، با غلبه بر بوگاتی ویرون سوپر اسپرت ، رسماً سریع ‌ترین خودروی تولیدی دنیا لقب گرفت . از سوی دیگر ، در نمایشگاه ژنو 2015 کوئنیگ‌زگ هایپر کار جدیدی بنام رگرا را به ‌عنوان جایگزین آگرا معرفی نمود اما با این ‌حال تولید آگرا همچنان تا امسال ادامه داشته است تا اینکه نهایتاً کوئنیگ‌زگ با معرفی نسخهٔ پایانی آگرا در نمایشگاه ژنو 2016 خبر از پایان تولید این هایپرکار داد . این مدل با ترکیبی از شاسی مدل RS و پیشرانهٔ مدل One:1 ساخته شده است . بدین ترتیب امسال نهایتاً تولید آگرا پس از هفت سال خاتمه یافت .

مقایسه مشخصات فنی

هنسی ونوم F5 کوئنیگ‌زگ آگرا RS
ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه 7.4 لیتر V8 5 لیتر V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت 1600 اسب بخار 1160 اسب بخار
گشتاور 1760 نیوتن متر 1280 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب 0 تا 300 10 ثانیه 13.1 ثانیه
حداکثر سرعت 480 کیلو متر بر ساعت 450 کیلو متر بر ساعت
وزن 1338 کیلو گرم 1395 کیلو گرم
نسبت قدرت به وزن 1196 اسب بخار بر تن 831 اسب بهار بر تن
قیمت پایه 1.6 میلیون دلار 2.5 میلیون دلار

هنسی ونوم

اولین رکورد شکنی بزرگ ونوم F5 ( 500 کیلو متر در ساعت )

کمپانی هنسی از برنامه خود برای عبور از مرز سرعت 300 مایل ( معادل 482 کیلو متر ) و دستیابی به رکورد 311 مایل ( 500 کیلو متر ) در ساعت خبر داده است . این تیونر و خودرو ساز تگزاسی اخیرا اعلام کرده که قصد دارد با ابر خودروی ونوم F5 مرز های سرعت زمینی برای یک اتومبیل خیابانی را جا به جا کند .

در مصاحبه ای که مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت با نشریه آنلاین  Motor Authority  داشته ، گفته :

در حال حاضر تست های CFD و مهندسین ما می گویند که برای دستیابی به سرعتی بیش از 300 مایل به قدرتی در حدود 1520 اسب بخار نیاز داریم . من دوست دارم به سرعت 500 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم .

یکی از چالش هایی که پیش روی هنسی قرار دارد ، یک مسیر مستقیم طولانی است تا ونوم F5 بتواند به رکورد یاد شده دست پیدا کند . باند مرکز فضایی کندی که هنسی معمولا در آنجا اقدام به رکورد گیری می کند ، فضای کافی برای رسیدن به سرعت 280 مایل ( معادل 450 کیلو متر ) را دارد .

آقای هنسی معتقد است برای ثبت چنین رکورد شگفت انگیزی احتمالا یک اتوبان طولانی را موقتا خواهند بست ، مثل کاری که کوئنیگ زگ با سوپر اتومبیل Agera RS به منظور ثبت رکورد 444.6 کیلومتر در مسیری خالی در نوادا انجام داد .

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو مرسدس بنز کلاس A + نقد و بررسی آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.