مشخصات فنی خودرو نیسان مورانو مدل 2012 + مزایا و معایب آن
نیسان مورانو یک کراس اوور سایز متوسط ژاپنی است که نسل اول آن در سال 2002 معرفی و از سال 2003 روانه بازار شد . نیسان مورانو در حال حاضر در سومین نسل به تولید می رسد .
این نسل از مورانو برای نخستین بار در سال 2007 در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی و فروش آن از سال 2008 در بازار های جهانی آغاز شد و خودرو های فروخته شده از سال 2009 به دست مشتریان رسید . در ایران هم پارس خودرو که در آن زمان با کمپانی نیسان همکاری می کرد ، تصمیم به عرضه این مدل از مورانو در بازار کشورمان گرفت . البته این اتفاق پس از ناکامی نسل اول مورانو در ایران رخ داد .
نکات مثبت نیسان مورانو :
1- پیشرانه قدرتمند
2- گیربکس پیشرفته
3- سواری بی صدا
4- کیفیت ساخت بالا
نکات منفی نیسان مورانو :
1- کمبود لوازم یدکی
2- بازار خرید و فروش محدود
این کراس اور موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از یورو ان کپ شده است .
نقد کارشناسی نیسان مورانو :
نیسان مورانو یک کراس اوور سایز متوسط است که از سال 2003 تاکنون بر روی خط تولید کمپانی ژاپنی قرار دارد . نسل سوم یا همان آخرین نسل از مورانو، در سال 2014 و در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی شد و از همان سال راه خود را به بازارهای جهانی پیدا کرد . اما در اینجا ما به معرفی نسل دوم آن خواهیم پرداخت .
نسل دوم نیسان مورانو در سال 2007 و در خلال نمایشگاه خودرو لس آنجلس به معرض دید عموم درآمد و از سال 2009 وارد بازار شد . مورانو از پلتفرم مشترکی با نیسان آلتیما و نیسان ماکسیما بهره می برد . در سال 2012 پارس خودرو به نمایندگی از نیسان تصمیم به عرضه آن در بازار ایران گرفت و مورانو در تعداد محدودی به دست مشتریان ایرانی رسید . این در حالی بود که نسل اول مورانو هم در ایران حضور داشت که فروش بالایی را تجربه نکرد و مهم ترین دلیل آن را می توان ظاهر نه چندان جذاب به ویژه در نمای جلو دانست .
مورانو 2012 به مراتب چهره جذاب تری داشت و شکل چراغ ها در جلو و عقب ، متحول شد . اما همانند نسل قبلی ، نقطه قوت آن در نمای عقب بود و طراحان نیسان ، همچنان به خوب بودن طراحی جلو خودرو اعتقاد داشتند . جلو پنجره مشبک و چراغ های متصل به آن را نمی توانیم نکته مثبتی در طراحی مورانو بدانیم ولی وجود دو خروجی اگزوز در عقب ، کمی حس اسپرت بودن را ایجاد می کند . مورانو نسل دوم یک بار هم فیس لیفت شد و تغییرات کوچکی در نمای بدنه آن به وجود آمد . نکته جالب در مورد مورانو ، خلاقیتی است که نیسان برای طراحی آن داشته و مورانو را در یک نسخه کراس کابریوله عرضه نموده است . به این ترتیب که یک خودرو شاسی بلند کروک در مقابل شماست . البته این نسخه تنها در مناطق آزاد ایران وجود دارد و نیسان هم اعلام کرد در نسل سوم ، چنین مدلی را عرضه نخواهد کرد .
با ورود به داخل کابین نیسان مورانو، متوجه هماهنگی طراحی بیرونی و داخلی خواهید شد . نیسان تا همین چند سال قبل ، در کنار تویوتا ، به عنوان خودرو سازان ژاپنی محافظه کار شناخته می شدند و سعی در این داشتند تا با کمترین تغییرات و دوری از هیجان ، همچنان مشتریان خود را حفظ کنند اما این روند رفته رفته تغییر کرد تا جایی که این ژاپنی های توانمند ، اکنون به عنوان پرچم داران نوآوری و هیجان شناخته می شوند .
نیسان در طراحی کابین مورانو نسل دوم ، در عین حال که قابل قبول است ، به سختی توانایی مبارزه با رقبای هموطن و کره ای خود را دارد . در مرکز داشبورد مورانو یک نمایشگر 7 اینچی دیده می شود و کلید های کنترلی در محل نامعمولی قرار گرفته اند . متریال به کار رفته در داشبورد از پلاستیک است ولی روکش صندلی ها و پنل درها ، از چرم تشکیل شده و کیفیت مطلوبی دارد . به علاوه مورانو سواری باکیفیتی ارائه می دهد و در این بخش ، عملکرد راضی کننده ای از خود نشان می دهد .
