نگاهی اجمالی به چری و عملکرد آن + انواع موتور های چری

نگاهی اجمالی به چری و عملکرد آن + انواع موتور های چری

هر خودرویی که در شرکت چری به دنیا می آید توسط تیم طراحی آن طراحی و تولید می شود . تیمی که توسط دو مدیر طراحی برجسته هدایت می شود . آقای James Hopes طراح سابق شرکت جنرال موتورز و آقای Hakan Saracoglu طراح سابق شرکت پورشه .

طراحی چری چهار بخش را پوشش می دهد . تناسب ، برند سازی ، زیبان طراحی و کیفیت . طراحی در چری به خوبی بیانگر آن است که طراحان آن درک درستی از خواسته و انتظارات مشتریان خودرو ، زمینه فرهنگی و روند بازار دارند . همچنین سیستم و فرآیندی در این شرکت وجود دارد که موجب می شود طراحی از استاندارد های بین المللی تبعیت کند . طراحی چری ، تناسب طلایی را با تناسب خودرویی ادغام می کند .

بطور کلی طراحی این تیم از نیرومندی و برازندگی اسب های چابک و سریع الهام می گیرد . خودرو های چری دارای خطوط دینامیکی هستند که مقاومت هوا را در برابر بدنه به کمترین میزان می رساند . در واقع ظاهر بدنه خودرو به صورتی طراحی شده که گویا در هر لحظه آماده حرکت و شتاب گرفتن است .
در طراحی استریم لاین ، از چراغ های عقب گرفته تا پلاک خودرو ، به گونه ایست تا تاثیر خطوط افقی روی بدنه را تقویت کند و در مجموع ظاهر کلی خودرو را باشکوه تر کند .

فن آوری ابری 1.0 ، محصول نسل اول این سیستم به شما اجازه رانندگی و عیب یابی مدرن در عصر اینترنت را می دهد . سیستم عیب یاب هوشمند به بهبود کیفی رانندگی کمک می کند لذا با این سیستم خودرو شما تنها یک ابزار حمل و نقل نیست و میتوان از آن هماهنند یه انسان هوشمند ، برای رفع نیازهای رانندگی کمک گرفت . این سیستم همانند یک سیستم 360 درجه نگهداری هوشمند مبتنی بر تکنولوژی ابری (Cloud) و با استفاده از پایگاه داده های هوشمند می باشد .

با کمک این سیستم یک ارتباط یکپارچه با اینترنت موبایل شخصی و شرایط محیطی رانندگی در جاده حاصل می گردد و همچنین سیستم سرگرمی خودرو و شبکه کن بخوبی با هم ادغام می شوند . از طریق این فن آوری به کمک سیستم هدایت صدای طبیعی و طرح واسط کاربری می توان به رانندگی ایمن با نظارت از راه دور بر پایه فن آوری ابری دست یافت و رانندگی خوشایندی را تجربه کرد و هر کاربر می تواند از طریق تعامل هوشمند انسان و ماشین حس شگفت انگیز آینده را تجربه کند .

انواع موتور های چری 

1- موتور  ACTECO

به واسطه نوآوری های مستقل ، چری خودروهایی با موتور های کلاس جهانی تولید می کند . از موتورهای 3 سیلندر تا موتورهای 6 سیلندر V شکل ، از موتورهایی با حجم 0.8 لیتر تا 4.2 لیتر و خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز ، موتورهای ACTECO دارای خط تولید کاملا مستقلی هستند . ACTECO سیستم های توربو شارژ ، DVVT ، TCI ، TGDI  و دیگر تکنولوژی های پیشرفته را با استانداردهای بین المللی نظیر یورو 4 منطبق کرده است . این تکنولوژی ها به صورت گسترده در تولید اتومبیل های چری مورد استفاده قرار می گیرد و تجهیزات اتومبیل ها نیازمندی های مختلف رانندگان را برآورده می کند .

DVVT -2

موتورهای 1.6 لیتری DVVT دومین نسل از موتورهای ACTECO می باشد که به دقت توسط چری طراحی شده و در سال 2011 در بین ده موتور برتر چینی قرار گرفت . چری سیستم ورودی متغیر (VIS) را با سیستم منیفولد طول متغیر (VIM) منطبق کرده است و عملکرد سیستم را هم در دور پایین و هم در دور بالا بهبود بخشیده است . به واسطه تکنولوژی  DVVT، باز و بسته شدن فازهای ورودی ( مکش ) و خروجی ( خروج دود ) را با دقت بیشتری کنترل می کند و قدرت موتور را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می دهد .

VVT- 3

VVT  قدرت موتور را افزایش می دهد در حالی که مصرف سوخت را در سطح اقتصادی و به صرفه نگه می دارد . (حدود 10 % )

S-Charger -4

در این سیستم ، شتاب کاملا خطی شده و کندی توربو را ندارد ؛ بنابراین موتور در هر زمان می تواند قدرت را به صورت پیوسته تامین کند ؛ از آنجا که بخشی از قدرت موتور صرف این سیستم می گردد ، در نتیجه بازده موتور کاهش یافته و منجر به افزایش مصرف سوخت می گردد .

