استفاده خودرو ها از ستاره ایمنی + دلیل ساده نبودن ستاره ایمنی

استفاده خودرو ها از ستاره ایمنی + دلیل ساده نبودن ستاره ایمنی

یکی از مباحث داغ پیرامون ایمنی خودرو ، ایمنی غیرفعال آنها در تصادفات و واکنش سازه اتاق و تجهیزاتی چون کیسه‌ های هواست . کارشناسان و موسسات مختلف فعال در این زمینه عموما از سیستم امتیاز دهی ستاره ایمنی برای قیاس سطح ایمنی در خودروهای مختلف استفاده می ‌کنند . اما این نحوه امتیازدهی اساسا چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌ گیرد ؟

حتما برای شما نیز بسیار رخ داده که شاهد مباحث فراوانی در فضای مجازی پیرامون سطح ایمنی خودروها باشید . صحبت ‌هایی که عمده آنها صرفا بر اساس عکس ‌های منتشر شده از تصادف یک خودرو صورت گرفته و درباره سطح ایمنی آن اتومبیل قضاوت می ‌شود بدون آنکه عملا آگاهی خاصی پیرامون مباحث طراحی سازه ، مکانیک ضربه ، سرعت و زاویه برخورد ، اختلاف وزنی خودرو با مانع و یا خودرو دیگر وجود داشته باشد . حتی این بحث ‌ها زیر عکس ‌های منتشر شده از تست‌های تصادف نیز صورت گرفته و رنگ و بوی تعصب بر برند خودرویی مورد علاقه به خود می‌ گیرند . متاسفانه حتی گاها شاهد هستیم سایت ‌های خودرویی ایرانی نیز این مقایسه‌ ها را بر اساس فاکتورهای عجیبی نظیر چروک خوردن سقف و پرت شدن عقب خودرو انجام می‌ دهند .

خودرو

چرا مقایسه ایمنی خودروها ساده نیست ؟

تصادف خودرو یک پدیده مکانیکی بسیار پیچیده است که در کسری از ثانیه رخ داده و آثار قابل توجهی را به جا می ‌گذارد . پیچیدگی تصادف گذشته از دشوار بودن آنالیز مکانیک ضربه و رفتار مواد و سازه ‌های گوناگون در بخش‌های مختلف خودرو و بدن انسان ، مشکل بزرگ دیگری نیز دارد و آن شبیه نبودن تصادفات با یکدیگر است . در حقیقت هیچ تصادفی مشابه تصادف دیگر نیست و زوایای برخورد و سرعت و شتاب حرکت در فضای سه بعدی ، نوع خودروهای درگیر حادثه و نقاط ضعف و قوت سازه آن ‌ها می ‌تواند نتایج گوناگونی را رقم بزند . به عنوان مثال در یک مدل حادثه خودرویی ایمن و مستحکم کاملا متلاشی شود و در مقابل خودرویی نسبتا ضعیف دوام بیاورد و یا برعکس . این گستردگی انواع تصادفات کارشناسان را وادار می‌ کند تا با دسته ‌بندی عمومی سوانح جاده ‌ای ، تعدادی تست برخورد محدود برای سنجش سطح ایمنی فعال و غیر فعال خودروها وضع کنند .

شاید بد نباشد بدانید که علی رغم محدود بودن شرایط یک تست تصادف در مقایسه با تصادفات واقعی ، باز هم در هر نوبت تست تصادف ، حجم اطلاعات ثبت شده و جمع آوری شده توسط سنسورهای تعبیه شده در نقاط مختلف خودرو و آدمک ‌ها گاها به ده‌ها و حتی صد ها گیگابایت می ‌رسد که تحلیل این حجم از اطلاعات ثبت شده در حین وقوع برخورد توسط ابرکامپیوترها و کارشناسان ، ماه ‌ها زمان می ‌برد . مسلما نمی‌ توان با مشاهده صرفا تعدادی عکس تصادف و مقایسه مقدار جمع شدن اتاق و چروک شدن ورق سقف و گلگیر ، سطح ایمنی خودروها را با یکدیگر مقایسه کرد و به همین علت هم هست که موسسات بررسی سطح ایمنی خودروها وارد گود می ‌شوند تا با شبیه سازی تصادفات متداول و آنالیز های پیچیده ، معیارهایی ساده و قابل درک برای عامه مردم جهت مقایسه سطح ایمنی خودروهای موجود در بازار ارایه دهند .

