آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپا یدک
ترمز اتومبیل یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که اگر نباشد ، ماشین خطرناک ترین سواری دنیا می باشد . پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمعن شوید ، ترمز خودرو می باشد . یکی از سیستم های که در یک خودرو به کار برده می شود و بسیار مهم می باشد سیستم ترمز ماشین می باشد که اصلی ترین و مهم ترین سیستم در ماشین که اگر نباشد ماشین نمی تواند حرکت کند و اگر حرکت کند و این سیستم نباشد دچار مشکل می شود .
همچنین ترمز اتومبیل ابزاری است برای باز داشتن یک وسیله از حرکت . ترمز ها برای آهسته و متوقف کردن خودرو و دوچرخه و موتور سیکلت و غیره در حال سرعت هستند و اطمینان شخص راننده ، به خوبی عمل آن ها می باشد .
ترمز اتومبیل بر چند نوع است و بیشتر به وسیله هوا یا آب روغن کاری می کند ، ترمز های روغنی که بیشتر در خودرو ها به کار می برند ، هنگامی که راننده پای خود را روی اهرم بگذارید و فشار دهد روغن از لوله های مخصوصی وارد استوانه می شود و به وسیله فنر صفحه ای را به پیش می داند و چرخ ها را از حرکت باز می دارد و یا آن که حرکت چرخ ها را کند می سازد .
علائم خرابی ترمز خودرو
خرابی ترمز اتومبیل دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .
سیستم ترمز اتومبیل دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .
علت خراب شدن بوستر ترمز چه می توان باشد ؟
1- خراب شدن پمپ اصلی
2- ایراد فنی بوستر ترمز
3- هوا گرفتن روغن ترمز در سیستم ترمز
4- جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل آن که تاریخ مصرف آن گذشته باشد .
5- آغشته شدن لنت ها یا روغن و یا گریس
6- لاغر شدن دیسک ترمز ها در طول زمان
7- رگلاژ نبودن کاسه ترمز ها
– ترمز در اکثر مواقع درست عمل می کند اما در برخی مواقع ، ترمز زیر پا خالی شده و پدال بیش از حد پایین می رود که علت آن شامل موارد زیر می باشد :
1- در صورتی که خودرو شما سیستم ABS نداشته باشد ، علت آن خرابی پمپ اصلی ترمز است .
2- در صورتی که خودرو شما سیستم ABS داشته باشد ، علت یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی ترمز
– در هنگامی که ترمز کردن ، بیش از حد ممکن پایین برود ، علت آن شامل موارد زیر می باشد :
1- پمپ ترمز خراب شده
2- سیستم ترمز هوا گرفته
3- روغن ترمز رطوبت گرفته
4- کاسه چرخ ها رگلاژ نیستند
تشخیص سالم بودن و یا خرابی ترمز اتومبیل
– مرحله اول :
1- پدال ترمز اتومبیل را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمی کند .
2- در حالی که پدال را نگه داشته اید ، موتور را استارت بزنید .
3- در حالتی که استارت می زنید پدال باید کمی پایین برود .
– مرحله دوم :
1- موتور را استارت بزنید .
2- بعد از دو دقیقه آن را خاموش کنید .
3- نیروی معمولی را به پدال وارد کنید .
4- اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاه تر شود بوستر سالم است .
5- در صورت وجود هر گونه اشکال سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلا را بازدید کنید .
– مرحله سوم :
1- موتور را استارت بزنید .
2- نیروی معمولی را به پدال وارد کنید .
3- در حالتی که پدال را نگه داشته اید موتور را خاموش کنید .
4- حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید .
5- در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است .
6- در صورت وجود هر گونه اشکال سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلا را بازدید کنید .
علت خراب شدن لنت خودرو چه می توان باشد ؟
1- خراب شدن پمپ اصلی
2- ایراد فنی لنت خودرو
3- هوا گرفتن روغن ترمز در لنت خودرو
4- جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل آن که تاریخ مصرف آن گذشته باشد .
