بررسی کامل خودرو نیسان تیانا 1394 + نقد کارشناسی و قیمت آن

بررسی کامل خودرو نیسان تیانا 1394 + نقد کارشناسی و قیمت آن

نیسان تیانا یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال 2003 معرفی شد و در حال حاضر در سومین نسل بر روی خط تولید قرار دارد .

نیسان تیانا

اما مدلی که از آن صحبت می‌ کنیم ، مربوط به نسل دومی است که در سال 2008 معرفی شد و پارس خودرو به عنوان نماینده نیسان ، تصمیم به تولید آن در کشور گرفت . پارس خودرو باتوجه به تجربه بسیار شیرینی که از نیسان ماکسیما داشت ، تصمیم به عرضه تینا گرفت اما هرگز موفق نشد موفقیت‌ های قبلی خود را تکرار کند چرا که تینا علاوه بر قیمت بالا و عرضه نادرست ، از نظر فنی به خوبی ماکسیما عمل نمی‌ کرد .

در نهایت پارس خودرو پس از تنها 2 سال ، به تولید تینا خاتمه داد و نهایتا در سال 1392 نیسان تینا از خط تولید پارس خودرو خارج شد . اما تینا از نظر ظاهری خودرو جذابی است و تجهیزات رفاهی فراوانی را در اختیار شما قرار می ‌دهد . با این وجود ، قوای محرکه استفاده شده در آن عملکرد چندان رضایت ‌بخشی را ارائه نمی ‌دهد و در حد یک خودرو گران قیمت نیست .

نکات مثبت نیسان تینا :

1- طراحی مناسب

2- مصرف سوخت مناسب

3- کیفیت بالای ساخت

4- هندلینگ مناسب

نکات منفی نیسان تینا :

1- عملکرد ضعیف موتور و گیربکس

2-  کم بود قطعات و گرانی آن –

3- هزینه نگهداری بالا

4- بازار خرید و فروش ضعیف

5- قیمت بالا

با 5 ستاره ایمنی از اروپا لحاظ ایمنی تینا شرایط مناسبی دارد.

نقد کارشناسی نیسان تینا :

نیسان تینا یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال 2003 رونمایی شد و اکنون در نسل سوم بر روی خط تولید قرار دارد . تینا در سال 2008 وارد نسل دوم خود شد و در سال 2013 نیسان از نسل سوم آن پرده‌ برداری کرد . البته نسل سوم تینا صرفا یک مدل تغییر یافته از نیسان آلتیما محسوب می ‌شود نه یک خودرو مستقل .

نسل دوم نیسان تینا از سال 1390 به نمایندگی پارس خودرو وارد بازار ایران شد . البته پارس خودرو این بار هم تصمیم به تولید و مونتاژ این سدان ژاپنی گرفت تا بلکه بتواند موفقیت ‌های قبلی خود با نیسان ماکسیما را این بار هم تکرار کند . اما این اتفاق هرگز رخ نداد و تینا به یک پروژه تقریبا شکست خورده برای پارس خودرو تبدیل شد . این اتفاق علت ‌های مختلفی داشت از جمله قیمت گذاری نادرست از سوی تولید کننده و نیز برخی ضعف‌ های فنی در مقایسه با ماکسیما .

تینا از نظر ظاهری حرف ‌های زیادی برای گفتن دارد و ظاهر جذاب یکی از ویژگی ‌های مثبت آن است . حتی اکنون که چندین سال از معرفی آن می ‌گذرد ، همچنان طراوت خود را حفظ کرده و به ویژه در نمای عقب ، سال خوردگی در آن مشاهده نمی ‌شود . البته در مجموع تینا یک خودرو جوان پسند نیست و خریداران جوان کمتر به سمت خرید آن اشتیاق پیدا می‌ کنند و تویوتا از همان ابتدا هم قصد نداشته قشر جوان خریداران اصلی تینا باشند .

یکی دیگر از نقاط قوت نیسان تینا ، لیست نسبتا کاملی از تجهیزات رفاهی است . از جمله مهم‌ ترین آپشن‌ های در نظر گرفته شده برای تینا  می‌ توانیم به سیستم‌های ترمز ABS, EBD, BA و VDC ، کیسه هوای سرنشینان جلو ، جانبی ، پرده‌ ای ، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو ، ساب ووفر و تیونر ، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه ، سانروف ، تنظیم برقی صندلی‌ های جلو و گرمکن صندلی ، تنظیم ارتفاع چراغ جلو ، چراغ ‌های عقب LED ، کروز کنترل ، سیستم کنترل گشتاور ، و موارد دیگر اشاره کنیم .

نیسان تینا در بازار های جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می ‌شود اما موتور در نظر گرفته شده برای بازار ایران ، از نوع 2.5 لیتری 6 سیلندر بود . این موتور توانایی تولید 182 اسب بخار قدرت و 228 نیوتن متر گشتاور را دارد که برای یک موتور 6 سیلندر قدرت چندان زیادی به نظر نمی‌ رسد . برای انتقال قدرت به چرخ‌ های جلو از یک جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده شده است که عملکرد کاملا خنثایی دارد و هیچ هیجانی به هنگام رانندگی از خود بروز نمی‌ دهد .

