سیستم ترمز EBD چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

سیستم ترمز EBD چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

سیستم ‌های ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید می ‌شدند که در آن ‌ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخ‌ های خودرو تقسیم می ‌شد . شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ‌های اتومبیل است که نیاز به سیستم EBD را ضروری می ‌کند که این شرایط به صورت زیر می باشد .

ترمز EBD

سیستم EBD چیست ؟

1- هر چرخ در خودرو میزانی از وزن خودرو را متحمل می‌ شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو 40.60 باشد 60 درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ‌ های جلو خواهد بود و ما بقی آن بر روی چرخ‌ های عقب حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ‌ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی ‌کند . راننده خودرو اقدام به ترمز گیری نماید ، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمز گیری ، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می ‌شود به یاد داشته باشید مفهوم وزن با جرم متفاوت است ) .

پس چرخ ‌های جلوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می ‌کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید حمل کنند . با در نظر گرفتن مثال بالا این فکر به ذهن می ‌رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ‌ های جلو بیشتر از چرخ‌ های عقب باشد و یکی از کار‌ های سیستم EBD همین است که در ترمز گیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می‌ کند و آن را به هر چرخ اعمال می‌ کند .

2- شرایط بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند ، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسمت عقب خودرو در هنگام ترمز گیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی ‌شود و این وزن بر روی چرخ ‌های عقب اعمال نخواهد شد پس چرخ ‌های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهد داشت .

3- شرایط حرکتی بعدی که تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ‌ها بکار می ‌آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ‌ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به رخ‌ های داخل پبچ است در این حالت اگر راننده اقدام به ترمز گیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند چرخ‌ های داخل پیچ قفل می ‌کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می‌ شود پس در این حالت نیروی ترمز کمتری باید به چرخ ‌های داخل پیچ اعمال شود .

4- سیستم EBD به صورت اتوماتیک و بسته به شرایط جاده سرعت خودرو و میزان بار خودرو نیروی متفاوتی را به هر یک از ترمز ‌ها منتقل می ‌کند . این سیستم که عموما با همکاری ABS کار می ‌کند باعث می‌ شود تا فشار ترمز بیشتر با کمتری به هر یک از چرخ‌ ها وارد شود تا بیشترین نیروی توقف لازم را در کنار کنترل مناسب خودرو به ارمغان آورد معمولا ترمز‌های جلو ، چون بیشترین وزن را تحمل می‌ کنند بیشترین نیروی ترمز هم روی این چرخ‌ ها اعمال می ‌شود EBD نیروی ترمز کمتری را هم به چرخ‌ های عقب اعمال می‌ کند تا چرخ ‌های عقب قفل نکنند و قسمت عقب خودرو سر نخورد .

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز

عملکرد : این سیستم ، نرم افزاری در حافظه ABS است که با ABS کار می کند تا نیروی ترمز را با تناسب به چرخ‌ های جلو ، عقب ، چپ و راست تقسیم کند .

برای مثال ، در یک خودرو سواری جلو محرک ، معمولا ترمز ‌های جلو سهم بیشتری از نیروی ترمزی کل خودرو را دارد . اگر نیروی ترمزی یکسانی برای چرخ ‌های جلو و عقب فرستاده شود ، چرخ‌ های عقب که فشار کمتری را تحمل می‌ کنند ، قفل خواهند شد و خودرو ناپایدار شده و می چرخد . سهم نیروی ترمزی چرخ ‌های عقب ، به مقدار وزن متحمل هر چرخ بستگی دارد که EBD به صورت دینامیکی این تنظیم نیرو را انجام می دهد .

وظیفه EBD به عنوان یک زیر سیستم برای سیستم ABS این است که میزان چسبندگی موثر در چرخ‌ های عقب را کنترل کند . فشار چرخ‌های عقب بر حسب تقریب با توزیع نیروی ترمز در یک ترمز معمولی محاسبه می‌ شود . برای این کار طراحی ترمز معمولی در در جهت محور عقب تغییر داده شد و از عناصر ترمز ABS استفاده شد . سیستم EBD  فشار وارده بر دریچه سوپاپ هیدرولیکی ترمز خودرو را کاهش می‌ دهد . ترمز EBD با استفاده از بهبود استفاده از کشش سطحی ، ثبات رانندگی و نیروی پدال طراحی ترمز را بهبود می ‌بخشد .

EBD به همراه ترمز ABS و کنترل ثبات الکترونیکی Electronic Stability Control  یا iESC میزان انحراف هنگام دور زدن‌ ها را کاهش می ‌دهد . سیستم ESC زاویه چرخ فرمان را با میزان چرخش اتومبیل مقایسه می‌ کند که توسط سنسور میزان انحراف انجام می ‌گیرد . منظور از انحراف ( Yaw ) میزان چرخش به راست با چپ ( اتومبیل حول مرکز ثقل عمودی خود است . در صورتی که سنسور میزان انحراف میزان کمتر یا بیشتری از انحراف از آنچه که زاویه چرخ باید ایجاد کند را شناسایی کند ، در آن صورت پدیده Over Steering و یا Under Steering  رخ می ‌دهد و سیستم ESC یکی از ترمز ‌های جلو یا عقب را فعال می ‌کند تا اتومبیل را به حالت تعیین شده باز گرداند .

