نحوه استفاده از بخاری ماشین در هوای سرد برای گرم کردن

نحوه استفاده از بخاری ماشین در هوای سرد برای گرم کردن

مشکلات اتومبیل می تواند باعث دردسر و ناراحتی زیادی برای راننده و سر نشینان خود شود . اگر بخاری اتومبیل شما به جای گرما در وسط یک زمستان سرد به صورت ناگهانی باد سر بدهد ، امکان دارد مشکلی پیش آمده باشد . هر گونه مشکل و عدم کارکرد صحیح بخاری خودرو می تواند ماه های سر زمستان را عملا غیر قابل تحمل کند .

بخاری

چندین قطعه برای اینکه بخاری بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد با یک دیگر در حال همکاری هستند . درست هماندد سیستم گرمایشی منازل . مشکل در هر کدام از قطعات و در نتیجه به روز ایراد در عملکرد بخاری خودرو ، باعث خوب کار نکردن بخاری خواهد شد . اگر ماشین در فصل زمستان ضد یخ نداشته باشد ، باعث خراب شدن رادیاتور ماشین می شود و این موضوع برای رادیاتور یک تهدید به حساب می آید . زمانی که رادیاتور ضد یخ نداشته باشد ، باعث خراب شدن موتور ماشین شما خواهد شد .

ساز و کار موتور های درون سوز به وسیله ی نیروی بدست آمده از انفجار صورت می گیرد ، تعداد ایم انفجار ها یکی دو تا نمی باشد بلکه 4 سیلندر می باشد ، حتی در دور های پایین ظرف یک دقیقه هزاران انفجار انجام می شود و این موضوع باعث بالا رفتن دما می شود .

نشانه های خرابی رادیاتور که باعث خوب کار نکردن بخاری ماشین می شود :

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

7 اشتباه رایج در مورد ضد یخ خودرو که باعث خوب کار نکردن بخاری ماشین و رادیاتور می شود :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

اگر از ضد یخ استفاده نکنیم ، چه بلایی سر ماشین می آید ؟

ضد یخ با کیفیت یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواردی می باشد که باید همیشه در سیستم رادیاتور یا خنک کننده باشد . نداشتم ضد یخ در دمای زیر صفر باعث یخ زدن مایع خنک کننده می شود .

آب در زمان یخ زدن افزایش حجم بسیار زیادی را می کنند . همچنین بلوک موتور از جنس آلومینیوم ساخته شده است و علاقه زیادی به کشسانی ندارد . همچنین باید گفت که ترکاندن بلوک موتور ، پاره کردن شلنگ ها و نابود کردن شبکه ها رادیاتور ، تنها دلیلش نبودن ضد یخ در فصل زمستان می باشد .

استفاده از ضد یخ چه مزیت هایی دارد؟

ضد یخ باعث می شود آب در دمای یخبندان همجنان باقی بماند و در موتور گردش داشته باشد . علاوه بر این ایتلن گلیکول موجود در ضد یخ ، باعث شستشوی مجاری خنک کننده می شود و زنگ زدگی و رسوب بر جا نمی گذارد . همچنین با خاصیت روان کنندگی که دارد باعث طول عمر مجموعه ی پمپ آب می شود .

چرا باید از ضد یخ استفاده کنیم ؟

آب در دمای زیر صفر درجه یخ می زند و به همین خاطر از مایع خنک کننده ی ایده آل باید ترکیبی از آب و ضدیخ باشد . همچنین باید در فصل زمستان از ضد یخ استفاده کنید تا موتور و رادیاتور و همچنین باک بنزین شما یخ نزند .

بخاری

چگونه ضد یخ را عوض کنیم ؟

1- بگذارید موتور کاملا سرد شوئ و بعد درب رادیاتور را بردارید .

2- زیر موتور بروید و در قسمت پایین رادیاتور دنبال شیر تخلیه بگردید .

3- دو ماهی تابه و یک تشت آماده کنید .

4- قبل از باز کردن پیچ تخلیه ، تشت را زیر رادیاتور بگذارید .

5- بگذارید کل مایع درون تشت تخلیه شود و بعد شیر تخلیه را ببندید .

6- باید مایع درون پوسته موتور را نیز تخلیه کنید ، زیرا حداقل 3.5 لیتر مایع در آن می باشد .

7- موتور را خاموش کنید و شیر تخلیه را نیز ببندید و رادیاتور و مخزن آب را تا حد مجاز از مخلوط ضد یخ و آب پر کنید .

8- درب رادیاتور را ببندید .

