با این 6 کار خودرو خود را نابود می ‌کنید + جزئیات کامل آن

با این 6 کار خودرو خود را نابود می ‌کنید + جزئیات کامل آن

داشتن یک خودروی مناسب اگر چه برای برخی یک رویای قابل تحقق است ولیکن این رویا گه گاه تبدیل به یک کابوس می ‌شود چراکه به دلیل عدم آگاهی از روش صحیح نگهداری آن ، بسیار متضرر می‌ شوند . این موضوع در مورد خودرو های کارکرده از اهمیت به مراتب ییشتری برخوردار بوده و در صورت عدم نگهداری صحیح ، تمامی مزایای ذاتی خرید خودروی کارکرده زیر سوال خواهد رفت .

خودرو

1- نادیده گرفتن چراغ چک موتور :

نادیده گرفتن چراغ روشن موتور می ‌تواند خسارات بزرگی را به موتور وارد نموده و در نتیجه هزینه زیاذی را متوجه صاحب خودرو خواهد کرد . حداقل چیزی که این آلارم می‌ تواند به شما بگوید این است که مشکل موتور ، بهینگی مصرف سوخت را کاهش داده و همین امر هزینه‌ های سوخت شما را افزایش می‌ دهد .

2- عدم تعویض مایعات و فیلتر های مربوطه :

مایعات مختلفی به منظور بهره ‌برداری و محافظت از برخی سیستم‌ ها و قطعات خودرو مورد نیاز است . چک کردن مرتب سطح مایعات و فیلتر های آن ‌ها ، یک سواری مطمئن را برای شما می‌ تواند در پی داشته باشد .

3- صرف نظر کردن از تایر ها :

تایر ها و لاستیک‌ ها باید به طور مرتب چک شده و میزان صافی و عمق عاج‌ های آن بررسی شود . تایر ها با سایش بیش از حد مجاز علاوه بر آن که عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می‌ دهند ؛ به لحاظ ایمنی نیز خطرناک می‌ باشند .

4- دنبال نکردن سرویس ‌های دوره ‌ای :

قطعات خودرو در طول زمان دچار پیری و فرسودگی شده و در نهایت زمانی می‌ رسد که دیگر قابل استفاده نباشند و چنانچه سرویس ‌های دوره‌ای نباشند پیری زودرس قطعات ، امری غیر قابل اجتناب است . سرویس ‌های دوره‌ ای تا حد زیادی مانع هزینه‌ کرد های اضافی برای تعمیر خرابی ‌های غیر مترقبه می‌ شوند .

5- عدم شستشوی خودرو :

قطعا شما نیز خودرو هایی را دیده‌ اید با این جمله بر روی شیشه یا بدنه که ( لطفا مرا بشویید . ) در نگاه اول شاید شستشوس خودرو صرفا به دلیل زیبایی ظاهری آن باشد ولیکن چنانچه برای مدت طولانی کثیف باقی بماند ، این کثیفی‌ ها منجر به خوردگی و آسیب بدنه خواهد شد . ذکر این نکته ضروری می ‌نماید که شستشوی مرتب خودرو در شهر های بزرگی همچون تهران که در معرض آلودگی‌ های شدیدی قرار دارد ، حائز اهمیت بیشتری است .

6- رانندگی بد :

مهم نیست که هوا بارانی است یا صاف ؛ ترافیک سنگین است یا روان ؛ داخل شهر رانندگی می ‌کند و یا در بزرگراه‌ های بین شهری ؛ رانندگی بد در همه حال تاثیرات منفی بسیاری بر روی خودرو داشته و می ‌تواند شما را متوجه زیان ‌های فراوانی نماید .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که باعث نابود شدن خودرو شما می شود :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

روش شست و شوی ماشین چگونه می باشد ؟

1- زمان مناسب را انتخاب کنید

تمیز کردن خودرو زیر نور آفتاب شاید بهترین روش ممکن به نظر برسد اما گرما باعث می شود که میان شستن و تمیز کردن ، بدنه ی خودرو خشک شود که این مسئله می تواند موجب بجا ماندن آثار آب بر روی ماشین شود . گرمای خورشید همچنین تاثیر گذاری مواد پاک کننده را نیز کمتر می کند .

2- تمیز کردن غبار ها و دوده ها

انجام این مراحل برای این می باشد که قبل از شروع به تمیز کردن خودرو تا مقدار که امکان پذیر است آلودگی ها و دوده ها از روی رنگ بدنه ی خودرو پاک شود . استفاده از این دستگاه ها بسیار موثر تر از شلنگ معمولی است زیرا فشار آب می تواند آلودگی و دوده های بیشتر را از بدنه ی خودرو پاک کند .

3- شامپو کردن بدنه

پس از استفاده از فشار آب و تمیز کردن اولیه ی بدنه ی خودرو ، زمان آن رسیده است که از اسفنج و سطل آب استفاده کنید . برای تمیز کردن خودرو از شامپو های مخصوص به همراه آب گرم و اسفنج استفاده کنید . در اولین بار که بدنه ی خودرو را با اسفنج و شامپو تمیز می نمایید بیشتر آلودگی ها پاک می شوند با این وجود بهتر است که از یک محافظ و صافی در سطل خود استفاده کنید .

