تفاوت برف پاک کن ژله ای ماشین با برف پاک کن تیغه دار

تفاوت برف پاک کن ژله ای ماشین با برف پاک کن تیغه دار

مهم ترین ابزار مورد نیاز یک راننده در شرایط بارندگی و برفی ، یک برق پاک کن سالم می باشد که از قدرت آبگیری بالایی را برخوردار می باشد . وظیفه جمع آوری کامل آب از سطح شیشه خودرو بر عهده تیغه برف پاک کن است اما اینکه چه نوع تیغه برف پاک کنی مناسب خودروی شما است .

برف پاک کن

تیغه برف پاک کن ژله ای

پس از اکتشاف سیلیکون ، شرکت های تولید کننده تیغه برف پاکن به فکر استفاده و به کار گیری آن در تیغه های برف پاک کن افتاده اند . قدرت آبگیری تیغه های برف پاکن ژله ای یا سیلیکونی به گونه ای است که در یک حرکت رفت و برگشت برف پاک کن بر روی شیشه خودرو دیگر هیچ اثر از لکه آب باقی نمی ماند و سبب افزایش دید راننده در شرایط بارانی یا برفی خواهد شد .

سیلیکون از ترکیبات مصنوعی در دمای بالا تهیه و تولید می شود . از این نوع پلاستیک که طول عمر بسیار بالایی دارد و مقاومت آن در برابر سرما و گرما بسیار بالا است در تیغه های برف پاک کن استفاده می شود .

تیغه برف پاک کن معمولی

به دلیل استحکام بالای لاستیک این نوع تیغه برف پاکن در امر آبگیری شیشه ، از بین بردن یخ زدگی سطح شیشه در فصل سرما ، اغلب خودرو سازان از این نوع تیغه برف پاکن در محصولات خود استفاده می کنند که از لحاظ فنی نیز دارای استاندارد های لازم هم می باشد .

تیغه های برف پاک کن معمولی از جنس پلاستیک فشرده ساخته شده است . از  این نوع تیغه برف پاک کن در اکثر خودرو های تولید شده در داخل کشور استفاده می شود و به نوعی به آن ها تیغه برف پاک کن فابریکی هم می گویند .

تفاوت تیغه برف پاک کن ژله ای و تیغه برف پاک کن معمولی

1- تفاوت ساختار و طراحی

نوع ساختار و تولید تیغه برف پاکن ژله ای و معمولی با هم فرق دارند ، تیغه برف پاکن معمولی با طراحی کاملا ساده ، دارای استحکام بالایی می باشد که می تواند به واسطه آن یخ زدگی های سطحی و گل و لای خشک شده روی شیشه خودرو را از بین خواهد برد .

در مقابل لاستیک تیغه برف پاک کن ژله ای هوشمندانه و فرمول پیشرفته سیلیکون از ظرافت خاصی در ساختار خود بهره مند خواهد شد . در نتیجه جنس آن نرم و منعطف می باشد و استحکام آن در مقابل تیغه های معمولی کمتر می باشد .

2- قدرت آبگیری از سطح شیشه خودرو

جمع آوری آب از سطح شیشه در مواقع بارندگی از نکات مهم می باشد که باعث می شود قدرت دید راننده را بالا ببرد و در برابر حوادث از آن محافظت کند . دلیل قدرت آبگیری بهتر تیغه های ژله ای ، خاصیت سیلیکون است که چسبندگی و انعطاف مناسب تتری نسبت به تیغه معمولی را دارد و باعث قدرت آبگیری بیشتری هم برخودردار می باشد .

تیغه برف پاکن این وظیفه مهم را دارد که تا با عملکرد قابل قبول شرایط رانندگی را در هوای بارانی و برفی را برای شما فراهم خواهد کرد .

3- تفاوت قیمت تیغه برف پاکن ژله ای و معمولی

ای بخش از تفاوت هر دو تیغه برف پاکن با توجه به نوع ساختار آن ها کاملا مشهود می باشد که هزینه تولید و تهیه تیغه برف پاکن ژله ای بیشتر از تیغه برف پاک کن معمولی است و به همیت دلیل است که کارخانه های تولید کننده خودرو از تیغه برف پاکن معمولی در محصولات خود استفاده می کنند که هزینه کمتری را دارد .

طول عمر کدام تیغه برف پاک کن بیشتر است ؟

طول عمر از مهم ترین عوامل در انتخاب یک تیغه برف پاکن محسوب می شود که در معرض تغییرات عوامل بیرونی می باشد . تیغه برف پاک کن معمولی در شرایط گرما زیاد حالت اصلی خود را از دست می دهند و در هوای سرد نیز پلاستیک فشرده این تیغه سفت می شود و باعث ترک خوردن آن و عمر مفید آن کم خواهد شد .

