لیست چک کردن هفتگی نگهداری خودرو + 18 مورد برای چک کردن

لیست چک کردن هفتگی نگهداری خودرو + 18 مورد برای چک کردن

برای جلوگیری از خرابی ‌های ناخواسته ، چندین بخش در خودرو را باید به ‌طور منظم بررسی کرد . این موارد به‌ راحتی توسط راننده قابل انجام هستند .

به‌ طور کلی از دو طریق می‌ توان احتمال خرابی‌ های جزئی خودرو را کاهش داد . اولین و مهم‌ ترین مورد ، انجام سرویس ‌های دوره‌ ای پیشنهادی توسط شرکت تولید کننده است . معمولا برنامه‌ کلی سرویس ‌ها و نکات مهم مربوط به نگه‌ داری خودرو ، توسط شرکت و در قالب یک دفترچه به خریدار ارائه می‌ شود . با رعایت نکات و توصیه‌ های متخصصان مراکز سرویس مجاز ، می ‌توان از خرابی ‌های احتمالی خودرو جلوگیری کرد .

راه دوم ، بررسی بخش‌ هایی از ماشین ( ترجیحا به‌ صورت هفتگی ) است که به ‌راحتی توسط راننده قابل انجام است . معمولا سرویس ‌های دوره‌ ای هر خودرو هر 6 ماه یک ‌بار انجام می ‌شود . با چک کردن بخش‌ های مختلف خودرو در این بازه‌ ی زمانی ، می‌ توانید احتمال ایجاد خرابی ‌های جزئی را به حداقل برسانید .

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

1- تایر ها

کارشناسان خودرو توصیه می‌ کنند که باید ، حداقل هر دو هفته یک‌ بار باد تایر ها و وضعیت کلی آن‌ ها چک شود . تنظیم نبودن فشار تایرها مشکلاتی در فرمان ‌پذیری و ترمزگیری به دنبال دارد . به وضعیت عاج لاستیک ‌ها یا سطح جانبی آن ‌ها توجه شود تا از نبود هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود . تمام این موارد را در تایر یدک نیز چک کنید . توجه داشته باشید که باد لاستیک‌ را باید هنگامی که تایر سرد است بررسی کنید .

2- تجهیزات یدکی و جعبه ابزار

اگر در خودرو ، لاستیک یدک به همراه دارید ، حداقل لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک ( جک و آچار چرخ ) را حتما همیشه در خودرو داشته باشید . علاوه بر این با توجه به مدل خودرو و رینگ ‌ها ، در صورت لزوم گل پیچ چرخ را هم در کنار دیگر لوازم تهیه کنید .

3- روغن موتور

بررسی وضعیت روغن موتور یکی از آسان ‌ترین و مهم ‌ترین موارد در نگه ‌داری از خودرو است . حتما هر دو هفته یک ‌بار وضعیت روغن موتور را چک کنید . توصیه می‌ شود همیشه قبل از رانندگی در مسافت طولانی یا مسافرت نیز این ‌کار را انجام دهید . اگر بعد از مدتی حس کردید که بیشتر از مقدار معمول از روغن موتور کم می ‌شود ، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید . خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب قرار دهید ؛ چک کردن روغن موتور باید در هنگام سرد بودن موتور انجام شود .

برای بررسی وضعیت روغن موتور ، بار اول گیج را خارج و تمیز کنید و دوباره آن را سرجایش قرار دهید . دوباره آن را خارج کنید و این ‌بار به سطح ماکزیمم (MAX)  و مینمم (MIN) آن توجه کنید . اگر سطح روغن خیلی از علامت MAX پایین ‌تر بود باید روغن بیشتری به موتور اضافه کنید . فراموش نکنید که همیشه بعد از چک کردن روغن موتور ، گیج را در جایگاه خود قرار دهید .

4- آب رادیاتور

هر هفته قبل از استارت زدن ، وضعیت آب رادیاتور را بررسی کنید تا در حد وسط باشد . معمولا هر خودرو از آب رادیاتور مخصوصی استفاده می ‌کند که در دفترچه‌ ی راهنمای آن ذکر شده است . به یاد داشته باشید که بهتر است از آب معمولی در رادیاتور استفاده نکنید . با نزدیک شدن به فصل سرما ، بر اساس نوع خودرو از ضد یخ استفاده کنید .

5- باتری

معمولا بیشتر راننده‌ها از باتری خودرو غافل می ‌شوند ؛ باتری به ‌عنوان بخش مهم سیستم برق خودرو معمولا در بیشتر خرابی‌ ها دخالت دارد . از پر بودن الکترولیک‌ و تمیز بودن سر باتری مطمئن شوید تا با افزایش طول عمر باتری ، بدون مشکل استارت بزنید . برخی باتری ‌ها سربسته هستند و نیازی به پر شدن مخزن الکترولیت ندارند ؛ اما این نوع باتری ‌ها هم نیازمند تمیز بودن سرباتری هستند و کل محفظه ‌ی باتری باید تمیز و خشک باشد .

