روش های جالب باز کردن داشبورد پراید و مجموعه پشت آمپر

روش های جالب باز کردن داشبورد پراید و مجموعه پشت آمپر

ما در این نوشته می خواهیم راجع به باز کردن داشبورد پراید و مجموعه پشت آمپر صحبت کنیم. داشتن یک خودرو به مدت طولانی ، بدون بروز هیچ گونه مشکلی به ندرت اتفاق می افتد و به طور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با مشکلاتی رو به رو می شود که از معمول ترین و آزار دهنده ترین آن ها لرزشش می باشد . در مواردی تعمیر و بالانس چرخ ها می تواند کار آمد و کم هزینه باشد اما برخی اوقات سرویس فرمان و سیستم تعلیق نیاز به هزینه های بالایی می باشد .

داشبورد

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد .

بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

فرمان های الکتریکی

این نوع فرمان مشابه هیدرولیکی عمل خواهد کرد . ولی ساختار و مزایای زیادی دارد و با هیدرولیک فرق دارد . این سیستم در اوایل سال 1970 بحث آن شد و طراحی آن نیز انجام شد ولی در سال 1993 شروع به تولید و صادر شد . در این فرمان مشکل دائمی عمل کرد سیستم کمکی فرمان حل شده است ، یعنی سیستم الکترونیکی زمان عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود می آید . به عبارت دیگر گشتاور نیز دارد . فرمان الکترونیکی از 3 بخش اساسی تشکیل شده که همچنین به سیستم فرمان مکانیکی نیز اضافه شده است .

1- سنسور گشتاور

2- موتور با جریان مستقیم

3- واحد کنترل الکترونیکی

مجموعه ستون فرمان یا به اطلاح قرقری فرمان ، یکی از اجزای مهم سیستم فرمان خودرو است که در ساختار خود اجزا و مکانسیم های زیادی را شامل می شود . خرابی هر یک از این اجزا درد سر ساز بوده و امکان یک رانندگی مطلوب و ایمن را سلب می کند . که به داشبورد وصل می باشد و اگر برای داشبورد مشکلی پیش آید ، فرمان هم دچار مشکل می شود و لرزش آن بیشتر می شود .

محل قرار گرفتن قطعه در اتومبیل کجاست ؟

قطعه قرقری فرمان پراید به جعبه فرمان وصل می شود . و همچنین در ماشین های دیگر اینگونه می باشد . بودن قرقری فرمان واجب بوده است و اگر نباشد نمی توانید فرمان را کنترل کرد و اگر نباشد قادر به تکان دادن آن هم نمی باشد .

5 علت باعث لرزش داشبورد می شود :

1- وجود مشکل در لاستیک ها

لاستیک ها از مهم ترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می آید . برای از بین بردن لرزش لاستیک ها باید موارد زیر را انجام دهید :

1- وجود پوسیدگی در لاستیک ها ، نشان دهنده زمان تعویض آن ها است .

2- زمانی که ساییدگی در بخش های مختلف لاستیک مشاهده می کنید ، بایستی آن را عوض کنید .

3- زمانی که خودرو شما در یک سرعت معین شروع به لرزیدن می کند ، لاستیک ها نیاز به بالانس دارند .

نکاتی که باید در باعث لرزش لاستیک ها می شود :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

2- لق بودن چرخ ها

گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می شود ، در این حالت تنها موردی که می توان به آن شک کرد ، تنظیم نبود چرخ ها می باشد . تشخیص و رفع آن شامل موارد زیر می باشد :

1- ناصاف بودن رینگ

2- سیبک ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش مهمی در حرکت کردن آن ها دارد .

3- محکم بودن مهره های چرخ ها

4- می توان با عوض کردن بلبرینگ ها به آن ها کمک کرد .

