همه چیز درباره شایع ترین ایرادات فنی پژو 206 + معایب پژو 206

همه چیز درباره شایع ترین ایرادات فنی پژو 206 + معایب پژو 206

به جرات می ‌توان گفت که پژو 206 ، پر طرفدار ترین هاچ ‌بک سال ‌های اخیر بازار ایران بوده ‌است . خودرویی با ظاهری زیبا و اسپرت ‌مانند که علاوه بر قشر جوان ، در میان سایر افراد نیز طرفداران همیشگی خود را داشته ‌است . این خودرو در ایران از سال ‌های ابتدایی عرضه به بازار ، پیچ‌ و خم‌ های متعددی را پشت سر گذاشته ‌است . از تحریم ، کمبود قطعات ، مونتاژ با قطعات چینی و ایرانی گرفته تا تغییرات گسترده در امکانات خودرو ؛ همگی تحولاتی است که این خودرو آن‌ ها را تجربه کرده‌است .

پژو 206

در سال‌ های اخیر شرکت ‌های خودروسازی متعددی تلاش کرده ‌اند تا با عرضه انواع خودروها ، بازار پژو 206 را از آن خود کنند . این امر هیچگاه موفقیت ‌آمیز نشده ‌است . امروزه پیش ‌فروش این خودرو از کارخانه با استقبال شدید مشتریان رو ‌به‌ رو است . به‌ طوری که هنگام ثبت ‌نام برای خرید این خودرو ، سایت تولید کننده به دلیل هجوم کاربران ، به سختی در دسترس قرار می ‌گیرد .

تولید و عرضه بیش از 3100 دستگاه پژو 206 در روز در بیش از 10 کشور دنیا ، رکوردی است که هر خودرویی قادر به دست ‌یابی به آن نیست . این مهم به دلیل محبوبیت این خودروی فرانسوی در سراسر جهان به ‌دست ‌آمده است . خودروی فوق در بازار کنونی ایران در دو نوع اس دی ( برگرفته از کلمه سدان ) و هاچ بک است . عرضه خودروی یاد شده در 6 تیپ و با مشخصات فنی متفاوت و البته آپشن‌ های متفاوت صورت‌ می‌ گیرد . از تیپ 1 با موتور TU3 و سیستم صوتی قدیمی تا تیپ‌ های بالاتر با موتور TU5 با Day light و سنسور دنده عقب ؛ همگی در سال ‌های اخیر در بازار عرضه شده و به‌ فروش می ‌رسند .

در این میان ، تیپ 2 و تیپ 5 خودروی یاد شده در میان مشتریان از اقبال بسیار خوبی برخوردار بوده‌ اند . دلیل این امر را می‌ توان شتاب قابل ‌قبول ، مصرف معقول سوخت ، ترمز دیسکی و پایداری خوب خودروها نسبت به سایر تیپ‌ ها عنوان ‌کرد . البته فاکتور قیمت نسبت به امکانات نیز در این زمینه تاثیر گذار بوده‌ است . با این وجود اما ایراداتی در تیپ ‌های مختلف پژو 206 وجود دارد و همچنان رفع نمی ‌شود . این ایرادات شایع حتی باعث ‌شده ‌اند بعضی مشتریان به خودرو های هاچ ‌بک چینی مانند برلیانس روی بیاورند .

شایع ترین ایرادات فنی 206 کدام است؟

حتی با گفتن این مطالب ، بازهم نباید از ایرادات فنی خودرو به عنوان یک خودروی قدیمی غافل شد . بی ‌شک از خودرویی که نزدیک به دو دهه از عمر آن در بازار ایران می‌ گذرد ، انتظار بیشتری در زمینه بهبود ایرادات می‌ رود . به صورت طبیعی ، تولید کننده باید در سال ‌های اخیر و با فروش مدل‌ های جدید تر خودرو ، باید ایرادات فنی و غیرفنی آن را کم و کمتر کند . اما متاسفانه برخی ایرادات در پژو 206 به صورت دوره‌ ای در هر مدل تکرار می ‌شوند و خبری از رفع آن‌ ها نیست .

