همه چیز درباره دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو

همه چیز درباره دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو

ما در این نوشته می خواهیم راجع به دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو  صحبت کنیم. اجزای داخلی سیستم صوتی خودرو طی استفاده مداوم خراب می شود و کار زیادی نمی توان برای آن انجام داد . خراب شدن تمام بلندگو بدون استفاده نادرست تقریبا ممکن نیست . خراب شدن بلندگو های ماشین یک بار اتفاق می افتد. ایجاد مشکلی کوچک در سیم کشی بین هدیونیت و یکی از بلند گو ها به تنهایی می تواند باعث شود که تمام بلند گو های سیستم صوتی خودرو به یک باره قطع می شوند .

بلندگو

آزمایش بلندگو های خودرو

پیدا کردن مقداری سیم و سیم کشی مجدد و موقتی برای هر بلند گو است . از آنجا که این روش برای آزمایش موقتی است ، باید با برداشتن پنل های در و سایر اجزا به بلندگو ها دسترسی پیدا کرد .

اگر سیم بلندگو ها خراب نشده و بلندگو هم کاملا خراب نیست ، هنگام اتصال سیم ها به پایانه های باتری ، صدای جزئی شنیده خواهد شد .  همچنین اگر بلندگو ها با سیم های جدیدی کار کنند ، می توان مطمعن شد که مشکل از سیم های قبلی می باشد که بلند گو آسیب جدی وارد می کنند .

بررسی سیم کشی بلندگو های خودرو

از آنجا که سیم های بلند گو اغلب در پشت پنل ها و قالب ها ، زیر صندلی ها و کف پوش عبور می کنند . بازرسی دقیق آن ها دشوار است . بررسی اتصال بین یک سر هر کدام از سیر ها و انتهای دیگر در بلندگو آسان تر به نظر می رسد . اگر اتصال وجود نداشته باشد ، یعنی اینکه سیم های آن در جایی از ماشین قطع شده است .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد . همچنین زمانی که برق خودرو قطع شود ، امکان دارد خراب شدن آن نیز بخاطر قطع شدن برق ماشین شود . همچنین زمانی که برق دزدی نیز در ماشین رخ می دهد ، در این مواقع بلند گو ها روشن می شود و باعث خراب شدن آن می شود .

برق دزدی ماشین چیست ؟

برق دزدی ماشین یک اصطلاح عامیانه می باشد که این موضوع برای اکثر افراد رخ خواهد داد ، و این موضوع زمانی اتفاق می افتد که شما ماشین خود را خاموش می کنید  ولی در حال مصرف انرژی باتری خودرو می باشد که این مشکل مطمعنا باتری خودرو شما را از کار می اندازد و باعث خراب شدن و نابود شدن باتری می شود که آن موقع باید باتری ماشین خود را عوض کنید ، همچنین دیگر نمی توانید آن باتری را شارژ نیز بکنید . و این چرخه همچنان ادامه دارد . زمانی که ماشین شما دچار این موضوع و یا حالت می شود ، حتما باید آن را یا خودتان تعمیر کنید و یا به دست تعمیر گاه بدهید و از او بخواهید آن را تامین کند .

در بالا درباره برق دزدی ماشین گفته شد که این برق دزدی می تواند علت خراب شدن بلند گو ها شود . بهتر است برق ماشین را به طور مرتب و منظم چک کنید و زمانی که برق ماشین دچار مشکل از جمله برق دزدی شد ، سریعا آن را حل کنید تا به بلند گو ماشین آسیب نرساند .

بررسی هدیونیت و آمپلی فایر

اگر هدیونیت سیستم صوتی روشن باشد اما صدایی از بلندگو ها بلند نشود ، می توان فهمید که بلندگو ها دچار مشکل شده است و باید مشکل
آن ها را حل کنید . حتما آمپلی فایر را چک کنید که حتما باید روشن شود .

اگر هیچ مشکلی در هدیونیت پیدا نشد ، باید آمپلی فایر را بررسی کنید و در صورت داشتن مشکل آن را حل کنید . در سیستم های صوتی خودرو که از آمپلی فایر ها استفاده می کنند .