برای مثال : اگر یک اتومبیل گردش به چپ می‌ کند و شروع به Under Steering  می‌ کند ( به طرف بیرون پیچ کشیده می ‌شود ) سیستم ESC ترمز چپ عقب را فعال می‌ کند تا به اتومبیل کمک کند که به چپ بپیچد . سنسور ‌ها بسیار حساس هستند و کار ‌ها آنقدر سریع انجام می ‌شوند که ممکن است قبل از آن که راننده عکس العملی نشان دهد ، سیستم جهت را اصلاح کند ABS . از قفل شدن چرخ‌ ها جلو گیری می ‌کند و EBD کمک می‌ کند که فشار ترمز مناسبی اعمال شود تا ESC به طور مفید و کار آمد کار کند .

علائم خرابی ترمز خودرو

خرابی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

معرفی سیستم EBD  :

سیستم EBD به صورت اتوماتیک و بسته به شرایط جاده سرعت خودرو و میزان بار خودرو نیروی متفاوتی را به هر یک از ترمز ‌ها منتقل می‌ کند . این سیستم که عموما با همکاری ABS کار می‌ کند باعث می ‌شود تا فشار ترمز بیشتر با کمتری به هر یک از چرخ‌ ها وارد شود تا بیشترین نیروی توقف لازم را در کنار کنترل مناسب خودرو به ارمغان آورد معمولا ترمز‌ های جلو ، چون بیشترین وزن را تحمل می ‌کنند بیشترین نیروی ترمز هم روی این چرخ ‌ها اعمال می ‌شود EBD نیروی ترمز کمتری را هم به چرخ‌ های عقب اعمال می ‌کند تا چرخ‌ های عقب قفل نکنند و قسمت عقب خودرو سر نخورد .

قفل کردن ترمز

در برخی از موارد پیش می ‌آید که پس از ترمز گرفتن احساس می ‌کنید همچنان لنت ‌های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش‌ خش زیادی شنیده می‌ شود یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می‌ شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد . در صورتی ‌که درگیر شدن یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخ‌ ها اتفاق افتاده باشد ، تعادل خودرو نیز به‌ خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل می ‌شود .

در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد . برای مثال می‌ تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده و عملکرد سیستم ترمز همچنان درگیر مانده باشد . یک احتمال رایج دیگر نیز گیر کردن لنت ‌های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ یا برروی دیسک‌ ها است که باعث می‌ شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ یا دیسک است ، آسیب جدی وارد شود .

در صورتی ‌که از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو مشکلی ایجاد شده باشد ، بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و مشکل آن برطرف شود .

از جمله دلایلی که می ‌تواند باعث چسبندگی بین لنت و دیسک ترمز شود ، سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز‌ های پیاپی در سرازیری‌ های جاده است . علاوه‌ بر این چنین مشکلی می ‌تواند باعث قفل کردن ترمز می‌ شود . از طرفی ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه کند و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک‌ های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند ؛ در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد . در این مواقع معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی ‌تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه‌ های مجاز مراجعه کنید .

خراب بودن نگهدارنده و پین‌ های گیره ترمز که پیستون‌ ها که بر روی آن قرار گرفته ‌اند نیز در ترمز های کاسه ‌ای می ‌تواند مشکل‌ ساز باشد . ترمز کاسه‌ ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها است ، شکستگی فنر کفشک‌ ها نیز می ‌تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود .

ترمز EBD

قفل کردن ترمز چیست ؟

ممکن است هنگام رانندگی پیش ‌آمده باشد که پس از ترمز گرفتن احساس کنید همچنان لنت‌ های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش خش زیادی شنیده می‌ شود و یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد . در صورتی که درگیر شدن و یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخ ها اتفاق افتاده باشد خواهید دید که تعادل خودرو نیز به خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل خواهد شد .

در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد . برای مثال می تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده باشد و عملکرد سیستم ترمز همچنان در گیر مانده باشد . یک احتمال رایج دیگر نیز جام کردن و یا گیر کردن لنت های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ و یا بر روی دیسک ها است که باعث می شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ و یا دیسک می باشد آسیب جدی وارد گردد .

در صورتی که مشکل از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو ایجاد شده باشد بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و ترمز رفع گیر شود .

دلایل قفل کردن ترمز خودرو کدام است ؟

1- سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز های پیاپی در سرازیری های جاده که می تواند باعث قفل کردن ترمز نیز گردد .

2- ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه نماید و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند ؛ که در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد . در این حالت معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمایید .

3- خراب بودن نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها بر روی آن قرار گرفته‌ اند نیز در نوع ترمز کاسه ای می تواند مشکل ساز باشد . در نوع ترمز کاسه ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها می باشد شکستگی فنر کفشک ها نیز می تواند باعث ایجاد چنین مشکلی گردد .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شایع ترین ایرادات فنی پژو 206 + معایب پژو 206

منبع: هماه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.