دلایل سوختن لامپ ماشین چیست و راه حل آن چیست ؟

دلایل سوختن لامپ ماشین چیست و راه حل آن چیست ؟

چراغ های جلو مدرن خودرو ها ، تنها یک لامپ ماشین نیستند بلکه یک فناوری اند . همچنین دلیل آن هم عمدتا پیچیدگی و همچنین نبود هیچ مقایس تعریف شده برای آگاهی از عملکرد آن ها می باشد . شاید فاکتور های دیگر مثل قدرت یا گشتاور برای شما مهم باشد اما زمانی که شب فرا می رسد ، شرایط رانندگی کاملا متفاوت می باشد .

لامپ ماشین

سوختن لامپ چراغ جلو یکی از حوادثی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیافتد . این امر علاوه بر کاهش دید راننده در شب ، می‌ تواند خطراتی را برای سایر خودرو‌ها به وجود بیاورد .

داخل لامپ‌های خودرو،  از سیم پیچ‌ هایی از جنس تنگستن استفاده می ‌شود . هنگامی که چراغ‌ ها روشن می ‌شود ، به دلیل مقاومت زیاد در این سیم‌ پیچ ‌ها ، این فلز به دمای ذوب خود که 3380 درجه سانتی گراد است نزدیک می ‌شود .

البته جنس لامپ و کیفیت ساخت آن تاثیر مستقیم بر روی طول عمر مفید چراغ‌ ها دارد ، اما عوامل دیگری مانند ایراد در سیستم دینام و باتری ، شارژ بیش از حد برق ، نوسانات برق ، اشکال در فیوز ها ، نقص در مدار سیم کشی خودرو و حتی لمس قسمت شیشه‌ای لامپ در هنگام تعویض در سوختن لامپ ‌ها موجب سوختن آن ‌ها می ‌شود .

دلایل سوختن لامپ ماشین چیست و راه حل آن چیست ؟

سوختن لامپ چراغ جلو یکی از حوادثی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیافتد . این امر علاوه بر کاهش دید راننده در شب ، می ‌تواند خطراتی را برای سایر خودرو‌ها به وجود بیاورد .

داخل لامپ‌ های خودرو ، از سیم پیچ ‌هایی از جنس تنگستن استفاده می ‌شود . هنگامی که چراغ ‌ها روشن می‌ شود ، به دلیل مقاومت زیاد در این سیم ‌پیچ‌ ها ، این فلز به دمای ذوب خود که 3380 درجه سانتی گراد است نزدیک می ‌شود .

البته جنس لامپ و کیفیت ساخت آن تاثیر مستقیم بر روی طول عمر مفید چراغ ‌ها دارد ، اما عوامل دیگری مانند ایراد در سیستم دینام و باتری ، شارژ بیش از حد برق ، نوسانات برق ، اشکال در فیوزها ، نقص در مدار سیم کشی خودرو و حتی لمس قسمت شیشه ‌ای لامپ در هنگام تعویض در سوختن لامپ‌ ها موجب سوختن آن‌ ها می ‌شود.

به منظور افزایش عمر مفید لامپ ‌های چراغ جلو می ‌توانید چندین اقدام را انجام دهید:

1- حتی المقدور هنگام رانندگی از نور بالای خودرو استفاده نکنید یا از تعویض مداوم بین نور بالا و نور پایین خود داری کنید .

2- اگر ممکن است ، نگذارید که چراغ‌ ها بیش از 5 ساعت در شب روشن بمانند . این امر از داغ شدن بیش از حد چراغ‌ ها جلوگیری می ‌کند .

3- توان مصرفی لامپ ‌ها باید با آمپر و ولتاژ مصرفی باتری و دینام هماهنگی داشته باشد .

4- هنگام تعویض لامپ ها ، در حد امکان از لمس کردن بخش شیشه‌ ای لامپ خودداری کنید .

کاربرد چراغ ‌های خودرو چیست ؟

1- چراغ جلو  :

هر خودرو دو مدل چراغ جلو دارد : نور پایین و نور بالا . این چراغ ها به راننده کمک می کنند تا در تاریکی مسیر جاده را ببیند و درعین حال به ماشین های روبرویی نشان می دهد که اتومبیلی در لاین مقابل در حال حرکت است . چراغ جلو نور پایین ، نور ملایمی را توزیع می کند تا جلو و اطراف ماشین به اندازه کافی برای دید شما روشن شود و روشنایی آن ، به حدی نیست که چشمان راننده خودروهای مقابل را آزار دهد . اما چراغ های نور بالا ، نور را به صورت متمرکز توزیع می کنند که باعث آزار چشم راننده روبرویی می شوند و تنها باید زمانی از نور بالا استفاده کرد که ماشینی از روبروی شما نمی آید .

