علت خرابی اگزوز خودرو و آموزش تعمیر اگزور ماشین

علت خرابی اگزوز خودرو و آموزش تعمیر اگزور ماشین

علت خرابی اگزوز خودرو

سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی علت خرابی اگزوز خودرو و آموزش تعمیر اگزور ماشین را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید ا زاین آموزش و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر، اگزوز است. اگزوز‌ها وظیفه انتقال دود حاصل از واکنش‌های شیمیایی درون سیلندر‌ها را به خارج از سیستم پیشرانه اتومبیل دارند.

در اتومبیل‌های امروزی وظایف اگزوز‌ها بیشتر از خارج کردن دود از خودرو می‌باشد و نقش بسزایی در وضعیت مصرف سوخت اتومبیل دارند. سیستم کلی اگزوز‌ها از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی تشکیل شده‌اند.

علت خرابی اگزوز خودرو

وظیفه اگزوز خودرو چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به بررسی وظایف این قطعه در خودرو بپردازیم، باید بگوییم که وظیفه اصلی این قطعه هدایت گازهای خروجی از موتور خودرو به بیرون می باشد. یکی دیگر از وظایف مهم اگزوز خودرو، کاهش صدای ایجاد شده ناشی از حرکت سوپاپ ها در موتور و عمل احتراق می باشد.

اگر اگزوز خودرو وجود نداشته باشد، خودروی ما هر چقدر هم که نرم کار کند، باز هم صدای ناهنجاری تولید خواهد نمود که باعث می شود تا خیلی زود از رانندگی خسته شویم و برای دیگران نیز مزاحمت هایی ایجاد کنیم.

به همین علت یکی از نشانه های پارگی و یا سوراخ شدن اگزوز، همین تغییر صدای خودرو می باشد که بسیار شایع نیز هست. یکی دیگر از وظایف اصلی این قطعه کاهش میزان آلودگی خروجی از موتور خودرو می باشد که عمدتا این امر با استفاده از قطعه ای به نام کاتالیست در اگزوز انجام می گیرد.

حال که به طور خلاصه وظایف اگزوز خودرو را مطالعه کردیم، می توانیم به بخش های بعدی مبحث، یعنی علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن بپردازیم.

حال که به طور خلاصه وظایف اگزوز خودرو را مطالعه کردیم، می توانیم به بخش های بعدی مبحث، یعنی علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن بپردازیم.

علت خرابی اگزوز خودرو

علت خرابی اگزوز خودرو

درصد زیادی از خرابی اگزوز شامل پارگی، شکستگی و یا سوراخ شدگی در آن می باشد. از آنجا که این قطعه مسیر نسبتا طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می کند، در نتیجه به همان نسبت بیشتر در معرض فرسودگی قرار می گیرد.

اگزوز معمولا در زیر خودرو نصب شده و بسیار نزدیک به سطح زمین می باشد. به همین دلیل، عبور خودرو از مکان های ناهموار یا تردد در مسیرهای پر آب، باعث می شود تا این قطعه صدمه ببیند.

مطلب مرتبط: علت صدای عجیب اگزوز چیست و روش از بین بردن صدای بلند اگزوز

همچنین آب و هوای مرطوب نیز می تواند نقش زیادی در فرسودگی این قطعه داشته باشد. به همین دلیل در مناطقی که آب و هوا مرطوب و شرجی است، این قطعه خیلی زودتر از همیشه خراب خواهد شد.

فرسودگی اگزوز موجب می شود تا این قطعه با کمترین ضربه ها نیز دچار شکستگی یا پارگی شود که منجر به عدم عملکرد صحیح خودرو خواهد شد.

علت خرابی اگزوز خودرو

به طور کلی علائم خرابی اگزوز را در خودرو، می توان به موارد زیر محدود کرد.

-شنیده شدن صدای ناهنجار و نسبتا بلند از خودرو

-کاهش میزان قدرت خودرو

-افزایش مصرف سوخت خودرو

-افزایش غلظت گازهای آلاینده در خروجی اگزوز

علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

زمان تعویض اگزوز

علت خرابی اگزوز خودرو

علت خرابی اگزوز خودرو چیست

همانطور که می دانید، تمامی قطعات خودرو دارای یک عمر مفید هستند و پس از اتمام این دوره، عملکرد اولیه خود را از دست داده و در نتیجه روی کارایی خودرو تاثیر می گذارند.

اگزوز خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای یک طول عمر مفید می باشد. البته طول عمر این قطعه وابستگی زیادی به شرایطی که خودرو در آن بکار گرفته می شود دارد.

