علت جوش آوردن موتور خودرو + نحوه برطرف کردن آن

علت جوش آوردن موتور خودرو + نحوه برطرف کردن آن

ما آدم‌ ها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم ، پس ماشین‌ ها جای خودشان را دارند . یک تفاوت بزرگ بین ما و ماشین‌ ها هم وجود دارد ؛ این که جوش آوردن خودرو برعکس ما از روی هیجان و احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد این روزهای تابستان و فشار زیاد روی موتور است که کاملا با منطق جور در می ‌آید .

خودرو

در روزهای گرم تابستان بعضا افرادی را در اتوبان‌ یا کوچه‌ خیابان ‌های شهر می ‌بینیم که بغل خودرو پارک شده ‌ی خود ایستاده‌ اند ، کاپوت را بالا زده‌ اند و با سردرگمی به موتور داغی نگاه می ‌کنند که غرق در بخار و دود شده است . این که خوب است ، بعضا افرادی پیدا می‌ شوند که چند لیتر آب روی موتور خالی می ‌کنند ، در حالی ‌که این یکی از بزرگ‌ ترین اشتباهاتی است که یک راننده می ‌تواند مرتکب شود و به موتور خسارت مالی زیادی بزند . پس در این شرایط اضطراری بهتر است بجای استرس ، احساس سردرگمی و انجام کارهایی که وضعیت را بدتر می ‌کنند ، خونسرد باشیم و روی راه‌ حل ‌های درست و منطقی متمرکز شویم .

جوش آوردن ماشین چیست ؟

ماشین ‌های ساخت داخل و برخی از خودرو‌های چینی در ماه ‌های گرم سال دچار مشکلات متعددی می ‌شوند . جوش آوردن ماشین یکی از همین مشکلات است که در روز ‌های گرم سال گریبان گیر رانندگان ماشین‌ های مدل‌ های پایین می‌ شود . حتماً تا به حال شاهد این اتفاق بوده ‌اید که از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند . در این زمان بهترین کار متوقف کردن ماشین است .

قبل از اینکه هر گونه اقدامی در این زمان انجام دهید بهتر است از علت جوش آوردن ماشین مطلع باشید . ماشین به علت‌ های مختلفی جوش می ‌آورد . زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما انجام نشود ، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می ‌شود . مسئله بسیار مهم در این موارد اقدام به موقع است . واکنش شما به جوش آوردن ماشین می ‌تواند از بروز اشکالات فنی دیگر جلوگیری کند ؛ در حالیکه اقدام نامناسب در برخی از موارد باعث می ‌شود هزینه زیادی متحمل شوید .

1-  مایع خنک کننده نامناسب

یکی از اصلی ‌ترین عناصر تأثیر گذار در جوش آوردن ماشین ، آب رادیات است . مایعی که برای خنک کردن موتور استفاده می ‌شود باید بدون عیب باشد . حجم آب نیز اهمیت دارد و نباید زیاد یا کم باشد . در صورتی که مایعی که استفاده می‌ کنید استاندارد نیست آن را تعویض کنید . بهتر است کل آب را تخلیه کرده و سپس مجدداً آن را پر کنید .

2- نشتی در سیستم

سیستم خنک کننده خودرو از بخش ‌های مختلفی تشکیل شده است و نقاط اتصال آن‌ ها با گذر زمان دچار نشتی می ‌شود . این نشتی که گاه مربوط به رادیات می ‌شود و گاهی به دلیل فرسودگی لوله‌ هاست ، منجر به کم شدن آب داخل رادیات شده و ماشین جوش می ‌آورد .

3- گرفتگی مسیر حرکت آب

وجود ذرات ریز و گرد و غبار در لوله‌ هایی که مسیر حرکت آب هستند به مرور زمان مانع عبور آب می‌ شوند . این توقف در سیستم خنک کننده موتور دمای آب را بالاتر از حد استاندارد می ‌برد و ناگهان ماشین جوش می ‌آورد . در ماشین‌ های مدل پایین گاهی ذرات زنگ زده قطعات و تکه ‌های لوله‌های فرسوده که در مسیر تلنبار شده ‌اند علت جوش آوردن ماشین هستند . راه حل ، تعویض به موقع قطعات و تمیز کردن مسیر جریان آب است .