2- چراغ عقب :

این چراغ ها ، چراغ هایی قرمز رنگ در پشت اتومبیل شما هستند و هر زمان که چراغ های ماشین را روشن کنید ، روشن می شوند . این چراغ ها به راننده های پشت سری کمک می کنند تا ماشین شما را در تاریکی شب ببینند و فاصله شان را با شما تنظیم کنند .

3- چراغ های مخصوص روز :

این چراغ ها در جلو و عقب اتومبیل قرار دارند و با یک بار چرخاندن دسته چراغ های ماشین ، روشن می شوند . هدف از طراحی این چراغ ها این است که حتی در طول روز هم آن ها را روشن کنید تا سایر ماشین ها شما را راحت تر ببینند ولی در ایران روشن کردن این چراغ ها در طول روز کمتر رایج است .

4- چراغ های مه شکن :

این چراغ ها در نزدیکی چراغ های جلو قرار دارند و نورشان معمولا به سمت پائین تنظیم است تا بتوانند در شرایط آب و هوایی مه آلود ، مورد استفاده قرار گیرند . هدف از استفاده از این چراغ ها این است که مانع از شکست و برگشت نور در مه و در نتیجه بازگشت نور به سمت خود راننده می شوند . در آب و هوای مه آلود و زمانی که چراغ های جلو نور کافی را تامین نمی کنند ، باید چراغ های مه شکن را روشن کنید .

5- چراغ های راهنما :

این چراغ ها در جلو و عقب خودرو و درکنار چراغ های جلو و عقب قرار دارند . وقتی شما چراغ راهنما را می زنید ، به راننده های پشت سر و روبرویی تان هشدار می دهید که به زودی قصد گردش به راست یا چپ را دارید .

6- چراغ ترمز :

این چراغ ها در کنار چراغ های عقب ماشین قرار دارند و با روشن شدنشان ، به راننده های پشت سرتان اعلام می شود که شما سرعت ماشین را کم کرده اید یا قصد متوقف شدن دارید . به محض آنکه شما پایتان را روی پدال ترمز بگذارید ، این چراغ ها روشن می شوند . البته باید مطمئن باشید که این چراغ ها سالم باشند و نسوخته باشند .

7- چراغ خطر ( فلاشر ) :

این چراغ معمولا با نام فلاشر شناخته می شود و در بخش جلو و عقب اتومبیل ها قرار دارند . وقتی شما فلاشر ماشین را روشن کنید ، به راننده های دیگر اطلاع می دهید که با مشکلی روبرو شده اید ؛ به عنوان مثال وقتی سنگ ریزه در داخل جاده ریخته شده ، جاده لغزنده است ، جلوی شما ترافیک ناگهانی است یا تصادفی در جلوی شما اتفاق افتاده و ماشین ها با سرعت کمتری در حال حرکت هستند ، باید سریعا فلاشر ماشین را روشن کنید .

8- چراغ راننده :

این چراغ ها در داخل کابین ماشین قرار دارند و درصورتی که بخواهید داخل کابین ماشین را برای خودتان و یا سرنشینان ماشین روشن کنید ، می توانید از این چراغ بهره بگیرید . مثلا اگر می خواهید نقشه را چک کنید یا در تاریکی در داخل ماشین دنبال چیزی بگردید ، می توانید این چراغ را روشن کنید ولی نباید برای مدتی طولانی این چراغ را روشن نگه دارید ؛ چون روشن بودن این چراغ قدرت بینایی راننده را کم می کند .

هدلایت چیست ؟

هدلایت به لامپ های نسل جدید خودرو ها گفته می شود . نور دهی هدلایت ها بخاطر بهره گیری از تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی ، قوی و در عین حال نسبت به لامپ های دیگر مزیت های زیادی را دارد .

طول عمر هدلایت ها

طول عمر هدلایت ها بر حسب دقیقه می باشد . معمولا این مدت زمان که به عنوان تاریخ مصرف هدلایت یا عمر مفقد یک کاسه چراغ و خودرو می باشد . پشت هر هدلایت یک عدد فن به جهت جنک کردن چیپ ست هدلایت تعبیه شده است . اکثر هدلایت ها بدون ترانس هستند . بعضی از هدلایت ها دارای ترانس و برهی دیگر بدون ترانس هستند .

تفاوت هدلایت و زنون

هدلایت سریعا روشن می شود و زنون به کمک هدلایت گرم می شود که در کل بودن هدلایت در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد . زنون ها از نور بسیار بالایی برخوردار است که بسیار آزار دنده می باشد ولی در هدلایت این گونه نمی باشد از نور بالایی برخوردار است ولی نورش آزار دهنده نمی باشد .

