راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم تهویه مطبوع زانتیا

راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم تهویه مطبوع زانتیا + آموزش آن

یکی از مهم ترین تجهیزات رفاهی که جنبه عمومی پیدا کرده کولر و سیستم تهویه مطبوع است که همزمان با تغییرات اقلیمی جدید و گرم تر شدن زمین ، نیاز به آن در سال های اخیر بیش از پیش حس می شود .

تهویه

اجزای تشکیل دنده تهویه خودرو

1- کمپرسور : کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز در تهویه اتومبیل می باشد . این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می کند . کمپرسور گاز را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت می کند و سپس خشک کننده و مجدد به داخل اپراتور منتقل می کند .

2- کندانسور : کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرات را به عهده دارد . کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد .

3- کپسول خشک کننده : کپسول خشک کننده به عنوان ذخیره گاز و جاذب رطوبت گاز عمل می کند . روی این کپسول دریچه ای شیشه ای برای رویت گاز وجود دارد .

4- اپراتور : یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم تهویه خودرو اپراتور است . اواپراتور مجموعه ای از قطعالت است که وظیفه کاهش گرما هوای کابین خودرو را بر عهده دارد .

5- مجموعه لوله و شلینگ ها : شلینگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند . شلینگ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد .

6- کلید A / C : این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن تهویه را بر عهده دارد که به شکل های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد .

7- فن کولر : وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد . در صورتی که فن کندانسور و در مقابل موتور نصب شود ، هوا را از روی سطح کندانسور کشیده و به سمت موتور می برد .

8- شیر انبساط : این وسیله تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اپراتور از طریق یک فیلتر است . هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند ، شیر انبساط بازشده و مایع مبرد با عیور از صافی مربوط به ورودی مایع پر فشار به گاز پر فشار تبدیل می شود .

انواع گاز های موجود برای کولر خودرو

اولین گازی که برای کولر خودرو ها به کار گرفته می شود ، آر 11 می باشد . در آن سال ها انواع محدودی از خودرو ها به کولر مجهز بودند و به همین دلیل این گاز نتوانست به صورت عمومی و همه گیر مورد استفاده قرار بگیرد .

ترمودینامیکی ، روی فلزاتی همچون آلومینیوم ، مس ، آهن ، فولاد اثر شیمیایی نداشت و برای حتی با روغن های معدنی قابل استفاده می باشد . این گاز به دلیل اثر مخربی که بر محیط زیست داشت ، پس از مدتی طولانی از چرخه فعالیت خارج شد .

روش های نگهدار از سیستم کولر

شیشه ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده ، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است . هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد ، عبور مایع سفید رنگ پر فشار به همراه حباب های فراوان از زیر شیشه به چشم می خورد .

سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید . در صورت رعایت نکردن این مضوع به کمپرسور کولر آسیب حدی وارد خواهد شد .

دمای آب موتور در هنگام کار کرد کولر ، معمولا کمی بالاتر از دمای کار کرد آن بدون استفاده از کولر است . چنانچه نمایشگر به مدت ط.لانی مخصوصا در ترافیک ، دمای آب را بالاتر از حد مجاز نشان می دهد ، کولر را خاموش کنید و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید .

هنگام شارژ گاز ، مطمعن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گاز با سیستم کولر خودرو سازگار است .

راه کار هایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمعن شوید . کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری ها و قارج ها می باشد . استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ ها و آلودگی ها را کاهش می دهد .

هنگام رانندگی در ترافیک های شدید یا سر بالایی ها با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است .

هنگام فعالیت کولر ، حرکت با پنجره های باز توصیه نمی شود . بسته بودن پنجره های فشار کمتری به کولر وارد می کند و موجب کاهش چشم گیر مصرف شوخت می شود .

5 نکته مهم درباره کولر خودرو

1- از کولر تنها در سرعت های پایین و دور موتور های کم استفاده کنید تا فشار ناگهانی در دور موتور بالا به مجموعه کمپوسور وارد نشود .

2- کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است .

3- روشن بودم ک.لر در فصل های گرم سال باعث بهبود گردش خوت و سیستم تنفس سر نشینان می شود .

4- زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلوده بودن هوا ، بهتر است که کولر در حالت گردشی قرار دهید .

5- سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات می باشد و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حدامثر توان کولر بهره می برد .

معایب کولر خودرو

1- کثیف بودن پره های کندانسور که در این صورت شما می توانید با فشار هوا کندانسور را تمیز کرده و مشکل را حل می کند .

2- عدم کارد کرد کمپرسور و اشکال کلاچ کولر سیستم پیچیده ای ندارد .

3- یکی دیگر از معایب کولر خودرو نوسان دور موتور هنگام استفاده از آن می باشد .

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سامانه تهویه مطبوع خودرو ها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می شود که هنگام استفاده از کولر ، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور سوخت نیز بیشتر خواهد شد . میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلو متر بیشتر خواهد شد .

نحوه استفاده مناسب از کولر خودرو شامل موارد زیر می باشد :

1- قبل از روشن کردن تهویه چند دقیقه پنجره ها را پایین دهید و بعد از آن که کمی هوای داخل خودرو عوض شد ، می توانید کولر را روشن کنید .

