کارتل در کجای ماشین قرار دارد و وظیفه آن چیست؟
کارتر یا همان کارتل بزرگ ترین محفظه درون موتور را تشکیل می دهد . در موتور خودرو ، کف کارتل مخزنی است که روغن موتور داغ را در آن جمع می کند و باعث خنک شدن موتور ماشین شما می شود و از آسیب رسیدن به آن جلو گیری می شود . کارتل موتوری چدنی می باشد و از 6 سیلندر فوق العاده قوی ساخته شد است .
همچنین باید گفت که بودن کارتل در ماشین بسیار و ضروری می باشد و اگر آن در ماشین نباشد ، آسیب فوق العاده جدی را به موتور و ماشین شما وارد می کند . حتما باید به طور مداوم و مرتب ، کارتل ماشین خود را چک کنید و در صورت بودن مشکل ، حتما باید آن را درست و اگر مشکل آن جدی تر بود ، باید آن را عوض کنید .
چه عواملی باعث کم شدن روغن موتور می شود ؟
1- روغن سوزی : در اکثر مواقع روغن سوزی باعث کم شدن روغن موتور می شود که زمانی که این مشکل برای ماشین پیش می آید ، باعث کم شدن می شود و آن موقع باید هر 3 ماه و یا هر ماه روغن موتور خود را پر کنید . زمانی که این مشکل برای شما پیش آمد ، باید حتما کارتل موتور را تعمیر کرده و از این مشکل جلوگیری کنید ، زیرا باید روغن زیادی را مصرف کنید .
2- کیفیت نامطلوب روغن مصرفی : در بعضی از مواقع روغنی که می خریم ، خوب نمی باشد و از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشد و این بی کیفیتی باعث خراب شدن و به وجود آمدن مشکل برای کارتل باشد و حتی به موتور نیز آسیب می رساند ، پس بهتر است از روغن خوبی استفاده کنید .
3- روغن ریزی : بعضی موقع ها کارتل به جایی می خورد و باعث به وجود آمدن ساییدگی و سوراخ شدن کارتل می شود که وقتی سوارخ می شود روغن زیادی از کارتل و موتور می رود که باز هم باید روغن بریزد و از روغن زیادی مصرف کنید .
عواملی که در بالا گفت باعث کن شدن روغن موتور می شود و در نهایت به ماشین و موتور و همچنین کارتل ماشین آسیب جدی وارد می کند و حتی امکان دارد موتور ماشین خراب شود و باید آن عوض شود . همچنین در اکثر مواقع که باعث کم شدن روغن ، سوراخ شدن کارتل موتور می شود .
روغن ریزی موتور ، فرمان هیدرولیک و ترمز شامل موارد زیر می باشد :
1- واشر درب سوپاپ و کارتل
2- پایه فیلتر روغن
3- پوسته فیلتر روغن به دلیل عوض نکردن آن
4- روغن ریزی از کاسه نمد در دو سر میل لنگ
5- فشنگی هیدرولیک
6- روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک
7- روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین
8- روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز
9- روغن ریزی از مخزن سیلندر
در اصل ما در سیستم خودرو 4 روغن داریم که شامل موارد زیر می باشد :
1- روغن موتور
2- روغن ترمز
3- روغن هیدرولیک
4- روغن گیر بکس
در نشتی روغن از پایین موتور ، خرابی مجموعه کارتل دلیل اصلی و معمولا نشتی روغن کارتل به دلیل نداشتم چسب در محل نصب کارتل می باشد . از سوی دیگر به دلیل تعویض روغن های پی در پی ، محل رزوه پیچ تخلیه روغن معیوب و سبب نشتی می شود .
چه زمانی باید یاتاقان را عوض کنیم ؟
در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابت یاتاقان ها ، لازم است که یاتاقان ها را عوض کرده و اگر یاتاقان ها آسیب و یا خراشی داشت باید میزان کلیرنس را پایین بیاورید . میزان لقی یاتاقان 3 یا 4 میلی متر باشد ، اگر نباشد باعث بدتر شدن ماشین شما خواهد شد .
وقتی بعد از گذشت 10 سال یا رفتن یک مسیر طولانی ( بالای 100 متر ) باید تعمیر اساسی شود و باید تمام ماشین ها چک شود و یا بهتر است که یاتاقان ها عوض شود .
