آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپا یدک

آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپا یدک

ترمز اتومبیل یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که اگر نباشد ، ماشین خطرناک ترین سواری دنیا می باشد . پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمعن شوید ، ترمز خودرو می باشد . یکی از سیستم های که در یک خودرو به کار برده می شود و بسیار مهم می باشد سیستم ترمز ماشین می باشد که اصلی ترین و مهم ترین سیستم در ماشین که اگر نباشد ماشین نمی تواند حرکت کند و اگر حرکت کند و این سیستم نباشد دچار مشکل می شود .

ترمز اتومبیل

همچنین ترمز اتومبیل ابزاری است برای باز داشتن یک وسیله از حرکت . ترمز ها برای آهسته و متوقف کردن خودرو و دوچرخه و موتور سیکلت و غیره در حال سرعت هستند و اطمینان شخص راننده ، به خوبی عمل آن ها می باشد .

ترمز اتومبیل بر چند نوع است و بیشتر به وسیله هوا یا آب روغن کاری می کند ، ترمز های روغنی که بیشتر در خودرو ها به کار می برند ، هنگامی که راننده پای خود را روی اهرم بگذارید و فشار دهد روغن از لوله های مخصوصی وارد استوانه می شود و به وسیله فنر صفحه ای را به پیش می داند و چرخ ها را از حرکت باز می دارد و یا آن که حرکت چرخ ها را کند می سازد .

علائم خرابی ترمز خودرو

خرابی ترمز اتومبیل دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز اتومبیل دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

علت خراب شدن بوستر ترمز چه می توان باشد ؟

1- خراب شدن پمپ اصلی

2- ایراد فنی بوستر ترمز

3- هوا گرفتن روغن ترمز در سیستم ترمز

4- جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل آن که تاریخ مصرف آن گذشته باشد .

5- آغشته شدن لنت ها یا روغن و یا گریس

6- لاغر شدن دیسک ترمز ها در طول زمان

7- رگلاژ نبودن کاسه ترمز ها

– ترمز در اکثر مواقع درست عمل می کند اما در برخی مواقع ، ترمز زیر پا خالی شده و پدال بیش از حد پایین می رود که علت آن شامل موارد زیر می باشد :

1- در صورتی که خودرو شما سیستم ABS نداشته باشد ، علت آن خرابی پمپ اصلی ترمز است .

2- در صورتی که خودرو شما سیستم ABS داشته باشد ، علت یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی ترمز

– در هنگامی که ترمز کردن ، بیش از حد ممکن پایین برود ، علت آن شامل موارد زیر می باشد :

1- پمپ ترمز خراب شده

2- سیستم ترمز هوا گرفته

3- روغن ترمز رطوبت گرفته

4- کاسه چرخ ها رگلاژ نیستند

تشخیص سالم بودن و یا خرابی ترمز اتومبیل

– مرحله اول :

1- پدال ترمز اتومبیل را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمی کند .

2- در حالی که پدال را نگه داشته اید ، موتور را استارت بزنید .

3- در حالتی که استارت می زنید پدال باید کمی پایین برود .

– مرحله دوم :

1- موتور را استارت بزنید .

2- بعد از دو دقیقه آن را خاموش کنید .

3- نیروی معمولی را به پدال وارد کنید .

4- اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاه تر شود بوستر سالم است .

5- در صورت وجود هر گونه اشکال سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلا را بازدید کنید .

– مرحله سوم :

1- موتور را استارت بزنید .

2- نیروی معمولی را به پدال وارد کنید .

3- در حالتی که پدال را نگه داشته اید موتور را خاموش کنید .

4- حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید .

5- در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است .

6- در صورت وجود هر گونه اشکال سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلا را بازدید کنید .

ترمز اتومبیل

علت خراب شدن لنت خودرو چه می توان باشد ؟

1- خراب شدن پمپ اصلی

2- ایراد فنی لنت خودرو

3- هوا گرفتن روغن ترمز در لنت خودرو

4- جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل آن که تاریخ مصرف آن گذشته باشد .