نیسان مورانو در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می شود و مدل وارد شده به ایران ، از یک موتور 3.5 لیتری 4 سیلندر بهره می برد . این موتور قادر است 256 اسب بخار قدرت و 336 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به هر چهار چرخ انتقال می یابد . این قدرت نسبتا زیادی است و مورانو از این جهت می تواند رقیب قدرتمندی برای خودروهای حاضر در این کلاس باشد .
اتفاقا یکی از دلایل توقف واردات مورانو ، همین حجم موتور بود چرا که بر اساس قوانین کشور ، واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی ممنوع است .
نیسان مورانو در حال حاضر در نسخه های دست دوم در بازار به فروش می رسد . باتوجه به بازار دست دوم ضعیف ، خدمات پس از فروش بسیار ضعیف ، هزینه نگهداری و استهلاک بالا ، بهتر است برای خرید یک شاسی بلند سایز متوسط به سراغ دیگر گزینه های موجود بروید . از جمله این رقبا هیوندای سانتافه ، کیا سورنتو ، تویوتا راوفور ، نیسان ایکس تریل ، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان هستند .
نقد و بررسی فضای داخلی
داخل خودرو مورانو چندان جذاب نیست و انگار که شرکت نیسان همه انرژی خود را صرف موتور این خودرو کرده است . داخل این خودرو در دو رنگ مشکی و کرمی با ظاهری مردانه پسند تولید شده است که تودورزی تیره این خودرو باعث می شود که همه کثیفیها به چشم بیایند . مورانو دارای سیستم تهویه ی مجزا و دارای تنظیم تلسکوپی فرمان و آیینه و چراغ موجود بر روی آفتاب گیر سمت شاگرد است . سیستم صوتی Bose و صفحه مانیتور 7 اینچ موجود در خودرو ، کمی آن را لوکس کرده است . این خودرو 5 نفره دارای چند جا لیوانی و جعبه است که می توان وسایل کودکان را در آن قرار داد . فضای صندلی های عقب برای کودکان بسیار جادار و مناسب است و زاویه تاشدگی صندلی های ردیف عقب بسیار خوب است .
نقد و بررسی بیرون خودرو
امروزه طراحی ظاهری خاص خودرو ها ، به خصوص شاسی بلند ها ، برای شرکت ها کار راحتی نیست ولی نیسان موفق به انجام این کار شده است . قسمت جلویی خودرو مورانو از قبل ضخیم تر شده است ، ضمن اینکه چراغ های جلو و جلو پنجره آن دارای طراحی جدیدتری است . عقب این خودرو از طراحی خوبی برخوردار است و شیشه عقب آن به گونه ایست که دید عقب را بهتر می کند . چراغ خطر های LED و اگزوزِ دو رنگ ، جزو استاندارد های این خودرو هستند و همچنین باربند خودرو ، که ظاهری زیباتر به سقف خودرو می دهد و درب عقب برقی هم از امکانات سفارشی هستند .
نقد و بررسی رانندگی خودرو
اگرچه برخی خودروها در زمینه سواری از مورانو تقلید کرده اند ، اما هیچ کدام به پای این خودرو نمی رسند . مثلا سیستم تعلیق عالی این خودرو ، سواری چابک و در عین حال راحتی را به راننده می دهد . همچنین ترکیب موتور V6 و گیربکس CVT هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است . در حالی که سایر CVT ها تمایل دارند که به کندی عمل کنند و دور موتور را ثابت نگه دارند ، اما CVT این خودرو مثل خودرو های اتوماتیک قدیمی تر عمل می کند . خودرو مورانو از سواری نرم و راحتی برخوردار است و همچنین فرمان خوش دستی دارد .
کیفیت سواری این خودرو از نسل قبلی بهتر و روان تر شده است و با وجود میزان کمی که خودرو در هنگام تغییر مسیر به طرفین کج می شود ، ولی مشکل خاصی پیش نمی آید . در مجموع دینامیک خودرو مورانو مناسب و به قدر نیاز است . این خودرو هم مانند سایر خودروهای شرکت نیسان ، دارای سیستم تعلیق عقب به منظور راحت تر کردن سفر برای سرنشینان عقب است که البته انتقاد هایی را هم به همراه داشته است . در مدل های قبلی ، سواری عقب خودرو سفت و سخت بود ولی اکنون سواری عقب آن راحت شده است ، تا حدی که می توانید بر روی صندلی های عقب به راحتی بخوابید .