علائم خرابی هدیونیت سیستم صوتی شامل موارد زیر می باشد :

1- همه فیوز مربوط به سیستم صوتی را چک کنید .

2- سیم کشی های سیستم صوتی را بررسی کرده و در صورت بودن مشکل آن را حل کنید .

3- ورودی صوتی از جمله رادیو و ضبط را چک کنید .

4- تنظیمات صدا را بررسی کنید .

جعبه فیوز

فیوز های یکی از ابزار های مرتبط با برق وسیم کشی خودرو هستند که وظیفه دارند ، در صورت نوسانات جریان برق و بالا رفتن ولتاژ یا شدت جریان مربوط مسیر جریان را قطع نمایند تا دستگاه های الکترونیکی موجود در مسیر ، صدمه نبیند . اگر در مسیر جریان الکترونیکی یک دستگاه در خوردو نوسان برقی اتفاق می افتد ، فیوز موجود در مسیر اتصال را قطع خواهد کرد و اصطلاحا می سوزد . برای راه اندازی دوباره آن دستگاه ضمن رفع علت نوسان ایجاد شده ، باید فیوز مرتبط با آن دستگاه را که دیگر از کار افتاده است تعویض کند .

نکاتی که در هنگام عوض کردن فیوز باید رعایت کنیم تا به سیستم صوتی ماشین آسیب وارد نشود ؟

1- سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید .

2- در جعبه فیوز را باز کنید .

3- انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است .

4- فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمایید .

جعبه فیوز داخلی موتور خودرو

هر کدام از این سیم ها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع وصل می شود . بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد  شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ری استارت کنید تا چراغ چک خاموش شود .

سیم کشی چیست ؟

در تنظیم موتور عمل قیلر گیری به عنوان حساس ترین مرحله  کار شناخته می شود . به نحوی که با انجام صحیح و دقیق در شرایط کارکرد موتور به شکل محسوس بهبود حاصل می شود . افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تکثیر گاز های آلاینده از جمله مواردی می باشد که با انجام درست فیلر گیری حاصل می گردد .

در صورت استفاده از قطعات با دقت ابعادی نامناسب ، شرایط فیلر گیری دقیق نخواهد بود و چنانچه از قطعاتی با جنس نامرغوب استفاده می شود به علت تنش های حرارتی بالا و اعمال ضربات متعددی بعد از مدتی محل تماس سابق سوپاپ قطعه نشست کرده و خودرو از شرایط فیلر گیری مناسب خارج می شود . این ماشین حساسیت بسیار زیادی رو قطعات و اثر مثبت آن عمل خواهد کرد و باعث کاهش صدای موتور می شود .

شیم گیری باعث می شود که صدا های نامطلوب سوپاپ ها را کاهش می دهد و همچنیت راندمان و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت از نشانه های تنظیم نبوذن شرایط عملکرد سوپاپ ها می باشد .

بلندگو

فیوز چیست ؟

فیوز یک قطعه و وسیله ای حفاظتی است که در مدار های الکترونیکی و الکتریکی کاربرد دارد و آن ها را در برابر افزایش غیر مجاز جریان الکتریکی محافظت می کند . اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز ، بگذرد واکنش فیوز قطع جریان الکتریکی خواهد بود و قطع جریان ، دیگر قسمت ها آسیب نخواهد دید

وظیفه فیوز چیست ؟

قیوز را در دستگاه قرار می دهند تا اگر برق ورودی زیاد شود و یا اگر داخل دستگاه اتصالی پیدا کند فیوز سوخته و به دستگاه و موتور صدمه جدی وارد می کند .  همچنین سیستم صوتی و بلند گو های ماشین به فیوز وصل می شود و اگر مشکلی برای فیوز ها پیش آید ، به سیستم صوتی ماشین آسیب وارد می شود .

کاربرد فیوز چه می باشد ؟

برای محافظت از سیم ها کوتاه شدگی مدار از فیوز استفاده خواهد شد . مدار کوتاع فیوز به طور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود . همچنین  سیستم صوتی با فیوز کار می کنند و بودن فیوز در ماشین بسیار مهم می باشد .

