دستور العمل رفع صدای زوزه گیر بکس BE3 پژو پارس، 405، سمند

دستور العمل رفع صدای زوزه گیر بکس BE3 پژو پارس، 405، سمند

گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند .

گیر بکس

گیربکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیربکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .

از طرفی گیربکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

تعویض روغن گیربکس به دو روش می باشد که شامل موارد زیر می باشد .

1- تخلیه روغن با روش ساکشن

این روش با استفاده از موتور مکش می باشد . که با این روش می توانید 5 لیتر از بنزین ماشین خود را خالی کنید . استفاده از این روش ، برای تعمیر کاران ایرانی یک روش جدید می باشد و کارخانه سازنده خودرو ، ابزار و دستور العمل برای آن نیامده است .

پس از اضافه نمودن روغن ( به همان اندازه باید ساکشن کنید ) و مخلوط شده آن را با الباقی روغن کهنه باعث بهتر شدن کیفیت گیر بکش می شود .

2- تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیربکس

در این روش بعد از باز کردن 2 بار پیچ تخلیه ، 3 لیتر از بنزین شما خالی خواهد شد . درصورت تعویض روغن گیربکس با این روش ، خودرو می تواند 25 تا 30 هزار کیلو متر مسافت را برود . حتی در بدترین ترافیک ها .

اگر ضربه ای به گیر بکس وارد شود ، و در تعویض آن دچار مشکل شوید ، علت آن چه می تواند باشد ؟

1- کم بون سطح روغن گیر بکس اتوماتیک

2- هرز گاز خوردن گیر بکس در حالت D

3- خارج شدن از تنظیمات گیر بکس که در اثر موارد زیر می باشد :

– رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D

– فرار روغن از کلاچ ها

– ضعیف یا خراب شدن شیر برقی

– افزایش دمای گیر بکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن

مزایا و معایب گیربکس دستی

1- افزایش میزان استهلاک

با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به ویژه در خودرو هایی که مدل اتوماتیک آن ها رایج نیست ، استهلاک بیشتری را در اتومبیل خود دارند . البته باید گفت که بستگی به سبک رانندگی ، مهارت مکانیک و میزان کاردکرد ماشین دارد که این موارد بسیار مهم می باشد .

2- هزینه تعمیر و نگهداری نیز نسبت به گیر بکس دستی گران تر است

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک برخوردار هستند ، بسیار گران می باشد . این موضوع در اتومبیل هایی که تبدیل دنده دستی به اتوماتیک در آن انجام پذیر می باشد ولی بسیار گران قیمت است . همچنین تغیر دادن آن به اتوماتیک بسیار سخت و نگهداری آن بسیار سخت است .

3- هزینه تعویض نسبتا بالا خواهد بود

زمانی که گیربکس دستی را به اتوماتیک تغییر می دهید ، هزینه بالایی دارد . همچنین قیمت هر ماشینی با آن یکی ماشین فرق دارد . همچنین باید گفت که هر ماشین که فرق دارد ، لوازم و قطعات آن هم قیمت متفاوتی دارد .

1- بالا بردن تمرکز حین رانندگی

با استفاده از دنده اتوماتیک ، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد . و زمانی که با دنده اتوماتیک رانندگی می کنید ، دیگر نمی توانید با با دنده دستی رانندگی کنید .

2- فشار کمتر به سیستم فیزیکی راننده و کاهش حرکات

اگر ناچار به فشار دادن پی در پی پدال کلاچ نباشید ، ماهیچه و عضلات پا ، کمر و همین طور زانوی شما بیشتر در سلامت می ماند و شما دیگر احساس خستگی نمی کنید .

3- رانندگی راحت تر و آسان تر به خصوص در ترافیک های سنگین

استفاده از گیربکس اتوماتیک ، نیازی به تعویض دنده مداوم نمی باشد و با خیال راحت می توانید رانندگی بیشتری داشته باشید . و همچنین در ترافیک های سنگین دچار مشکل نخواهید شد .

برخی از مزایای دنده پشت فرمان ( پدال شیفتر )

در بعضی از مواقع ، تعویض دستی دنده ها به راننده کمک می کند کنترل بهتری بر روی اتومبیل داشته باشد . یکی از مزایای این دنده پشت فرمان نزدیک بودن پدال های تعویض دنده آن به فرمان است . نیازی نیست رانده برای تعویض دنده دست خود را از روی فرمان بردارند و با کمترین نیرو ، عمل تعویض دنده را انجام می دهند .

دنده پشت فرمان عمل تعویض دنده ها را به صورت متوالی انجام می دهد و برای کم کردن دنده ، باید پدال کم کردن دنده را به تعداد مورد نیاز به سمت فرمان فشار دهید . پدال استفاده شده در آشپن شیفتر دنده از مواد اولیه مقاوم ساخته شده و در مقابل ضربه و فشار ، دوام بالایی دارد . این پدال ها شیفتر دنده دارای اندازه مناسبی هستند و قسمت مناسبی از محدوده فرمان را پوشش می دهند . راننده با فشار کمی می تواند دنده ها را تعویض کند .

گیر بکس

لیست کامل کد های خطای موتور و گیر بکس در استاندارد OBD – LL

1- P0000 : هیچ کد خطایی یافت نشد .

