8 روش برای تشخیص ایراد کمک فنر خودرو + علائم خرابی آن

8 روش برای تشخیص ایراد کمک فنر خودرو + علائم خرابی آن

کمک فنر خودرو انواع متفاوتی از قبیل هیدرولیکی  ، بادی – گازی ، قابل تنظیم ، دو تیوپه دارند . این قطعات بر اساس مکانیسم و ساختاری که دارند ، دسته بندی می شوند . اگر کمی فکر کنیم ، به این نتیجه می رسیم که واقعاً چه فرقی می کند چه نوع کمک فنری در خودروی ما تعبیه شده است .

کمک فنر

اگر بدانید که عدم پایداری خودرو و حتی واژگون شدن آن از نتایج بی تفاوتی به خرابی کمک فنرها است ، به سرعت به سراغ بررسی این قطعات در خودروی تان می روید . بعد از بررسی کلی و جزئی خودرو ، تا حدود زیادی می توانید خرابی این قطعه را تشخیص دهید . منظور ما از بررسی کلی ، توجه به اتاق خودرو و منظور از بررسی جزئی ، توجه به خود کمک فنرها است .

علائم خرابی کمک فنر

آیا حس می کنید ارتفاع خودروی تان کم شده است یا یک طرف ، ارتفاع کمتری نسبت به طرف دیگر دارد ؟ کیفیت سواری خودروی شما مثل قبل نیست ؟ احساس کوبش و سواری خشک دارید ؟ نشانه های خرابی این قطعات را جدی بگیرید ، چرا که کمک فنرها از جمله قطعاتی هستند که ایمنی خودروها را تأمین می کنند ؛ به علاوه بروز مشکل در این قطعه ، سبب ایجاد مشکل در قطعاتی چون چرخ ها ، فنر ها و بلبرینگ ها از سیستم تعلیق و جلوبندی و همچنین قطعاتی از سیستم های جعبه فرمان ، دیفرانسیل و گیربکس می شود . نکات زیر ، نشانه هایی از خرابی کمک فنر خودرو است :

1- شنیدن سر و صدا از سمت سیستم تعلیق ، به ویژه مواقعی مثل عبور از دست انداز ها و گرفتن ترمزهای شدید که فشار مضاعف به این قسمت وارد می شود .

2- حرکات غیر طبیعی و شدید خودرو هنگام حرکت ، به خصوص هنگام عبور از ناهمواری ها

3- عدم تناسب تایرها با هم و ساییده و پوسیده شدن آن ها به شکل غیر طبیعی و زودتر از موعد

4- جمع شدن روغن در اطراف این قطعه یا چکه کردن روغن از آن

5- سخت شدن کنترل خودرو به ویژه در پیچ های تند

6- شتاب خودرو به سمت جلو هنگام گرفتن ترمز ( شیرجه زدن )

7- لغزش چرخ ها و عدم تعادل

8- کشیده شدن خودرو به یک سمت

عوامل خرابی کمک فنر

تحمل بار بیش از حد توان توسط خودرو ، بیش از هر قسمت دیگری به کمک فنر ها فشار می آورد . عبور از جاده های ناهموار یا ترمز گرفتن های بی موقع در چنین شرایطی ، خرابی این قطعه و سایر قطعات را تسریع می کند .

خراب شدن درزگیرها یا کاسه نمد های کمک فنرها و خراب شدن بوش های کمک فنر و در نتیجه نشت روغن ، از دیگر دلایل خرابی این قطعه است .

عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا و تیک آف کشیدن که باعث کوبش های مضاعف و بیش از حد توان می شود .

نکته:  تا جایی که امکان دارد سعی کنید جفت کمک فنرهای جلو یا عقب را با هم تعویض کنید . وجود دو کمک فنر سالم و کارکرده در کنار هم ، سبب می شود که قطعه قدیمی تر و کارکرده ، قطعه سالم و نو را هم خراب کند .