2- تا وقتی دور موتور پایین می باشد ، اقدام به روشن کردن کولر نکنید ، ابتدا ی کار کولر فن را روی دور تند بگذارید .

3- در تونل ها ، بهتر است کولر را در حالت گردش داخل تنظیم کنید . پشت چراغ قرمز کولر را خاموش کنید .

4- در سر بالایی ها کولر را خاموش کرده ، و در سر پایینی ها کولر را روش کنید .

5- در بزرگ راه ها و سرعت های بالا ، به جای پایین کشیدن پنجره ، بهتر است کولر ماشین خود را روشن کنید .

6- به کولر خودرو دقت کنید ، هر ماه حداقل 30 دقیقه کولر را روشن بگذارید تا گاز خنک کننده رسوب نکند و گرفتار دردسر و مشکل نشوید .

7- رطوبت سبب می شود فیلتر های مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها می شود . حتما فیلتر کولر را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تمیز و یا حتی تعویض کنید .

8- استفاده از کولر به ویژه برای کودکان مانع از گرما زدگی آن ها می شود . اما باید دقت شود دریچه کولر به نحوه تنظیم شود که سبب گرفتگی ماهیچه ها می شود .

تهویه
تهویه

کثیفی فیلتر هوا

موتور خودرو فیلتر هوا ، ذرات گرد را جذب می کند و بعد از چند وقت فیلتر ماشین دچار کثیفی می شود و باعث کند شدن موتور ماشین می شود که در اکثر مواقع باید آن عوض شود تا مثل قبل شود و بعضی موقع ها نیاز نیست که آن را عوض کنید ، با تمیز کردن آن تمیز و مثل قبل خواهد شد . اگر موتور ماشین و یا اگزوز گرفته شود ، سرعت ماشین پایین می آید و ماشین دیگر مثل قبل سرعت و شتاب ندارد . پس بهتر است هر 6 ماه یک بار آن را تمیز کنید و یا هر موقع دیدید که ماشین شما سرعت ندارد ، آن را تمیز کنید تا مثل قبل شتاب داشته باشد .

شما باید برای تمیز کردن باید ابتدا اگزوز و موتور را با دستمال یا ابر تمیز پاک کرد و بعد از این کار ماشین روشن کرده و تا جایی بروید ، اگر ماشین شما مثل قبل بود نیاز نیست که به تعمیر کار ببرید و اگر مثل قبل بود باید آن تمیز شود . امکان دارد موتور شما و اگزوز شما تمیز باشد و اگزوز دچار شکستی باشد آن موقع باید حتما آن را درست کنید .

راه های افزایش طول عمر کولر خودرو

1- اطمینان باید لوله فاضلاب اوپراتور مسدود نشده باشد .

2- هنگام استارت زدن ، بهتر است سیستم کولر ماشین خاموش باشد .

3- برای این کار گاز و روغن کولر خودرو را پایدار نگه دارید ، در فصل سرد نیز کولر خودرو را دقایقی روشن بگذارید .

نشانه های خرابی رادیاتور که باعث خوب کار نکردن بخاری و تهویه ماشین می شود :

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

مزایای تعویض فلیتر هوا

1- افزایش طول عمر موتور :

تعویض فیلتر هوا به طور مرتب موجب افزایش طول عمر موتور خواهد شد . زیرا فیلتر هوا از ورود آلودگی هایی چون گرد و غبار و دیگر آلاینده ها به موتور جلوگیری خواهد کرد .

این ذرات می توانند وارد قطعات موتور چون سیلندر و پیستون شوند و به آن ها آسیب جدی وارد می کند . آسیب وارد شده می تواند بسیار پر هزینه باشد . اما تنها با یک فیلتر هوا سالم و پاکیزه می توان از پرداخت این هزینه ها جلو گیری کرده و طول عمر موتور خود را افزایش دهید .

2- صرفه جویی در زمان و هزینه :

فیلتر هوا یکی از ارزان ترین اجزای خودرو می باشد . با تعویض به موقع این فیلتر از هزینه های بسیار زیادی که یک فیلتر آلوده می تواند با بیاورد معاف می شود . همچنین تعویض فیلتر هوا تنها چند دقیقه طول می کشد . در صورتی که تعمیر موتور و دیگر اجزای امکان دارد وقت شما را گرفته و از کار های روزانه خود جا بمانید . پس بهتر است با تعویض فیلتر هوای با هزینه های بسیار کار از این کار جلوگیری کنید .

3- افزایش بهره وری سوخت :

یکی از بزرگ تریم دلایل تغییر منظم فیلتر هوا افزایش بهره وری سوخت ماشین می باشد . فیلتر هوای کثیف بر روی قابلیت و کیفیت رانندگی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت . به صورتی که تعویض آن با یک فیلتر تازه می تواند موجب افزایش شتاب خواهد شد .

به طور کلی تعویض فیلتر هوا می تواند موجب صرفه جویی در سوخت باشد . یک فیلتر هوای تمیز موجب جریان یافتن هوای پاک در موتور می شود و همین موضوع باعث افزایش کار آیی ، طول عمر و عملکرد موتور می گردد .

تهویه

بیشتر بخوانید:

/

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.