طول عمر و ماندگار تیغه برف پاکن ژله ای به دلیل نوع ساخت ، مقاومت آن ها در شرایط آب و هوایی مختلف بسیار بالا تر و بیشتر خواهد شد .

چطور تیغه برف پاکن را عوض کنیم ؟

تعویض کردن این تیغه فرآیند ساده ای را دارد . کافی است تیغه را به میزان کمی خم کرده و آن را از فریم فلزی اش جدا سازید . سپس تیغه ای را که خریده اید را در جای آن قرار دهید . یادتان باشد درست در جایش قرار دهید .

نشانه های معیوب بودن تیغه برف پاکن

1- خش انداختن سطح شیشه خودرو

2- لرزیدن تیغه ها هنگام تمیز کردن سطح شیشه

3- تمیز نکردن کامل سطح شیشه خودرو

4- تولید صدای ناخوشایند هنگام حرکت کردن تیغه برف پاک کن

بهترین زمان تعویض تیغه برف پاکن

لازم است بدانید که رانندگی در آب و هوای مرطوب و تماس مداوم با برف و باران و احیانا تگرگ  استفاده بیشتری از برف پاکن به همراه داشته و عمر این قطعه کاهش خواهد یافت . بهتره است به طور مداوم و مرتب تیغه ها را برسی کرده و در صورت بودن پارگی و یا فرسودگی در لایه لاستیکی آن ، نسبت به تعویض تیغه اقدام کنید و اگر آن را عوض نکنید ، به شیشه ماشین شما آسیب جدی را وارد می کند . به موازات این ، زنگ زدگی های بخش فلزی یا همان قاب تیغه برف پاکن نیز باید در نظر گرفت که در صورت بودن زنگ زدگی باید آن را عوض کنید .

انواع تیغه برف پاکن

به عنوان یکی از حیاتی ترین تجهیزات در دو گروه اصلی شیشه جلو و عقب خودرو تعریف است . برترین برند های تیغه برف پاکن بوش ، بورگ جرمنی ، هیوندای جنیون پارتز ، التکس ، لیفان و پاسیکو می باشد . تمیز نکردن برف و باران از روی شیشه خودرو ، می تواند موجب یخ زدگی شیشه شده و پس از آن باید نسبت به تمیز کردن یخ زدگی شیشه اتومبیل اقدام کنید .

تیغه برف پاکن برف گیر دار

این تیغه قدرت بیشتری در زدودن برف از روی شیشه ماشین می باشد . معمولا از این تیغه برای اتومبیل هایی که در مناطق دارای وضعیت آب و هوایی معمولی در رفت و آمد هستند ، استفاده نمی شود . اما رانندگی در زمستان و مناطق کوهستانی نیازمند چنین تیغه ای خواهد بود .

تیغه برف پاکن ژله ای

در این مدل مدرنیته بیشتری به کار رفته شد و استفاده از جنس سیلیکون با قابلیت انعطاف پذیری عملکرد سطح بالاتری ایجاد کرده است . این قطعه سیلیکونی انعطاف پذیر ، به برف پاکن میدان عمل بهتری می دهد و در ضمن طول عمر بالاتری از آن را دریافت می کند .

تیغه برف پاک کن معمولی

غالبا در خودرو ها تیغه های برف پاکن معمولی مورد استفاده قرار می گیرند و همان قطعاتی هستند که به  دیدن آن ها عادت دارین . این تیغه ها بسیار ارزان تر می باشد . بخش فلزی این تیغه ها صاف بوده و قسمت لاستیکی نیز از نوع پلاستیک فشرده و متمرکز می باشد .

برف پاک کن

ویژگی های تیغه برف پاک کن ژله ای

1- قیمت بالاتری دارد

2- دوام دو برابر نسبت به لاستیک معمولی در برابر تغییرات دمایی و نور خورشید

3- عملکرد عالی در تمیز کاری سطح شیشه به دلیل چسبندگی فوف العاده

4- عدم تولید ایجاد صدا بر روی سطح شیشه

نوع لاستیم تیغه برف پاک کن

1- ژله ای

ماده به کار گرفته در این نوع از جنس سیلیکون است . سلیکون مقاومت به مراتب بیشتری نسبت به لاستیک های معمولی به کار رفته در تیغه برف پاک کن دارد به طور که از آن در ساخت عینک شنا در مورد استفاده قرار می گیرد .

2- لاستیکی

بیشتر تولید کنندگان از لاستیک های خاص برای تولید تیغه برف پاک کن استفاده می کنند که به خوبی سطح شیشه را تمیز می کند . اخیرا با اضافه کردن مکمل های ویژخ ای به این لاستیک ها مقاومت آن را در برابر تغییرات دمایی افزایش داده اند اما خشک شدن لاستیکی یکی از معایب این نوع تیغه می باشد .