TGDI -5 نسل دوم توربو شارژ بنزینی پاشش مستقیم

موتور 1.2 لیتری TGDI نسل دوم موتور منطبق بر سیستم بنزینی پاشش مستقیم (GDI) طراحی شده است ، زمانبندی متغیر سوپاپ ورود / خروج ( مکش / دود ) ، گشتاور بیشینه خروجی را افزایش قابل ملاحظه ای می دهد . با در نظر گرفتن تکنولوژی پمپ روغن متغیر و تکنولوژی ترموستات الکترونیکی ، حجم موتور 1.2 لیتری قدرتی معادل موتور 2.2 لیتر تولید می کند . در حالی که مصرف سوخت به طور چشمگیری کاهش می یابد . با دید طراحی کوچک سازی و سرعت پایین ، میل تعادل کمک می کند موتور سریعتر حرکت کند و تجربه لذت بخشی از رانندگی فراهم می کند . این مدل موتور روی اکثر خودروهای چری پیاده خواهد شد . مدل موتور هیبریدی در آینده مصرف سوخت را بیش از پیش کاهش خواهد داد .

TDDI -6

پایداری موتور را افزایش می دهد و بطور چشمگیری باعث افزایش قدرت و گشتاور موتور می شود .


گیربکس

بلوغ تکنولوژی سیستم انتقال قدرت چری ، ترکیب تکنولوژی سیستم انتقال قدرت مکانیکی و اتومکانیک ، هوشمندی ، راحتی ، سیستم انتقال سریع و با قابل اطمینان بالا ، کارایی بیشتر مصرف سوخت ، عملکرد قدرتمند خیلی خوب و مزایای دیگر ، لذت کاملی از رانندگی را فراهم کند .

CVT -1 سیستم انتقال قدرت پیوسته

سیستم انتقال قدرت قدرت CVT شرکت چری ، اولین سیستم انتقال قدرت پیوسته است که به طور مستقل در چین طراحی شده است و موفق شد انحصار شرکت هایی بزرگ چند ملیتی خودرو را بشکند . در مقایسه با سیستم قدیم  AT، این تکنولوژی به طور همزمان هم راحتی و هم مصرف سوخت مناسبی دارد . در حالیکه با هزینه کمتر نسبت به گیربکس های AT  وارداتی ، هزینه را به طور چشمگیری برای مصرف کنندگان داخلی کاهش داده است . با توجه به خصوصیات روانی و نرمی عملکرد CVT ، خودرو حرکت نرم ، روان و راحتی را در هر شرایط خواهد داشت و رانندگی را لذتبخش کرده است .

AMT -2 

گیربکس AMT یک گیربکس اتوماتیک است که توسط کامپیوترکنترل شده و بر مبنای کلاچ خشک و انتقال دنده عمل می کند . AMT  ساختار پایه سیستم انتقال مکانیکی را حفظ کرده است . در مقایسه با سیستم رایج AT  واداتی ، عملکرد AMT دارای کارایی بیشتر ، ساختار یکپارچه ، هزینه کم ، تولید آسان ، عملکرد قابل اطمینان، کاربرد راحت و مزایای دیگر می باشد . در مقایسه با گیربکس های MT ( دستی ) ، کاربرد بسیار راحت تری دارد . همچنین قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر است . در مقایسه با گیربکس های  CVT، محصول تطابق مناسبی دارد و به علاوه هزینه کمتری دارد و نگهداری آن راحت تر می باشد .

DCT -3  سیستم انتقال قدرت دوکلاچه

واحد کنترل سیستم انتقال قدرت به صورت یکپارچه طراحی شده است تا بدین طریق کارایی بیشتر سیستم انتقال قدرت را تضمین نماید و مصرف سوخت را کاهش دهد .

چری

شرکت چری در حاضر با بعضی از کمپانی ‌های معروف قطعه‌ سازی هم موافقت ‌نامه همکاری دارد که این قطعه ها شامل موارد زیر است :

1- SIEMENS VDO :

این شرکت آلمانی از سازندگان بزرگ سیستم ‌های کنترل موتور و سازنده سیستم‌ های الکترونیک و الکترومکانیک خودرو هاست . در این مجموعه حدود 53 هزار نفر مشغول فعالیت‌ اند .

۲ AUTOLIV :

این یک شرکت سوئدی ـ آمریکایی است که در در زمینه طراحی و ساخت محصولات مربوط به ایمنی فعال و غیر فعال ، مشغول کار است . از مهم ‌ترین محصولات این شرکت انواع کمربند ایمنی و کیسه‌ های هواست . این قطعه ساز رابطه تنگاتنگی هم با شرکت سوئدی ولو دارد .

3-  DELPHI :

این کمپانی یکی از بزرگ ‌ترین قطعه سازان خودرو در آمریکا و بریتانیا است . دفتر مرکزی این شرکت هم در شهر کنت بریتانیا است . این مجموعه پیش‌ازاین یکی از شرکت‌ های تابعه جنرال موتورز بوده است که چندی بعد به جهت عملیات برون‌ سپاری و کاهش هزینه ‌ها ، سهامش در بازار بورس عرضه شد . هم ‌اکنون این مجموعه تقریباً تمامی قطعات یک خودرو را می ‌سازد . تعداد کارمندان آن در حدود 161 هزار نفر است که در 29 کارخانه مشغول فعالیت ‌اند .

