همه چیز درباره مقایسه ایران خودرو دنا پلاس با پژو 206 صندوقدار
دنا و پژو 206 SD ، محصولاتی شناخته شده از ایران خودرو ، تولید کننده بزرگ داخلی هستند که هر کدام در بازه ای از زمان ، توانستند توجهات زیادی را نسبت به خود جلب کنند که البته اکثر این جلب توجه را مدیون قوانین سخت گیرانه واردات بودند . تا زمانی که بازار خودرو ایران به هم نریخته بود ، نسخه های صفر کیلو متر این خودروها به راحتی توسط کارخانه و نمایشگاه های فروش خودرو در سطح بازار به فروش می رسیدند و خریداران مشکل چندانی در دست یابی به محصول مورد نظرشان نداشتند . اما اکنون که بازار خودروی کشور بهم ریخته ، دیگر نمی توان به راحتی و با بودجه قبلی به خودروی مورد نظر دست پیدا کرد .
دنا و پژو 206 SD ، دو قربانی و خوش شانس بازار آشفته خودرو
شاید کمتر بازاری را بتوان یافت که به اندازه بازار خودرو ایران ، در وضعیت فعلی بسته و انحصاری باشد . هر دو خودروی یاد شده به واسطه تیراژ بالای ایران خودرو ، گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش و قیمت مناسب در مقایسه با رقبای چینی ، به گزینه خرید بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده بودند و می توان گفت اگر شرایط فعلی پیش نمی آمد ، فروش هر دو محصول با شدت و قوت قبلی ادامه می یافت .
البته مدتی می شود که ایران خودرو عرضه محصولاتش را پنج درصد قیمت کمتر از نرخ بازار شروع کرده و امید می رود اگر این رویه ادامه یابد ، قیمت هر دو خودروی دنا و پژو 206 SD که به واسطه افزایش تقاضا و کاهش عرضه به شدت افزایش داشته اند ، تا حدودی کاهش پیدا کند . به دلیل پرواز قیمت اکثر رقبای چینی این دو خودرو ، چه در بازار صفر کیلومتر و چه در بازار دست دوم ، خریداران گزینه های چندانی را پیش روی خود نمی بینند و به ناچار روی به خرید محصولات ایرانی خواهند آورد .
دنا و پژو 206 SD ، نبرد محبوبیت از دو دهه متفاوت
همان طور که گفته شد ، هر دو خودرو در بازه های زمانی متفاوتی به محصولات شناخته شده بازار تبدیل شدند . پژو 206 اس دی در دهه هشتاد خورشیدی ، به عنوان پروژه ای مشترک از ایران خودرو و پژو شناخته شد که در ابتدا برای بازار ایران تدارک دیده شده بود . این محصول به عنوان آخرین سگمنتی بود که محصول پژو 206 بر روی آن عرضه می گردید و پس از سگمنت های هاچ بک سه در و پنج در ، کوپه کابریولت و استیشن ، نسخه سدان به عنوان آخرین سگمنت قابل عرضه از پژو 206 به بازار آمد .
استقبال از این خودرو در زمان خودش بی نظیر بود . مشتریان محصولی را در اختیار داشتند که ظاهری مطلوب داشت ، از امکانات مناسبی بهره می برد ، مصرف سوخت اقتصادی را ارایه می کرد و در انتها به واسطه یک صندوق عقب بزرگ ، مناسب سفر های خانواده های کوچک بود . مشابه این محصول سال ها در سبد محصولات ایران خودرو وجود نداشت و سه محصول خانوادگی دیگر ، پژو پارس ، سمند و پژو 405 به واسطه مشکلات شان مورد انتقاد بودند .
توجه زیاد برای تغییرات اندک
با وجود سر و صدای زیاد ، در حقیقت تغییرات بزرگی را در پژو 206 صندوق دار نسبت به نمونه هاچ بک آن شاهد نیستیم ، امکانات رفاهی ، فاصله بین دو محور، مشخصات فنی و بسیاری از موارد دیگر ، از جمله طراحی در های عقب دست نخورده باقی مانده اند و تنها یک صندوق عقب 450 لیتری به عقب خودرو افزوده شده که با وجود کاربردی تر کردن خودرو ، موجب کاهش دید راننده می شود .
با این وجود به دلیل بسته بودن بازار و نبود گزینه های مطرح دیگری ، خریداران روی به خرید پژو 206 اس دی آوردند که در آن زمان با هوشمندی ایران خودرو ، به تیپ های V1، V2 ، V8 ، V9 و V20 تقسیم شده بود که اکنون تنها تیپ V8 از این محصولات تولید می شود و باقی نمونه ها به صورت دست دوم در بازار یافت می شوند . مشتریانی با سطح بودجه پایین تر نیز می توانند رانا را به عنوان گزینه ارزان سازی شده از این محصول خریداری کنند .