همانطور که گفتیم، خودروهایی که معمولا در جاده های ناهموار و کوهستانی تردد دارند، علائم خرابی اگزوز زودتر در آن ها دیده می شود.

علاوه بر این خودروهایی که در شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی به کار گرفته می شوند نیز، اگزوز آن ها زودتر پوسیده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند.

همچنین آن دسته از رانندگانی که از خودروی خود روزانه استفاده های مقطعی دارند نیز با خرابی بیشتری مواجه شده و علائم خرابی اگزوز در خودروی آن ها زودتر دیده می شود.

از آنجا که با هر بار استارت زدن در خودروهای معمولی مقداری آب در اگزوز جمع می شود، اگر خودرو مدتی به کار خود ادامه دهد، این آب به سبب داغ شدن اگزوز بخار خواهد شد اما اگر خودرو پس از مدت کوتاهی خاموش شود، آب در اگزوز باقی مانده و موجب اکسیده شدن آن و در نهایت پوسیدگی اگزوز می گردد.

به طور کلی عمر مفید اگزوز بین ۴ تا ۵ سال بوده و حداکثر مسافتی که با آن می توان پیمود بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر می باشد. توجه داشته باشید که کاتالیست اگزوز نیز نقش مهمی در کاهش این عمر دارد و به سبب گرفته شدن توری های آن، پس از مدتی استفاده، باید آن را تعویض نمود.

اگر در شرایط جاده ای یا آب و هوایی خاصی که در بالا به آن ها اشاره شده است از خودروی خود استفاده می کنید، این عمر مفید کمتر شده و در برخی شرایط حتی به ۲ سال نیز خواهد رسید.

علت خرابی اگزوز خودرو

سوراخ شدن اگزوز

سوراخ شدن اگزوز دو تاثیر قابل ملاحظه در خودروها دارد. اولین تاثیر آن افزایش آلودگی صوتی خودرو شما است که می‌توانید به سرعت متوجه آن بشوید.

یکی از دیگر از تاثیرات آن که شاید غیر قابل پیش بینی باشد، افزایش مصرف سوخت است. سوراخ شدن بنزین باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو به میزان کم می‌شود که در بلند مدت می‌تواند باعث شود تا شما پول بیشتری برای سوخت بپردازید.

بالاترین آمار خرابی در اگزوز (به انگلیسی: Exhaust) در بخش های زیر گزارش شده است:

  • انبار اگزوز
  • عایق اگزوز
  • واشرهای گلویی اگزوز

بی شک صدای موتور و دودهای خروجی حاصل از موتور بایستی از خودرو به خارج هدایت شوند لذا به جهت شکل گیری قدرت در موتور سوخت موتور احتراق پیدا می کند و بعد از این احتراق در سیلندر به وسیله ی مانیفولد دود و از لوله ای به سمت اگزوز هدایت شده

سپس اگزوز خودرو بعد از گرفتن صدا موتور دود ناشی از موتور را به بیرون هدایت می کند پس علت عمده صدای زیاد در هنگام خراجی اگزوز این است که اگزوز شما توانایی خفه کردن صدای موتور خودرو را ندارد.

علت خرابی اگزوز خودرو

اما فراموش نکنید که اگزوز در ابتدا و در سالیان دور فقط وظیفه انتقال دود به خارج خودرو را داشت اما به مرور و با گذشت زمان به وظایف آن افزوده شد، در زیر وظایف اگزوز در عصر حاضر قابل مشاهده است:

  • انتقال دود حاصل از احتراق به خارج از خودرو
  • کاهش صدا
  • کاهش دما
  • کاهش آلایندگی

همه اگزوزها از سه بخش تولید می شوند که به بخش اتصال به موتور، بخش میانی و بخش انتهایی شناخته می شوند، جالب است بدانید که با توجه به دمای بالای ۸۰۰ درجه سانتی گراد کاتالیست در بخش اول گذاشته می شود

بخش میانی برای کاهش دما استفاده می شود، و بخش انتهایی برای کم کردن صدا است، لذا اگزوز نقص بسیار مهمی را در خودرو ایفا می کند، در امور مربوط به تیونینگ انجین (تقویت موتور) از اگزوزهای استفاده می‌شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی دارند.