4-  خرابی پمپ آب

یکی از بخش‌ های سیستم خنک کننده ماشین ، پمپ آب است . پمپ آب وظیفه به گردش درآوردن آب رادیات را دارد و این گردش منجر به خنک شدن می ‌شود . هرگونه خرابی یا اختلال در روند فعالیت پمپ آب باعث می‌ شود آب به جریان نیفتد و ماشین جوش بیاورد . پمپ آب با گذر زمان نشتی پیدا می ‌کند یا پروانه ‌های آب خراب می ‌شوند و گیر می‌ کنند . بهتر است زود به زود پمپ آب ماشین را بررسی کنید تا در صورت هرگونه شکستگی یا اشکال دیگر آن را تعویض کنید .

5- فن رادیاتور

اساسی ‌ترین بخش رادیاتور فن آن است . این فن با پره ‌های بزرگ می ‌چرخد و آب داخل رادیاتور را خنک می ‌کند . اگر به هر علتی این فن از حرکت ایستاد دمای آب و خودرو بالا می ‌رود و خیلی زود جوش می ‌آورد . پیدا کردن مشکل فن رادیاتور کار آسانی نیست و اغلب به دلیل سیم کشی‌ ها و اتصالات برقی آن است . اگر فن رادیاتور شما روشن نشد به اولین جایگاه تخصصی تعمیر ماشین رجوع کنید .

6- ترموستات خراب

دمای خوردو و میزان خنک کننده ‌ای که مخصوص موتور است توسط ترموستات تنظیم می‌ شود . ترموستات با اندازه گیری دمای موتور این تنظیمات را انجام می ‌دهد و در صورت خرابی ، این تنظیمات خیلی سریع به هم می‌ خورند . میزان خنک کننده ‌ای که استفاده می ‌شود به اندازه کافی نخواهد بود و ماشین بسیار داغ می ‌شود . ترموستات قدیمی و معیوب می ‌تواند علت جوش آوردن ماشین باشد .

7-  تسمه پروانه

تسمه پروانه که وظیفه چرخاندن پروانه را برعهده دارد آسیب پذیر است . گاهی خرابی این تسمه ، علت اصلی جوش آوردن ماشین است . دقت کنید این تسمه نباید توسط روغن چرب شود و در صورت مشاهده هر گونه پارگی در تسمه باید اقدام به تعویض آن کرد . شل و سفت بودن تسمه پروانه نیز اهمیت زیادی در نحوه عملکرد آن دارد .

8- سایر موارد

حتماً تاکنون متوجه شده‌ اید که جوش آوردن ماشین علت ‌های بسیاری می‌ تواند داشته باشد . هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین بشود در نهایت منجر به جوش آوردن خواهد شد . هفت دلیلی که در این باعث جوش آوردن ماشین می شود ، اما موارد دیگری نیز هستند که شامل موارد زیر است :

1- استفاده طولانی مدت از دنده ‌های سنگین
2- رانندگی در سربالایی به مدت طولانی
3- نامیزان بودن باد لاستیک
4- خرابی درِ محافظ رادیاتور
5- تنظیم نبودن دلکو

باید ‌ها و نباید‌ های بعد از جوش آوردن

اگر در حال رانندگی در خیابان متوجه شدید از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون می زند ، با توجه به وضعیت خیابان و با رعایت نکات ایمنی کنار خیابان بایستید و این مراحل را دنبال کنید .

1-  خاموش کردن ماشین

اولین کاری که باید انجام دهید خاموش کردن ماشین است . ماشین را متوقف کنید ، خاموش کنید و با احتیاط در کاپوت را باز کنید . نکته بسیار مهم در این مرحله این است که حتماً از باز کردن در رادیاتور خودداری کنید . آب موجود در رادیاتور در بالا ترین دمای ممکن است و در صورت باز کردن در محفظه ، صورت و دستان شما به بدترین شکل آسیب خواهند دید .

