آموزش تقویت بخاری پراید ،پژو ،سمند ،206+فیلم عملکرد بخاری
آنی گرما پراید-تقویت بخاری پراید 131-بخاری پراید از دریچه جلو
تقویت فن بخاری پراید-انی گرما-تنظیم بخاری پراید
مشکل مذکور در بخاری خودروها این است که دما و حرارتشان تحت تاثیر دمای موتور است . در خودروی پراید این تحت تاثیر بودن در فصول سرد بسیار زیاد و شدید است.
تقویت بخاری خودرو و یا سیستم گرمایشی خودرو چگونه است. چگونه میتوان بخاری خودرو را تقویت کرد و یا عملکرد بهتری از آن داشت؟ در این مقاله با کمک هم تمام روش هایی که میتواند سیستم گرمایشی و بخاری خودرو را تقویت کند بررسی میکنیم
فصل سرما نزدیک است. آیا برای شما هم پیش آمده تا یک روز سرد زمستانی که قرار است به سر کار یا مدرسه یا هر مکان دیگر بروید، داخل ماشین بنشینید و استارت بزنید و دلتان به این خوش باشد که الان بخاری و هیتر ماشین را روشن خواهید کرد و دیگر از سرما به خود نخواهید لزرید؟ آنوقت است که می بینید که نه تنها هیتر ماشین گرم نمی کند بلکه انگار هر ثانیه به شدت سرمای داخل ماشین هم افزوده می شود. لابد خیال می کنید اگر ماشین را چند دقیقه روشن بگذارید هیتر هم خود به خود داغ خواهد شد. اما این ایده ی خوبی به نظر نمی رسد. بالاخره یک روز سرد زمستانی است و خیابان ها هم یخ زده است و شما هم دلتان نمی خواهد دیر برسید. پس بهتر است برای حل مشکل در ادامه با ما همراه باشید.
برسی اولیه
بهتر است مشکل را بپذیرید و بزنید دنده یک و راه بیفتید تا موتور هم گرم تر شود. سپس کنترل هیتر را روی داغ (Hot) تنظیم کنید، حالت کف را انتخاب کنید و باد بخاری را در سرعت متوسط تا بالا تنظیم نمایید. با قرار دادن یک دماسنج در قسمت مسافر و راننده دما را چک کنید. با اینکه بسیاری از خودروها دمای بین ۱۳۵ تا ۱۵۵ درجه دارند اما باید دانست که دمای بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ درجه قابل قبول است. اگر دمای هوا قابل قبول بود ولی جریان هوا ضعیف بود چه کار باید کرد؟ جواب آن است که باید بدانید که مشکل از سیستم بخاری یا مجاری داشبورد است.
اگر دمای پایه ی هیتر خودرو حتی در محدوده ی ۱۱۵ تا ۱۲۰ درجه نبود چه؟ شما کاربران هاو کن یو باید به دفترچه راهنما، یا وبسایت کارخانه ی سازنده ی خودروی خود سر بزنید تا ببینید آیا راجع به این مشکل صحبتی کرده اند یا نه. اگر چیزی راجع به این مشکل ننوشته بودند یا تماس گرفتید و نتوانستند مشکل را برایتان توضیح دهند، وقت آن است که کاپوت را بالا بزنید.
1.بررسی فنی
سطح سردکننده ی مخزن (و چنانچه رادیاتور هم دارای روکش فشار باشد، رادیاتور) را باید بررسی کنید. سردکننده باید ظاهری تمیز داشته باشد و طی مدت زمان تعیین شده به طور مرتب تعویض شود. اگر این کار انجام نشود و آن را سرسری بگیرید، برای خودرو مشکل ایجاد می شود.
دمای اتاق خودرو از سردکننده ی دما می آید، بنابراین باید به اندازه ی کافی ماشین را برانید تا موتور خودرو گرم شود. دمای سردکننده باید حداقل ۱۶۰ درجه باشد و در حالت ایده آل بهتر است که ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه باشد.
کمپرسور تهویه ی هوا باید به وسیله ی سلکتور کنترل هوا از وضعیت دیفراست (defrost) خارج شود. اگر در وضعیت دیفراست قرار داشته باشد مشکل مدار a/c وجود دارد.
