همه چیز درباره ضریب پسا یا درگ و تاثیر آن در عملکرد خودرو

همه چیز درباره ضریب پسا یا درگ و تاثیر آن در عملکرد خودرو

درگ یا مسابقه شتاب مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم با طول مشخص ، بین دو خودرو یا موتور سیکلت یا کامیون انجام می شود . شرکت کنندگان در پشت خط شروع توقف کرده و با سبز شدن چراغ موسوم به درخت کریسمس شروع به حرکت می کنند . برنده مسابقه شرکت کننده ای است که در زمان کمتری طول مشخص را پیموده و زودتر به خط پایان بگذرد .

درگ

نیروی درگ بسته به نوع کاربرد می تواند به عنوان کمک کننده یا یک مانع عمل کند . در موتور اسپرت طراحی خودروی مسابقه ای یک نبرد بزرگ بین درگ پایین و داون فورس است و قطعات آئرودینامیکی فعال به منظور کاهش درگ القا شده از قطعاتی نظیر بال های عقبی بزرگ به کار می رود .

در دنیای واقعی خودرو های جاده ای تنها به کاهش نیروی درگ نیاز دارند مخصوصا در زمانه ای که مصرف سوخت یک فاکتور کلیدی است . یک خودرو از نظر آئرودینامیکی در سطح خوبی است یا خیر باعنوان ضریب درگ شناخته می شود . این فاکتور قضاوتی از توانایی خودرو در حرکت رو به جلو و عبور از جریان باد مقابل است .

نیروی درگ یک خودرو در همان سطح جهت حرکت خودرو عمل کرده و به صورت نمایی با افزایش سرعت خودرو افزایش می یابد . ضریب پایین برای دست یابی به سرعت های بالا و مصرف سوخت کم سودمند بوده درحالی که ضریب درگ بالاتر عموما در خودرو هایی که دنبال سرعت بالا در سر پیچ ها هستند یافت می شود .

نیروی درگ را می توان از طریق تست در تونل باد یا از رطیق محاسبه پویایی سیال به دست می آرود . در مورد جریان سیال از طریق برنامه ای کامیپوتری شبیه سازی می شود .

درگ چیست ؟

درگ ممکن است به موارد زیر اشاره داشته باشد :

1- درگ ( اتومبیل رانی ) مسابقات شتاب دراتومبیل رانی

2- درگ ( شهر ) شهری در مجارستان

3- ضریب درگ

4- نیروی درگ

ضریب پسار چیست ؟

ضریب پسار یک کمیت بدون بعد است که در علم دینامیک سیالات و برای محاسبه نیروی پسار وارد بر یک جسم در حال حرکت در یک سیال مورد استفاده می شود .

این ضریب مستقل از نوع سیال است که جسم در آن حرکت دارد و فقط وابسته می باشد .

ضریب پسار ضریبی بی بعد است برابر با حاصل نقسیم پسار کل بر فشار دینامیکی در مساحت سطح معرف . این ضریب نشان دهنده پسار یک جسم بر حسب نیوتن است که بر مساحت یک متر مربع با سرعت یک کیلو متر در ساعت وارد می شود .

کلمات و اصطلاحات مرسوم در خودرو های مسابقه ای رالی

1- آندر استیر :

که به معنای کم پیچی می باشد و به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تعبیت نکرده و علیرغم زاویه چرخ ها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند . این حالت بیشتر در اتومبیل های دیفرانسیل جلو می باشد و با رها کردن گاز اطلاح خواهد شد .

2- اسلالوم :

به نوعی اتصالات بسیار محکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنر های اتومبیل قرار دارد و باعث می گردد که در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق را کاهش می دهد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنر ها و بر هم خوردن کمبر چرخ ها می گردد .

3- اسلیک :

نوعی لاستیک مارپیچ است که به صورت تک نفره و در یک مسیر که با مانعی همچون کله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاک موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آن ها است . به طوری که مسیر در بهترین زمان و کمترین و خطای ممکن طی شود .

4- استارت :

خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند که کلیه شرکت کنندگان در پشت آن قرار گرفته و با سبز شدن چراغ و با علامت پرچم دار شروع به حرکت می کنند .

5- استرس بار :

به نوعی اتصالات بسیار مستحکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنر های اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از اغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنر ها و برهم خودرن کمبر چرخ ها می گردد .

6- اور استیر :

که به معنی زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل شروع به انحراف به خارج کردن از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم است به سمت پیچ می پیچید و به بیرون از پیچ منحرف می شود .

این حالت بیشتر در اتومبیل های دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح نشود منجر به اسپین می شود .

6- اسپین :

چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی که دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود که به این حالت اسپین زدن می گویند .

پروفایل هم به دیواره لاستیک گفته می شود . یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک . هر چه این دیواره کوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیق تری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد . و همچنین ناهمواره های صدمات بیشتری را به سیستم تعلیث اتومبیل وارد خواهند کرد . این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است .

درگ

سر سیلندر های رالی :

1- پولیش :

عبارت است از تراش کاری بسیار ظریف سر سیلندر که موجب کاهش حجم اتاقک انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراکم و افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد . همچنین این ماشین بسیار حساس می باشد .

2- تو :

به زاویه افقی چرخ ها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود .

3- تیونینگ :

به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت بهنیه سازی قسمت های مختلف اتومبیل صورت می گیرد که شامل موارد زیر است :

1- بهنیه سازی سیستم تعلیق

2- بهنیه سازی سیستم فرمان

3- بهینه سازی زیر بندی اتومبیل

4- تقویت موتور و گیر بکس

4- دراگ :

مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم به طول 400 متر و 1000 متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودرو ها و مهارت راننده در شتاب گیری صحیح می باشد و.