4- شستن رینگ ها و لاستیک ها

رینگ های ماشین هم بسیار کثیف می شوند و هم این که قسمت مهمی از زیبایی ماشین وابسته به آن ها می باشد . برای شستن آن ها می توانید از یک فرچه مویی استفاده نمایید . برای شستن تایر از یک فرچه پلاستیکی استفاده کنید . بعد از شست و شوی آلودگی ها این قسمت ها را نیز به خوبی با آب بشویید تا مواد شوینده پاک شود .

5- خشک کردن ماشین

به کمک یک دستمال تمیز خودروی تان که هنوز خیس می باشد را خشک کنید تا رد قطرات آب روی ماشین نماند .

6- تمیز کردن شیشه های خودرو

پس از بدنه ، نوبت به شیشه های خودرو می رسد ، در حالی که محصولاتی مخصوص برای پاک کردن شیشه وجود دارد ، محصولات پاک کننده معمولی نیز تا زمانی که مواد تشکیل دهنده ی آن ها شامل سرکه باشد به همان اندازه اثر دارد .

7- تمیز کردن داخل خودرو

زمانی که به تمامی نمای ظاهری خودرو رسیدگی کردید ، نوبت به فضای داخلی خودرو می رسد . برای این کار به یک جارو برقی دستی با لوازم جانبی همراه آن نیازمند اید تا به تمامی زوایای فضای کابین خودرو دسترسی داشته باشید و آن ها را تمیز کنید .

5 نشانه خرابی دینام

1- اتصالات شل یا قطع شده

در صورتی که اتصالات شل یا قطع شده باشند ، باید همه موارد مربوط به دینام را چک کنید . ممکن است تسمه ها مشکلی نداشته باشند و هیچ مورد آشکار دیگری هم دیده نشود ولی باتری خوابیده باشد . در این صورت دینام برق تولید می کند ولی برق تولید شده جایی نمی رود . جریان برقی دینام تولید می کند توسط سیم های بلند و کوتاه منتقل می شود . اگر این قسمت حیاتی درست کار نکند ، برقی که دینام تولید می کند ، نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

2- خوابیدن باتری

اگر دینام مشکلی نداشته باشد ، روشن نشدن خودرو علامتی است از این که مشکلی در سیستم استارت خودرو شما به وجود خواهد آمد . وقتی سوئیچ را می چرخانید ، صدای تلق تلق به گوش خواهد رسید ولی هیج اتفاقی نمی افتد . بعد از مدتی ، حتی همان صدا هم قطع می شود . باتری را می تولن با استفاده از اهم متر تست کنید . بیشتر تعمیر گاه ها ابزار هایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند .

3- بینایی ، شنوایی ، بویایی

بینایی : بیشتر مکانیک ها می گویند وقتی مشتری هایشان با مشکلات مربوط به دینام مواجه می شوند ، کاپوت را بالا می زنند تا ببینند آیا تسمه ای در رفته است ، دسته موتور پاره شده یا قسمتی از موتور از کار افتاده است یا خیر .

شنوایی : بیشتر راننده ها نی گویند قبل از این که مشخص شود دینام مشکلی پیدا کرده است یا خیر ، صدای غرغر یا جیغ به گوش می رسد . دینام به وسیله تسمه ای به حرکت در می آید که به فولی سر میل لنگ متصل است .

بویایی : بوی سیم یا لاستیک سوخته ، اغلب مربوط به وجود مشکل در دینام می شود . اگر فولی دینام تراز نباشد و یا نتواند آزادانه بچرخد ، تسمه اصطلاک بیشتری پیدا می کند و باعث می شود بوی لاستیک بلند شده و به مشام شما برسد .

4- چراغ هشدار دهنده

روی صفحه کیلو متر بیشتر خودرو هایی که در دهه اخیر ساخته شده اند ، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است . اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژ بیش از حد از آن خواسته شود ، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالا تر یا پایین تر برود و منجر به روشن شدن چراغ شود .

5- چراغ های کم نور

از آن جایی که دینام نیاز های برقی خودرو را تامین می کند ، وقتی کارایی آن پایین بیاید ، دستگاه های برقی هم خوب کار خواهند کرد . در این صورت ممکن است چراغ های جلو و چراغ های روی داشبورد کم نور و یا به شدت پر نور شود .

خودرو

چند پیشنهاد برای پیشگیری از خرابی دینام خودرو

1- فشار دادن پدال گاز و بالا بردن دور موتور تا حدودی 2000 دور در دقیقه در مدت زمان توقف طولانی .

2- خودداری از روشن کردن چراغ ها در زمان های غیر ضرور

3- بازدید مرتب وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام

4- قرار دادن دور فن کولر در پایین ترین درجه

5- استفاده از باطری هایی که دارای ظرفیت بیشتر هستند .

استپر موتور

استپر یکی از اجزایی است که باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار دهید . بیشتر خودرو های امروزی که مجهز به آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده خواهد شد .

در خودرو های انژکتور قدیمی تر از مکانیزن دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده می شود . در این خودرو ها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد .

بیشتر بخوانید:

محبوب ترین برندهای خودرویی جهان، برندهای برتر خودرو در دنیا

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.