کارتل در کجای ماشین قرار دارد و وظیفه آن چیست؟

کارتل در کجای ماشین قرار دارد و وظیفه آن چیست؟

کارتر یا همان کارتل بزرگ ترین محفظه درون موتور را تشکیل می دهد . در موتور خودرو ، کف کارتل مخزنی است که روغن موتور داغ را در آن جمع می کند و باعث خنک شدن موتور ماشین شما می شود و از آسیب رسیدن به آن جلو گیری می شود . کارتل موتوری چدنی می باشد و از 6 سیلندر فوق العاده قوی ساخته شد است .

همچنین باید گفت که بودن کارتل در ماشین بسیار و ضروری می باشد و اگر آن در ماشین نباشد ، آسیب فوق العاده جدی را به موتور و ماشین شما وارد می کند . حتما باید به طور مداوم و مرتب ، کارتل ماشین خود را چک کنید و در صورت بودن مشکل ، حتما باید آن را درست و اگر مشکل آن جدی تر بود ، باید آن را عوض کنید .

کارتل

چه عواملی باعث کم شدن روغن موتور می شود ؟

1- روغن سوزی : در اکثر مواقع روغن سوزی باعث کم شدن روغن موتور می شود که زمانی که این مشکل برای ماشین پیش می آید ، باعث کم شدن می شود و آن موقع باید هر 3 ماه و یا هر ماه روغن موتور خود را پر کنید . زمانی که این مشکل برای شما پیش آمد ، باید حتما کارتل موتور را تعمیر کرده و از این مشکل جلوگیری کنید ، زیرا باید روغن زیادی را مصرف کنید .

2- کیفیت نامطلوب روغن مصرفی : در بعضی از مواقع روغنی که می خریم ، خوب نمی باشد و از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشد و این بی کیفیتی باعث خراب شدن و به وجود آمدن مشکل برای کارتل باشد و حتی به موتور نیز آسیب می رساند ، پس بهتر است از روغن خوبی استفاده کنید .

3- روغن ریزی : بعضی موقع ها کارتل به جایی می خورد و باعث به وجود آمدن ساییدگی و سوراخ شدن کارتل می شود که وقتی سوارخ می شود روغن زیادی از کارتل و موتور می رود که باز هم باید روغن بریزد و از روغن زیادی مصرف کنید .

عواملی که در بالا گفت باعث کن شدن روغن موتور می شود و در نهایت به ماشین و موتور و همچنین کارتل ماشین آسیب جدی وارد می کند و حتی امکان دارد موتور ماشین خراب شود و باید آن عوض شود . همچنین در اکثر مواقع که باعث کم شدن روغن ، سوراخ شدن کارتل موتور می شود .

روغن ریزی موتور ، فرمان هیدرولیک و ترمز شامل موارد زیر می باشد :

1- واشر درب سوپاپ و کارتل

2- پایه فیلتر روغن

3- پوسته فیلتر روغن به دلیل عوض نکردن آن

4- روغن ریزی از کاسه نمد در دو سر میل لنگ

5- فشنگی هیدرولیک

6- روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک

7- روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین

8- روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز

9- روغن ریزی از مخزن سیلندر

در اصل ما در سیستم خودرو 4 روغن داریم که شامل موارد زیر می باشد :

1- روغن موتور

2- روغن ترمز

3- روغن هیدرولیک

4- روغن گیر بکس

در نشتی روغن از پایین موتور ، خرابی مجموعه کارتل دلیل اصلی و معمولا نشتی روغن کارتل به دلیل نداشتم چسب در محل نصب کارتل می باشد . از سوی دیگر به دلیل تعویض روغن های پی در پی ، محل رزوه پیچ تخلیه روغن معیوب و سبب نشتی می شود .

چه زمانی باید یاتاقان را عوض کنیم ؟

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابت یاتاقان ها ، لازم است که یاتاقان ها را عوض کرده و اگر یاتاقان ها آسیب و یا خراشی داشت باید میزان کلیرنس را پایین بیاورید . میزان لقی یاتاقان 3 یا 4 میلی متر باشد ، اگر نباشد باعث بدتر شدن ماشین شما خواهد شد .

وقتی بعد از گذشت 10 سال یا رفتن یک مسیر طولانی ( بالای 100 متر ) باید تعمیر اساسی شود و باید تمام ماشین ها چک شود و یا بهتر است که یاتاقان ها عوض شود .