اگر دمای مایع سردکننده ی رادیاتور قابل قبول است هر دو شلنگ هیتر را لمس کنید. هر دو شلنگ باید داغ باشند. آیا داغ هستند؟
در حین نظارت بر دما، همانطور که قبلا در هاو کن یو گفتیم ترموستات را در آب داغ بیندازید. وقتی دمای آب از دمای واقعی احتراق ترموستات بالاتر رود، دمای ترموستات پایین می آید. اگر ترموستات خیلی سرد باشد هم موتور خودرو نمی تواند به خوبی گرم شود.
همچنانیکه دارید موتور خودرو را پر می کنید تا هر گونه هوای موجود در سیستم از بین برود، شیرهای اطمینانی را که روی سرها یا بلوک ها قرار دارند را یا حذف کنید و یا باز نمایید.
2.برسی سیستم گرمایشی یا بخاری خودرو
اگر دارای کتنرل دمای اتوماتیک هستید، ممکن است خودرو بتواند به صورت خودکار تشخیص دما بدهد و شما به کدهای که در کنترل دما را پوشش می دهند دسترسی خواهید داشت (برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنما و یا وبسایت کارخانه ی سازنده ی خودرو رجوع کنید). در بسیاری از خودروها می توان با برداشتن یک پنل که زیر داشبورد قرار دارد و یا با پایین آوردن گلاو باکس موتور در دما را نظارت کرد. باز هم باید گفت که باید به دفترچه یا وبسایت کارخاه ی سازنده سر بزنید. اگر دیدید که با تغییر خوانش دما موتور کار نمی کند ریشه ی مشکل را پیدا کرده اید. در بسیاری از موارد میله ی در فلپ (Flap-Door) می شکند و دوباره باید مونتاژ آن را تعویض کرد اما موتور خوب کار خواهد کرد و می توان باز هم از آن استفاده نمود.
اما ممکن است در سیستم سردکننده پاکت های هوا وجود داشته باشد – این پاکت ها به مرور زمان ایجاد می شوند و مشکلی رایج هستند. اگر روی رادیاتور یا موتور روکش فشار قرار دارد و در رادیاتور سطح سردکننده پایین است اما سطح مخزن نرمال است، باید بدانید که یک واشر معیوب در روکش دارد هوا را به بیرون می دهد. آن روکش را عوض کنید.
با پیروی از رهنمودهایی که سازنده ی خودرو ارائه کرده است سیستم را پر کنید و هوا را به بیرون بدهید.
به عنوان یک رویکرد کلی باید گفت که ابتدا باید موتور سرد باشد و همه ی شیرهای اطمینان باز باشند و نیمه ی خودرو که دارای گردنه ی سرکننده است تا جای ممکن با جک به بالا برده شود. با این کار هوا به بیرون می رود. آهسته سعی کنید تا مایع ضد یخ به گردن اضافه کنید. خواهید دید که مقداری مایع سردکننده از شیرهای اطمینان به بیرون می زند. شیرهای اطمینان را ببندید، روکش فشار را سر جایش بگذارید و موتور را با سرعت ۲۵۰۰ دور بر ثانیه برانید تا گرم شود (یا تا جای ممکن آن را گرم کنید). بگذارید موتور خنک شود و سپس فرایند بالای را تکرار کنید. ممکن است لازم باشئد تا این کار را طی چند روز به مدت یک هفته انجام دهید تا اکثر هواها خارج شوند.
آیا دمای سردکننده خیلی پایین است؟ در خودروهایی که فن موتور آنها کلاچ-مانند است نباید کلاچ قفل باشد. همچنانکه موتور خاموش اما گرم است، سعی کنید کلاچ را بچرخانید. اگر کلاچ واقعا هیچ لغزش و حرکتی نکند معیوب است. اگر کلاچ دو تا سه بار بچرخد کلاچ خوبی است و مشکلی ندارد.
چگونه شیشه بالا بر خودرو را تعمیر کنیم؟
آیا کسی ترموستات را برداشته و سعی کرده است تا جوش آوردن را از بین ببرد؟ اگر آری، کار بدی کرده است.
