سیستم سوخت‏‎ رسانی انژکتور و جرقه انژکتوری خودرو

سیستم سوخت‏‎ رسانی انژکتور و جرقه انژکتوری خودرو

خودروهای کاربراتوری و خودروهای انژکتوری نام‌ هایی که بسیار شنیده‌ ایم . در واقع کاربراتور و انژکتور دو سیستم رسان خودرو ها هستند . سیستم کاربراتور یک سیستم مکانیکی و اولیه است که در خودرو ها هستند . سیستم کاربراتور یک سیستم مکانیکی و اولیه است که در خودرو های قدیمی تر وظیفه ترکیب سوخت و هوا و انتقال این خلوط ترکیب شده جهت احتراق به سیلندر را بر عهده دارد . ‌

انژکتور

اما سیستم  سوخت رسانی انژکتور که یک سیستم جدیدتر و با فناوری بالاتر است ، عمل انتقال سوخت را به صورت پاششی انجام می دهد که این عمل ، توسط بخش های الکترونیکی و ECU خودرو کنترل می شود . با توجه به بالا تر بودن فناوری این سیستم سوخت رسانی نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری در خودرو هایی سیستم سوخت رسانی انژکتور در آن ها به کار رفته است ، شاهد کارکرد بهتر موتور ، آلودگی کمتر و مصرف سوخت پایین تر هستیم .

عملکرد سیستم انژکتوری ( FUEL INJECTION SYSYRM )

سیستم جرقه زنی و انتقال سوخت به محفظه احتراق در خودرو های دارای سیستم سوخت رسانی انژکتور بسیار متفاوت از سیستم کاربراتوری است که از بخش های مختلف مکانیکی و برقی تشکیل شده است . سیستم سوخت رسانی انژکتور در واقع به مانند یک سرنگ عمل می کند که با کنترل الکترونیکی اجزا ، سوخت را با فشار بالا به محفظه احتراق یا منیفولد هوا پاشش می کند . سیستم سوخت رسانی انژکتور از اجزایی همچون :

1- انژکتور

2- ریل سوخت

3- پمپ بنزین برقی

4- ECU خودرو

تشکیل شده است که این مجموعه در کنار هم وظیفه کنترل و انتقال سوخت  به محفظه خودرو بر اساس شرایط کارکرد موتور را بر عهده دارند .

در حقیقت سیستم سوخت رسانی انژکتور ، توسط یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می ‌شود عمل تزریق سوخت را انجام می ‌دهد . این سوپاپ می ‌تواند چندین بار در هر ثانیه باز و بسته شود و بنزین را از طریق پمپ بنزین با فشار به محفظه احتراق تزریق کند . به این شکل که در زمان تزریق سوخت یک آهنربای الکتریکی ، میله ای را که در برابر مسیر سوخت قرار دارد را حرکت می ‌دهد و سوپاپ انژکتور باز می ‌شود .

با این عمل سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسیار ریز به داخل سیلندر ها پاشیده می‌ شود . نازل داخل انژکتور به گونه ای طراحی شده است که سوخت را به طور کامل به شکل پودری پاشش می ‌کند و تا جایی که ممکن باشد آن را به ذرات بسیار ریز پودری شکل درمی ‌آورد . این روش پاشش سوخت باعث می‌ شود تا احتراق سوخت به طور کامل انجام شود وبا افزایش راندمان خودرو ، آلایندگی آن نیز کاهش یابد .

در سیستم سوخت رسانی انژکتور،سوخت از طریق ریل سوخت جریان می‌ یابد و بین تمام انژکتورها توزیع می ‌شود ، انژکتور ها درداخل ریل سوخت هستند که در انتهای آن نیز رگولاتور فشار قرار دارد . اندازه ‌های ریل سوخت با توجه به پاشش سوخت می‌ تواند در ابعاد مختلفی انتخاب شود . بسته به نوع طراحی موتور ریل سوخت از جنس ‌های مختلفی نظیر فولاد ، آلومینیوم ، و پلاستیک ساخته می ‌شود .

در سیستم سوخت رسانی انژکتور ، فشار پاشش سوخت دقیقاً با توجه به مدت زمان پاشش سوخت مشخص می‌ شود .  به همین دلیل ، تفاوت بین فشار سوخت در ریل و فشار سوخت در منیفولد ورودی باید ثابت باشد . برای این مساله باید وسیله ای را در ریل سوخت قرار داد که نسبت به تغییرات فشار حساس باشد . این وسیله رگولاتور نام دارد که در انتهای ریل قرار داده شده است تا از به وجود آمدن نوسان در جریان سوخت جلوگیری کند . همچنین رگولاتور ، فشار بنزین برگشتی به باک را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار در انژکتورها تنظیم می ‌کند .

مزایای سیستم انژکتور نسبت به کاربراتور

مهم ‌ترین برتری سیستم انژکتور نسبت به سیستم کاربراتور ، کاهش مصرف سوخت آن است . سیستم سوخت‌ رسانی انژکتور موجب ، افزایش عمر موتور به دلیل افزایش عمر قطعات مکانیکی آن می ‌شود . مورد دیگری از مزایای انژکتور ، کاهش ارتفاع موتور و افزایش فضای داخل کاپوت خودرو به دلیل حذف کاربراتور است .