روغن کاری یاتاق ها چگونه می باشد ؟

از مدار اصلی روغن مسیری به کپه های ثابت روی بلوک راه دارد که روغن از آن مسیر وارد سوراخ مجرای روغن میل لنگ شده و سطح کلیه یاتاقان ها را روغن کاری باید کرد . این کار یعنی روغن کاری به تمامی سطوح یاتاق ها روغن کاری می شد و وقتی که به میل لنگ فشار می آید باعث شناور شدن در روغن می شود .

خصوصیات یک یاتاقان خوب چه می باشد ؟

ساختن یک یاتاقان ایده آل کار بسیار سخت می باشد و دلیل آن هم این می باشد که برای بالا بردن یک خاصیت در یاتاقان ایجاد معایب دیگر در آن پیدا می شود . به هر حال یاتاقان خوب باید دارای مشخصات زیادی باشد ، به طور خلاصه به صورت زیر می باشد .

1- قابلیت هدایت حرارتی

2- مقاومت در مقابل سائدیگی در یاتاقان

3- مقاومت در برابر خوردگی در یاتاقان

4- مقاومت در برابر خستگی در یاتاقان

5- نرمی و قابلیت فرو بردن ذرات خارجی در یاتاقان

6- مقاومت یاتاقان در مقابل فشار حمل بار و ضربات ناشی از احتراق

علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟

1- خراب شدن پمپ روغن

2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .

اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .

کارتل

عوامل خرابی یاتاقان ها  که در آن کارتل نقش دارد و باعث چه اتفاقی می شود ؟

عملکرد یاتاقان با وارد شدن شوک به آن دچار اختلال خواهد شد . عمده ترین علت خرابی یاتاقان ، نرسیدن روغن می باشد . در ادامه در مورد عوامل خراب شدن یاتاقان ها صحبت خواهیم کرد .

1- از بین رفتن بابیت : بابیت به سطح داخلی یاتاقان گفته می شود که بسیار مهم می باشد و بودن آن نیز ضروری می باشد .

2- خرابی پمپ روغن : روغن موتور نامناسب و تجمع رسوبات در قسمت های مختلف آن باعث خرابی پمپ روغن می شود . خرابی پمپ روغن یا هر یک از قسمت های آن از روغن کاری مناسب جلوگیری می کند . بودن روغن در موتور ماشین باعث روان شدن قطعات و کاهش اصطکاک می باشد .

3- گرم شدن بیش از حد موتور : داغ شدن موتور به هر دلیلی مثل کم شدن آب رادیاتور ، منجر به یاتاقان زدن موتور می شود .

4- سرعت بالای خودرو : اگر سرعت ماشین شما بالا باشد و روغن موتور نیز نریخته باشید و یا کم باشد ، باعث یاتاقان زدن ماشین می شود و حتی به موتور نیز آسیب وارد می کند .

5- روغن موتور نامناسب : این مورد دو علت دارد که یکی از علت های آن روغن نامطلوب می باشد و دیگری تعویض کردن روغن موتور می باشد که آسیب جدی به ماشین وارد خواهد .

معایب کارتل عمدتا روغن ریزی و نشتی روغن از دور کارتل می باشد و در خودرو ایی که سینی زیر ندارد امکان دارد که کارتل آن ها گیر کرده و دچار ساییدگی و سوارخ شدن آن شود .

اجزای سیستم روغن کاری

1- مخزن کارتل : در پایین ترین قسمت هر موتور مخزنی وجود دارد که نام آن کارتل ( کارتر ) می باشد و بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد و روغن پس از گردش کامل در سیستم به این قسمت وارد می شود و مجددا توسط پمپ روغن به دروم سیستم پمپاژ می شود .

2- اویل پمپ : وظیفه ایجاد فشار و انتقال روغن به کانال ها و مسیر روغن را بر عهده دارد .

3- روغن موتور : وظیفه روان کننده و انتقال حرارت را به عهده دارد .

4- فیلتر روغن : وظیفه جذب ذرات معلق در روغن را دارد و صاف کننده روغن است .

5- کانال های روغن : مسیری هستند که روغن در آن ها گردش می کند و روغن را به قطعات حساس می رساند .