2- آب ریختن روی بدنه رادیاتور

پس سعی کنید با حوصله و دقت تمام روی بدنه رادیاتور آب بریزید تا از دمای آن کم کنید و دقت کنید آب به بدنه موتور نرسد . رسیدن آب به بدنه موتور موجب ترک خوردن آن می ‌شود .

3- قرار دادن ماشین روی در یک مسیر مستقیم

پس از اینکه موتور خنک شد ماشین را در یک مسیر مستقیم حرکت دهید . این کار باعث می‌ شود جریان هوا با رادیاتوری که روی آن آب ریخته‌ اید و خیس است برخورد داشته باشد و به خنک شدن آن کمک می ‌کند .

4- پر کردن رادیاتور

پس از اطمینان از کاهش دمای رادیاتور با یک دستمال در آن را باز کنید و اگر سطح آب به اندازه کافی نبود فضای خالی را با آب پر کنید .

علت جوش آوردن خودرو چیست ؟

دلیل جوش آمدن آب رادیاتور در خودرو علل مختلفی دارد . به طور مثال اگر قسمت رادیاتور خودرو بیش از حد طبیعی داغ شود ، قطعا خودرو جوش می ‌آورد یا در موارد دیگر اگر سیستم خننک کننده خودرو دچار نقص فنی شده باشد عملکرد جذب و انتقال گرما به بیرون به درستی پیش نمی ‌رود و در نتیجه سبب جوش آوردن خودرو می‌ شود .

اگر خودرو شما جوش آورد حتما به آن رسیدگی فوری کنید زیرا اگر به موقع نتوانید خودرو خود را تعمیر کنید مجبور به صرف هزینه‌ های بسیار سنگین برای تعمیرات آن می‌ شوید و فراموش نکنید که در این تابستان گرم احتمال جوش آمدن آب رادیاتور خودرو زیاد است .

دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است ؟

اگر موتور داغ کند و سیستم خنک کننده ماشین معیوب باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد واجزای داخلی موتور آسیب می بیند .

برای پی بردن به دمای نرمال کارکرد موتور در حالی که موتور خودرویتان روشن است ( کولر خاموش باشد ) از خودرو پیاده شوید و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید . به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید . همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید .

هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایین تر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند .

اقدامات لازم برای جلوگیری از بالارفتن دمای آب موتور

از مهم ترین اقداماتی که از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری می کند رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم ، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده ( طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار ) ، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی ، چک کردن وضعیت فن ها ، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن ( در صورت کمبود گاز در مدار کولر ، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود ) ، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز ، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار است .

مهم ترین دلایل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین  

1- عملکرد نادرست رادیاتور

2- اشکال در ترموستات

3- عملکرد نادرست واتر پمپ

4- فن رادیاتور

5- کم بودن خلاصی سوپاپ ها ( سفت بودن سوپاپ ها )

6- مسدود بودن خروجی اگزوز

7- کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

8- پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

9- تنظیم نبودن موتور

خودرو

اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن موتور

هنگام رانندگی به آمپر دمای موتور دقت کنید و هنگامی که دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید.

حال اگر آمپر آب بالاتر از مقدار مشخص هنگام روشن شدن فن رفت و به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم ؟

گام اول  :

ابتدا ماشین را متوقف کنید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن خارج گردد . هیچ گاه در رادیاتور و مخزن را باز نکنید زیرا فشار سیستم بالاست و ممکن است در اثر پاشیدن آب بسوزید .

گام دوم  :

فن ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطلاع یابید و اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن نمایید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند . اگر هنوز فن ها درست عمل نکردند روی پره های رادیاتورآب بریزید و وقتی دما نرمال شد موتو را خاموش و در پی مشکل عدم کار کرد فن ها بگردید .

نکته :توجه داشته باشید هیچ گاه روی موتور به صورت مستقیم آب نریزید زیرا دما بالاست و سر سیلندر و قطعات دیگر آن آسیب می بینند.

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در حالت درجا گاز دهید و دور موتوررا به 2000 برسانید .( به خصوص هنگام ترافیک )

از دیگر دلایل مهم عدم کارکرد فن های الکتریکی خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها است.

بیشتر بخوانید:

نشانه های خرابی بوش سیلندر، رینگ و پیستون در خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.