5- ریس :

مسابقع ای که در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آم سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است .

6- ریس لاین ( خط مسابقه ) :

خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممکن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قوی تری که ریس لاین را رعایت نمی کند ، پشت سر می گذارد .

7- هدرز :

مانیفولد بهینه دود می باشد که گاز های خروجی از سیلندر را به ترتیب و به سهولت خارج می کند و باعث کاهش مصرف سوخت ، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد .

8- وبر :

نوعی کابراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد که تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد . اما از سوخت حداکثر استفاده را می کند . استفاده از این نوع کاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیل های برای مسابقات بسیار رایح است .

9- لپ :

به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد و یک دوره یا لپ گفته می شود .

10- کورس پیستون :

به فاصله از نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد که با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون از این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می کند .

11- کم شافت :

اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد . نصب کم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده که به لحاظ استحکام بیشتر و همچنین باداک های بزرگ تر موجب بهبود ورودی و خروجی موتورو درنتیجه کارایی بیشتر موتور می شود .

12- گشتاور یا نیروی تورک :

نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می کند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت .

خودرو رالی و مسابقه رالی چیست ؟

رالی زمان سرعت مسافت یا تی اس دی که در ایران رالی شهری یا رالی توری نیز می گویند . مسابقه اتومبیل رانی است که بیشتر به مهارت حرکت در مسیر صحیح و در زمان مطلوب تاکید دارد تا مهارت رانندگی .

این رالی در خارج از پیست های اتومبیل رانی و در مسیر های عمومی برگزار می شود و چندین ساعت تا چند روز طول می کشد . این ماشین طرفدار زیاد را دارد و فقط برای مسابقات از این ماشین استفاده می شود .

گشتاور

گشتاور : این گشتاور دو نوع می باشد گشتاور نیرو و گشتاور چرخشی می باشد که باعث حرکت یا چرخش جسمی خواهد شد . و گشتاور خودرو با میل لنگ می باشد . اگر موتور تولید گشتاور بیشتری داشته باشد ، توانایی نیز افزایش خواهد یافت . و همچنین اندازه گشتاور تا حدودی شبیه به کار است و زیاد  فرقی باهم ندارند . و همچنین این گشتاور با نیوتن و متر اندازه گیری می شود .

برای اینکه جسمی از لحاظ استاتیکی در تعادل باشد ، برآیند نیروهای و گشتاور های وارد به آن جسم باید مساوی صفر باشد ، برای صفر شدن مقدار برآیند گشتاور های در جهت عقربه های ساعت باید با مجموع گشتاور ها در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می باشد .

اگر درس استاتیک یا مقاومت مصالح خوانده باشید ، باید با مفهوم گشتاور و نخوه بدتس آوردن آن در یک جسم کاملا آشنا باشد . گشتاور در واقع مقدار نیروی وارد بر یک جسک ضربدری طول آن نسبت به محور افزایش می یابد . و باعث جا به جایی و همچنین افزایش نیرو خواهد شد .

خودرو هایی که از ضریب درگ برخوردار هستند ، شامل موارد زیر است :

1- آلفارومئو جولیا

2- پورشه 911 997 0.32

3- فورد فوکوس 0.355

4- آلفارومئو دیسکو ولانت – 0.26

5- شل 0.05

6- خودرو فرمول 1

آیرودینامیک چیست ؟

آیرودینامیک چیزی به جر بررسی رفتار هوای متحرک نیست . آیرودینامیک به دسته بندی های متفاوتی تقسیم بندی می شود و کاربرد های آیرودینامیک مباحث گسترده ای را در بر میگیرند ، از جریان هوا اطراف یک دوچرخه تا ایرفویل ها و بال هواپیما .

هدف طراح با این است که باد نسبی نیروی عمومی برای سوق دادن هواپیما به سمت بالا تولید می کند اما همواره یک نیروی موجب پس زدن هواپیما و عقب زدن آن تولید می کند . به این نیروی که موجب به عقب زدن هواپیما می شود نیروی پسا گفته می شود .

درگ

نیروی تراست چیست ؟

به نیروی آیرودینامیک که موجب حرکت یک جسم به مانند هواپیما به سمت جلو می شود ، تراست گفته می شود . اگر به دنبال حرکت هر جسم به سمت جلو باشد نیروی تراست تولید ، بایستی از نیرو های مقاوم در مقابل حرکت جسم بیشتر باشد . در هواپیما ها این نیرو با استفاده از سیستم پیشرانش ، ایجاد می شود . معمولا این سیستم ها مبتنی بر جت یا پره هستند . پره ، نوعی فن خانگی است که در مقیاسی بسیار بزرگ تر ، هوا را به سمت خودمی کشد .

جریان های آیرودینامیک :

منظور از جریان های آیرودینامیک ، حرکت هوا بر روی یک جسم متحرک است . به طور کلی زمانی که هوا از روی یک جسم متحرک به مانند هوایپما عبور می کند حریان هوا به دو دسته تقسیم می شود :

1- جریان آرام

2- جریان آشفته یا توربولانس

جریان آرام به جریانی گفته می شود که با نظمی خاصی از روی بدنه حرکت کرده و دارای هیچ گونه اغتشاشی نمی باشد و شکل بدنه شکل حرکت جریان را شکل می دهد . اما در مقابل جریان آشفته یا توربولانس به جریانی گفته می شود که دارای اغتشاش و بی نظمی زیادی هستند .

بیشتر بخوانید:

معرفی انواع مختلف سقف در خودرو های روباز + بهترین خودروهای روباز

نگاه کلی به سیستم MirrorLink + طرز کار و آموزش آن

همه چیز درباره آنچه که از زیر خودرو شما می چکد + نکات مهم

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.