روغن کاری یاتاق ها چگونه می باشد ؟
از مدار اصلی روغن مسیری به کپه های ثابت روی بلوک راه دارد که روغن از آن مسیر وارد سوراخ مجرای روغن میل لنگ شده و سطح کلیه یاتاقان ها را روغن کاری باید کرد . این کار یعنی روغن کاری به تمامی سطوح یاتاق ها روغن کاری می شد و وقتی که به میل لنگ فشار می آید باعث شناور شدن در روغن می شود .
خصوصیات یک یاتاقان خوب چه می باشد ؟
ساختن یک یاتاقان ایده آل کار بسیار سخت می باشد و دلیل آن هم این می باشد که برای بالا بردن یک خاصیت در یاتاقان ایجاد معایب دیگر در آن پیدا می شود . به هر حال یاتاقان خوب باید دارای مشخصات زیادی باشد ، به طور خلاصه به صورت زیر می باشد .
1- قابلیت هدایت حرارتی
2- مقاومت در مقابل سائدیگی در یاتاقان
3- مقاومت در برابر خوردگی در یاتاقان
4- مقاومت در برابر خستگی در یاتاقان
5- نرمی و قابلیت فرو بردن ذرات خارجی در یاتاقان
6- مقاومت یاتاقان در مقابل فشار حمل بار و ضربات ناشی از احتراق
علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟
1- خراب شدن پمپ روغن
2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .
4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .
اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .
عوامل خرابی یاتاقان ها که در آن کارتل نقش دارد و باعث چه اتفاقی می شود ؟
عملکرد یاتاقان با وارد شدن شوک به آن دچار اختلال خواهد شد . عمده ترین علت خرابی یاتاقان ، نرسیدن روغن می باشد . در ادامه در مورد عوامل خراب شدن یاتاقان ها صحبت خواهیم کرد .
1- از بین رفتن بابیت : بابیت به سطح داخلی یاتاقان گفته می شود که بسیار مهم می باشد و بودن آن نیز ضروری می باشد .
2- خرابی پمپ روغن : روغن موتور نامناسب و تجمع رسوبات در قسمت های مختلف آن باعث خرابی پمپ روغن می شود . خرابی پمپ روغن یا هر یک از قسمت های آن از روغن کاری مناسب جلوگیری می کند . بودن روغن در موتور ماشین باعث روان شدن قطعات و کاهش اصطکاک می باشد .
3- گرم شدن بیش از حد موتور : داغ شدن موتور به هر دلیلی مثل کم شدن آب رادیاتور ، منجر به یاتاقان زدن موتور می شود .
4- سرعت بالای خودرو : اگر سرعت ماشین شما بالا باشد و روغن موتور نیز نریخته باشید و یا کم باشد ، باعث یاتاقان زدن ماشین می شود و حتی به موتور نیز آسیب وارد می کند .
5- روغن موتور نامناسب : این مورد دو علت دارد که یکی از علت های آن روغن نامطلوب می باشد و دیگری تعویض کردن روغن موتور می باشد که آسیب جدی به ماشین وارد خواهد .
معایب کارتل عمدتا روغن ریزی و نشتی روغن از دور کارتل می باشد و در خودرو ایی که سینی زیر ندارد امکان دارد که کارتل آن ها گیر کرده و دچار ساییدگی و سوارخ شدن آن شود .
اجزای سیستم روغن کاری
1- مخزن کارتل : در پایین ترین قسمت هر موتور مخزنی وجود دارد که نام آن کارتل ( کارتر ) می باشد و بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد و روغن پس از گردش کامل در سیستم به این قسمت وارد می شود و مجددا توسط پمپ روغن به دروم سیستم پمپاژ می شود .
2- اویل پمپ : وظیفه ایجاد فشار و انتقال روغن به کانال ها و مسیر روغن را بر عهده دارد .
3- روغن موتور : وظیفه روان کننده و انتقال حرارت را به عهده دارد .
4- فیلتر روغن : وظیفه جذب ذرات معلق در روغن را دارد و صاف کننده روغن است .
5- کانال های روغن : مسیری هستند که روغن در آن ها گردش می کند و روغن را به قطعات حساس می رساند .