3.مشکل سیستم گرمایشی
آیا عملیات فنی خودرو مشکلی ندارد و دمای سردکننده هم بسیار پایین است؟ اگر سیستم خودرو را مورد اهمال کاری قرار داشته باشید ترموستات ممکن است خیلی کثیف شده باشد. اگر ترموستات زیر گرد و خاک پنهان شده است، تمیزکننده ی سیستم خنک کننده را بریزید و حسب دستورات خودرو را روشن کرده و برانید. سپس رادیاتور و بلوک موتور را تا سه مرتبه پر و خالی کنید و فرایند خالی کردن هوا را انجام دهید. اگر دمای خنک کننده باز هم پایین بود ترموستات را در بیاورید و تست کنید.
4.بررسی ترموستات و دیگر موارد
اگر به ترموستات دسترسی دارید، آن را در بیاورید تا تست کنید. اگر لازم بود آن را تمیز کنید اما قبل ار اینکه سر جایش بگذارید محفظه ی ترموستات را سر و سامان دهید و داخل سیستم مایع تمیز کننده بریزید. سپس فلرایند پر و خالی کردن را تا سه مرتبه انجام دهید و ترموستات را قبل از اینکه تصمیم به نصب دوباره ی آن بگیرید امتحان کنید. شما در هوای سرد می توانید صرفا با بلوکه کردن رادیاتور خودروی خود را سریع تر گرم کنید.
برای تامین کردن والو کنترل هیتر یا بخاری خودرو، ببینید که آیا خلاء خوبی وجود دارد یا نه. اگر خلاء خوب است بررسی کنید و ببینید آیا والو خوب کار می کند یا نه.
تست: یک فیلر ۰.۰۰۲ اینچی را بین والو ترموستات و نشیمنگاه آن قرار دهید و سپس ترموستات را در ظرف آب بر روی اجاق قرار دهید. یک دماسنج رادیاتور را در آب قرار دهید، اب را بجوشانید و به دمایی که در آن، ترموستات شروع به ترک خوردن می کند توجه نمایید – دمای فیلر را به دمای رتبه بندی شده اش کاهش خواهد داد.
برخی موتورها به ویژه موتورهای چهار سیلندر آنقدر دمای زیادی را به سرعت باز می تابانند که نمی توان در دمای سرد از داخل مشکل را حل نمود. راه حلی را که برای شما باز می گوییم ممک ناست راه حل فوق العاده ای نباشد اما ما به شما توصیه می کنیم که یک تکه مقوا را جلوی رادیاتور بگیرید به طوری که نیمی از سطح آن را مسدود کند. وقتی موتور داغ شد آن را به عقب برگردانید. یادتان باشد که در فصل بهار آن تکه مقوا را بردارید.
آیا خوانش دمای سردکننده نرمال است اما یک یا هر دوی شلنگ ها داغ نیستند؟ یک سر به مکانیکی بزنید تا آن را چک کند و شلنگ درچه ی هیتر را شناسایی کند.
آیا هیچ کدام از شلنگ ها گرم نیستند؟ در والو ورودی هیتر بسیاری از خودروها، برای اینکه عملکرد بهتری در تابستان داشته باشند، یک خاموش کننده ی سردکننده ی هیتر نصب شده است.اگر والو خاموش کننده نتواند به طور کامل باز شود ممکن است جریان ورودی به هیتر محدود شده باشد.
اگر شلنگ ورودی هیتر به میزان قابل توجهی گرم تر از خروجی است، مغزی هیتر زیر مایعات سردکننده ی داخل رادیاتور گیر کرده است. اول باید هر دو شلنگ هیتر را از گردن هیتر جدا کرده و شلنگ های یئکی را متصل کنید و یا هر دو شلنگ هیتر را از موتور جدا نمایید.اگر از شلنگ های یئک استفاده می کنید شلنگ های هیتر را جدا نمایید؛ اگر آنها را جدا می کنید گردن های شلنگ موتور را متصل نمایید. یک شلنگ باغبانی را داخل خروجی هیتر کنید و شیر آب سرکج را باز نمایید. اگر مایعات سردکننده همراه با گرد و خاک به بیرون آمدند و توانستید در آخر کار، جریان مایعات سردکننده ی خالص را ببینید شانس آورده اید. در غیر این صورت باید مغزی هیتر را عوض کنید.