همانطور که در قسمت پیشین گفتیم ، ایمنی یک مفهوم کیفی و مقایسه‌ای است و عملا برای سطح ایمنی فعال و غیر فعال یک خودرو ، نمی ‌توان واحدی قابل درک و جامع تعریف کرد . اینجاست که ستاره‌های ایمنی مفهوم می ‌یابند و فاکتورها و مفاهیم پیچیده و غیر قابل درک برای عموم مردم نظیر مباحث سازه‌ ای ، تحلیل‌ های اجزا محدود و بیومکانیکی و ده ‌ها مسائل مکانیکی و دینامیکی دیگر را ساده سازی می‌ کنند تا به این ترتیب مردم عادی قادر به مقایسه سطح ایمنی خودروهای هم کلاس و هم دوره باشند .

چه کسانی ستاره‌ های ایمنی را به ما ارائه می ‌دهند ؟

شاید یکی از شناخته‌ شده ‌ترین موسسات فعال در این زمینه ، موسسه NCAP  یا New Car Assessment Program ( موسسه برنامه ارزیابی خودروهای جدید ) باشد که یک سازمان بین المللی و در واقع کنسرسیومی متشکل از دولت‌ ها و خودرو سازان تحت نظارت یک نهاد بالادستی به نام FIA بوده و شامل چندین شعبه فعال در اروپا ، چین ، کره ، آمریکای جنوبی است که با توجه به استاندارد های منطقه‌ ای به خودرو های موجود در بازار امتیاز دهی می ‌کنند .

سیستم امتیازدهی انکاپ ، یک سیستم قیاسی پنج درجه ای است که هر درجه آن یک ستاره بوده و بر اساس مجموع امتیازات اصلی و تکمیلی یک خودرو در انواع تست‌ های تصادف ، تست‌ های پایداری و البته تجهیزات ایمنی فعال و غیر فعال موجود در آن خودرو اعطا می ‌شود . طبق این سیستم امتیازدهی ، بر اساس استاندارد های ایمنی تعریف شده توسط نهاد های دولتی و البته کارشناسان ، برای هر قسمت از آزمایش نمراتی تعریف می ‌شود که این نمرات معیاری مقایسه‌ ای برای تحلیل ‌های مکانیکی و بیومکانیکی صورت گرفته بر اساس اطلاعات ثبت شده و استانداردهای موجود است .

در پایان تست ، مجموع این امتیازات با توجه به سطح تجهیزات ایمنی ، بر اساس ستاره ‌های ایمنی اعلام می‌ شود . در نظر داشته باشید که سیستم قیاس ستاره‌ های ایمنی صرفا برای خودروهای دارای رنج وزنی نزدیک و البته سال ساخت مشابه قابل تعمیم و مقایسه است و به عنوان مثال نمی‌ توان ایمنی یک SUV را با یک سدان کامپکت بر اساس ستاره‌ های ایمنی مقایسه کرد . این مسئله در خصوص استاندارد های منطقه‌ ای نیز صدق می ‌کند . به عنوان مثال نمی ‌توان امتیازهای انکپ چین یا هند را به انکپ اروپا تعمیم داد چرا که استاندارد های جاده‌ ای کشورهایی نظیر چین و هند در سطحی پایین‌ تر از اتحادیه اروپا قرار داشته و طبیعتا در اروپا خودروهای مشابه یا امتیازی کمتر دریافت می‌ کنند و یا برای دریافت امتیاز بالاتر باید به امکانات ایمنی بیشتر و سازه اتاق پیشرفته‌ تر مجهز شوند و عموما خودرو سازان نیز سطح کیفی و ایمنی متفاوتی برای بازارهای مختلف ارایه می ‌دهند .
سیستم امتیاز دهی گروه انکپ و تست‌ های گوناگون آن مبحثی بسیار گسترده بوده و نیازمند نوشتار های جداگانه ‌ای است که در قسمت ‌های آتی ایمنی به زبان ساده ارایه خواهد شد .