6- سوئیچ فشار روغن : فشار روغن در سیستم اندازه گیری می کند و در صورت افت فشار از مقدار استاندارد تغیین شده چراغ هشدار فشار روغن را روشن می کند .
مهم ترین و ضروری ترین قسمت های روغن کاری شامل موارد زیر می باشد :
1- یاتاقان
2- میل لنگ
3- شاتون
4- پیستون
5- میل سوپاپ
در این سیستم کارتل به عنوان محفظه اصلی عمل نخواهد کرد و در واقع بخشی از گذرگاه روغن محسوب می گردد . محفظه اصلی در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد و از آنجا روغن به موتور تزریق می شود . نیروی لوله ها را از روغن پر می کند و در مقابل آن ها را هواگیری می کند .
دلایل روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن
1- خرابی فشنگی روغن
2- خرابی اویل پمپ : چنانچه عملکرد اویل پمپ ضعیف باشد هنگامی که دور موتور را بالا می بریم چراغ روغن خاموش می گردد و فقط با دور آرام روشن و شروع به حرکت می کند .
3- خرابی قطعات ثابت و متحرک که روغن بین آن ها جریان دارد .
4- سطح روغن موتور کم می باشد و باید روغن آن را پر کنید .
5- خرابی یا کیپ شدن فیلتر روغن : بر اثر وجود ذرات بیش از حد و یا تعویض دیر هنگام دچار گرفتگی و کاهش فشار روغن می گردد .
کارتل خشک چیست ؟
منظور از سیستم کارتل خشک یا مخزن روغن رسانی این است که در این سیستم کارتل به عنوان محفظه ای اصی روغن عمل نخواهد کرد . و در واقع کارتل فقط گذرگاه روغن از موتور می باشد . در این مجموعه روغن کمی در کارتل وجود دارد .
در سیستم کارتل خشک ، روغن در واقع از یک مخزن که در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد و به موتور تزریق خواهد شد ، نیروی های جاذبه لوله ها را از روغن پر می کند و در مقابل آن هوا گیری نیز انجام می دهد .
مزایای سینی زیر موتور خودرو به جز محافظت از کارتر خودرو
سینی خودرو در خودرو ، کاربرد زیادی دارد و همچنین از کارتر نیز محافظت می کند و بودن آن در ماشین بسیار مهم می باشد و همچنین از آسیب رسیدن به کارتل محافظت می کند .
سینی با جلو گیری از برخورد اجسام غلطان در خیابان یا جاده از حرارت موتور جلوگیری می کند و نمی گذارد به موتور و کارتل ماشین شما آسیبی وارد شود . همچنین در فصل زمستان کاربرد زیادی دارد و همچنین از یخ زدن موتور و دیر شدن موتور جلوگیری می کند .
قطعاتی حساس مانند رادیاتور و منبع آب شیشه شور در صورت نبود سینی می توانند با سنگ های کف راه برخورد داشته باشند و به اصطلاح دچار سنگ خوردگی شوند که در صورت خراب شدن این قطعات و نشتی در آن ها باید هزینه زیادی داد و اکثر مواقع به قسمت های دیگر ماشین آسیب وارد می کند .
وظیفه کارتل
1- درون کارتل اویل پمپ قرار دارد و موقعه ای که خودرو روشن می شود اویل پمپ روغن را از داخل کارتل به سمت میل لنگ و قسمت های دیگر موتور پمپ می کند .
2- کارتل از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی حفاظت می کند .
کارتل روغن خودرو چه می باشد ؟
داخل کارتل قطعه ای به نام اویل پمپ وجود دارد که وظیفه اش ، پمپ کردن روغن به سمت میل لنگ و سایر قسمت های موتور می باشد .
این قطعه در واقع مخزنی است که روغن پس از گردش کامل در سیستم هایی که نیازمند به روغن هستند وارد آن می شود .
کارتل روغن خودرو به غیر از نگهداری و خنک کردن روغن موتور ، میل لنگ اتومبیل می باشد و در برابر اشیای خارجی از آن محافظت می کند . و همچنین از وارد شدن گرد و غبار و آلودگی به داخل محفظه نیز جلو گیری می کند .
بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره سینی زیر موتور + تصاویر
منبع: رگلاژ