 

اندازه تیغه برف پاک کن

1- تویوتا اف جی کروزر در شیشه جلو سه تیغه برف پاک کن دارد .

2- مرسدس بنز کلاس A یا تویوتا یاریس هاچیک فقط یک تیغه پاک کن در شیشع جلو دارند .

3- اندازه تیغه برف پاک کن سمت راست راننده بزرگتر یا مساوی سمت شاگرد است البته در برخی مدل های پورشه این نسبت برعکس می باشد .

نوع طراحی تیغه برف پاک کن

1- تیغه برف پاک کن آب پاش دار

در برخی از خودرو ها مانند خانواده سمند و 405 چشمی شیشه شور بر روی درب موتور ندارد ، لذا برای آب پاشی شیشه جلو از روی خودرو تیغه انجام می گیرد و لوله های مرتبط بر روی تیغه قرار دارد .

2- تیغه برف پاکن برف گیر دار

در این نوع تیغه پاک کن یک صفحه با ارتفاع حدود دو سانتی متر روی تیغه وجود دارد که در زمان بارندگی های شدید به پاک کردن برف . و باران از روی شیشه کمک می کند .

3- تیغخ برف پاک کن معمولی

این تیغه پاک کن از نوع مرسوم و ساده می باشد که بیشتر خودرو ها از آن استفاده می شود .

4- تیغه برف پاکن آیرودینامیک

این نوع تیغه برف پاک کن به صورت آیرودینامیک طراحی شده است تا کارایی آن در سرعت های بالای خودرو حفظ شود . به دلیل طراحی آیرودیناکیگ و البته طراحی محدب و خاص شیشه ها در خودرو های امروزی ، این نوع تیغه به صورت کامل به سطح شب شیشه می چسبد و در نتیجه قدرت پاک کنندگی چند برابر می شود .

طرح های حرکت برف پاکن بر روی سطح شیشه خودرو را معرفی می کند :

1- دو تیغه با اتصال سقفی

2- پانتوگراف اتوبوس ها

3- طرح 3 تیغه

4- طرح تیغه های مخالف راست و چپ

5- تیغه تک و به شکل M که در برخی از خودرو ها مانند مرسدس بنز وحود دارد ، در واقع به این صورت است که یکی تیغه مرکزی حرکت رفت و برگشتی و دورانی را بر روی شیشه اتومبیل انجام می شود و

6- طرح ساده و حرکت رفت و برگشتی تیغه ها که در اغلب خودرو مشاهده می شود ، در واقع به این صورت است که محور دورانی یک تیغه در سمت راننده و محور دیگر در مرکز شیشه قرار دارد .

اجزای تشکیل دهنده برف پاکن

1- آب پاش

2- تیغه های پاک کننده شیشه

3- مجموعه رابط مکانیکی به منظور انتقال نیرو

4- دو عدد قطعه مکانیکی یعنی موتور برقی و چرخ دنده کرمی به منظور تامین نیرو

تاریخچه برف پاکن

اولین بار 3 شخص در سال 1903 میلادی ادعا داشتند که برف پاکن را اختراع کرده اند اما در سال 1911 میلادی طرح رسمی اختراع این ابزار مهم در کشور انگلیس به نام گلدستوت آدامز می باشد . این در حالی است که در سال 1903 میلادی شخصی آمریکایی به نام مری اندرسون فردی  ایرلندی به نام جیمز هنری اپجان ایده برف پاکن را داد .

در این رقابت و ثبت اختراع ، اولین نمونه واقعی این محصول در سنعت خودرو سازی در سال 1917 میلادی توسط یک شرکت آمریکلیی تولید شد و با کشیدن اهرم کار می کرد .

مهم ترین قطعات سیستم برف پاکن خودرو ، 2 عدد قطعه مکانیکی محسوب می شود که وظیفه تامین نیرو برای حرکت و رفت و برگشتی تیغه ها روی شیشه با سرعت بالا را بر عهده دارد . در واقع وجود میله کوچک متصل به محور چرخ دنده و ارتباط آن با شاتون بلند سبب حرکت رفت و برگشتی تیغه ها بر روی شیشه می شود . مدار الکتریکی در سیستم شیشه پاک کن در هر لحظه مکان تیغه ها را شناسای می کند .

برف پاک کن

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره برف پاکن خودرو و افزایش طول عمر آن

آموزش مدار برف پاکن پراید ،پیکان ، پژو + تعویض تیغه برف پاکن

قیمت خرید تیغه برف پاکن خودرو + رفع ایراد عدم کارکرد برف پاکن

منبع: خودروتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.