حتی با پذیرفتن این امر که فضای کابین در خودروهای هاچ بک محدودیت دارد ؛ بازهم نمی ‌توانیم از ضعف بزرگ کمبود فضا در 206 سخن نگوییم . نشستن سرنشینان عقب در مدل هاچ‌ بک 206 ، به شکلی است که فردی با قدی بین 175 تا 180 سانتی‌ متر نیز اذیت می‌ شود . حال تصور کنید راننده خودرو خود بلند قد بوده و صندلی راننده را عقب کشیده ‌باشد .

در این ‌صورت سرنشین عقب حتی جای پای خود را به راحتی نخواهد‌ داشت . همین امر بزرگ‌ترین ضربه را به این خودرو در امتیاز راحتی نشستن می ‌زند .

با چنین فضایی و البته با توجه به فضای بسیارکم جعبه خودرو ، سفر با پژو 206 اصلا راحت نخواهد بود و کمبود فضا قطعا شما را اذیت خواهد ‌کرد . تنها در سفر های دو یا نهایتا سه نفره می ‌توانید تجربه راحتی سفر را داشته‌ باشید . بنابراین 206 را نمی ‌توان خودروی مسافرت و خانواده دانست .

قطعات گران، هزینه سرویس و تعمیرات بالا

برای درک تفاوت قیمت قطعات یدکی پژو 206 با سایر خودروها ، سری به یک فروشنده قطعات یدکی بزنید . برای مثال دیسک صفحه پژو 206 در یک برند یکسان در مقایسه با دیسک صفحه سایر هم‌ خانواده‌ ها بیش از 30 درصد گران ‌تر است . حال در اکثر قطعات مصرفی مهم خودرو همین موضوع را درنظر داشته ‌باشید . متوجه می‌شوید که 206 خودرویی پر خرج است . موضوع هزینه ، یکی از آشنا ترین ایرادات فنی 206 است.

از سوی دیگر حساس ‌بودن خودرو و گران ‌بودن قطعات ، لزوم سرویس‌ های منظم دوره ‌ای در این خودرو بیش از بقیه احساس می‌ شود . به دلایلی نظیر سختی تعویض قطعات ، فضای کم بین محفظه موتور و سایر قطعات ، همچنین وقت ‌گیر ‌بودن دسترسی به قطعات مختلف توسط مکانیک ، هزینه تعمیرات و سرویس خودرو نیز بالا است . البته هزینه‌ های نگهداری در تیپ ‌های مختلف متفاوت است ؛ مثلا خودروی 206 تیپ 6 هزینه نگهداری بالاتری نسبت به بقیه دارد .

استهلاک بالای خودروهای تولید سال 92 به بعد

استهلاک تا سال 91 در بازار ایران ، جزو ایرادات فنی خودروی فوق به ‌حساب نمی ‌آمد . زیرا در این خودروها از قطعات فرانسوی استفاده می‌ شد . در تابستان 91 و در پی تشدید تحریم ‌ها در صنایع مختلف علیه ایران ، همکاری گروه پژو سیتروئن برای همیشه با ایران پایان یافت . ایران خودرو در این زمان  پس از توقف تولید به دلیل عدم وجود قطعه ، اقدام به مونتاژ با قطعات چینی و ایرانی کرد . همین امر باعث شد تا کیفیت خودرو های تولیدی بعد از این سال افت محسوس و شدیدی داشته ‌باشد .

خودروهای تولید شده پس از قطع همکاری شرکت فرانسوی ، تنها یکی دو سال بعد نشان ‌دادند که تفاوت کیفیت قطعات فرانسوی با قطعات ایرانی و چینی چیست . با افزایش استهلاک و قیمت قطعات ، امروزه کیفیت پایین قطعات و استهلاک بالای خودرو ، یک ضعف جدی در 206 است . طبیعی است که این امر هزینه ‌های قابل ‌توجهی روی دست مالکان خودرو می‌ گذارد .

جلوبندی ضعیف ، سیستم تعلیق خشک

بسیارکم پیش می‌ آید که مالکان پژو 206 در تمامی تیپ‌ ها ، از جلوبندی خودرو ابراز نگرانی نکنند . طبق تک خودرو و طراحی یکپارچه باعث شده‌است تا خودرو در برخورد با پستی و بلندی‌ ها به راحتی دچار مشکل شود و سر از تعمیرگاه درآورد . در چنین حالتی هنگام برخورد به یک مانع یا دست‌ انداز ، وزن بیشتری بر خودرو تحمیل می‌ شود . این مورد از ایرادات فنی 206 می‌ تواند هزینه‌های سنگینی روی دست راننده بگذارد .

