چگونه ترموستات بسترن B30 خودرو را تعویض کنیم؟

چگونه ترموستات بسترن B30 خودرو را تعویض کنیم؟

ترموستات قطعه ای است جهت تنظیم درجه حرارت موتور اتومبیل می باشد که به طور خودکار باعث خنک کننده خودرو می شود و گرما موتور را در حد معمول ثابت نگه می دارد . برای عملکرد درست موتور ، دمای آن باید در محدوده معینی ثابت نماند ، سر بودن موتور باعث می شود روغن موتور که در حالت سرد بودن منبسط و غلیط است . روانکاری قطعات را به خوبی انجام ندهد و گرمای بیش از حد آن هم باعث رقیق شدن روغن گردید و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهد .

ترموستات

از طرفی در بیشتر خودرو ها ، گرمای مورد نیاز برای گرم کردن کابین ، توسط بخاری و از دمای آب گردشی به دور سیلندر تامین می شود . ترموستات با مسدود کردن جریان آب به رادیاتور باعث می شود آب زودتر گرم می شود . بیشترین فرسایش قطعات در موتور در هنگامی که موتور سرد است اتفاق می افتد و ترموستات در خودرو وظیفه کنترل جریان آب از رادیاتور به دور سیلندر را به عهده دارد . ترموستات قطعی کوچکی است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار می گیرد و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور ار کنترل کند و از بالا رفتن بیش از حد آن جلوگیری کند .

تست ترموستات

ترموستات معیوب را در یک ظرف فلزی آب توسط یک چوب و نخ معلق قرار داده و یک دما سنج آشپز خانه را در داخل ظرف فلزی قرار دهید ، سپس ظرف فلزی را حرارت دهید . بعد از 2 یا 3 دقیقه اگر ترموستات باز شد ، یعنی ترموستات شما دچار مشکل شده است و حتما باید آن را عوض کنید ، اگر آن را عوض نکنید ماشین شما دچار آسیب جدی می شود و خرج های سنگینی را روی دست شما می گذارد .

وظیفه ترموستات چه می باشد ؟

وظیفه ترموستات بستن جریان خروجی آب سیلندر به رادیاتور می باشد و تا درجه آب به حدود 85 درجه برسد و سپس با باز کردن جریان آب به سمت رادیاتور موجب خنک شدن آب و برگشت آن به دور سیلندر خودرو می باشد .

ترموستات در چه محلی از خودرو قرار دارد ؟

به طور معمول در اکثر خودرو ها ترموستات سر راه شلنگ انتقال آب سیلندر به رادیاتور و در محفظه ای آلومینومی که در قسمت هوزینگ قرار دارد و 2 قسمت ترموستات را تشکیل می کند . همچنین بودن ترموستات در ماشین بسیار ضروری می باشد و حتما زمانی که دچار خرابی ای شد ، آن را عوض کنید در غیر این صورت ماشین شما دچار مشکل های جدی ای می شود .

روش امتحان عملکرد صحیح ترموستات چگونه است ؟

هنگامی که موتور کاملا سر است ، استارت بزید و دست خود را بر روی ارتباطی از هوزینک ترموستات قرار دهید . اگر ترموستات عملکرد خوبی داشت ، باید این گونه باشد که اول شلنگ سرد باشد و بعد یک بار گرم شود . اگر شلنگ کم کم گرم شد ، به این معنا است که ترموستات شما خراب شده است و حتما باید آن را عوض کنید اگر عوض نشود سیستم موتور و دیگر اجزای ماشین خراب خواهد شد .

چگونه ترموستات را عوض کنیم ؟

ابتدا باید بست شلنگ متصل به درب ترموستات را باز کرده و بعد پیچ های اطراف ترموستات را باز کنید . وقتی درب ترموستات را بردارید قسمت سر ترموستات در زیر آن نمایان می شود که حتما باید آن لوله را بردارید .

ترموستات را از محلی که قرار دارد خارج کنید و بعد درب آن را با دستمال ببندید و از یک مسواک خراب درب ترموستات و شلنگ رادیاتور را تمیز کنید .

نشانه های خرابی ترموستات

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتا ارزان قیمت می باشد و تعویض نکردن این قطعه ممکن است باعث جوش آوردن موتور می شود که در نتیجه باعث آسیب رسیدن به موتور می شود که در نتیجه به موتور آسیب وارد می شود و شما مجبور به عوض کردن آن خواهید شد .

برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد ؟

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم ، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده ، چک کردن میزان آب موجود در سیستم در صورت هفتگی یا ماهی ، چک کردن وضعیت فن ها ، اطمینان از پر بودن گاز هنگام استفاده از آن ، کمبود گاز در مدار کولر باید مرتب انجام شود تا ترموستات دچار آسیب نشود .

اجزای تشکیل دنده کولر خودرو که ترموستات در آن نقش بسیار مهمی دارد :

1- کمپرسور :

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز در کولر اتومبیل می باشد . این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می کند . کمپرسور گاز را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت می کند و سپس خشک کننده و مجدد به داخل اپراتور منتقل می کند .

