همه چیز درباره مقایسه‌ ایران خودرو دنا پلاس با پژو 206 صندوقدار

همه چیز درباره مقایسه‌ ایران خودرو دنا پلاس با پژو 206 صندوقدار

دنا و پژو 206 SD ، محصولاتی شناخته شده از ایران خودرو ، تولید کننده بزرگ داخلی هستند که هر کدام در بازه ای از زمان ، توانستند توجهات زیادی را نسبت به خود جلب کنند که البته اکثر این جلب توجه را مدیون قوانین سخت گیرانه واردات بودند . تا زمانی که بازار خودرو ایران به هم نریخته بود ، نسخه های صفر کیلو متر این خودروها به راحتی توسط کارخانه و نمایشگاه های فروش خودرو در سطح بازار به فروش می رسیدند و خریداران مشکل چندانی در دست یابی به محصول مورد نظرشان نداشتند . اما اکنون که بازار خودروی کشور بهم ریخته ، دیگر نمی توان به راحتی و با بودجه قبلی به خودروی مورد نظر دست پیدا کرد .

دنا

دنا و پژو 206 SD ، دو قربانی و خوش شانس بازار آشفته خودرو

شاید کمتر بازاری را بتوان یافت که به اندازه بازار خودرو ایران ، در وضعیت فعلی بسته و انحصاری باشد . هر دو خودروی یاد شده به واسطه تیراژ بالای ایران خودرو ، گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش و قیمت مناسب در مقایسه با رقبای چینی ، به گزینه خرید بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده بودند و می توان گفت اگر شرایط فعلی پیش نمی آمد ، فروش هر دو محصول با شدت و قوت قبلی ادامه می یافت .

البته مدتی می شود که ایران خودرو عرضه محصولاتش را پنج درصد قیمت کمتر از نرخ بازار شروع کرده و امید می رود اگر این رویه ادامه یابد ، قیمت هر دو خودروی دنا و پژو 206 SD که به واسطه افزایش تقاضا و کاهش عرضه به شدت افزایش داشته اند ، تا حدودی کاهش پیدا کند . به دلیل پرواز قیمت اکثر رقبای چینی این دو خودرو ، چه در بازار صفر کیلومتر و چه در بازار دست دوم ، خریداران گزینه های چندانی را پیش روی خود نمی بینند و به ناچار روی به خرید محصولات ایرانی خواهند آورد .

دنا و پژو 206 SD ، نبرد محبوبیت از دو دهه متفاوت

همان طور که گفته شد ، هر دو خودرو در بازه های زمانی متفاوتی به محصولات شناخته شده بازار تبدیل شدند . پژو 206 اس دی در دهه هشتاد خورشیدی ، به عنوان پروژه ای مشترک از ایران خودرو و پژو شناخته شد که در ابتدا برای بازار ایران تدارک دیده شده بود . این محصول به عنوان آخرین سگمنتی بود که محصول پژو 206 بر روی آن عرضه می گردید و پس از سگمنت های هاچ بک سه در و پنج در ، کوپه کابریولت و استیشن ، نسخه سدان به عنوان آخرین سگمنت قابل عرضه از پژو 206 به بازار آمد .

استقبال از این خودرو در زمان خودش بی نظیر بود . مشتریان محصولی را در اختیار داشتند که ظاهری مطلوب داشت ، از امکانات مناسبی بهره می برد ، مصرف سوخت اقتصادی را ارایه می کرد و در انتها به واسطه یک صندوق عقب بزرگ ، مناسب سفر های خانواده های کوچک بود . مشابه این محصول سال ها در سبد محصولات ایران خودرو وجود نداشت و سه محصول خانوادگی دیگر ، پژو پارس ، سمند و پژو 405 به واسطه مشکلات شان مورد انتقاد بودند .

توجه زیاد برای تغییرات اندک

با وجود سر و صدای زیاد ، در حقیقت تغییرات بزرگی را در پژو 206 صندوق دار نسبت به نمونه هاچ بک آن شاهد نیستیم ، امکانات رفاهی ، فاصله بین دو محور، مشخصات فنی و بسیاری از موارد دیگر ، از جمله طراحی در های عقب دست نخورده باقی مانده اند و تنها یک صندوق عقب 450 لیتری به عقب خودرو افزوده شده که با وجود کاربردی تر کردن خودرو ، موجب کاهش دید راننده می شود .