بخش های اصلی یک سیستم صوتی

1- توییتر :

اغلب بلند گو ها حتی نسخه های معمولی بازار قطعه کوچکی می باشد که نام آن توییتر می باشد . این وسیله برای تولید و اجرای صدا های صوتی با فرکانس بالا طراحی و ساخته شده است . توییتر های تخصصی می توانند فرکانس های بالا تر از 100 کیلو هرتز را نیز پردازش و پخش کنند .

2- آمپلی فایر :

آمپلی فایر دستگاه تقویت صوتی است باعث می شود انرژی دستگاه صوتی را بالا ببرد و صدای آن را بیشتر شود . در حالی که صدای تولیدی توسط هر دستگاه صوتی به تنهایی قابل شنیدن نمی باشد ، بنابراین صدا باید به بخشی به اسم آمگلی فایر فرستاده شود تا طی چند مرحله تقویت و مهم تر از آن تفکیک سازی انجام شود . سپس به بلند گو ها ارسال شود تا از آن صدا پخش شود .

3- ووفر و ساب ووفر :

ماهیت صدا بر خلاف نور که طیف است ، با موج تغریف می شود . موج نیز از طریق فرکانس اندازه گیری می شود . ساب ووفر مخصوص فرکانس های پایین می باشد و ووفر مخصوص فرکانس های بالا و در نهایت میدووفر می باشد .

4- کامپوننت :

کامپوننت یا به قول حرفه ای ها کامپ نوعی از بلند های گرد است که اجزای تقویت و تفکیک صدای آن بیرون از محفظه شان می باشد . کامپوننت در حقیقت همان بلند گو هاست که اجزای آن از هم باز شده و قابل دیدن نمی باشد .

5- بلند گوی اکتیو :

بلند گو های اکتیو از یک آمپلی فایر داخلی به همراه کنترل کننده می باشد . مهم ترین ویژگی بلند گو های اکتیو ، قابلیت هایی است که آمپلی فایر داخلی آن هم فراهم می کند .

6- بلند گو ی پسیو :

این بلند گو ها فاقد آمپلی فایر داخلی هستند و برای پخش به آمپلی فایر نیاز دارد و بدون آن ها چیزی پخش نمی شود . بلند گو های پسیو با اینکه آمپلی فایر داخلی ندارد ، اما دارای تنظیماتی در پشت بدنه برای تناسب فرکانس می باشد .

7- اسپیکر :

قطعه ای تقریبا بزرگ که وظیفه ی اصلی پخش صدای خروجی توسط هدیونیت را به عهده دارد . اسپیکر های گرد به دلیل ابعاد کوچک تری که دارد ، موارد استفاده شان گسترده می باشد . استفاده درون داشبورد جلو ، روی درب ها و روی طاقچه های عقب ، از جمله مزیت های این نوع سیستم صوتی می باشد .

8- هدیوننت :

هدیوننت سیستم صوتی می باشد که توسط کشور کره و چین درست شده است و به کشور ایران نیز عرضه کرده است . این سیستم علاوه بر پخش کردن موزیک ، قابلیت پخش کردن موزیک های تصویری و فیلم می باشد . همچنین قابلیت این سیستم ، اتصالشان به آمپلی فایر ، ساب ووفر ، توییتر و سایر باند ها می باشد .

ضرورت حضور خازن در سیستم صوتی می باشد ؟

در هنگام پخش موزیک ، ایجاد بیس های سنگین و نت های بلند ناگهانی ایجاد می شود و حجم بالایی از جریان الکتریسیته نیاز دارد . خازن توانایی پر و خالی شدن سریع را دارد و بهتر از دینام و باطری می تواند برق را تامین می کند .

بلندگو

بیشتر بخوانید:

روش های جالب باز کردن داشبورد پراید و مجموعه پشت آمپر

چگونه ترموستات بسترن B30 خودرو را تعویض کنیم؟

هدلایت چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

منبع: صداپرداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.