نقد و بررسی ایمنی خودرو
در تست تصادف NHTSA، خودروی مورانو در مجموع موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره شد . تست احتمال چپ شدن آن هم نمره 4 ستاره را کسب کرد . متاسفانه در تست مقاومت سقف IIHS که حفاظت خودرو در چپ شدن واقعی را بررسی می کند ، نمره مورانو خیلی پایین و زیر متوسط بود . این تست نسبتا جدید ، به قیمت از دست رفتن رتبه اول ایمن ترین خودرو بود که قبلا دست خود مورانو بود. البته یکی دیگر از نشانه های قدیمی شدن این مدل مورانو نبود سیستم هشدار دهنده نقاط کور و سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر است .
در این خودرو ترمز ضد قفل چهار چرخ به همراه ترمز کمکی و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز استاندارد هستند . علاوه بر کیسه هوای ضروری جلو ، این خودرو دارای کیسه هوای ضربات کناری برای صندلی های جلو و کیسه هوای پرده ای برای هر دو ردیف می باشد . همچنین صندلی های جلوی آن دارای پشت سری متحرک برای محافظت سر سرنشینان در ضربات بسیار شدید از پشت هستند . سیستم حفظ پایداری الکترونیکی و کشش سطحی هم همانند سایر خودروهای نیسان استاندارد هستند . این سیستم در سطوح با ضریب اصطکاک پایین برای مدل های AWD مناسب است .
نقد و بررسی ارزش خرید
این خودرو که مدت ها در صدر جدول پرفروش ترین خودروها بود ، به دلیل مصرف سوخت نسبتا بالا و سقف نه چندان استانداردش ، جایگاهش را از دست داد . البته به خاطر وجود امکانات زیاد این خودرو ، هنوز هم جزو پر طرفدار ترین خودروها است . اگر مصرف سوخت خودرو برای شما اهمیتی ندارد ، هنوز هم مورانو از همه رقبایش سرتر است . خودروی مورانو به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است . به علاوه همزمان با این اصلاحات ، کراس اوور های زیادی در بازار موجود است و تعداد زیاد دیگری هم به زودی به بازار خواهند آمد .
نگاهی به نیسان مورانو 2012
مورانو را باید یکی از کراس اوورهای عجیب و مدرن بازار دانست که در میان تولیدات نیسان ، جایگاه خوبی را نیز از آن خود نموده است . مورانو برای رانندگان ایرانی نیز خودروی آشنایی است گرچه سیاست قیمت گذاری آن باعث نابودی بازار آن در ایران گردید .
برای سال 2012 نیسان تغییرات قابل توجهی در ظاهر و باطن بسیاری از مدل های تولیدی خود از جمله مورانو ایجاد کرده است . امسال مورانو در هشت مدل مختلف با سطح تجهیزات متفاوت و درایو چهار چرخ یا دیفرانسیل جلو به بازار می آید .
همه انواع یاد شده از یک موتور 3.5 لیتری شش سیلندر خورجینی با توان 260 اسب بخار و 240 پوند فوت بهره می برند . انتقال این قدرت از طریق یک گیربکس با انتقال پیوسته ( CVT ) صورت می گیرد .
در طراحی بیرونی با فیس لیفت مختصری مواجه می شویم . چراغ ها و هواکش رادیاتور و رینگ های اسپرتی از جمله این تغییرات اند . اندازه چرخ ها در مدل های پایه 18 و در مدل های بالاتر 20 اینچی و از جنس آلیاژ آلومینیوم می باشند . سقف خودرو نیز دو پانل شیشه ای بزرگ را در خود جای داده است .
فضای داخلی با رنگ های گرم و طراحی آشنای نیسان ، به شما خوش آمد می گوید . کنسول وسط کمی عریض اما با طراحی مدرن دسترسی خوبی به تجهیزات فراهم می کند . در این محیط پر نور و صندلی های وسیع و تجهیزاتی مثل تهویه داخل صندلی ها و کنترل برقی برای آن ها ، آسایش مناسبی خواهید داشت .
تهویه خودرو در جلو و عقب مستقل بوده و امکاناتی نظیر رادیوی ماهواره ای ، سیستم صوتی استاندارد با 11 بلندگو ، سیستم ناوبری مجهز به هارد دیسک و رابط گرافیکی جالب ، کروز کنترل ، تشخیص صدا و فرامین صوتی ، اتصال به آی پد و دستگاه های همراه شما و تجهیزات ایمنی مثل 6 کیسه هوا ، ترمز ضد قفل پیشرفته و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کمک ترمز ، سنسور کمربند و ضربه گیر های جاذب انرژی برای اطراف موقعیت سرنشین ها اشاره کرد .
سیستم تعلیق با اتصالات چندگانه و میله ثبات ، با استفاده از آلومینیوم و تغییر ابعاد ، دچار کاهش وزن و بهبود عملکرد گردیده است . قیمت مورانو از 29 تا 40 هزار دلار بسته به مدل آن تغییر می کند .
بیشتر بخوانید:
مشخصات فنی خودرو سانگ یانگ چیرمن + مزایا و معایب آن
منبع: کارگیک