یکی از برتری‌ های ملموس سیستم انژکتور که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است بالا رفتن قدرت شتاب ‌گیری خودرو است ، از آنجایی که در این سیستم سوخت به صورت پودری در پشت سوپاپ قرار می ‌گیرد ، این موضوع از خود سوزی و احتراق پیش از موعد سوخت جلوگیری می ‌کند و موتور به صورت منظم کار می ‌کند . استفاده از این روش در سیستم سوخت رسانی انژکتور موجب می ‌شود ، خودرو استارت بهتری در هوای سرد داشته باشد ، زیرا میزان و نحوه تزریق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور و محیط صورت می‌ گیرد ، ازاین رو دارندگان خودرو نگرانی بابت روشن شدن خودرو در روزهای سرد سال نخواهند داشت .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

سیستم سوخت رسانی انژکتوری یکی از روش‌ های سوخت رسانی به موتور های احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌ های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌ شود و از طریق انژکتور ها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌ شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می ‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می ‌آید .

سیستم سوخت رسانی موتور های انژکتوری شامل قسمت های زیر است :

1- باک و شیلنک های رفت و برگشت سوخت ( شیلنگ برگشت فقط در خودروهای قدیمیتر وجود دارد )

2- کنیستر یا سیستم جمع آوری بخارات بنزین در باک

3- پمپ بنزین

4- سوپاپ تنظیم فشار سوخت

5- نازل های سوخت یا انژکتورها

6- درجه آمپر بنزین

سیستم کنیستر بخارات بنزین را از سیستم سوخت رسانی جمع آوری کرده و آن را وارد محفظه احتراق می کند و بدین ترتیب آلایندگی را کمتر و بازدهی خودرو را بیشتر می کند . یکی از علائم خرابی سیستم انتقال سوخت ، انتشار بوی بنزین در اتاق خودرو است که باید جدی گرفته شود .

پمپ بنزین سوخت را با فشار کافی به پشت نازل ( انژکتور ) می رساند . فشار سوخت در پشت انژکتور باید حداقل 3.5 تا 4 بار باشد تا بهترین مخلوط سوخت و هوا برای انفجار تولید شود .

پمپ بنزین سالم باید بتواند فشاری در حدود 6 بار را تولید کند و مقدار اضافه فشار توسط سوپاپ فشار شکن تعدیل شده و بنزین اضافی به باک برگردانده می شود. سوپاپ فشار شکن ، فشار سوخت را ثابت نگاه می دارد .

علائم خرابی پمپ بنزین

در صورت خرابی پمپ بنزین یکی از 3 حالت زیر اتفاق می افتد :

1- موتور خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می خورد و دور موتور به سختی بالا می رود .

3- موتور روشن می شود و طبیعی کار می کند ، اما بعد از طی مسافت و داغ شدن ، شروع به ریپ زدن می کند ، یا اینکه خاموش می شود ، و در آن لحظه روشن نمی شود ولی بعد از سرد شدن دوباره می توان خودرو را روشن کرد .

انژکتور

انژکتور چیست؟

انژکتور قطعه ای برقی است که در مسیر بنزین قرار دارد و مقدار سوخت معینی را در زمان لازم به محفظه احتراق سیلندر ها تزریق می کند .

وقتی موتور استارت می خورد ، سوخت با فشار به پشت نازل های سوخت می رسد و انژکتور در لحظه مناسب ( وقتی پیستون در حال مکش هوا به داخل سیلندر است ) مقدار معینی بنزین را به داخل سیلندر تزریق می کند .

علائم خرابی انژکتور

خرابی انژکتور – نرسیدن سوخت

اگر پیام الکتریکی به سوزن انژکتور ارسال شود ولی سوزن عقب نرود ، سوخت وارد آن سیلندر نمی شود و در نتیجه انفجاری هم صورت نمی گیرد و عملا آن سیلندر از مدار خارج می شود .

در این حالت موتور تک کار می کند و دچار لرزش شدید می شود .

خرابی انژکتور – وقتی انژکتور بیش از حد نیاز سوخت در سیلندر تزریق کند .

در این حالت مصرف سوخت خودرو بالا می رود ، موتور با لرزش شدید کار می کند و دود سیاه از اگزوز خارج می شود ، زیرا ترکیب سوخت و هوا با هم متناسب نیست .

در برخی موارد ، انژکتور ها گاهی درست کار نمی کنند و گاهی خود به خود درست می شوند ، یا اینکه فقط در دور موتور بالا ( تک کار ) می کنند .

علت خرابی انژکتور

متعارف ترین دلایل خرابی انژکتور، وجود ناخالصی در سوخت ( خصوصا وجود آب یا روغن در آن ) ، و یا اتصال کردن سیم های انژکتور هستند .

مقدار بنزین موجود در باک ماشین ، از طریق یک قطعه که به پمپ بنزین متصل است ، اندازه گیری می شود . این قطعه روی سطح بنزین شناور می ماند و بالا و پایین رفتن این شناور ، درجه آمپر بنزین را مشخص می کند . گاهی محل تماس بین پایه شناور و پمپ بنزین جرم می گیرد و در نتیجه آمپر بنزین دچار خطا می شود .

بیشتر بخوانید:

دلایل اصلی مات شدن چراغ جلوی خودرو ها چیست؟

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.