از فرانسوی به ایرانی و چینی
در این سال ها و به واسطه ایرانیزه شدن بسیاری از محصولات ایران خودرو از جمله خانواده پژو 206 ، شاهد افت کیفیت در کابین و قوای فنی این محصولات هستیم که موجب کاهش سن خودرو ، افزایش مصرف سوخت و افزایش مراجعات خریداران به تعمیرگاه ها شده است . ممکن است بسیاری از متقاضیان با تحقیق و کسب اطلاعات در مورد تولیدات جدید ایران خودرو ، از خرید نمونه های صفر کیلو متر منصرف شده و به سمت تهیه یک پژو 206 دست دوم تمایل پیدا کنند ، گرچه باید بدانند که قیمت این نمونه ها هم اکنون در بازار کاملا غیر واقعی است ، و استهلاک محصولات خانواده پژو به طور معمول بسیار بالاست ، به خصوص اگر کارکردی بیش از صد هزار کیلومتر داشته باشند .
یک سمند دیگر
کم و بیش همه ایرانیان با خانواده محصولات سمند آشنا هستند و حتی ممکن است محصولی از این خانواده را در حال حاضر داشته باشند . پروژه طولانی تولید سمند به عنوان یک نماد کامل از وضعیت خودرو سازی ایران به حساب می آید . سال ها تلاش و صرف بودجه برای ساخت محصولی که در بازار داخلی توانایی رقابت کامل ندارد ، ایمنی آن مورد تردید واقع می شود ، و بر اساس یک پلت فرم قدیمی توسعه یافته است .
در حالی که شرکت های چینی با خرید خودروسازی های ورشکسته اروپایی ، توانستند در مدت کوتاهی مسیر پیشرفت را طی کنند و محصولاتی درخور رقابت عرضه نمایند که نمونه هایی از آن ها را در کشورمان نیز شاهد هستیم ، تولید محصولات خانواده سمند به عنوان موفقیتی پر هزینه و دیرهنگام از ایران خودرو شناخته می شود که به واسطه ارزان سازی ، سال به سال از حجم امکانات و آپشن های آن کاسته شده است .
سمند با رنگ و لعاب بیشتر
دنا در حقیقت همان سمند است که با رنگ و لعابی تازه ، قصد دارد بگوید که من خودروی جدیدی هستم . ستون های نسبتا باریک ، فرم جعبه ای بدنه و حالت خاص اتاق از روبرو که نمایی از یک محصول دهه هشتادی را نمایان می کند ، تمامی نمایان گر همان سمندی هستند که از پژو 405 معروف برای توسعه دادنش استفاده شده است . در زمینه پیشرانه این تفاوت کاملا مشهود می شود و شاهد به کار گیری موتور EF7 بر روی دنا ، مشترک با دو محصول سمند ال ایکس و سورن هستیم .
دنا با هدف جذب مشتریان خودروهای چینی ارزان قیمت ، با انبوهی از آپشن های رنگارنگ که پیش از این در محصولات داخلی به صورت استاندارد وجود نداشتند ، عرضه گردید و در عمل به واسطه قیمت کمتری که ارایه می داد ، توانست بخشی از مشتریان را به سمت خود بکشاند ، اما عرضه این خودرو نکاتی منفی نیز به همراه داشت . نخست آن که دنا توانست بازار دیگر محصول هم خانواده خود ، یعنی سورن را تحت تاثیر شدید قرار داده و تضعیف کند ، و دوم آن که اشکالات طراحی و پیشرانه ، به همراه کیفیت پایین تر مونتاژ نتوانستند آن میزان از رضایت را که مشتری با پرداخت وجه 42 میلیون تومان در زمان عرضه توقع داشت ، برآورده سازند .