با این وجود به دلیل بسته بودن بازار و نبود گزینه های مطرح دیگری ، خریداران روی به خرید پژو 206 اس دی آوردند که در آن زمان با هوشمندی ایران خودرو ، به تیپ های  V1، V2 ، V8 ،  V9 و V20 تقسیم شده بود که اکنون تنها تیپ V8 از این محصولات تولید می شود و باقی نمونه ها به صورت دست دوم در بازار یافت می شوند . مشتریانی با سطح بودجه پایین تر نیز می توانند رانا را به عنوان گزینه ارزان سازی شده از این محصول خریداری کنند .

از فرانسوی به ایرانی و چینی

در این سال ها و به واسطه ایرانیزه شدن بسیاری از محصولات ایران خودرو از جمله خانواده پژو 206 ، شاهد افت کیفیت در کابین و قوای فنی این محصولات هستیم که موجب کاهش سن خودرو ، افزایش مصرف سوخت و افزایش مراجعات خریداران به تعمیرگاه ها شده است . ممکن است بسیاری از متقاضیان با تحقیق و کسب اطلاعات در مورد تولیدات جدید ایران خودرو ، از خرید نمونه های صفر کیلو متر منصرف شده و به سمت تهیه یک پژو 206 دست دوم تمایل پیدا کنند ، گرچه باید بدانند که قیمت این نمونه ها هم اکنون در بازار کاملا غیر واقعی است ، و استهلاک محصولات خانواده پژو به طور معمول بسیار بالاست ، به خصوص اگر کارکردی بیش از صد هزار کیلومتر داشته باشند .

یک سمند دیگر

کم و بیش همه ایرانیان با خانواده محصولات سمند آشنا هستند و حتی ممکن است محصولی از این خانواده را در حال حاضر داشته باشند . پروژه طولانی تولید سمند به عنوان یک نماد کامل از وضعیت خودرو سازی ایران به حساب می آید . سال ها تلاش و صرف بودجه برای ساخت محصولی که در بازار داخلی توانایی رقابت کامل ندارد ، ایمنی آن مورد تردید واقع می شود ، و بر اساس یک پلت فرم قدیمی توسعه یافته است .

در حالی که شرکت های چینی با خرید خودروسازی های ورشکسته اروپایی ، توانستند در مدت کوتاهی مسیر پیشرفت را طی کنند و محصولاتی درخور رقابت عرضه نمایند که نمونه هایی از آن ها را در کشورمان نیز شاهد هستیم ، تولید محصولات خانواده سمند به عنوان موفقیتی پر هزینه و دیرهنگام از ایران خودرو شناخته می شود که به واسطه ارزان سازی ، سال به سال از حجم امکانات و آپشن های آن کاسته شده است .

سمند با رنگ و لعاب بیشتر

دنا در حقیقت همان سمند است که با رنگ و لعابی تازه ، قصد دارد بگوید که من خودروی جدیدی هستم . ستون های نسبتا باریک ، فرم جعبه ای بدنه و حالت خاص اتاق از روبرو که نمایی از یک محصول دهه هشتادی را نمایان می کند ، تمامی نمایان گر همان سمندی هستند که از پژو 405 معروف برای توسعه دادنش استفاده شده است . در زمینه پیشرانه این تفاوت کاملا مشهود می شود و شاهد به کار گیری موتور EF7  بر روی دنا ، مشترک با دو محصول سمند ال ایکس و سورن هستیم .

دنا با هدف جذب مشتریان خودروهای چینی ارزان قیمت ، با انبوهی از آپشن های رنگارنگ که پیش از این در محصولات داخلی به صورت استاندارد وجود نداشتند ، عرضه گردید و در عمل به واسطه قیمت کمتری که ارایه می داد ، توانست بخشی از مشتریان را به سمت خود بکشاند ، اما عرضه این خودرو نکاتی منفی نیز به همراه داشت . نخست آن که دنا توانست بازار دیگر محصول هم خانواده خود ، یعنی سورن را تحت تاثیر شدید قرار داده و تضعیف کند ، و دوم آن که اشکالات طراحی و پیشرانه ، به همراه کیفیت پایین تر مونتاژ نتوانستند آن میزان از رضایت را که مشتری با پرداخت وجه 42 میلیون تومان در زمان عرضه توقع داشت ، برآورده سازند .

