همه چیز درباره تکنیک‌هایی برای بهتر نشستن پشت فرمان + نکات طلایی

همه چیز درباره تکنیک‌هایی برای بهتر نشستن پشت فرمان + نکات طلایی

بیشتر رانندگان به صورت صحیح در پشت فرمان قرار نمی گیرند . درست نشستن باعث تسلط بیشتر به خودرو ، از بین رفتن درد های کمر مفصل و کاهش آسیب های ناشی از تصادفات می شود .

فرمان

هنگام رانندگی باید موارد زیر را رعایت کنید :

1- لباس مناسب بپوشید :

لباسی را انتخاب کنید که آزادی و سرعت عمل شما را خدشه دار نکند . پوشیدن کت های ضخیم در فصل زمستان ، پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا بوت مناسب نیست . ضخامت زیره ی کفش شما باید به گونه ای باشد که حس پدال ها را به کف پا منتقل کند .

2- در موقعیت صحیح بنشینید

بعد از قرار گیری بر روی صندلی پشت خود را تا جای ممکن به پشتی صندلی بچسبانید . کتف ها ، کمر ، باسن همگی در یک راستا قرار گرفته بشند . درست در مقابل فرمان و پدال ها قرار بگیرید و از کج نشستن و تکیه دادن به درب و کنسول وسط خود داری کنید .

3- فاصله ی طولی صندلی :

تمام صندلی ها در فاصله طولی قابل تنظیم هستند . پدال ها را با هر دو پا تا انتها فشار دهید ، این عمل باید به راحتی و بدون اینکه باسن شما از پشتی صندلی فاصله بگیرد انجام شود ، در این حالت باید زاویه ی زانو ها در حدود 120 درجه باشد ، در غیر این صورت طولی را به صورت درست تنظیم کنید .

4- پشتی صندلی را تنظیم کنید :

بهترین زاویه بین 95 تا 110 درجه است . در این زوایا در هنگام تصادفات ، بهترین حمایت از کمر بند ایمنی را در کنار بهترین فاصله برای باز شدن ایربگ خواهد شد ، علاوه بر این تسلط بیشتری به سطح راه ها و خودرو خواهید داشت .

5- ارتفاع فرمان :

امروزه بیشتر خودرو ها قابلیت تنظیم ارتفاع غربلیک فرمان را به صورت برقی یا دستی دارند . ارتفاع آن باید به شکلی باشد که خواندن درجات به سهولت و بدون تکان دادن سر انجام بپذیرد . با گرفتن فرمان در حالت 9 و 15 دقیقه کف دستان شما باید کمی پایین تر از اشانه ها باشد .

6- فرمان را در عمق تنظیم کنید :

اگر ماشین شما چنین قابلیتی دارد پس دست به کار شویئ و آن را تنظیم کنید . عمق فرمان را تا جایی که زوایه آرنج های شما در حدود 120 درجه باشد تنظیم کنید . فاصله ی مرکز غربلیک فرمان با جناغ سینه باید حداقل 30 و حداکثر 45 سانتی متر باشد .

7- ارتفاع صندلی :

ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که از سر تا سقف حداقل 5 انگشت فاصله باشد و به اطراف خود بهترین دید را داشته باشید .

8- پشت سری صندلی را میزان کنید :

فاصله پشت سری صندلی تا سر شخص نباید بیشتر از 2 الی 3 سانتی متر باشد چرا که بیشتر از این مقدار خطر شلاق زدن به گردن در تصادفات شایع است . اگر پشت سری در فاصله طولی تنظیم نمی شود باید با تنظیم پشتی صندلی جبران شود . برای تنظیم ارتفاع ، در قسمتی که پشت سری بیشترین مقدار بر آمدگی را دارد و باید هم راستا با خط چشم باشد .

9- کمر بند ایمنی را ببندید :

ارتفاع کمر بند ایمنی باید کمی بالا تر از شانه ها باشد ، اگر از روی گردن یا استخوان ترقوه عبور می کند ، موقعیت آن بالا است و ممکن است در سوانح باعث شکستن گردن بشود و اگر از زیر بغل عبور می کند در هنگام تصادف از شما حمایت نمی کند پس آن را درست میزان کنید .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد . امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

فرمان ( STEER BY WIRE )

این نوع فرمان ها جدید و بر روی ماشین های مدرن و تازه تولید شده استفاده می کنند . در این سیستم ستون فرمان و فرمان بشکن حذف شده و رابطه ای بین غربیلک و قسمت دنده شانخ ای وجود نخواهد داشت . و این فرمان دو ویژگی بسسار مهمی داد که شامل موارد زیر می شود :

1- آیتم انتقال مقدار چرخش غربیلک به قسمت پینیون

2- آیتم انتقال فیدبک جاده و چرخ ها به راننده

فرمان

طرز استفاده از کیسه هوا و یا ایربگ چگونه است ؟

1- پیش از برخورد راننده در وضعیت عادی نشسته است .