سیستم تعلیق 206 نیز به دلیل خشک ‌بودن ، ضربات متعددی را به اتاق وارد می ‌کند . از سوی دیگری بسیاری از مالکان خودروی فوق در مدت زمان کمی پس از خرید ، با مشکلات ناشی از ضعف کمک‌ های عقب خودرو رو به ‌رو شده‌ اند . حال در نظر بگیرید با چنین سیستم تعلیق خشکی با خودرو پس از خرید آن رو به‌ رو شوید . چندی بعد صداهای ناخوشایند درون اتاق ناشی از خرابی کمک ‌های عقب نیز به‌ گوش برسد ؛ قطعا از خرید خود پشیمان خواهید‌ شد .

سایر ایرادات فنی پژو 206

شایع‌ ترین مشکلات فنی خودرو تا این قسمت بیان شد . اما این موارد تمام مشکلات شما پس از خرید پژو 206 نخواهد ‌بود . بعضی دیگر از مشکلات عمده این خودرو عبارتند از :

1- در بسیاری از خودرو های تولید شده 206 ، ضعف واشر سرسیلندر وجود دارد . یعنی در صورتی ‌که راننده کمی در چک ‌کردن وضعیت فن ، آب رادیاتور و سایر اجزای مرتبط سهل ‌انگاری کند ، با سوختن واشر ، با پدیده قاطی‌ شدن آب و روغن خودرو مواجه‌ می ‌شود .
2- متریال استفاده‌ شده در خودرو به خصوص در کابین داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نیست . پلاستیک خشک و یک ‌تکه داشبورد خود گواه بزرگی برای این ادعا است .
3- قیمت پژو 206 نسبت به امکانات آن بالا است . در قیمت‌ های نزدیک و حتی مشابه این خودرو ، می ‌توان خودرو های کار کرده از برند های معتبر یا خودرو های چینی قابل‌ رقابت خریداری‌ کرد .
4- افزایش قیمت سالیانه این خودرو معمولا با کاهش امکانات و آپشن‌ ها همراه است . حذف مانیتور هوشمند تک خطی در یکی از تیپ‌ ها و جایگزینی آن با یک مانیتور بزرگ تر اما با امکانات ضعیف ، مثالی برای این ضعف است . مورد فوق از ایرادات فنی 206 در خودروهای مدل 92 به‌ بعد شایع ‌تر است .
5- بوق و دسته راهنمای پژو 206 بسیار حساس است . پس از چند سال احتمال از کار افتادن دسته راهنما بالا است . در کنار هزینه فراوان برای تعمیر ، این امر عملکرد خودرو را به ‌شکل جدی تحت ‌تاثیر قرار ‌می‌ دهد .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

پژو 206

معایب ارتفاع زدن ماشین 206

1- امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گل گیر

2- کم شدن میزات چرخش فرمان

3- شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست انداز های شدید

4- ایجاد صدا های اضافی از خودرو

5- وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودرو هایی که ارتفاع کمتری دارد

6- تحت فشار بودن سیستم زیر بندی و فنر های خودرو

7- افزایش استهلاک خودرو

8- خراب شدن جلو بندی خودرو

9- ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

10- وارد شدن ضربه به زیر خودرو هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده

11- خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها

12- حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری

مزایای ارتفاع زدن ماشین 206

1- بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند

2- افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

3- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

4- افزایش ویژگی زیبایی ظاهری خودرو

انواع روش های ارتفاع زدن ماشین 206

1- روش اول گرم کردن فنر ها می باشد . با گرم کردن فنر ، فاصله دور های فنر به یک دیگر نزدیک تر می شود و در نتیجه ارتفاع فنر ماهش می باید ، و اصلا توصیه نمی شود که ارتفاع ماشین خود را جمع کنید .

2- ارزان ترین و شایع ترین روش ، روش ارتفاع زدن است که فنر ها را کاهش می دهد . با کاهش دادن فنر ها ، حالت ارتجاعی کمتری دارد و در نتیجه سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد . این روش به ماشین آسیب جدی وارد می کند .

بیشتر بخوانید:

علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.