دنا و پژو 206 SD ، مقایسه مشخصات فنی
بررسی مشخصات فنی هر دو خودرو که شامل موارد زیر است :
– | دنا | پژو 206 صندوق دار |
نوع موتور | 4 سیلندر و 16 سوپاپه ، تنفس طبیعی | 4 سیلندر و 16 سوپاپه ، تنفس طبیعی |
حجم موتور | 1646 سی سی | 1587 سی سی |
حداکثر توان موتور | 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 | یورو 4 بهینه |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.74 لیتر در هر صد کیلو متر | 6.61 لیتر در هر صد کیلو متر |
حجم باک | 60 لیتر | 50 لیتر |
حداکثر سرعت | 189 کیلو متر در ساعت | 193 کیلو متر در ساعت |
شتاب 0 تا 100 | 1.5 ثانیه | 11.4 ثانیه |
ترمز ها | ترمز ضد قفل ABS و EBD ، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز دیسکی عقب | سیستم ترمز ضد قفل ( ABS – EBD – EBA ) ، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری ، ترمز عقب دیسکی |
کیسه های هوا | راننده و سرنشين جلو | راننده و سرنشين جلو |
سیستم تهویه | اتوماتیک | اتوماتیک |
فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک |
وزن خودرو | 1258کیلو گرم | 1086 کیلو گرم |
طول خودرو | 4559 میلی متر | 4188 میلی متر |
عرض خودرو | 1720 میلی متر | 1655 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1460 میلی متر | 1456 میلی متر |
فاصله بین دو محور | 2671 میلی متر | 2443 میلی متر |
حجم صندوق عقب | 500 لیتر | 450 لیتر |
مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته اول :
به وضوح مشخص است که پژو 206 اس دی از نظر عملکرد فنی ، برتر است و علاوه بر آن ، مصرف سوخت کمتر و استاندارد آلایندگی بهتری دارد . پس اگر از طرفداران محیط زیست هستید یا اینکه به کم مصرف بودن خودروی خود اهمیت می دهید اما بودجه خرید تویوتا پریوس را ندارید ، پژو 206 اس دی می تواند در حد مطلوبش این نیاز شما را پاسخگو باشد .
مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته دوم :
در سوی مقابل ، مهم ترین مزیت دنا خانوادگی بودن آن است . صندوق عقب بزرگ تر نسبت به رقیب و فاصله بین دو محور قابل توجه از نکاتی هستند که این خودرو را تبدیل به یک گزینه مناسب برای مصارف خانوادگی می کنند . اگر یک خانواده چهار نفره دارید که بیشتر اعضای آن را افراد بالغ تشکیل می دهند ، دنا گزینه مناسبی برای سفر های درون شهری و برون شهری شما خواهد بود .
مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته سوم:
در مورد کیفیت هر دو خودرو ، اگر قصد خرید یک نمونه ساخت سال های اخیر از هر دو خودرو را داشته باشید ، با کیفیت ساخت یکسانی روبرو خواهید شد . اما اگر خرید پژوهای ساخت دهه هشتاد مد نظر شما باشد ، با کیفیت بهتری روبرو خواهید شد ، گرچه باید در خرید خودرو های کارکرده توجه لازم را داشته باشید .
مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته چهارم :
پژو 206 در زمان خود خودروی زیبایی بود که در این سال ها دیدن آن برای بازدید کنندگان کسل کننده شده و دیگر تازگی روز های اول را ندارد ، گرچه هنوز می توان آن را زیبا خطاب کرد . از آن جایی که چینی های رقیب به بازه های قیمتی بالا تر حرکت کرده اند ، پژو 206 سال خورده می تواند از این قابلیت خود استفاده لازم را ببرد . در مقایسه دنا خودرویی است که از همگام بودن طراحی بهره نمی برد و در نمای جلویی خشن و مردانه و در نمای عقبی آرام و بدون هیجان به نظر می رسد که این دو نما تناسبی با یکدیگر ندارند . نمای جانبی نیز بدون هیچ تغییری با سمند های معمول بازار به نظر می رسد . با این وجود از آنجایی که زیبایی امری سلیقه ای است ، پاسخ این پرسش که در مقایسه دنا و پژو 206 SD کدام یک زیبا تر است .
مقایسه دنا و پژو 206 SD ، جدول قیمت ها
چندماهی می شود که قیمت ها در بازار خودرو بهم ریخته اند و اگر بعد از مدتها قصد تعویض خودروی خود را دارید ، با ارقام و اعداد عجیبی روبرو خواهید شد . فارغ از قیمت نسخه های صفر که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند ، اگر قصد خرید یک نمونه دست دوم را دارید ، بهتر است به سمت خودروهای کم سن و سال تمایل داشته باشید . یافتن یک پژو 206 سالم و و در عین حال با سن بالا کاری بسیار دشوار است و حتی در نمونه های ساخت سال های 92 – 93 باید دقت لازم را برای خرید به خرج دهید تا از هزینه های نگهداری سرسام آور آتی در امان باشید .
– | دنا | پژو 206 صندوق دار |
1397 صفر کیلومتر | 84 میلیون تومان | 73 میلیون تومان |
1396 کارکرده | 73 میلیون تومان | 64 میلیون تومان |
1395 کارکرده | 67 میلیون تومان | 59 میلیون تومان |
1394 کارکرده | 60 میلیون تومان | 54 میلیون تومان |
منبع: همراه مکانیک