نیسان تینا در بازار رقبایی چون هیوندای آزرا ، کیا اپتیما ، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری دارد . در حال حاضر تینا تنها در نمونه‌ های دست دوم در بازار به فروش می ‌رسد و هرگز بازار خرید و فروش خوبی ندارد . به علاوه اینکه هزینه ‌های نگهداری آن بالاست و قطعات آن به راحتی در بازار پیدا نمی ‌شود . بنابراین به هنگام خرید نیسان تینا ، به گزینه‌ های دیگر و رقبای آن هم فکر کنید .

مشخصات فنی نیسان تیانا

– خودرو :

1- نام خودرو : نیسان تیانا

2- کشور سازنده : ژاپن

3- سال ( طراحی ) : 2007

– مشخصات فنی :

1- موتور : 6 سیلندر 24 سوپاپه

2- حجم موتور : 2496 سی سی

3- تنفس موتور : تنفس طبیعی

4- انتقال نیرو : دیفرانسیل جلو

5- حداکثر قدرت : 182 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

6- حداکثر گشتاور : 228 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه

7- جعبه دنده : CVT

8- شتاب 0 تا 100 : 9.6 ثانیه

9- حداکثر سرعت : 200 کیلو متر در ساعت

10- وزن : 1521 کیلو گرم

11- اندازه ( میلی متر ) : 4850 طول – 1795 عرض – 1485 ارتفاع

12- فاصله بین دو محور : 2775 میلی متر

– مصرف سوخت و استاندارد ها :

1- مصرف سوخت داخل شهر : – لیتر در هر صد کیلو متر

2- مصرف سوخت خارج از شهر : – لیتر در هر صد کیلو متر

3- مصرف سوخت ترکیبی  : 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

4- حجم باک : 70 لیتر

5- استاندارد آلایندگی : یورو 4

6- میزان تولید CO2 : – گرم در هر کیلو متر

7- استاندارد امنیت : –

– تجهیزات و امکانات :

1- ترمز و پایداری : ABS – EBD – BA – VDC

2- کیسه هوا : کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – پرده ای

3- سیستم صوتی : سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD – مجهز به 6 اسپیکر – مجهز به چنجر 6 تایی

4- دیگر تجهیزات : کامپیوتر سفری – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم جداگانه دمای راننده و سرنشین جلو – سیستم کنترل سرعت – سانروف – صندلی با حالت تنظیم حافظه دار – چراغ عقب LED –  تنظیم ارتفاع چراغ جلو – آینه های جانبی همراه با گرم کن – سیستم کنترل گشتاور – کروز کنترل – سنسور نور – روشن شدن خودرو بدون کلید – سنسور باران – سیستم کنترل گردش خودرو ASC

طراحی ظاهری نیسان تیانا

شمایل ظاهری نیسان تیانا در ابتدای عرضه به بازار ایران توانست نظر مساعد عمده مشتریان و کارشناسان را نسبت به خود جلب سازد ؛ چرا که در آن دوران تیانا حریفان قابل‌ توجهی به جز یکی دو مدل کره‌ ای نظیر هیوندای سوناتا  کیا اپتیما در مقابل خود نمی‌ دید و با ارائه یک سبک از طراحی نسبتا لوکس و متقاعد کننده توانست مشتریان را به سوی خود جلب سازد . به ویژه فرم کشیده و حالت شبه تشریفاتی بدنه این خودرو تاثیر به سزایی در جلب مشتریان داشت .

در قسمت چهره و نمای روبه روی این خودرو از چراغ‌ های نسبتا بزرگ با طراحی ساده اما زیبا استفاده شده است که  از زاویه جانبی نیز به خوبی قابل رویت هستند و دو طرف یک جلو پنجره ذوزنقه مانند کرومی حاوی نوارهای کرومی و لوگوی نیسان را به تسخیر خود در آورده‌ اند . شباهت‌ هایی نیز میان چراغ ‌های جلو نیسان تیانا با یکی از مدل ‌های پیشین مرسدس میباخ قابل مشاهده است .

طراحی سپر جلو هم گرچه حاوی جزئیات زیادی نیست اما ضمن ارائه یک سبک ساده ، شمایلی زیبا و هماهنگ برای چهره نیسان تیانا پدید آورده است . در نمای جانبی یک خط شانه ‌ای برجسته انتهای چراغ عقب را به گوشه همنوع جلویی خود پیوند داده و شمایل عضلانی تری به ناحیه جانبی خودرو بخشیده است . قوس زیبای خط سقفی که به انتهای درب صندوق با طول نه‌ چندان زیاد منتهی می‌ شود نیز سبب پدید آمدن حالتی شبیه به خودرو های لیفتبک برای این سدان ژاپنی شده است .

در بخش عقب نیز شاهد چراغ‌ های بزرگ یک تکه هستیم که در جوانب درب صندوق به خوبی جای گرفته و همراه با طرح نه چندان پیچیده سایر المان ‌ها نظیر سپر و درب صندوق عقب ، نمایی مناسب ، بی ‌آلایش و تقریبا مجلل را به قسمت پشت نیسان تیانا اعطا کرده‌ اند .

