اکسل خودرو چه کار می کند و چرا خراب می شود ؟

اکسل خودرو چه کار می کند و چرا خراب می شود ؟

اکسل و پلوس خودرو مجمعه شفت یا محوری هستند که به چرخ های محرک هر خودرو متصل می باشد . در واقعا پلوس خودرو جزیی از مجموعه اکسل می باشد که وظیفه اصلی آن انتقال نیرو گردشی از مجموعه گیر بکس و دیفرانسیل به چرخ ها است .

اکسل

مجموعه اکسل و پلوس های همچنین وزن خودرو ، سر نشینان و بار آن ها را بر روی خود تحمل می کند . با وجودی که پلوس ها بسیار مستحکم ساخته شده اند اما برخی اوقات مثل هر قطعه دیگری در خودرو ممکن است دچار خرابی یا شکستگی شود .

پلوس خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند ؟

ماشین و موتور خودرو از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که با توجه به آن و بودن آن ها خودرو می تواند حرکت کند . هر کدام از این قسمت ها خاصیت و عملی را انجام می دهند . پلوس ماشین یکی از مهم ترین قسمت های ماشین می باشد که باعث تولید نیرو و قدرت می شود و این دو را انتقال می دهد  و این نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها می رود و باعث حرکت آن می شود . پلوس در قسمت جلوی ماشین قرار دارد . پلوس وظیفه ای دارد که وظیفه آن انتقال نیروی تولیده شده می باشد که این نیرو توسط موتور خودرو و گیر بکس ( جعبه دنده ) تولید می شود و توسط اجزای دیگر ماشین که در ادامه به آن اشاره می شود ،  به چرخ های ماشین ارسال می شود و باعث حرکت آن می شود .

این نیرو را میل گاردان به دیفرانسیل انتقال می کند . قابل توجه است که دیفرانسیل در ماشین نقش مهمی دارد و دور چرخ ها را تنظیم می کند . داخل دیفرانسیل میله ای وجود دارد که به دو طرف چرخ های ماشین وصل شده است که نقش آن پلوس است  که باعث انتقال نیروی به دیفرانسیل می شود و دیفرانسیل نیز آن نیرو را به چرخ ها وارد می کند . اکثر ماشین از 2 دیفرانسیل برخوردار هستند که به آن ها دو دیفرانسیل می گویند . و همچنین اگر دیفرانسیل ماشین این گونه باشد ، نیازی نیست که به آن نیرو وارد شود تا 4 چرخ هر زمان حرکت یا عملی انجام دهد . این گونه ماشین ها ( 2 دیفرانسیل ) فقد با کمک دنده هم و فعال کردن آن ، چرخ ها ( 4 چرخ ) شروع به حرکت می کنند .

شکل جدید پلوس با قدیمی آن فرق دارد . پلوس های  قدیمی که در خودرو های قدیمی بودند ، با کمک و انتقال قدرت آن  به وسیله ساچمه ( با کمک تعدا زیادی از ساچمه ) انجام می شود و آن موقع بود که ماشین و 4 چرخ شروع به حرکت می کرد .

علت خراب شدن پلوس یا اکسل چیست ؟

1- یکی از مهم ترین علت خراب شدن پلوس ، پاره شدن گرد گیر ها می باشد .

2- رانندگی با دنده اشتباه

3- اتصالات سر پلوس را چک نکردن

4- استفاده بی جا و نا درست از ترمز دستی

5- به صورت ناگهانی ، کلاج و گاز را رها کردن

6- بکسل کردن ماشین ( اگر وزن بیشتر از ماشین باشد باعث خراب شدن پلوس می شود . )

7-  هل دادن خودرو در زمانی که ماشین روشن است .