4-  PPG INDUSTRIES :

مجموعه مذکور یکی از بزرگ ‌ترین تولید کنندگان رنگ خودرو و پوشش ‌های آن در دنیاست . این شرکت در 70 کشور دنیا فعال بوده و در حدود 38 هزار نفر هم کارمند دارد .

۵ ـ VISTEON :

این شرکت پیش از این تحت مالکیت شرکت فورد بوده است . امروزه این شرکت بسیاری از قطعات خودرو اعم از مکانیکی ، الکترونیکی و تهویه مطبوع را تولید می‌ کند . این شرکت رابطه کاری نزدیکی با کرایسلر و هیوندای نیز دارد . تعداد پرسنل این شرکت در حدود 24 هزار نفر است .

علاوه بر این ‌ها چری با قطعه سازان بزرگی از جمله بوش آلمان ، والئو فرانسه هم قرارداد همکاری دارد که توصیف شرح حال همگی آن‌ ها از حوصله این بحث خارج است .

به‌ هرحال  نسبت به تولید کنندگانی مانند کیا و یا هیوندای شاید چری کودکی نوپا بیشتر نباشد ، کودکی با استعداد که می ‌داند چگونه رشد کند و به سرعت خود را با شرایط کنونی دنیای صنعت تطبیق دهد . در خاتمه این مجموعه را می ‌توان نمونه ای از یک موسسه کارآمد و موفق دولتی دانست که با سابقه ای کمتر از دو دهه پیشرفت شایان توجه ای نموده است .

تاریخچه چری

شرکت چری در سال 1997 میلادی توسط گروهی از مقامات دولتی ایالت آنهوی (ANHUI) چین ، بنیان‌ گذاری شد . این خودرو ساز در سال 1999 میلادی اولین خودرویش را تحت لیسانس فولکس ‌واگن وبا استفاده از شاسی سئات تولدو به بازار عرضه نمود . در سال 2001 میلادی هم موفق شد اولین سری از خودروهایش را به خارج از چین صادر نماید . این شرکت از بدو تأسیسش تصمیم گرفت که در زمینه ساخت پیشرانه مستقل شود ، به همین خاطر در همان آغاز فعالیتش یکی از بزرگ ‌ترین مجموعه ‌های ساخت موتور و قوای محرکه را در چین تأسیس نمود و نامش را ACTECO نهاد . شرکت ACTECO از سال 2000 میلادی همکاری ‌اش را با موسسه تحقیقاتی AVL اتریش شروع نمود . نقش این موسسه آن ‌چنان برای چری آنچنان مهم بود که حرف اول کلمه ACTECO  یعنی  A، برگرفته از حرف اول نام انگلیسی کشور اتریش است .

هم‌ اکنون در این مجموعه موتور هایی با حجم 800 تا 4000 سی سی و به ابعاد 3 تا 8 سیلندر به تولید می‌ رسد . چری در سال 2007 میلادی یادداشت تفاهمی را هم با شرکت فیات ایتالیا به امضاء رساند . بر اساس این موافقت ‌نامه چری از تکنولوژی فیات در تکوین برخی از خودروهای جدیدش بهره گرفت و در مقابل فیات هم از موتورهای 1600 و 1800 سی سی ساخت این شرکت در بعضی محصولات خود از جمله فیات لینا (LINEA) استفاده نمود . چری همچنین بخشی از سهام کمپانی QOROS  ( کوروس ) را هم در اختیار دارد . ناگفته نماند که خودروی کوروس از ایمنی بسیار بالایی بهره می ‌برد تا آنجایی که چندی پیش یکی از خودروهای این شرکت در تست تصادفی که توسط موسسه ایمنی EURO NCAP  انجام شده بود ، مقام اول را در کلاس سدان های متوسط کسب نمود .

در حال حاضر شرکت چری در چهار ایالت چین کارخانه دارد و 30 هزار تن پرسنل را هم به استخدام خویش درآورده است . صد ها متخصص برجسته خارجی در چری مشغول فعالیت ‌اند و بخش استعداد یابی این شرکت هم سالانه 200 نفر را جذب می ‌کند . در چری بخش جوش از تجهیزات آمریکایی و نیز روبات ‌های ژاپنی و ایتالیایی بهره می‌ برد و همچنین مجهز به سیستم کنترل جوش لحظه‌ به ‌لحظه در خط تولید است . اتاق رنگ و بخش رنگ ‌آمیزی آن هم ساخت کشور آلمان است . خط مونتاژ شامل تجهیزات مدیریت کیفیت هوشمند بوده و در خط تولید موتور نیز 200 کارشناس خارجی حضور دارند . در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید 900 هزار دستگاه خودرو ، 900 هزار موتور و 800 هزار گیربکس را در سال دارد .

بیشتر بدانید

تاثیر سوخت بر عمر کاتالیست خودرو های سواری + آلودگی هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.