دنا و پژو 206 SD ، مقایسه مشخصات فنی

بررسی مشخصات فنی هر دو خودرو که شامل موارد زیر است :

دنا پژو 206 صندوق دار
نوع موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپه ، تنفس طبیعی 4 سیلندر و 16 سوپاپه ، تنفس طبیعی
حجم موتور 1646 سی سی 1587 سی سی
حداکثر توان موتور 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو 4 بهینه
مصرف سوخت ترکیبی 7.74 لیتر در هر صد کیلو متر 6.61 لیتر در هر صد کیلو متر
حجم باک 60 لیتر 50 لیتر
حداکثر سرعت 189 کیلو متر در ساعت 193 کیلو متر در ساعت
شتاب 0 تا 100 1.5 ثانیه 11.4 ثانیه
ترمز ها ترمز ضد قفل ABS و EBD ، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز دیسکی عقب سیستم ترمز ضد قفل ( ABS – EBD  – EBA ) ، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری ، ترمز عقب دیسکی
کیسه های هوا راننده و سرنشين جلو راننده و سرنشين جلو
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
وزن خودرو  1258کیلو گرم  1086 کیلو گرم
طول خودرو 4559 میلی متر 4188 میلی متر
عرض خودرو  1720 میلی متر  1655 میلی متر
ارتفاع خودرو 1460  میلی متر 1456  میلی متر
فاصله  بین دو محور 2671 میلی متر 2443  میلی متر
حجم صندوق عقب 500 لیتر 450 لیتر

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته اول :

به وضوح مشخص است که پژو 206 اس دی از نظر عملکرد فنی ، برتر است و علاوه بر آن ، مصرف سوخت کمتر و استاندارد آلایندگی بهتری دارد . پس اگر از طرفداران محیط زیست هستید یا اینکه به کم مصرف بودن خودروی خود اهمیت می دهید اما بودجه خرید تویوتا پریوس را ندارید ، پژو 206 اس دی می تواند در حد مطلوبش این نیاز شما را پاسخگو باشد .

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته دوم :

در سوی مقابل ، مهم ترین مزیت دنا خانوادگی بودن آن است . صندوق عقب بزرگ تر نسبت به رقیب و فاصله بین دو محور قابل توجه از نکاتی هستند که این خودرو را تبدیل به یک گزینه مناسب  برای مصارف خانوادگی می کنند . اگر یک خانواده چهار نفره دارید که بیشتر اعضای آن را افراد بالغ تشکیل می دهند ، دنا گزینه مناسبی برای سفر های درون شهری و برون شهری شما خواهد بود .

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته سوم:

در مورد کیفیت هر دو خودرو ، اگر قصد خرید یک نمونه ساخت سال های اخیر از هر دو خودرو را داشته باشید ، با کیفیت ساخت یکسانی روبرو خواهید شد . اما اگر خرید پژوهای ساخت دهه هشتاد مد نظر شما باشد ، با کیفیت بهتری روبرو خواهید شد ، گرچه باید در خرید خودرو های کارکرده توجه لازم را داشته باشید .

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته چهارم :

پژو 206 در زمان خود خودروی زیبایی بود که در این سال ها دیدن آن برای بازدید کنندگان کسل کننده شده و دیگر تازگی روز های اول را ندارد ، گرچه هنوز می توان آن را زیبا خطاب کرد . از آن جایی که چینی های رقیب به بازه های قیمتی بالا تر حرکت کرده اند ، پژو 206 سال خورده می تواند از این قابلیت خود استفاده لازم را ببرد . در مقایسه دنا خودرویی است که از همگام بودن طراحی بهره نمی برد و در نمای جلویی خشن و مردانه و در نمای عقبی آرام و بدون هیجان به نظر می رسد که این دو نما تناسبی با یکدیگر ندارند . نمای جانبی نیز بدون هیچ تغییری با سمند های معمول بازار به نظر می رسد . با این وجود از آنجایی که زیبایی امری سلیقه ای است ، پاسخ این پرسش که در مقایسه دنا و پژو 206 SD کدام یک زیبا تر است .

دنا

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، جدول قیمت ها

چندماهی می شود که قیمت ها در بازار خودرو بهم ریخته اند و اگر بعد از مدتها قصد تعویض خودروی خود را دارید ، با ارقام و اعداد عجیبی روبرو خواهید شد . فارغ از قیمت نسخه های صفر که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند ، اگر قصد خرید یک نمونه دست دوم را دارید ، بهتر است به سمت خودروهای کم سن و سال تمایل داشته باشید . یافتن یک پژو 206 سالم و و در عین حال با سن بالا کاری بسیار دشوار است و حتی در نمونه های ساخت سال های 92 – 93 باید دقت لازم را برای خرید به خرج دهید تا از هزینه های نگهداری سرسام آور آتی در امان باشید .

دنا پژو 206 صندوق دار
1397 صفر کیلومتر 84 میلیون تومان 73 میلیون تومان
1396 کارکرده 73 میلیون تومان 64 میلیون تومان
1395 کارکرده 67 میلیون تومان 59 میلیون تومان
1394 کارکرده 60 میلیون تومان 54 میلیون تومان

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.