کندانسور اتومبیل چیست + نشانه های خرابی فن کندانسور

کندانسور اتومبیل چیست + نشانه های خرابی فن کندانسور

کندانسور یا همان دستگاه تقطیر کننده به منظور تغییر فاز سیالات از حالت بخاری ( گازی ) به حالت مایع با استفاده از خنک کردن آن ( گرفتن گرما سیال گازی شکل داغ ) در صنایع مختلف به کار می رود . در واقع وظیفه کندانسور ، گرفتن حرارت از سیال گازی با درجه حرارت بالا توسط یک سیال دیگر مانند هوا یا آب و یا هر سیال خنک کننده دیگر است .

کندانسور

همچنین کندانسور یا چگالنده نوعی رادیاتور است که وظیفه این قطعه در کولر به نوعی خارج کردن هوای گرم از فضای کولر و تبدیل شدن گاز سرد موجود است . این قطعه گرمای جذب شده را توسط اوپراتور گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می ‌دهد.  مایع خروجی کندانسور ، با توجه به دمای پایین خود ، وظیفه خنک‌ کاری را بر عهده دارد .

دلیل مهم خراب ‌شدن کولر خودرو شامل موارد زیر است :

1- خرابی کمپرسور کولر خودرو :

کمپرسور مهم ‌ترین بخش کولر خودرو است . گاز مبرد یا سیال کولر ، به وسیله کمپرسور به حرکت در می ‌آید . در واقع کمپرسور گاز سیال را از داخل اواپراتور به کندانسور و بعد از آن به کپسول خشک کننده هدایت می‌ کند و پس از آن مجدد گاز سیال را به داخل اواپراتور فرستاده و موجب حرکت داخل آن می ‌شود . حال اگر کمپرسور کولر خودرو دچار مشکل شود ، در عملکرد سایر قسمت ‌ها تاثیر گذار است . مشکلاتی که برای کمپرسور پیش می ‌آید شامل از کار افتادگی ، ضعیف شدن قطع و وصل شدن و یا افت فشار است .

کپسول خشک کننده ، منبعی برای ذخیره سیال یا گاز مبرد است . همچنین این کپسول رطوبت گاز را جذب می‌ کند .

اواپراتور هم دمای داخل کابین را کاهش داده و رطوبت هوا را جذب می‌ کند . در واقع می‌توان گفت که عملکرد کولر خودرو شبیه به کولر گازی بوده و به این صورت است که با روشن شدن کولر و حرکت فن ، جریان هوا با عبور از اواپراتور ، سرما را به داخل کابین ماشین منتقل می ‌کند . مانند کولرهای گازی خانگی ، با تولید سرما ، رطوبت داخل کابین ، طی فرایند تقطیر ، باعث ایجاد قطرات آب شده و باید به خارج از کابین منتقل شوند . این عمل توسط لوله ‌هایی انجام می‌ شود که برای این کار طراحی شده ‌اند .

2- کثیف بودن پره‌ های کندانسور کولر خودرو :

یکی دیگر از مشکلاتی که موجب عملکرد نادرست سیستم تهویه خودرو می‌ شود ، کثیف بودن پره‌ های کندانسور است . با کثیف شدن این پره‌ها ، اتومبیل گرم شده و آمپر آب در ترافیک و رانندگی با سرعت پایین ، بالا می ‌رود . پس بهتر است در بازه ‌های زمانی منظم نسبت به تمیز کردن این پره ‌ها اقدام کنید .

3- خرابی فن کندانسور کولر خودرو :

در صورت خرابی فن کندانسور ، باد کولر گرم می ‌شود . مواردی از جمله خرابی رله ، وجود مشکل در یونیت کنترل دما و کامپیوتر خودرو ، ضعیف شدن باتری و گرم شدن بیش از حد موتور می‌ توانند موجب خرابی در فن کندانسور شوند .

4- کثیف بودن اواپراتور داخل کابین خودرو :

به دلیل عبور هوا از اواپراتور ، گرد و غبار روی آن را پوشانده و لایه ‌ای از کثیفی ، سطح آن را فرا می ‌گیرد . با کثیف شدن اواپرتور ، دمای داخل کابین بالا رفته و بوی نامطبوعی فضای داخل را فرا می ‌گیرد . این قسمت حتی می ‌تواند فضای خوبی برای تجمع و رشد میکروب و باکتری باشد . پس مانند سایر قسمت ‌ها ، گاهی هم نسبت به تمیز کردن اواپراتور اقدام کنید .

5- خرابی ترموستات کولر خودرو  :

خرابی ترموستات فشار زیادی به کمپرسور وارد کرده و موجب یخ زدن اواپراتور و یا قطع کمپرسور می‌ شود . این مورد خنک نبودن باد کولر را به همراه دارد . البته خرابی ترموستات می‌ تواند به مشکل برق و باتری خودرو هم مربوط شود .

6- خراب شدن سنسور فشار گاز کولر خودرو : 

خرابی سنسور فشار گاز ، موجب بالا و پایین رفتن فشار گاز در حین رانندگی شده و در نهایت باعث بالا و پایین شدن لحظه ‌ای باد کولر می ‌شود . در صورتی که این روند تکرار شود ، فشار و آسیب شدیدی به کلاچ کمپرسور و قطعات دیگر کولر وارد می‌ شود .