سطح ایمنی خودروهای چینی

1- ام وی ام 110

در تست  LatinNCAP خودروی 110MVM  نتوانسته هیچ ستاره ‌ای را دریافت کند . در تست صورت گرفته مشخص شده علاوه بر اینکه سقف آن خم می ‌شود ، درهای آن باز شده و احتمال اینکه سرنشین ‌ها به بیرون خودرو پرتاب شوند را افزایش می ‌دهد .علاوه بر این ، قطعات داخل جلوی خودرو ، صدمه شدیدی به سرنشین ها خواهد زد ؛ به‌ طوری که آسیب وارد شده به آدمک تست راننده در ناحیه سر ، گردن و بالاتنه در حد قرمز است که نمی‌ تواند وضعیت خوبی باشد .

2- Geely Emgrand EC7

این خودرو در کلاس خودروهای خانوادگی بزرگ است . این خودرو تنها خودروی تست شده از برند Geely در EuroNC AP است و توانسته با عملکرد نسبتاً خوبی در حفاظت از بزرگسالان و کودکان و همچنین تجهیزات ایمنی ، 4 ستاره ایمنی را کسب کند . اما این خودرو در قسمت ایمنی عابر پیاده عملکرد بسیار ضعیفی داشته است .

2- MG 6

خودروی MG 6 در کلاس خودروهای خانوادگی کوچک است و در اروپا تنها در بریتانیا به فروش می رسد . این خودرو نیز در تست EuroNC AP  با عملکرد نسبتاً مشابه با  Geely EC7، اگرچه عملکرد خودرو MG 6  در حفاظت از بزرگسالان، کودکان و تجهیزات ایمنی ضعیفت تر از Geely EC7  بوده است ، اما توانسته 4 ستاره ایمنی را کسب کند ، در قسمت ایمنی عابر پیاده هر دو این خودروها عملکرد ضعیف و مشابهی داشته ‌اند .

3- JAC J

این خودرو براساس تست مؤسسه LatinNC AP یک ستاره برای حفاظت از بزرگسالان و 2 ستاره برای حفاظت از کودکان کسب کرده است . در تست جلوی این خودرو ، ضربات شدیدی به ران و مچ پا های راننده و همچنین ضربات نسبتاً شدیدی به سینه و سر راننده وارد می ‌گردد .

سطح ایمنی خودرو های ایرانی

1- مگان

مگان ایمن ترین خودرویی است که هم اکنون در ایران تولید می شود . براساس اعلام سازمان یورو ان کپ این خودرو پنچ ستاره ایمنی را کسب کرده است . در تصادف از جلو ضربه به خوبی توسط کاپوت خودرو با مچاله شدن جذب می شود و بخش کابین سرنشینان و ستون​های آن به خوبی توانایی مقاوت را دارند . در تصادف ازکنار هم خودرو عملکرد خوبی دارد . کمربند ایمنی به همراه کیسه هوا  در این شرایط  ضربه شدید وارد آمده به سرنشینان را کاهش می دهند مواد داشبورت خودرو هم تا حد زیاد ضربه را می گیرند . خودرو قابلیت بالایی در حفاظت از جان کودکان دارد . این خودرو در بخش تصادف از جلو  14 و در بخش تصادف از کنار 16 امتیاز کسب کرده است . مجموع امتیاز این خودرو 33 است .

2- سوزوکی گرند ویترا

این خودرو را می توان پس از مگان ، مزدا 3 و تینا  ایمن ترین خودرو تولید شده در ایران دانست . ضعف عمده این خودرو نسبت به مگان خم شدن ستون های خودرو در تصادف و احتمال آسیب رسیدن بیشتر به راننده است . این خودرو در بخش تصادف از کنار 16 امتیاز کسب کرده که هم اندازه مگان است . ولی در بخش تصادف از جلو تنها 11 نمره بدست آورده است . در مجموع این خودرو با چهار ستاره ایمنی و مجموع امتیاز 30 سومین خودرو ایمن در ایران است .