2- در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا می کند .

3- مشتعل ساز سوخت موجود در باد کننده را مشتعل می کند .

4- پس از حدود 30 میلی ثانیه تای کیسه هوا باز می شود .

5- در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا باد شده است و اندازه حرکت راننده را جذب خواهد کرد .

6- در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد ، راننده به عقب بر می گردد و با کیسه هوا از سوراخ های جانبی آن خال می شود تا راننده دید پیدا کند .

ایربگ یا کیسه هوا چگونه کار می کند ؟

هدف از کیسه هوا ، کاهش سرعت حرکت رو به جلوی مسافر ، تا حد ممکن در کسری از ثانیه است . سه بخش در کیسه هوا وجود دارد که کمک بسیار زیادی به راننده می کنند :

خود کیسه هوا از مواد نایلونی نازک ساخته شده است و در قسمت فرمان ، داشبورد ، صندلی و درب خودرو قرار دارد که به ماشین و راننده و دیگر سر نشینان در برابر تصادفات محافظت می کند .

کمر بند ایمنی چیست ؟

یک وسیله محافظتی مناسب جهت جلو گیری از جابه جایی ناگهانی سر نشین اتومبیل به دنبال توقف یا برخورد با مانع و یا اقزایش شتاب ناگهانی اتومبیل در برخورد از عقب است . بررسی ها نشان می دهد که استفاده از کمر بند ایمنی صدمات جدی و مرگ و میر ناشی از برخورد داخلی با بدنه ماشین و یا پرت شدن به خارج از آن را به میزان 25 درصد و 20 درصد کاهش می یابد . که امروزه در وسایل نقلیه ، انواع گوناگونی از کمر بند های ایمنی به کار رفته می شود .

چرا بستن کمر بند ایمنی خودرو لازم می باشد ؟

وقتی اتومبیلی با سرعت هشتاد کیلو متر در ساعت به مانعی برخورد می کند :

1- در 2 صدم ثانیه : سپر در هم می شکند . اتومبیل فشار برابر سی برابر وزن خود را تحمل می کند .

2- در 4 صدم ثانیه : راننده و سر نشینان هر کدام با فشاری برابر 2 تن به جلو پرتاب می شود .

3- در 5 صدم ثانیه : بدن راننده با همان نیرو 2 تنی با فرمان اتومبیل برخورد می کند .

4- در 7 صدم ثانیه : سر نشین جلوئی به داشبورد برخورد می کند .

5- در 9 صدم ثانیه : سر سر نشینان به شیشه اتومبیل برخورد می کند .

6- در یک دهم ثانیه : سر نشینان عقب نیز به سر نشینان جلو می پیوندند . یادتان باشد که هنوز 90 درصد ثانیه اول باقی می ماند .

کمر بند ایمنی را ببندید چه در جلو نشسته اید و چه در عقب ماشین ، چه در مسافت های کوتاه درون شهری ، و چه در مسافرت های بلند جاده ای .

نکاتی که برای راحتی در حین نشستن در پشت فرمان خودرو باید بدانید :

1- با عجله وارد خودرو نشوید ، ابتدا بر روس صندلی داخل خودرو نشسته و سپس پاهای تان را به سمت درو یا داخل خودرو بچرخانید .

2- در زمان خارج شدن از خودرو نیز اول پاهای تان را خارج کنید و سپس بدن خود را بیرون بی آورید .

3- پس از مدتی رانندگی کردن ، چند دقیقه ای به بدن و فکر خودتان استراحت دهید و با کمی کشش و انجام حرکات ورزشی هوازی و کششی فشار را از بدنتان خارج کنید .

– روش صحیح قرار گرفتن پاها بر روی صندلی در هنگام رانندگی

در روش صحیح قرار گرفتن بر روی صندلی ، پا ها باید به گونه ای قرار بگیرند که کمترین فشار در ناحیه ی ران ایجاد شود و همچنین کشیدگی در عضله پشت ساق پا ایجاد نشود .

دست ها نباید خیلی دور یا خیلی نزدیک به فرمان باشند ، تا باعث ایجاد فشار در ماهیچه و شانه و آرنج و همچنین عضلات گردن نباشد .

فرمان

بیشتر بخوانید:

پدیده هیدروپلنینگ در زمان رانندگی و راه های جلوگیری از آن

منبع: پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.