5- آغشته شدن لنت ها یا روغن و یا گریس
6- لاغر شدن دیسک ترمز ها در طول زمان
7- رگلاژ نبودن کاسه ترمز ها
انواع خرابی های لنت خودرو
معروف ترین خرابی های لنت یا ترمز کاهش نیروی کمکی ترمز سر و صدا یا بازگشت ضعیف پدال ترمز به حالت اولیه خود پس از رها کردن پدال است . اغلب یک لنت سالم را به اشتباه معیوب تشخیص می دهند و تعویض غیر ضروری لنت سالم زیاد اتفاق می افتد .
یک لنت خودرو سالم برای این که درسست کار کند به یک منبع مناسب تولید خلا نیاز دارد . هنگامی که نیروی کمکی ترمز از بین می رود ، مشکل کمبود خلا رایج تر از خرابی ترمز است . خرابی و ایجاد ترک در شیلنگ ها معروف ترین مشکل است . گرفتگی دریچه خلا در هوا و سوپاپ یک طرفه معیوب در قسمت ورودی بوستر از دیگر مشکلات بوستر ترمز هستند . قبل از تعویض بوستر ترمز باید همیشه منبع تولید خلا را امتحان کنید . این آزمایش یا امتحان توسط یک سه راهی و یک گیج خلا انجام می شود .
3 دلیل برای صدا دادن لنت ترمز
1- گیر کردن اجسام جامد بین لنت ترمز و دیسک چرخ :
گاهی اوقات سنگ های کوچک یا دیگر اجسام جامد از جاده می توانند بین لنت ترمز و دیسک چرخ ایجاد شوند و سر و صدایی را ایجاد می کنند که آیا ترمز فشار داده است یا نه .
2- لنت ترمز :
لنت یکی از مهم ترین اجزا در سیستم ترمز است که به هنگام ترمز کردن لنت ترمز با دیسک چرخ درگیر می شود و موجب توقف خودرو شما می شود .
3- لنت ترمز با کیفیت پایین :
بسیاری از مردم فکر می کنند خرید لنت ترمز با قیمت پایین راه کار خوبی می باشد و باعث کاهش هزینه ها می شود . اما این کار یک اشتباه می باشد و باید تند تند لنت ترمز را عوض کنید .
7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو
1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .
2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .
3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .
4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .
5- می گویند اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .
6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .
7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .
کار سیم کلاچ چیست ؟
یکی از قطعاتی که در خودرو های دنده دستی معمولی وجود دارد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد ، سیم کلاچ می باشد . در خودرو هایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می شود ، در گیر شدن کلاچ برای تعویض دنده می باشد .
سیم کلاچ چیست ؟
سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی بر اساس نحوه عملکرد آن که به 3 دسته تقیسم می شود که آن ها روغنی ، سیمی و اهرمی می باشد . سیستم کلاچ شبیه به سیم ترمز می باشد که کلاچ و ترمز باهم ارتباط دارند . این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیدن شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد و آماده تعویض شود .
پدال ترمز سفت می شود ؟
یکی دیگر از نشانه های خیلی آسان برای تشخیص خرابی ترمز خودرو ، سفتی پدال است . گاهی در حین رانندگی حس می کنید که پدال ترمز سفت تر از گذشته درگیر می شود و مثل قبل نمی باشد .
زمانی که برای استفاده از ترمز نیاز به نیروی بیشتری دارید ، در اصطلاح به آن خشکی پدال ترمز می گویند . دلیل خشک شدن پدال ترمز به احتمال زیاد از بوستر خودرو است . بوستر یکی از قطعات اصلی در سیستم ترمز خودرو است که در صورت تشخیص مشکل باید با سرعت زیاد آن را درست کرد .
علائم خرابی سیم کلاچ
1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد .
2- کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود .
3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید .
4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید .
5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید .
6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود .
7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پاینن حرکت می کند .
زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟
1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند .
2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف کرده و حرکت می کنند .
3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره شده است .
4- روکش پلاستیمی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود .
5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .
بیشتر بخوانید:
آشنایی با علائم الکتریکی و طریقه نقشه خوانی در برق خودرو
منبع: کارگیک