2- P0001 : مدار رگولاتور بنزین باز است .

3- P0002 : کارکرد نادرست مدار رگولاتور بنزین

4- P0003 : اتصال مدار رگولاتور بنزین با ولتاژ منفی

5- P0004 : اتصال مدار رگولاتور بنزین با ولتاژ مثبت

6- P0005 : مدار شیر برقی قطع بنزین باز است

7- P0006 : اتصال شیر برقی قطع بنزین با ولتاژ منفی

8- P0007 : اتصال شیر برقی قطع بنزین با ولتاژ مثبت

9- P0008 : ناتوانی در کنترل قدرت موتور

10- P0009 : ناتوانی در کنترل قدرت موتور

11- P0010 : کارکرد نادرست مدار سنسور میل بادامکی ( ورودی ، چپ ، جلو )

12- P0011 : کارکرد نادرست مدار سنسور میل بادامکی ( ورودی ، چپ ، جلو )

13- P0012 : کارکرد نادرست مدار سنسور میل بادامکی ( ورودی ، چپ ، جلو )

14- P0013 : کارکرد نادرست مدار سنسور میل بادامکی ( ورودی ، چپ ، جلو )

15- P0014 : کارکرد نادرست مدار سنسور میل بادامکی ( ورودی ، چپ ، جلو )

16- P0015 : کارکرد نادرست مدار سنسور میل بادامکی ( ورودی ، چپ ، جلو )

بکس اتوماتیک

گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند .

گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیربکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .

از طرفی گیربکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیربکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیربکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیربکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیربکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

گیربکس چیست ؟

جعبه دنده نام فارسی گیربکس است که بعد از کلاچ ، از آن به عنوان دومین عنصر منتقل کننده قدرت در خودرو نام دارد .

همچنین گیربکس ، یکی از اصلی ترین قسمت های هر خودرو است که می توان اهمیت آن را با موتور مقایسه کرد .

گیربکس اتومات چیست ؟

نوع دیگری از گیربکس که در خودرو ها نصب می شود ، گیربکس اتومات است که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی روی ماشین های مدل بالا نصب می شود .

نخستین گیربکس های اتوماتیک به صورت سه دنده روی خودرو ها نصب می شد . اما امروز انواع چهار دنده ، پنج دنده و در خودرو های لوکس مانند ( لکسوس LS ) گیر بکس اتومات 8 و 9 دنده نیز نصب می شود .

گیربکس دنده ای چیست ؟

گیربکس دنده ای یا ساده ، اولین نوع گیربکس است که در خودرو ها نصب شد . گیربکس دستی با کمک کلاج به راننده این اجازه را می دهد که با به حرکت در آوردن اهرم تعویض ، به صورت دستی دنده را تغییر دهد . این تغییر دنده با توجه به سرعت و دور موتور خودرو صورت خواهد گرفت .

انواع گیربکس ها :

گیر بکس اتوماتیک با کنترل دستی

نحوه عملکرد گیر بکس اتوماتیک با کنترل دستی به این صورت است که راننده به دلخواه می تواند حالت اتوماتیک دنده را به دستی تغییر دهد . در این حالت باید مانند گیر بکس دنده ای راننده با استفاده از اهرم تعویض ، دنده را تغییر یا به اصطلاح س بک یا سنگین کند .

گیر بکس اتومات نیز در انواع مختلفی ساخته می شود . یکی از ساده ترین انواع گیربکس اتوماتیک ، گیربکس اتوماتیک با کنترل دسنی است .

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه یا DCT

وجود دو کلاچ در این مدل گیربکس ، انتقال قدرت به صورت کاملا نرم اتفاق می افتد و راننده و سر نشینان خودرو ، هرگز شاهد ضربه های و تکان هایی که هنگام تغییر دنده در گیربکس های دستی ایجاد می شد ، نخواهند بود .

عملکرد گیربکس دو کلاچه یا گیر بکس DCT ، شباهت زیادی با گیربکس دنده دارد . سرعت بالا و دقت زیاد هنگام تعویض دنده ها از مزایای گیربکس DCTمحسوب می شود که در گیر بکس دستی با آن رو به رو هستیم .

وزن پایین و اشغال فضای کم از دیگر خصوصیات این مدل از گیربکس اتوماتیک است . در واقع به دلیل تمامی خصوصیات که ذکر شد ، گیربکس اتوماتیک DCT ، به عنوان یک آپشن روی خودرو های غیر سوپر اسپرت نصب می شود که در این صورت پرداخت هزینه های بیشتر و اضافی نیز منطقی خواهد بود .

گیربکس دنده ای ، گیر بکس اتومات

نوع گیربکس هنگام خرید خودرو نیز برای خریدار بسیار مهم می باشد  که از چه نوع گیربکسی بهتر است و کدام گیربکس نسبا به نوع دیگر مزیت یا برتری دارد .

اوایل گیربکس دنده ای یا دستی مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان نیز طرفداران خود را داراست ، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی گیربکس اتومات ساخته و روی خودرو ها نصب شد که توانسته است جای خود را در بین طرفداران خود باز کند .

گیر بکس

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره نحوه اندازه گیری فشار کمپرس سیلندر موتور خودرو

معرفی راهنمای تعمیرات لیفان X60 در سیستم های الکتریکی، بدنه، تزئینات

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.