5- آغشته شدن لنت ها یا روغن و یا گریس

6- لاغر شدن دیسک ترمز ها در طول زمان

7- رگلاژ نبودن کاسه ترمز ها

انواع خرابی های لنت خودرو

معروف ترین خرابی های لنت یا ترمز  کاهش نیروی کمکی ترمز سر و صدا یا بازگشت ضعیف پدال ترمز به حالت اولیه خود پس از رها کردن پدال است . اغلب یک لنت سالم را به اشتباه معیوب تشخیص می دهند و تعویض غیر ضروری لنت سالم زیاد اتفاق می افتد .

یک لنت خودرو  سالم برای این که درسست کار کند به یک منبع مناسب تولید خلا نیاز دارد . هنگامی که نیروی کمکی ترمز از بین می رود ، مشکل کمبود خلا رایج تر از خرابی ترمز است . خرابی و ایجاد ترک در شیلنگ ها معروف ترین مشکل است . گرفتگی دریچه خلا در هوا و سوپاپ یک طرفه معیوب در قسمت ورودی بوستر از دیگر مشکلات بوستر ترمز هستند . قبل از تعویض بوستر ترمز باید همیشه منبع تولید خلا را امتحان کنید . این آزمایش یا امتحان توسط یک سه راهی و یک گیج خلا انجام می شود .

3 دلیل برای صدا دادن لنت ترمز

1- گیر کردن اجسام جامد بین لنت ترمز و دیسک چرخ :

گاهی اوقات سنگ های کوچک یا دیگر اجسام جامد از جاده می توانند بین لنت ترمز و دیسک چرخ ایجاد شوند و سر و صدایی را ایجاد می کنند که آیا ترمز فشار داده است یا نه .

2- لنت ترمز :

لنت یکی از مهم ترین اجزا در سیستم ترمز است که به هنگام ترمز کردن لنت ترمز با دیسک چرخ درگیر می شود و موجب توقف خودرو شما می شود .

3- لنت ترمز با کیفیت پایین :

بسیاری از مردم فکر می کنند خرید لنت ترمز با قیمت پایین راه کار خوبی می باشد و باعث کاهش هزینه ها می شود . اما این کار یک اشتباه می باشد و باید تند تند لنت ترمز را عوض کنید .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

ترمز اتومبیل

کار سیم کلاچ چیست ؟

یکی از قطعاتی که در خودرو های دنده دستی معمولی وجود دارد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد ، سیم کلاچ می باشد . در خودرو هایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می شود ، در گیر شدن کلاچ برای تعویض دنده می باشد .

سیم کلاچ چیست ؟

سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی بر اساس نحوه عملکرد آن که به 3 دسته تقیسم می شود که آن ها روغنی ، سیمی و اهرمی می باشد . سیستم کلاچ شبیه به سیم ترمز می باشد که کلاچ و ترمز باهم ارتباط دارند . این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیدن شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد و آماده تعویض شود .

پدال ترمز سفت می شود  ؟

یکی دیگر از نشانه های خیلی آسان برای تشخیص خرابی ترمز خودرو ، سفتی پدال است . گاهی در حین رانندگی حس می کنید که پدال ترمز سفت تر از گذشته درگیر می شود و مثل قبل نمی باشد .

زمانی که برای استفاده از ترمز نیاز به نیروی بیشتری دارید ، در اصطلاح به آن خشکی پدال ترمز می گویند . دلیل خشک شدن پدال ترمز به احتمال زیاد از بوستر خودرو است . بوستر یکی از قطعات اصلی در سیستم ترمز خودرو است که در صورت تشخیص مشکل باید با سرعت زیاد آن را درست کرد .

علائم خرابی سیم کلاچ

1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد .

2- کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود .

3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید .

4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید .

5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید .

6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود .

7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پاینن حرکت می کند .

زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟

1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند .

2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف کرده و حرکت می کنند .

3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره شده است .

4- روکش پلاستیمی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود .

5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .

بیشتر بخوانید:

آشنایی با علائم الکتریکی و طریقه نقشه خوانی در برق خودرو

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.