زنون ها در تصادفات اولین ضربه را می خوردند و خیلی سریع می شکنند و این موضع برای ماشین بسیار بد است  زمانی که زنون می شکند ، دارای سمی خطرناک و خفه کننده می باشد که به سر نشینان آسیب جدی را وارد می کند . همچنین ولتاژ نور زنون بسیار بالا می باشد و باعث برق گرفتگی و برق دزدی می شود .

مزایا هدلایت چه می باشد ؟

مزایای هدلایت بیشتر از لامپ زنون می باشد . روشن شدن لامپ هدلایت زودتر از لامپ زنون می باشد و همچنین خطای لامپ هدلایت بسیار کمتر از نون می باشد . زنون برای ماشین های خارحی می باشد اما باید فابریک باشد اگر فابریک نباشد به ماشین آسیب جدی وارد می کند . و هدلایت برای ماشین های ایرانی ولی در ماشین های خارجی از هدلایت نیز استفاده می شود و هدیلات طرفدار زیادی و همچنین فروش زیادی نسبت به زنون دارد . زنون عمر پایینی دارد ولی در هدلایت این گونه نمی باشد و حتی امکان دارد لامپ هدیلات چندین سال عمر کند . همچنین عملکرد هدلایت بهتر از زنون می باشد .

لامپ ال ای دی هدلایت

ال ای دی هدلایت یکی از پر فروش و پر طرفدار ترین لامپ برای ماشین می باشد . این ماشین بهتر از زنون می باشد و مزایا و معایب بهتری نسبت به زنون دارد . ال ای دی های هدلایت با تمام ویژگی های که دارد یکی از پر قدرت ترین لامپ برای تامین نور ماشین می باشد که در شب مسیر را خیلی خوب به ما نشان می دهد . انواع هدلایت ها از فن خنک کننده ای برخوردار هستند که بودن آن ها بسیار مهم می باشد و حتما باید همراه هدلایت ها باشد .

فن امنیت هدلایت ها را بالا می برد و از آسیب رسیدن به آن ها خیلی خوب جلوگیری می کند . نصب هدلایت بر روی ماشین بسیار راحت می باشد حتی می تواند خود راننده نیز این کار را انجام دهد ولی بهتر است از تعمیر کار کمک بگیرد که آسیبی به سیستم برق ماشین نرساند . این لامپ ها دارای سمی های در داخل لامپ می باشد که بسیار خطرناک می باشد و اگر لامپ زمانی که دارید آن را درست می کنید ، بترک به شما آسیب جدی را وارد می کند . ولی در اکثر مواقع در هنگام رانندگی می ترک که آن گاز وارد کابین می شود و به شما و سر نشینان دیگر آسیب جدی را وارد می کند .

لامپ ماشین

مقایسه تکنولوژی چراغ های جلو

چهار نوع عمده لامپ در چراغ جلو اتومبیل های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد که بیش تر آن ها از نوع هالوژن هستند . بعد از هالوژن به ترتیب HID زنون ها و سپس LED و در آخر هم چراغ های لیزری ، بیشترین استفاده را دارند .

اگر از استفاده ماژول لیزر در مجموعه چراغ های جلو متعجب شدید ، بهتر است بدانید که نسخه بسیار محدود آئودی یکی از همین خودرو ها می باشد .

وب سایت CARADVICE در یک شب مه آلود یک مقایسه از این چهار لامپ انجام داده که بر روی میتسوبیشی میراژ با هالوژن ، ولو XC60  با HID  زنون ، بی ام و I8 با LED و در نهایت آئودی با چراغ های لیزری انجام داده است .

با ایم اوصاف آینده از آن LED ها و چراغ های لیری خواهد بود ، این دو هستند که در نهایت راه خود را برای اتومبیل های عادی روزمره باز خواهند کرد .

چراغ های تطبیقی

این نوع چراغ ها با چرخاندن پرتو نور در جهت گردش فرمان ، خودرو ، را روشن می کند . در گذشته سیستم های مکانیکی عمل مشابه ای را انجام می دهد اما این روز ها این کار بر عهده سیستم های الکترونیکی می باشد .

همچنین این چراغ با توجه به نظرات ، چراغ هایی نسبت به چراغ های دیگر متفاوت می باشد و ارزیابی این چراغ ، نشان داده است که قابلیت ، تست رانندگی که در شب انجام شده است و همچنین هزینه اضافه شدن این نوع چراغ ها به خودرو را باید در نظر گرفت .

بیشتر بخوانید:

چگونه از رادیات ماشین مراقبت کنیم و در صورت یخ زدگی چه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.