6- سوئیچ فشار روغن : فشار روغن در سیستم اندازه گیری می کند و در صورت افت فشار از مقدار استاندارد تغیین شده چراغ هشدار فشار روغن را روشن می کند .

مهم ترین و ضروری ترین قسمت های روغن کاری شامل موارد زیر می باشد :

1- یاتاقان

2- میل لنگ

3- شاتون

4- پیستون

5- میل سوپاپ

در این سیستم کارتل به عنوان محفظه اصلی عمل نخواهد کرد و در واقع بخشی از گذرگاه روغن محسوب می گردد . محفظه اصلی در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد و از آنجا روغن به موتور تزریق می شود . نیروی لوله ها را از روغن پر می کند و در مقابل آن ها را هواگیری می کند .

دلایل روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن

1- خرابی فشنگی روغن

2- خرابی اویل پمپ : چنانچه عملکرد اویل پمپ ضعیف باشد هنگامی که دور موتور را بالا می بریم چراغ روغن خاموش می گردد و فقط با دور آرام روشن و شروع به حرکت می کند .

3- خرابی قطعات ثابت و متحرک که روغن بین آن ها جریان دارد .

4- سطح روغن موتور کم می باشد و باید روغن آن را پر کنید .

5- خرابی یا کیپ شدن فیلتر روغن : بر اثر وجود ذرات بیش از حد و یا تعویض دیر هنگام دچار گرفتگی و کاهش فشار روغن می گردد .

کارتل خشک چیست ؟

منظور از سیستم کارتل خشک یا مخزن روغن رسانی این است که در این سیستم کارتل به عنوان محفظه ای اصی روغن عمل نخواهد کرد . و در واقع کارتل فقط گذرگاه روغن از موتور می باشد . در این مجموعه روغن کمی در کارتل وجود دارد  .

در سیستم کارتل خشک ، روغن در واقع از یک مخزن که در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد و به موتور تزریق خواهد شد ، نیروی های جاذبه لوله ها را از روغن پر می کند و در مقابل آن هوا گیری نیز انجام می دهد .

مزایای سینی زیر موتور خودرو به جز محافظت از کارتر خودرو

سینی خودرو در خودرو ، کاربرد زیادی دارد و همچنین از کارتر نیز محافظت می کند و بودن آن در ماشین بسیار مهم می باشد و همچنین از آسیب رسیدن به کارتل محافظت می کند .

سینی با جلو گیری از برخورد اجسام غلطان در خیابان یا جاده از حرارت موتور جلوگیری می کند و نمی گذارد به موتور و کارتل ماشین شما آسیبی وارد شود . همچنین در فصل زمستان کاربرد زیادی دارد و همچنین از یخ زدن موتور و دیر شدن موتور جلوگیری می کند .

قطعاتی حساس مانند رادیاتور و منبع آب شیشه شور در صورت نبود سینی می توانند با سنگ های کف راه برخورد داشته باشند و به اصطلاح دچار سنگ خوردگی شوند که در صورت خراب شدن این قطعات و نشتی در آن ها باید هزینه زیادی داد و اکثر مواقع به قسمت های دیگر ماشین آسیب وارد می کند .

وظیفه کارتل

1- درون کارتل اویل پمپ قرار دارد و موقعه ای که خودرو روشن می شود اویل پمپ روغن را از داخل کارتل به سمت میل لنگ و قسمت های دیگر موتور پمپ می کند .

2- کارتل از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی حفاظت می کند .

کارتل روغن خودرو چه می باشد ؟

داخل کارتل قطعه ای به نام اویل پمپ وجود دارد که وظیفه اش ، پمپ کردن روغن به سمت میل لنگ و سایر قسمت های موتور می باشد .

این قطعه در واقع مخزنی است که روغن پس از گردش کامل در سیستم هایی که نیازمند به روغن هستند وارد آن می شود .

کارتل روغن خودرو به غیر از نگهداری و خنک کردن روغن موتور ، میل لنگ اتومبیل می باشد و در برابر اشیای خارجی از آن محافظت می کند . و همچنین از وارد شدن گرد و غبار و آلودگی به داخل محفظه نیز جلو گیری می کند .

کارتل

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره سینی زیر موتور + تصاویر

جلوبندی خودرو شامل چه قسمت هایی است و علائم خرابی آن کدامند؟

کمپرسور کولر پراید + قیمت و اجزا و قطعات کمپرسور کولر

منبع: رگلاژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.