فرمان لقی اضافه دارد

اگر از سلامت جعبه فرمان و تمامی اجزای جلو بندی اطمینان دارید ، به ستون فرمان مراجعه کنید . لقی اضافی ستون فرمان می تواند نشانه خرابی چهار شاخ ستون فرمان و یا خرابی فیوز ستون فرمان باشد که موجب بازی اضافع فرمان می شود .

3- وجود مشکل در سیستم ترمز

دیسک می تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می شود تغییر شکل دهد . همچنین خوردگی در یطح دیسک ترمز نیز می تواند باعث لرزش داشبورد شود . به دلیل نا صاف بودن سطح دیسک ، لنت به درستی روی دیسک قرار نمی گیرد و باعث به وجود آمد لرزش در داشبورد می شود .

داشبورد

علائم خرابی ترمز پراید که باعث لرزش داشبورد می شود .

خرابی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

زمانی که چرخ ها صدای سوت می دهد ، علت آن چه می توان باشد :

1- در اتومبیل پراید ، صدای سوت از چرخ های جلو می تواند به دلیل تمام شدن لنت ها باشد .

2- صدای سوت از چرخ های جلو در سرعت های پایین ، احتمالا به دلیل کیفیت پایین لنت ها است .

4- وجود مشکل در اکسل خودرو

اگر اکسل خودروبر اثر تصادف یا برخورد های شدید کج شود ، پس از مدتی در سرعت های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو با مشکل رو به رو است . وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ های عقب خودرو های دیفرانسیل عقب است ، که اگر کج شود می تواند در خودرو لرزش ایجاد شود . همچنین تویی چرخ ها انتهای میل گردان در آن قرار دارد و باید آن سالم باشد .

5- وجود مشکل در موتور خودرو

در برخی از مواقع لرزش داشبورد و فرمان می تواند بخاطر نرسیدن هوای کافی ، سوخت رسانی نامناسب می باشد که علت لرزش های خودرو شامل موارد زیر باشد :

1- خودرو به خوبی روشن شود ، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند .

2- لرزش های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت

3- لرزش هنگام فشار دادن پدال گاز

وظیفه اصلی میل موج گیر که به داشبورد و فرمان وصل است :

میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موج گیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .

وظیفه اصل میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .

علائم خرابی میل موج گیری که به لرزش داشبورد مربوط می شود :

میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .

تاثیر خرابی میل تعادل در جلو بندی خودرو که باعث لرزش آن می شود :

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ ها به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خورو به یکی از طرفین می شود . بوش های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر وصدا در جلو بندی خودرو خواهند شد . همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش ها میل تعدل است .

میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم مند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها گیج می زدند .

علت های لرزش داشبورد پراید

مرحله اول : نشانه ها و صدا ها

1- مرحله افزایش تدریجی لرزش ها و تکان های فرمان و فرمان خودرو به سیستم مفصل بندی متصل است که سیستم مفصل بندی به جعبه فرمان و سیستم تعلیق آن وصل است .

2- زمانی که از سیستم تعلیق فرمان صدایی می آید ، یعنی داشبورد و فرمان دچار مشکل شده است که زمانی که ماشین را روشن می کنید این صدا ها به گوش می رسد .

مرحله دوم : تشخیص اشکال

1- تست جهش . در قسمت هایی که تایر ها هستند  خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا فنر ها حرکت کند .

2- بازرسی چشمی . استراتها ، پیچ ها و مهره ها و گردگیر فرمان و بوش هار را چک کرده و در صورت بودن مشکل آن را حل کنید .

3- فرمان را چک کنید ، امکان دارد بخاطر آن داشبورد شما دچار لرزش شده باشد .

صدای جیر جیر یا خر خر :

امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ :

زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن :

این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

داشبورد

بیشتر بخوانید:

کد رمز ضبط صوت فابریک ماشین پژو پارس داشبورد جدید

اجرت و هزینه تعمیرات مکانیکی پراید و خدمات در تعمیرگاه

مشکل کار نکردن کلید CNG پراید دوگانه کارخانه چیست؟

منبع: وان کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.