3- پژو 206

شاید خیلی ها فکر کنند پژو 206 به دلیل کوچکی یا جمع شدن جلوی خودرو ایمنی کمی دارد ولی شکل تخم مرغی خودرو و پخش صحیح نیروها در تمام بدنه و جذب نیرو توسط مچاله شدن جلوی خودرو ، سرنشینان را از مرگ  نجات می دهد با اینکه تیراژ این خودرو در ایران سالانه بیش از 100 هزار دستگاه است . پژو 206  در تصادفات جاده ای ایران از کمترین میزان مرگ و میر برخوردار است . این خودرو از نظر ایمنی با چهار ستاره ایمنی و مجموع امتیاز 25 وضعیت خوبی دارد امتیاز تصادف از جلو خودرو همانند گرندویترا 11 است ولی از نظر تصادف از کنار خودرو تنها 14 امتیاز کسب کرده است .

4- تندر 90

 تندر 90 از نظر ایمنی در اروپا وضعیت متوسطی دارد ولی همین وضعیت متوسط به دلیل نبود ایمنی بالا در خودروهای ایرانی سبب شده وضعیت تندر در ایران خوب باشد . خودرو تندر در مجموع توانسته در تست تصادف 3 ستاره ایمنی و 19 امتیاز کسب کند . امتیاز تصادف از جلو 8 و از پهلو 11 است که بسیار ضعبف تر از پژو 206 خود را نشان می دهد  البته همین وضعیت از بسیاری خودروهای دیگر داخلی حتی زانتیا بسیار بهتر است . تصادف با تندر 90 کمی از کنار خطرناک است و احتمال آسیب به قفسه سینه وجود دارد  .

5- سمند

سمند توسط موسسه مایرا انگلستان تست شده نتایج تست تصادف نشان می دهد این خودرو هم وضعیت ایمنی مناسبی دارد . با اینکه این خودرو برروی پلت فرم پژو 405 سوار شده اما در بدنه  حدود 1500 نقطه جوش بیشتر دارد .  بیشتر بودن وزن 200 کیلویی خودرو و ضخیم بودن ستون ها ، سبب شده خودرو در هنگام تصادف در قسمت کابین دچار صدمه زیادی نشود و ستون ها کمترین خمش را بردارند و درب ها هم باز نشوند . به نظر می رسد سمند  سه ستاره ایمنی را در تست تصادف بتواند کسب کند .

محصولات جدید

  در میان محصولات جدید ، وضعیت ایمنی چگونه است ؟  شاید در میان این محصولات  یکی از ایمن ترین خودروهایی که قرار است در ایران تولید شود رنو کلیو باشد . این خودرو از موسسه یورو ان کپ 5 ستاره گرفته است . درباره تولید این محصول بین ایران خودرو و رنو مذاکراتی انجام گرفته است . رنو کلئوس محصول جدید دیگر رنو برای بازار ایران است . این خودرو شاسی بلند که بر روی پلت فرم مشابه نیسان قشقایی قرار گرفته ، دارای 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو ان کپ است. البته امتیاز این خودرو از رنو کلیو کمتر اعلام شده است .

ایران خودرو همچنین در حال مذاکره با پژو برای تولید مدل 301 است . این محصول  از نظر ایمنی در رده متوسط و سه ستاره است و ایمنی آن در حد سمند است . دیگر محصولات  ایران خودرو یعنی رانا و دنا هم که یکی بر روی پلت فرم پژو 206 و دیگری بر روی پلت فرم سمند توسعه یافته اند ایمنی شبیه به پژو 206 و سمند دارند . در میان محصولان  جدید سایپا ،  بیشتر مدل های چینی به چشم می خورد . در میان این محصولات بهترین وضعیت را دوخودرو Z300  و چانگان   eado   دارند .  Z300 که قرار است با نام آریو و با نشان سایپا در این شرکت تولید شود ، در کلاس رنو مگان قرار دارد و  ساخت یک شرکت نه چندان مطرح چینی با نام Zotye    است . این خودرو از موسسه تست خودرو چاینیز ان کپ 5 ستاره ایمنی گرفته است.

بیشتر بدانید

تشریح کامل نقشه های الکتریکی و مدارهای خودرو پراید + نحوه عملکرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.