7- خراب شدن دریچه ‌های کولر خودرو :

گاهی به دلایلی بسیار ساده و پیش پا افتاده مانند ، باز و بسته کردن داشبورد و یا نصب سیستم صوتی ، دریچه ‌های کولر دچار مشکل و آسیب می ‌شوند ، که در این شرایط باد کولر عملکردی که از آن انتظار دارید را ندارند .

8- بوی نامطبوع کولر خودرو :

همان طور که بالا گفته شد ، گاهی به ‌دلیل تجمع ذرات ریز و وجود جلبک روی پره‌ های اواپراتور ، بوی نامطبوعی همراه باد کولر در کابین منتشر می ‌شود . گاهی هم با مسدود شدن لوله تخلیه آب اواپراتور ، این بوی نامطبوع ایجاد می ‌شود .

9- صدای زیاد کولر خودرو  :

شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود ، یکی از دلایل اصلی ایجاد صدای آزار دهنده کولر خودرو است . این مشکل را شاید خودتان هم بتوانید حل کنید . با سفت کردن تسمه و پیچ‌ های اتصال کمپرسور می‌ توان این صدا را برطرف کرد .

خالی شدن گاز کولر هم یکی از دلایل بروز سروصدا است . البته شارژ کردن گاز کولر کاری است که باید توسط تعمیرکار خودرو انجام شود

اجزای تشکیل ‌دهنده کولر خودرو :

1- کمپرسور :

کمپرسور ، دستگاه حرکت ‌دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل است . این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای  سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می ‌کند . کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک ‌کننده و مجدد به داخل اواپراتور به حرکت در می ‌آورد . کمپرسور هایی که در سیستم‌های کولر اتومبیل به کار برده می‌ شوند ، باید خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور داشته باشند تا هنگام نصب براحتی در محل مورد نظر جا گذاری شوند و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکنند .

2- کندانسور :

کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد . کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می ‌دهد .

3- کپسول خشک ‌کننده :

کپسول خشک ‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌ کند . معمولا این  کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی است تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتری بیشتر شود ، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند . روی این کپسول دریچه ‌ای شیشه‌ ای برای رؤیت گاز وجود دارد .

4- اواپراتور :

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است . اواپراتور مجموعه ‌ای از قطعات است که وظیفه  کاهش گرمای هوای کابین خودرو را برعهده دارد . یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه ، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است . جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور ، سرمای ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ ها و دریچه‌ های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می ‌دهد .

عمل ایجاد سرما توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین شده و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می ‌شود . سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آن ها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد ، کمپرسور را از مدار خارج کرده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می ‌کند . کارکرد نا مناسب هریک از این دو سوئیچ ، می ‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم شود .

5- مجموعه لوله و شیلنگ :

شیلنگ‌ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند . این شیلنگ ‌ها به دلیل شرایط کاری خاص باید از استاندارد های خاصی برخوردار باشند .

6- کلید A/C  :

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌ های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد . معمولا یک لامپ ال ‌ای ‌دی وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را عهده ‌دار است . لازم به ذکر است در بعضی خودرو های روز دنیا ، این قطعه حذف شده و سیستم تهویه همراه با روشن کردن خودرو به حالت فعال در می‌ آید و فقط دما باید تنظیم شود .

7- فن کولر :

وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می ‌گیرد ، می ‌توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد . اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد ، در این حالت فن به گونه ‌ای نصب می ‌شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌ دمد ( وضعیت رانشی ) . در صورتی که فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود ، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می‌ دمد .

8- شیر انبساط :

این وسیله تعیین ‌کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است . همچنین این قطعه فشار مبرد را به طور ناگهانی کاهش می ‌دهد . هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می ‌کند ، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پرفشار تبدیل می ‌شود . زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد نیاز داشته باشد ، شیر انبساط اجازه می‌ دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد شود . شیر انبساط ، برقرار کننده تعادل میان بار گرم و خنک‌ کنندگی بهینه اواپراتور است .

روش‌ های نگهداری سیستم کولر

شیشه‌ ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک‌ کننده گاز تعبیه شده ، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است . هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد ، عبور مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب ‌های فراوان از زیر شیشه به چشم می‌ خورد . اگر فقط حباب ‌ها را به همراه کف کم فشار می ‌بینید ، گاز مایع در سیستم به ‌اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌ شود ، سیستم کولر شما بدون گاز است .
سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید . در صورت رعایت نکردن این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید .
هنگام شارژ گاز ، مطمئن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود .

کندانسور

وقتی کولر مشغول کار است . بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر  قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد . در این شرایط از حرکت با سرعت بالا ، به ویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌ جهت پدال گاز را فشار ندهید . در غیر این صورت نه‌ تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌ کنید ، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌ دهید .

هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌ هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است .

هنگام فعالیت کولر ، حرکت با پنجره‌ های باز توصیه نمی‌ شود . بسته بودن پنجره‌ ها فشار کمتری به کولر وارد می‌ کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌ شود ؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌ رود .

سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می ‌شود که هنگام استفاده از کولر ، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می ‌شود . براساس نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان خودروساز به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌ اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می ‌کند . به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود . میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌ شود .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل بلوک سیلندر خودرو + نقش آن در خودرو

منبعک کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.