همیشه باتری را با آب مقطر پر کنید و هرگز از آب معمولی استفاده نکنید ؛ چرا که احتمال خرابی و کاهش عمر باتری شدیدا بالا می ‌رود . به یاد داشته باشید که همیشه برای جدا کردن باتری ، ابتدا قطب منفی را جدا کنید و البته در هنگام وصل دوباره‌ی آن هم ، قطب منفی را در آخر متصل کنید . قبل از جدا کردن باتری ، دقترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید ؛ در برخی خودروها با جدا کردن باتری ، مشکلات خاصی برای ECU به وجود می‌ آید . هیچگاه در نزدیکی باتری سیگار نکشید و آتش روشن نکنید ؛ زیرا احتمال شعله‌ ور شدن در این ناحیه وجود دارد .

آب باتری اسیدی است و برای پوست انسان یا بخش‌ ها و قطعات مختلف خودرو مضر است ؛ در صورت ریختن آن روی قطعات یا بدنه‌ ی خودرو ، مقدار زیادی آب معمولی روی آن قسمت بریزید تا خاصیت اسیدی بودن آن از بین برود .

6- شیشه‌ی جلو و برف پاک ‌کن‌ ها

برف پاک ‌کن ‌ها چه استفاده شوند چه خاموش بمانند ، معمولا پس از مدتی آلوده و لکه ‌دار می‌ شوند . بهتر است هر سال برف پاکن‌ ها را تعویض کنید . هر هفته مخزن آب برف پاک ‌کن ‌ها را با آب تمیز پر کنید . می ‌توان از انواع مایع ‌های حلال استفاده کرد ؛ البته توصیه می‌ شود از موارد شوینده‌ ی خانگی استفاده نکنید . برای تمیز کردن سوراخ آب ‌پاش از سوزن استفاده کنید .

همیشه به برخورد سنگ ‌ریزه‌ ها یا اجسام سخت به شیشه‌ ی جلو توجه ویژه داشته باشید . حتی اگر قسمت کوچکی از شیشه ترک برداشت ، حتما هر چه زودتر آن را تعمیر کنید . حتی اگر ترک ‌ها کوچک باشند ، احتمال بزرگ و بیشتر شدن آن ‌ها وجود دارد . اگر ترک‌ ها قابل تعمیر نیستند یا در قسمتی از شیشه‌ هستند که باعث حواس پرتی در هنگام رانندگی می ‌شوند ، بهتر است شیشه‌ ی جلو را تعویض کنید .

7- چراغ‌ ها

حتما هر هفته یک‌ بار تمام چراغ‌ های خودرو اعم از چراغ‌ های جلو ، راهنما ها ، چراغ ترمز و دنده عقب و مه ‌شکن را بررسی کنید . مطمئن شوید که چراغ‌ ها شکستگی ، گرد و خاک یا سوختگی نداشته باشند .

8- روغن هیدرولیک فرمان

در هر بار سرویس دوره‌ای حتما از تعمیرکار بخواهید مخزن روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کند و در صورت لزوم آن را پر کند . حداقل ماهی یک‌ بار خودتان نیز وضعیت آن را چک کنید تا از آسیب ‌های بیشتر جلوگیری شود .

9- وضعیت بدنه

هر چند وقت نگاهی هم به بخش‌ های مختلف بدنه داشته باشید . مثلا هر وقت خودرو را به کارواش می ‌برید ، پنل ‌های مختلف بدنه را چک کنید تا از وجود هرگونه مشکل در آن آگاه شوید .

حتی با بررسی منظم خودرو ، باز هم امکان خرابی‌ های جزئی و کلی وجود دارد ؛ ولی با چک کردن مستمر وضعیت بخش‌ های مختلف خودرو ، می ‌توان احتمال خرابی را تا حدی کاهش داد .

10- فیلتر روغن

فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن یا یکبار در میان ، باید تعویض شود . این کار ضمن کاهش مصرف سوخت ، باعث افزایش شتاب و عمر موتور خودروی شما می شود .

11- فیلتر هوا

از اثرات فیلتراسیون بد هوا می توان به نارسایی در سیستم سوخت رسانی ، تخریب رینگ های پیستون ، کاهش شتاب ، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی اشاره کرد . بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا برای افزایش کارایی و بازده موتور ضروری است .

12 فیلتر سوخت

خراب شدن فیلتر سوخت ، اختلال در سوخت رسانی و حتی در مواردی قطع کامل مدار سوخت را به همراه دارد . زمان تعویض این فلیتر در جدول های سرویس و نگهداری خودرو مشخص شده است .