8- استفاده و نادرست ماشین ونگهداری از آن

علت خرابی پلوس چیست ؟

از آنجایی که پلوس جز مهم ترین قطعات خودرو می باشد ، رانندگی روی آن تاثیر می گذارد . ترمز کردن پشت سر هم و بی خود و یا داشتن سرعت بالا می تواند خیلی سریع پلوس رنو را خراب کند و حتی در اکثر مواقع به ماشین و موتور نیز آسیب وارد می کند و حتی امکان دارد روی دست شما خرج زیادی بگذارد . اگر این گردگیر پاره شود ، دیگر نمی تواند از گرد و خاک جلوگیری کند و آن ها وارد محوطه گردگیر می شود و باعث خرابی پلوس ، گرد گیر ، سر پلوس و اکثر اجزای دیگر ماشین نیز می شود ، پس بهتراست مداوم آن راچک کنید و از ترمز کردن بی خود و پشت سرهم جلوگیری کنید .

مشکلاتی که امکان دارد برای پلوس ماشین پیش آید چه می توان باشد ؟

1- بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد .

2- رانندگی با دنده اشتباه

3- چک نکردن اتصالات سر پلوس

4- روشن کردن خخودرو ها با هل دادن

5- ترمز کردن بی جا و استفاده نا درست از ترمز دستی

6- رها کردن اشتباه کلاج و وارد شدن ضربه ناگهانی به ماشین

جلو بندی خودرو چیست ؟

جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .

قطعات تشکیل دنده جلو بندی خودرو

1- اکسل

2- دستگاه تعلیق

3- سیستم فرمان

4- سیبک ها

5- فنر

6- کمک فنر

7- شغال دست

8- سگ دست

9- طبق

10- میل تعادل

11- میل موج گیر

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده می باشد که این دنده باعث می شود که در جا های مختلف با دنده های مختلف رانندگی کرد . در بعضی از موارد ، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی می باشد .

اکسل

سینی چیست؟

سینی زیر موتور یکی از قطعاتی است که در بسیاری از خودرو های وجود دارند اما امروزه در برخی از خودرو های تولید شده در ایران به کار نمی رود .

بسیاری از خودرو ها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند . این قعطه در بخش زیرین موتور نصب می شود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو ها به وجود می آورند . اما این قعطه دارای ویژگی های دیگری هم هست :

1- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است ، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برقی رسامی تا حد زیائی جلوگیری می کند .

2- در صورت وارد شدن ضربه ، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری می کند .

3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرما موتور و عدم از دست رفتن آن می کند .

4- این قعطه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور می شود .

5- این قعطه باعث محافظت از موتور ، گیر بکس و کارتل در برابر اجسام خارجی می شود که ممکن است از زیر به آن ها اصابت کند .

امروزه بسیاری از خودرو های چینی تولیده شده در ایران هنگام ترخیص از خط تولید و کارخانه ، دارای زیر سینی نمی باشند .

در مورد زیر سینی موتور چند نکته می باشد که دانست آن برای راننده و افرادی که قصد خریدن ماشین را دارند مهم می باشد که حتما باید آن را بدانند و هنگام خریدن به آن توجه کنند .

سیبک خودرو چیست ؟

سیبک یک قطعه کروی فلزی شکل می باشد که به آن یک بازو وصل شده است ، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می کند . این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک وصل است . توانایی حرکت به طرفین  و بالا و پایین را به طور همزمان انجام می شود و بودن آن در ماشین و فرمان بسیار مهم می باشد و در سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی را دارد .

سیبک فرمان قطعات کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم می کنند .

سیبک ها در معرض نیرو های کششی و فشاری قرار می گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می گیرد تحت نیروی کششی است .

علائم خرابی سیبک خودرو

1- لرش فرمان در حین حرکت و در هنگام چرخاندن فرمان

2- خلاصی بیش از حد فرمان

3- کشیده شدن فرمان به یک سمت

4- عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش

5- شنیده شدن صدا تق تق در هنگام عبور از دست انداز

6- کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو

7- سائیدگی در چرخ های جلو

8- عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و ایجاد انحراف در حین حرکت

نشانه های خرابی پلوس ها یا همان اکسل وسیبک چه می باشد ؟

1- شنیده شدن صدا های نا هنجار

این صدا در هنگام پیچیدن خودرو شنیده می شود . در صورتی که خرابی اتصال سیبک ها ، صدا های نا هنجار فوق مثل صدای تق تق ، صدا های ممتد ، با شتاب گیری و بالا رفتن سرعت خودرو افزایش پیدا می کند و بدتر می شود .