اگر عملکرد هیتر در اتوبان ها خوب است اما وقتی در کوچه و خیابان با سرعت پایین، عملکرد آن هم افت می کند باید بدانید که مشکل جریان سیستم سردکننده است. برخی از سیستم ها در شلنگ ورودی محدودکننده ی شلنگ دارند و اگر گرد و خاک و آشغال جلوی آن را بگیرد جریان هم کاهش می یابد. وقتی موتور را روشن بگذارید می توانید این را با لمس شلنگ ورودی پیدا کنید (یادتان باشد که به برهه ای می رسی که دما به شدت کاهش می یابد). معدودی از موتورها برای بهبود جریان مایع سردکننده در سرعت های پایین، دارای پمپ های کمکی هستند.اگر پمپ نتواند کار کند خروجی هیتر طی آن عملیات افت خواهد کرد. البته اگر سیستم خنک کننده مورد اهمال واقع شود، این امکان وجود دارد که پمپ آب از داخل دچار فرسایش شده باشد و جریان مایع سردکننده را کاهش داده باشد.
در بسیاری از موارد ضعیف عمل کردن هیتر را می توان با پیروی از دستورالعمل هایی که شرکت و کارخانه ی سازنده ی خودرو ارائه داده است بر طرف نمود. این کارها را طی چند روز ظرف یک هفته انجام دهید. حتما می پرسید که آیا راه کاری وجود دارد تا سریع تر مشکل پیدا و حل شود؟ پاسخ مثبت است: یک مکانیک حرفه ای که دارای تغییردهنده ی مایع سردکننده است که با پر کردن سیستم هوا را هم خارج می کند و با اینکار می تواند گرمای سریع تری برای خودروی شما فراهم کند.
عیبیابی بخاری خودرو و دلایل کمبود گرما در آن
در هوای معتدل، موتور با اندکی کار به دمای نرمال و عادی میرسید، اما در این هوا و در مجموع در هوای سرد، برای رسیدن دمای موتور به حد نرمال و عادی کمی زمان لازم است. بسیاری از موتورها، حتی نمیتوانند در این شرایط و یا هوای بسیار سرد به دمای نرمال و عادی خود برسند، پس میتوان گفت با شروع فصل سرما، بسیاری از رانندگان باید با رعایت نکاتی نه چندان مشکل، شرایط را برای استفاده بهینه از خودرو فراهم کنند؛ اما همانطور که گفتم یکی از مهمترین پارامترهایی که تحت تاثیر برودت هوا قرار میگیرد، دمای موتور است.
شما در این فصل بندرت میتوانید ببینید که آمپر آب از حد وسط، به بالا یا بیشتر رفته باشد؛ یعنی هیچگاه دمای موتور بالا نمیرود. بالا رفتن دمای موتور همیشه مضر و خطرناک نیست. شما در زمستان بیشترین استفاده را از دمای آب موتور میکنید. حال تصور کنید این دما هیچگاه بالا نرود. موتور هرگز نمیتواند قدرت مفید خود را تولید کند. احتراق کامل انجام نمیشود و در نهایت موتور به خوبی کار نمیکند.
یکی از مهمترین مکانهایی که شما از دمای آب موتور استفاده میکنید، بخاری خودرو میباشد. وظیفه بخاری ایجاد گرما برای استفاده درون کابین خودرو است. اما عدهای بر این باورند که بخاری نیز مثل کولر روی موتور فشار میآورد و نیروی موتور را مصرف میکند. قصد داریم تا ابتدا نحوه کار بخاری را شرح دهیم، سپس عیوب آن گفته و نحوه رفع عیوب را نیز بیان کنیم.
اصول کاری بخاری تا حدود زیادی با کولر متفاوت است. در این مجموعه شما از گرمای آب موتور استفاده کرده و اتاق خودرو را گرم میکنید. گرمایی که نسبتاً تلف شده بوده و اگر از آن استفاده نشود، از بین میرود.
در بخاری تمامی خودروها از یک رادیاتور کوچک استفاده شده است. رادیاتوری که مهمترین نقش را بر عهده دارد. آب داغ موتور وارد این رادیاتور شده و درون شبکههای آن جریان پیدا میکند، در نتیجه تبادل حرارتی آب موتور و هوای عبوری از آن بسیار راحت میشود. برای استفاده از این گرما باید یک دمنده، هوا را به سمت رادیاتور بدمد تا با شبکه ریز آن برخورد کرده و گرم شده، سپس وارد اتاق خودرو شود. هوای محیط وارد ورودی بخاری شده و توسط دمنده آن با رادیاتور بخاری برخورد میکند، سپس داغ شده و از دریچههای تنظیم داخل اتاق، وارد کابین میشود.