مطلب مرتبط: دلیل خام سوزی بنزین چیست + علت بوی بد اگزوز

فراموش نکنید که برخورد اگزوز به جایی (مثلا افرادی که سطح خودرو را پایین می آوردند به احتمال بسیار زیاد اگزوزشان زود سوراخ خواهد شد.) منجر به سوراخ شدنش خواهد شد، و سوراخ شدن اگزوز دو بدی دارد:

  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • کاهش قدرت موتور

رنگ دود اگزوز تاثیر زیادی در تشخیص ایرادهای موتور دارد، پس در زیر به بررسی این موارد می پردازیم:

دود سیاه:

در مواقعی که این دود را مشاهده کردید، باید کمی صبر کنید تا خودرو کمی گرم شود، بعد از گرم شدن اگر رنگ سیاه دود رفت یعنی مشکلی نیست ولی اگر رنگ سیاه باقی ماند پس یا موتور بد کار می کند و یا در سیستم جرقه زنی ایراد وجود دارد. به نکات زیر هم توجه کنید:

اگر خودرو کاربراتوری قدیمی است: پس به احتمال بالا ساسات کاربراتور ایراد دارد.

نشتی در انژکتور وجود دارد.

اگر در جایی هستید که گردو غبار زیاده پس احتمال زیاد فیلتر هوا مشکل دود سیاه است.

ممکن در سیستم جرقه زنی ایراد وجود داشته باشد لذا وایر ها، دلکو، کویل و شمع ها را بررسی کنید.

علائم و علت خرابی اگزوز خودرو

علت خرابی اگزوز خودرو

دود آبی یا خاکستری:

اگر از خودرو این دود آمد و بعد از مدتی برطرف نشد پس به نکات زیر توجه فرمایید:

  • مشکل در رینگ پیستون موتور
  • سیل سوپاپ موتور مشکل دارد
  • معیوب بودن گاید سوپاپ

بوی سوخت از دود اگزوز یا وجود قطرات در آن:

در این حالت خودرو بیشتر از آنچه قدرت تولید می کند سوخت مصرف می کند، لذا اگر بوی سوخت را در دود اگزوز متوجه شدید یا قطرات مایع در آن دیدید بدانید که مصرفتان بالاست، حالا مشکل در کجاست و چگونه مشکل را رفع کنیم؟

  1. اگرخودرویی که این ایراد را دارد کاربراتوری است پس به احتمال زیاد با تعویض کاربراتور مشکل رفع می گردد.
  2. مشکل مکانیکی دومین احتمال است، پس موتور باید چک گردد.
  3. زمان بندی جرقه زنی هم یکی از حدس ها می باشد.
  4. دیاگ کردن هم مورد بعدی است چون ممکن است مشکل از سیستم کامپیوتری باشد، یا قطعه ای نقص داشته باشد.
  5. سیستم خنک کننده ماشین را بررسی کنید، چون ممکن است دمای موتور بالا باشد.
  6. احتمال بعدی این است که ممکن است مشکل سلونید یا شیر برقی انژکتور ها در موقعیت نیمه باز گیر کنند و قابلیت بسته شدن کامل را نداشته باشند. باید آنها را تعویض نمایید.
  7. رگلاتور فشار در سیستم تزریق سوخت به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهد، لذا فشار سوخت بیشتر از حد استاندارد می باشد، حتما فشار سوخت را با یک گیج فشار چک کنید و در صورت نیاز رگلاتور فشار را تعویض کنید.

دود سفید و یا وجود بخار آب در دود اگزوز:

این مشکل در صورتی که تازه خودرو خود را روشن کرده اید عادی است، اما اگر با گرم شدن خودرو ایراد مذکور برطرف نشد باید نگران شده و برای رفع این ایراد تلاش کنید. در این صورت به موارد زیر توجه کنید:

  1. احتمال اول این است که واسکازین از راه ماژول خلا به مانیفولد ورود هوا وارد می شود لذا بایستی آن را عوض کنید.
  2. اگر احتمال نخست نبود پس به سراغ واشر سر سیلندر بروید و در صورت خراب بودن تعویضش کنید.
  3. سر سیلندر تاب برداشته یا ترک خورده است. باید کف تراشی شود و در صورت لزوم تعویض گردد. تاکید می کنم این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
  4. بلوک سیلندر احتمال آخر است که احتمالا دچار ترک خوردگی شده است لذا توصیه می شود که تعویضش کنید.

منابع:اول خودرو/اسمارت کار

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه انجام می شود

متوقف کردن روغن سوزی خودرو + دلیل روغن سوزی خودرو چیست

روش تشخیص لوازم یدکی خودرو اصلی و تقلبی

اگر ترمز خودرو برید چه اقداماتی باید انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.