کمک فنر چه می کند ؟

این قطعه یکی از قسمت های سیستم تعلیق خودرو است که در کنار چرخ های جلو و عقب تعبیه می شود . وظیفه اصلی این قطعه ، مستهلک کردن ضربه ها و فشارهایی است که به خودرو و فنر خودرو وارد می شود . از آنجا که فنر ها نمی توانند فشار های وارده را به آرامی رد و بدل کنند و بعد از جذب ضربه ها ، یکباره نیروی خود را رها می کنند ، این قطعات به تعدیل این نیرو ها و ذره ذره رها کردن آن ها کمک می کنند . این قطعه از یک طرف به نقطه ای ثابت از اتاق خودرو و از طرف دیگر به قطعه ای از سیستم تعلیق مثل طبق که متحرک است ، متصل می شود . به طور کلی ، یک سر این قطعه باید به نقطه ای ثابت و سر دیگر به نقطه ای متحرک وصل شود .

سیستم تعلیق از فنر ، کمک فنر ، بوش ، سیبک و طبق تشکیل شده است . هر یک از این قطعات هم از اجزای دیگری تشکیل شده اند که بر اساس همین اجزا دسته بندی می شوند . این قطعات هم بر اساس اجزا و ساختارشان ، انواع متفاوتی دارند ، اما در خودروهای سواری که مورد بحث است ، بیشتر از نوع بادی – گازی و هیدرولیکی ( روغنی ) استفاده می شود .

در نوع روغنی ، محفظه ای پر از روغن و در نوع گازی ، محفظه ای پر از هوای فشرده وجود دارد . عملکرد این قطعات ، بسته به نوع خودرو و شرایط آن فرق می کند ، اما به طور کلی ، عملکرد کمک فنرهای گازی بهتر از نوع روغنی است . دلایل زیر ، این مسئله را تأیید می کند :

در نوع هیدرولیکی به علت وارد شدن فشار از طرف پیستون موجود در آن و حرکت سریع روغن ، معمولاً روغن کف می کند و هوا می گیرد . هوا گرفتن روغن در این نوع ، مشکل ساز خواهد کرد .

در نوع گازی این قطعات ، گاز و روغن در کنار هم به وظیفه خود عمل می کنند ؛ به این ترتیب که روغن و هوا هنگام دریافت ضربه و ارتعاش های ناشی از آن ، برای عبور از سوپاپ ها و جذب ضربه ها حرکت می کنند . به دلیل حرکت سریع گاز و فشار باد در این نوع ، روغن بدون اینکه هوا بگیرد ، با سرعت بیشتری حرکت می کند . سرعت انتقال حرارت در نوع گازی ، کمتر از مدل روغنی است ، بنابراین استهلاک و فرسایش هم کمتر خواهد بود .

نکته:  در بعضی خودروها ممکن است مدل هیدرولیکی ، عملکرد بهتر و مناسب تری نسبت به نوع گازی داشته باشد .

8 روش برای تشخیص ایراد کمک فنر ها

1ـ اگر کمک فنر نشتی دارد ، یعنی روغن به شکل مشهود از آن چکه می کند ، باید تعویض شود .

2ـ بالا و پایین رفتن خودرو ـ بخصوص در جاده های ناهموار ـ یا شیرجه رفتن خودرو در ترمزهای شدید ، ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد .

3ـ اگر سر پیچ ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده احساس کند کنترل خودرو دشوار شده است ، ممکن است کمک فنر خراب باشد .

4ـ بالا پایین رفتن یا به اصطلاح رقصیدن چرخ ها روی جاده ممکن است منتج از عملکرد ناصحیح کمک فنرهای خودرو باشد .

5ـ اگر بوش های محل نصب کمک فنر ترک خورده یا تغییر شکل داده باشد ، نوعی سرو صدا در سیستم تعلیق بخصوص موقع شتاب گرفتن ، ترمز کردن یا عبور از ناهمواری های سطح جاده ایجاد می شود و به همین دلیل هرچه زودتر باید نسبت به تعویض بوش ها اقدام شود ، در غیر این صورت ایمنی خودرو بشدت کاهش پیدا می کند .

6ـ بار کردن خودرو بیش از ظرفیت آن عامل مهمی در ضعیف شدن سیستم تعلیق از جمله کمک فنرها می شود و این فرآیند به خصوص در زمان حرکت خودرو در ناهمواری ها بیشتر تشدید می شود . ضمن این که اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد ممکن است اتفاقات بدتری مثل شکسته شدن اتصالات در انتظارتان باشد .