کلید روشن و خاموش شدن دمنده نیز بستگی به خودرو داشته و در چندین حالت قابل تنظیم است. پس به راحتی مشاهده کردید که در بخاری هیچ انرژی مفیدی از بین نرفته و تنها از نیروی برق باتری که آن هم جایگزین میشود، برای پمپاژ هوا استفاده میشود. گرمای هوا نیز از گرمای آب موتور تامین میشود.
در گذشته بخاری اکثر خودروها زمان میبرد تا گرم شود و هوای گرم وارد اتاق کند، اما امروزه جنس رادیاتور بخاریها متفاوت شده و تبادل حرارتی آنها در حد بسیار بالایی میباشد. در خودروهای نسل قدیم رادیاتورها معمولاً مسی و برنجی ساخته میشدند، اما امروزه تمامی رادیاتورها آلومینیومی ساخته شده تا تبادل حرارتی آنها بالا رود. شبکه ورود آب گرم موتور بسیار قوی است و موتور خودروهای جدید بسیار زودتر به حالت نرمال میرسند. در نتیجه سریعتر گرم شده و خیلی زودتر آب دور خود را گرم میکنند.
به طور مثال خودروهای کاربراتوری قدیمی حداقل ۱۵ دقیقه زمان لازم داشتند تا در فصل سرما به گرمای نرمال برسند. اما موتورهای انژکتوری امروزی در کمتر از سه دقیقه گرم شده و به دمای نرمال و عادی خود میرسند. این باعث شده تا بخاری در خودروهای جدید، خیلی سریع شروع به کار کرده و گرمای داخل کابین را تامین کند. اما با یکدیگر طرز کار بخاری را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این سیستم از گرمای تلف شده موتور بهره میبرد. حال قصد داریم تا عیوب شایع این سیستم را بررسی کرده و علل آن را بیان کنیم.
کمبود گرمای بخاری
یکی از شایعترین عیوبی که برای انواع خودروها رخ میدهد، کمبود گرمای بخاری است. به نحوی که فرد میگوید: گرمای بخاری کم است و یا اصلاً گرمایی ندارد. این عیب ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.
اولین علت میتواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمیکند. در اکثر موارد، رادیاتور عوض میشود، اما اگر مجاری آن تمیز شود، میتوان به رفع عیوب اقدام کرد.
گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمیتواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.
عیبی دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم میشود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم میشود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمیکند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.
گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمیتواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنککاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشتیابی میکنیم.
یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو میباشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنککردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنککاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را میدهد.
گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته میشود و آب در تمامی مواقع خنک میشود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل سرما باعث میشود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.
گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمیکند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشتیابی شود.
ایجاد بوی نامطبوع بخاری
یکی دیگر از عیوب شایع انواع بخاری، ایجاد بوی نامطبوع است. این عیب ممکن است دو علت داشته باشد:
۱- عدم درزبندی مناسب پوسته فن
۲- نشت آب از رادیاتور بخاری
وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد میکند. برای رفع عیب باید تمامی واشرها و درزها را را وارسی کنید، سپس تمامی پیچها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شوید.
برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی، باید شیلنگهای ورودی به سیستم را بررسی کنیم، سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از عدم سوراخشدن آن مطلع شویم.
در گذشته نقطه سوراخ شده با لحیم کاری ترمیم میشد، ولی امروزه تمام تعمیرکاران شبکه گرمایی یا همان رادیات را تعویض میکنند.
شاید عیوب دیگری نیز برای بخاری انواع خودروها به وجود بیاید، ولی شایعترین عیوب، مواردی بود که ذکر شد. پس میتوان گفت برای رفع عیب حتماً باید تجربه کافی داشته باشید. در فصل زمستان مهمترین عاملی که از یک خودرو مدنظر قرار میگیرد، نحوه کار بخاری آن است. در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، ۲۰۶، روآ، سمند و مانند آنها، برای رفع عیوب بخاری باید داشبورد باز شود؛ ولی عدهای از تعمیرکاران ماهر، بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن بخاری را سرویس و راهاندازی میکنند.