2- کندانسور :

کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرات را به عهده دارد . کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد .

3- کپسول خشک کننده :

کپسول خشک کننده به عنوان ذخیره گاز و جاذب رطوبت گاز عمل می کند . روی این کپسول دریچه ای شیشه ای برای رویت گاز وجود دارد .

4- اپراتور :

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو اپراتور است . اواپراتور مجموعه ای از قطعالت است که وظیفه کاهش گرما هوای کابین خودرو را بر عهده دارد .

ترموستات

5- مجموعه لوله و شلینگ ها :

شلینگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند . شلینگ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد .

6- کلید A / C :

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که به شکل های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد .

7- فن کولر :

وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد . در صورتی که فن کندانسور و در مقابل موتور نصب شود ، هوا را از روی سطح کندانسور کشیده و به سمت موتور می برد .

8- شیر انبساط :

این وسیله تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اپراتور از طریق یک فیلتر است . هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند ، شیر انبساط بازشده و مایع مبرد با عیور از صافی مربوط به ورودی مایع پر فشار به گاز پر فشار تبدیل می شود .

دریچه گاز که ترموستات در آن نقش دارد :

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

دیاگ چیست ؟

دیاگ به معنی تشخیص می باشد . در موتور خودرو حافظه ای وجود دارد که نام آن آی سی یو کی باشد . که با اسنفاده از آن کد شناسایی می شود و خطای ایجاد شده اصلاح می گرد یا در صورت نیاز قطعه مورد نظر تعویض می شود . که دیاگ از طریق ترموستات کار می کند و اگر ترموستات خراب یا دچار نشتی ای شود ، باعث خراب شدن دیاگ و در آخر موتور می شود که باید به ترموستات بسیار دقت کنید .

مشکل سر سیلندر و واشر

در خودرو هایی که مایع سیستم خنک کننده آن ها مدت مان زیادی تعویض نشده است یا به جای آن می توان از ترکیبات آب مقطر و ضد یخ استفاده کنید . تشخیص عیب واشر سر سیلندر مار ساده ای نمی باشد و باید توسط مکانیک عوض شود ، زیرا آن وارد تر می باشد و می توان آن را خیلی سریع درست کند .

علائم شایع در سفت بودن شیلنگ های رادیاتور در هنگام گرم بودن موتور شامل موارد زیر می باشد :

1- کم کردن مداوم آب رادیاتور

2- بد کار کردن موتور در هنگام استارت

3- شنیدن صدایی مانند باز شدن درب نوشابه

زمانی که فن خوب چرخش نداشته باشد ، باعث به وجود آمدن اتفاقات زیر می شود :

1- از کار افتادن واتر پمپ :

این حالت معمولا به طور اتفاقی رخ می دهد و با تعویض کردن ترموستات همچنان مشکل پا بر جا می باشد و می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد و برای رفع این مشکل حتما باید واتر پمپ را چک کنید و اگر دچار مشکلی بود آن را تعمیر کنید .

2- مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پر های رادیاتور :

می توان برای فهمیدن اینکه رادیاتور شما مسدود شده است یا نه ، می تواند آن را پیش تعمیر کار یا مکانیک برده و از او بخواهید تا ماشین شما را چک کند و اگر مسدود شده بود ، آن را برای شما درست کنند . این مشکل ممکن است در مواقع عادی که روی موتور فشار نباشد رخ دهد و در زمان روشن بودن کولر خودش را نشان دهد .

3- وجود هوا در سیستم :

اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد ، برای رفع این مشکل موتور را باید خاموش کنید . ولی به شما توصیه می شود که این کار را انجام ندهید و آن را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها برای رفع و حل این مشکل کمک بگیرید ، زیرا آن ها بهتر و دقیق تر این کار را انجام می دهد .

4- قفل کردن ترموستات :

روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کرده و اگر حس کردید که دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید . اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد . در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید .

ترموستات چگونه کار می کند ؟

ترموستات در دمای خاصی که از سوی سازنده خودرو به عنوان دمای کار کرد بهینه موتور تعریف شده است . ترموستات دارای محفظه یا سیلندر است که درون آن ماده حساس به حرارت قرار دارد و میله ای به سوپاپ ترموستات متصل شده که در درون این موم قرار دارد .

زمانی که موتور خودرو سرد است ترموستات مطابق وظیفه خود مسیر ورود آب به رادیاتور را می بندد و آب موجود در سیستم خنک کننده کاری تنها در اطراف سیلندر به چرخش در می آید . این چرخه تا زمان گرم شدن موتور و سرد شدن موتور ادامه دارد .

انواع مختلف ترموستات از نظر سنسور :

1- ترموستات با سنسور مکانیکی

2- ترموستات با سنسور دیجیتال

ترموستات

بیشتر بخوانید:

ترموستات چیست و چه کاربردی دارد + ترموستات پراید، 206 و ef7

آموزش تعویض ترموستات پراید، 405، پژو 206 تیپ 5

بررسی کامل آموزش تعمیرات ایسیو ECU خودرو

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.