7ـ اگر خودروی شما به یک سمت کشیده می شود احتمالا سیستم تعلیق شامل تایرها ، فنرها و کمک فنرهاست ایراد دارد و باید توسط افراد مجرب مورد بازدید قرار گیرد .

8ـ تایر های فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرهاست و حتما باید به آن حساسیت نشان داد .

علائم خرابی کمک فنر ها

1- تغییر ظاهری :

در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات ، کمک فنرها تغییر ظاهری بدهند ، با نگاه به کمک فنر ها و تشخیص تغییر در ظاهر آن ها می توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد . مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد .

2- نشتی: 

سیال روغنی باید در کمک فنرها وجود داشته باشد اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنرها ، حتما باید آن ها تعویض شوند .

3- تکان های نامتعارف :

اگر در جاده های هموار تکان های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنرها است .

4- رقصیدن چرخ ها :

اگر در حین عبور از پستی بلندی ها چرخ ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محورها و چرخ ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنرها است .

5- کشیده شدن به یک سمت :

اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها ، فنرها و کمک فنرها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود .

6- فرسودگی نامتعارف تایر ها :

در صورتی که تایر ها به صورت غیر عادی فرسوده شوند نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرها است .

7- صدای اضافه: 

خرابی کمک فنر می تواند باعث ایجاد صدای تقه مانندی در هنگام عبور از دست اندازها شود به صورتی که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود . یکی از موارد ایجاد این صدا می تواند ناشی از شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود باشد .

فنر خودرو  :

قسمتی از سیستم تعلیق می باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می نماید . فنرها که اغلب میله ها یا حلقه های فولادی انعطاف پذیری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد .

فنر بندی برای خودروهایی که با شتاب نسبی زیادی حرکت می کنند به دلایل زیر ضروری می باشد :
1- جذب ضربات چرخ که از جاده وارد می شود و کاستن انتقال ان به اتاق و سرنشینان
2- استهلاک ضربات چرخ ها و جلوگیری از انتقال ان ها به اتصالات و مفصل ها
3- فشردن دائم چرخ ها به سطح زمین و نتیجه افزایش نیروی کششی چرخ ها محرک
4- تماس چرخ های جلو با سطح جاده و تسلط راننده بر هدایت و کنترل بهتر خودرو

کمک فنر

انواع فنر خودرو :

1- فنرهای فولادی : این نوع فنر از فولادهایی با الیاژ منگنز ، سیلیسیم ، کوروم و غیره می باشد فنرهای فولادی به صورت شمشی و مارپیچی و پیچشی در تعلیق خودروها به کارمی رود .
2- فنرهای غیر فولادی : فنرهای غیر فولادی به صورت لاستیکی ، پنوماتیکی ، روغنی و گازی می باشد .

کمک فنر با مخزن بیرونی  :

این نوع که بهترین نوع کمک فنر محسوب می شود ، برای کارهای برجسته ای چون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت رانی بکار می رود و قیمت بالایی نیز دارد . در این نوع ، از یک کمک فنر تک تیوپه سبک و کوچک استفاده می شود که بوسیله یک لوله به مخزنی که در قسمتی جدای از کمک فنر واقع شده و حاوی سیال و گاز می باشد وصل می شود ، درون مخزن یک پیستون جدا کننده و یک سوپاپ فشردگی قرار دارد ، از اینرو می توان این نوع را ترکیبی از دو نوع قبلی یعنی دو تیوپه و تک تیوپه دانست .
اشغال فضای کمتر در پشت چرخ ، بدلیل پرتابل بودن مخزن دوم ( در برخی موارد به تیوپ اصلی چسبانده شده ، اما در اکثر موارد جدا می باشد ) ، خنک شدن بهتر و قابل تنظیم بودن ، از مزایای این نوع کمک فنرها محسوب می شود .

کمک فنر دو تیوپه هیدرولیکی :

عینا مشابه نوع گازی می باشند ، با این تفاوت که در آن ها به جای نیتروژن تحت فشار کم ، از هوا در فشار معولی استفاده می شود ، که مشکلاتی نظیر ایجاد کف در آن ها اجتناب ناپذیر است ( نوع هیدرولیکی ، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب می شوند ، که همینک جای خود را به انواع گازی سپرده اند ) .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق و نقش آن در خودرو

عیب یابی و صدا گیری کامل کمک فنرهای خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.