عیب یابی سنسور که امکان دارد یکی از علت دادن باد سر از بخاری در سرما می باشد  :

اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :

1- افزایش آلایندگی خودرو

2- ایجاد بد شدن خودرو

3- مصرف سوخت بالا

4- بد کاری کردن خودرو

5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن

6- عدم ایجاد حالت ساسات

7- روشن شدن فن

علت هوا گرفتن که در واقع باعث دادن باد سرد می باشد ، علت آن چیست ؟

لوله خروجی که از باک برای جاری کردن سوخت به سمت موتور تعبیه شده است ، غالبا به اندازه چیزی به نزدیک 2 سانتی متر بالا تر از کف باک قرار دارد . در واقع این لوله خروجی را بالا تر از سطح کف باک بنزین قرار می دهند .

گاز های تجمع پیدا کرده ، موجب پایین آمدن سطح فشار داخل باک بنزین شده و عملیات دریافت بنزین را متخل می کند .

از آن جایی که بنزین پیوسته در حال تبخیر شدن است ، در باک خودرو ها سوراخ بسیار ریزی برای خروج گاز های به وجود آمده ، قرار داده شده است . معیوب بودن این لوله می تواند خودرو را به هوا گیری نیاز می کند .

ترموستات چگونه کار می کند ؟

ترموستات در دمای خاصی که از سوی سازنده خودرو به عنوان دمای کار کرد بهینه موتور تعریف شده است . ترموستات دارای محفظه یا سیلندر است که درون آن ماده حساس به حرارت قرار دارد و میله ای به سوپاپ ترموستات متصل شده که در درون این موم قرار دارد .

زمانی که موتور خودرو سرد است ترموستات مطابق وظیفه خود مسیر ورود آب به رادیاتور را می بندد و آب موجود در سیستم خنک کننده کاری تنها در اطراف سیلندر به چرخش در می آید . این چرخه تا زمان گرم شدن موتور و سرد شدن موتور ادامه دارد .

ترموستات چیست و چه نقشی در گرم کردن بخاری و خود بخاری دارد ؟

ترموستات قطعه ای است جهت تنظیم درجه حرارت موتور اتومبیل می باشد که به طور خودکار باعث خنک کننده خودرو می شود و گرما موتور را در حد معمول ثابت نگه می دارد .

برای عملکرد درست موتور ، دمای آن باید در محدوده معینی ثابت نماند ، سر بودن موتور باعث می شود روغن موتور که در حالت سرد بودن منبسط و غلیط است . روانکاری قطعات را به خوبی انجام ندهد و گرمای بیش از حد آن هم باعث رقیق شدن روغن گردید و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهد .

از طرفی در بیشتر خودرو ها ، گرمای مورد نیاز برای گرم کردن کابین ، توسط بخاری و از دمای آب گردشی به دور سیلندر تامین می شود . ترموستات با مسدود کردن جریان آب به رادیاتور باعث می شود آب زودتر گرم می شود .

بیشترین فرسایش قطعات در موتور در هنگامی که موتور سرد است اتفاق می افتد و ترموستات در خودرو وظیفه کنترل جریان آب از رادیاتور به دور سیلندر را به عهده دارد .

ترموستات قطعی کوچکی است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار می گیرد و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور ار کنترل کند و از بالا رفتن بیش از حد آن جلوگیری کند .

علت باد سر بخاری ناشی از مشکل در سیستم خنک کننده چه می باشد ؟

1- گیر کردن و خرابی ترموستات

2- هوا گرفتگی سیستم خنک کننده

3- خرابی قطعه مرکزی بخاری

4- جریان پیدا نکردن مایع خنک کننده در بخاری خودرو

بخاری

دلایل ایجاد بوی بد بخاری ماشین

یکی دیگر از عیب های شایع انواع بخاری علاوه بر سرد بودن بخاری ماشین ، ایجاد بودی نامطبوع در ماشین است که امکان دارد یکی از عیب های زیر باشد :

1- عدم درز بندی مناسب پوسته فن :

وقتی پوسته فن درز بندی درستی را نداشته باشد ، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمعنا بوی بدی را ایجاد و به همراه دارد . برای رفع عیب باید تمامی واشر ها و درز ها را بررسی کرده و پیچ ها آن را سفت کرده و همچنین از درز هوا مطمعن شد و در صورت بودن مشکلی آن را برطرف کرد .

2- نشت آب از رادیاتور بخاری :

برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی ، باید شیلنگ های ورودی به سیستم را بررسی کرده و سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده و از سوراخ نبودن آن مطمعن شوید . اگر سوارخ و یا دچار مشکلی بودن آن را پیش تعمیر کار برده و اگر درست نشد ، آن را تعویض کنید .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره خودرو هایی از جنس کربن و معرفی آن ها

تاثیر فیلتر هوا بر عملکرد خودرو و مزیت های تعویض آن

سه روش برای ایمنی بیشتر در برابر ایربگ خودرو

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.