اگر هم اتصالات داخلی مشکل داشته باشند علاوه بر صدا های نا هنجار فوق صدای دنگ دنگ نیز به صدا های معمول تق تق اضافه خواهند شد . این صدای نا هنجار به خاطر تکان ها و حرکات اضافه در اتصالات پدید می آید .

2- لرزش غربیلک فرمان

وقتی اتصالات پلوس خودرو دارای عیب شده باشند ، غربیلک فرمان خودرو شما دچار لرزش خواهد شد . این لرزش ها به حدی می باشد که به غیر از راننده ، دیگر سر نشینان خودرو نیز می توانند این لرزش خواهند دید .

اشکال فوق به علت صدمه دیدن یا پوسیدگی پلوس و یا سیبک ها و در نتیجه از بالانس خارج شدن محور اکسل ها پدید آمده است . در این هنگام حتی اگر اکسل ها و پلوس خودرو کاملا خراب نشده باشد رانندگی بسیار سخت و خطرناک می باشد .

3- مشاهده شدن گریس ( به خصوص روی لبه های لاستیک ها )

اگر پلوس ها و یا گرد گیر پلوس یا سیبک ها ایرادی پیدا کرده باشد ، احتمالا مقدار زیادی گریس روی لبه داخلی چرخ ها که از گردگیر پلوس ها نشت پیدا کرده است .

در موارد های مختلف گریس های نشت پیدا کرده فوق حتی به روی ترمز ها پاشیده شده و با آلوده کردن آن ها مشکلاتی برای آن ها به وجود خواهد آمد .

عوامل مهم خرابی پلوس خودرو شامل موارد زیر است :

1- پاره شدن گرد گیر ها

2- رانندگی با دنده اشتباه

3- چک نکردن اتصالات سر پلوش

4- ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی

5- رها کردن اشتباه کلاج و ضربه های ناگهانی به خودرو

6- بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است

7- روشن کردن خودرو با هل دادن

چرا زمانی که سیبک و پلوس ( اکسل ) خراب می شود ، باید آن را عوض کنیم ؟

اگر خیلی زود نسبت به تعویض و تعمیر سیبک و پلوس خودرو خود اقدام نکنیم ، احتمال دارد با تعویض قسمت هایی چون گرد گیر پلوس مشکل بر طرف خواهد شد . اما اگر گریس همه جا نشت پیدا کرده احتمال آلودگی اکسل ها می باشد .

همچنین امکان دارد با یک پلوس آسیب دیده موقتا خودرو شما قادر به حرکت باشد ولی با ادامه و توجه نکردن به آن ، باعث توقف ناگهانی خودرو خود خواهید شد . همچنین اگر با اکسل و پلوس آسیب دیده در جاده خارج از شهر در حال حرکت باشید احتمال وقوع تصادف بسیار خطرناک نیز خواهید شد .

اکسل

محور پلوس دارای چهار محور می باشد که شامل موارد زیر است :

1- محور اصلی

2- مفصل ها

3- گریس

4- محفظع نگهدارنده آن

همچنین رایج ترین عدم کرایی اکسل شکستگی محفظه نگهدارنده گریس می باشد که به معنای نشتی گریس از آن است . بدون گریس مفصل ها روغن کاری نمی شود و گرد و خاک وارد آن ها می شود و در آخر باعث خرابی کلی پلوس و اکسل خودرو می شود .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو

رله دوبل چیست و بررسی کامل علائم خرابی آن در خودروها

بررسی کامل یافتن و برطرف کردن ایرادات خودرو

منبع: توربویدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.