در مجموع باید عنوان داشت که شاید طراحی ظاهری نیسان تیانا به عنوان یک سدان میان سایز خانوادگی در مقایسه با زبان ‌های طراحی جدید نسبتا کلاسیک و قدیمی جلوه کند اما به خوبی می ‌توان این حقیقت را درک کرد که در بازار کم تنوع ایران نیسان تیانا همچنان حرف‌ های زیادی برای گفتن داشته و احتمالا مشتریانی پیدا خواهند شد که این شمایل دوست داشتنی را به ظواهر پر زرق ‌و برق و امروزی ترجیح دهند .

پس از ورود به کابین این سدان خانوادگی ژاپنی با نوعی از سبک طراحی دلنشین ، بی ‌آلایش متقارن و چشم‌ نواز مواجه می‌ شوید که گرچه نسبت به انواع داشبورد های امروزی کمی ساده به نظر می ‌رسد اما نوعی حس لوکس بودن درون آن نهفته بوده و به خوبی می ‌تواند نیاز های بصری مشتریان ‌این گونه سدان‌ های خانوادگی را برآورده سازد . طرح کنسول میانی داشبورد نظم و تقارن جذابی را ارائه داده و نمای دلنشینی به مجموعه کابین تیانا بخشیده است . غربیلک ‌فرمان حتی در مقایسه با مدل‌ های جدید تر همچنان جذاب و منحصر به فرد به نظر می ‌رسد و حس خوشایندی از به دست گرفتن آن در ذهن راننده پدید خواهد آمد.

نیسان تیانا

صندلی ‌ها از نرمی و فرم مناسبی برخوردار بوده و طی مسافرت ‌های طولانی مدت خستگی را از تن سرنشینان دور نگه خواهند داشت . متریال به خدمت گرفته شده در کابین نیسان تیانا از نوع با کیفیت بوده و به راحتی می ‌تواند رضایت مشتریان را به دنبال خود داشته باشد . از سوی دیگر به دلیل فاصله محوری 2775 میلی متری ، کابین تیانا بسیار جادار بوده و به راحتی می‌ تواند پنج سرنشین بزرگسال را بدون محدودیت و با آسایش فراوان درون خود جای دهد .

البته به دلیل شیب سقف در بخش عقب احتمال دارد محدودیت ‌هایی از ناحیه سر برای سرنشینان بلند قد در این قسمت وجود داشته باشد . وجود کنسول استراحت بازو با دو عدد جا لیوانی و دریچه دسترسی به صندوق نیز موجب آسایش بیشتر کاربران در ردیف عقب خواهد شد . گنجایش صندوق عقب نیسان تیانا 506 لیتر است که در نوع خود کاملا وسیع بوده و به راحتی می ‌تواند هر لوازمی و اسباب یک مسافرت خانوادگی پنج نفره را درون خود جای دهد . بنابراین از این حیث نگرانی خانواده ‌ها تا حد زیادی برطرف خواهد شد .

در یک جمع‌ بندی می ‌توان عنوان داشت که کابین نیسان تیانا از لحاظ کیفی ، بصری و یا کاربردی یکی از بهترین ‌ها در به زمان خودش بوده و در حال حاضر نیز می‌ تواند لبخند رضایت را بر لبان مشتریان این ‌گونه سدان ‌های ژاپنی دست دوم بنشاند .

 آپشن‌ها و امکانات نیسان تیانا

همان‌ طور که گفته شد ، نیسان تیانا در قالب دو مدل نیمه فول XL و یا هایکلاس xv روانه بازار کشورمان شد که در این بین مدل XV به عنوان نمونه فول آپشن از تجهیزات زیر سود می ‌برد : کروز کنترل ، کنترل کشش و پایداری ، توزیع نیروی ترمز EBD، توزیع ترمز ضد قفل ، ترمز کمکی ، ترمز پارک برقی ،  اتولایت ، ارتفاع نور اتوماتیک ، چراغ مه شکن جلو ، چراغ مه شکن عقب ، چراغ شوی ، چراغ جلو زنون ، نورپردازی داخلی ، فرمان الکتروهیدرولیک حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌ های کنترل ، سیستم صوتی با شش اسپیکر ، نمایشگر پنج اینچی مرکزی ، نویگیشن ، نمایشگر کنسول کیلومتر شمار ،  شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ ی و جانبی جلو ، پشت سری اکتیو ، ورود بدون کلید ، استارت دکمه ‌ای ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به علاوه دریچه تهویه برای سرنشینان ردیف عقب ، صندلی راننده با تنظیمات برقی و حافظه ، صندلی سرنشین با تنظیمات برقی ، گرم کن و سردکن صندلی جلو ، روکش صندلی چرمی ، آینه‌ های جانبی تاشونده برقی با گرمکن ، سقف پانوراما و سانروف .

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی کارشناسی خودرو سانگ یانگ نیو کراندو 2016

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.