13- تسمه ها

وقتی در موتور را باز می کنید ، چند تسمه می بینید . این تسمه ها را پس از هر 25 هزار کیلومتر بازدید و ترجیحاً هر 50 هزار کیلومتر عوض کنید . ( البته این مقدار در خودروهای مختلف متفاوت است ) .

14- شمع ها

سرویس و نگهداری شمع ها که وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند ، بسیار مهم است .

نوک شمع ها باید سفید رنگ باشد و اثری از دوده ، چربی و رنگ زدگی در آن ها مشاهده نشود . جرقه نامنظم ، استارت نامناسب ، شتاب کم ، احتراق ناقص ، لرزش در دور آرام موتور و دود آبی رنگ اگزوز می تواند نشانه معیوب بودن شمع های خودرو باشد . شمع ها را باید با نظر و توصیه سازنده تعویض کرد .

گاز دادن بیش از حد یا کمتر از حد معمول ( مرده گاز ) ، هر دو عمر موتور را کم می کنند . برای خودروهای عادی ، دور موتور 2500 تا 4500 مناسب است .

15- مایع خنک کننده

ضد یخ در زمستان از یخ زدگی و در تابستان از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند . از آنجا که خواص این مایع با گذشت زمان تغییر می کند ، توصیه می شود سالی یکبار آن را تعویض کنید . آب مخزن را در شرایطی که موتور گرم است ، چک نکنید ، زیرا سطح آن بالا آمده و معیار شما دقیق نیست . هرگز وقتی موتور گرم است در رادیاتور را باز نکنید چون ممکن است آب داغ به صورت شما پاشیده شود . همچنین ممکن است هوا وارد رادیاتو شده و سیستم خنک کننده آن را دچار مشکل کند .

خودرو

16- کفشک و لنت ترمز

عملکرد نامطلوب ترمزها یا روشن شدن چراغ اخطار آمپر می تواند نشان دهنده زمان تعویض کفشک ترمز در ترمزهای کاسه ای و لنت در ترمز های دیسکی باشد اگر ضخامت کفشک یا لنت کمتر از 5/1 میلیمتر بوده یا سطحش روغنی شده باشد ، آن را تعویض کنید بعد از تعویض لنت ها بهتر است مدار ترمز هواگیری شود چون در غیر این صورت ممکن است پدال ترمز سفت تر یا نرم تر از حد معول عمل کند که امری خطرناک می باشد .

به یاد داشته باشید اگر لنت ها استاندارد نباشند ، احتمال آسیب رسیدن به دیسک یا کاسه ترمز نیز وجود دارد . خرابی در دیسک که مواد سخت تری نسبت به لنت ساخته شده اند در ترمز های شدید می تواند باعث لرزش در پدال ترمز و غربیلک فرمان شود و جلوی کنترل مناسب خودرو را بگیرد ترمزها معمولاً گرد و خاک محیط را به سوی خود جذب می کنند ؛ بهترین راه برای تمیز کردن آنها آب سرد است . پس از شست و شوی خودرو یا هنگام رانندگی در جاده های خیس که دیسک یا لنت ترمز خیس می شود ، برای مدت مشخصی پا را به آرامی روی پدال فشار دهید تا سطح خارجی آن خشک گردد . همچنین در کارواش قبل از شست و شو حتماً صبر کنید تا ترمز خنک شود چون در غیر این صورت ممکن است دیسک ترمز شما آسیب بیند .

17- سیستم تعلیق

به طور کلی می توان گفت سیستم تعلیق خودرو رابطه مستقیمی با کارایی سیستم ترمز ، سایش تایرها ، فرمان پذیری و لذت رانندگی دارد . تشخیص کمک فنرهای معیوب برای بسیاری از مکانیک ها نیز مشکل است .

عدم امکان کنترل مناسب در پیچ ها ، تمایل به انحراف از مسیر ، لرزش ، صدای غیر عادی جلوبندی و لرزش غربیلک فرمان می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد و با وضعیت آشفته خیابان های موجود ، سیستم تعلیق و جلویندی نیازمند دوبار بازدید در سال می باشند . اگر سیستم تعلیق آسیب دیده و تعمیر نشود ، آسیب های جدی به شاسی خودروی شما وارد خواهد شد .

برای حفظ سلامتی سیستم تعلیق خودروی تان ، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کنید ولی به هیچ وجه روی دست انداز ترمز نکنید تا به خودروی شما ضربه زیادی وارد نشود .

18- تنظیم موتور

هدف از تنظیم موتور یا تون آپ افزایش بازدهی و عمر موتور و کاهش آلودگی هواست . ترکیبات موجود در گازهای خروجی موتور برای محیط زیست مضر است و با تنظیم صحیح و به موقع موتور می توان از مقدار آلودگی هوا کاست .

بیشتر بدانید

همه چیز درباره کاهش سرعت به وسیله ریتاردر Retarder

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.