فناوری شاسی الکتریکی آئودی چگونه کار می‌ کند ؟

فناوری شاسی الکتریکی آئودی چگونه کار می‌ کند ؟

پلتفرم فناوری شاسی الکتریکی ( ECP ) آئودی نخستین بار در سال 2016 میلادی روی شاسی ‌بلند Q7 رونمایی شد و حالا قرار است نسخه‌ ی جدید تر و بسیار پیشرفته ‌ی این فناوری در محصولات آتی مورد استفاده قرار گیرد .

فناوری شاسی

در میانه ‌ی بحران همه گیری ویروس کرونا ، آئودی با برگزاری نشست‌ هایی پیرامون فناوری ‌های نوین در حال توسعه سعی دارد علاقه‌ مندان و مشتریان خود را از تحولات پیش‌ رو آگاه سازد . این خودروساز آلمانی به‌ تازگی در یکی از گفت ‌و گوهای منتشرشده از برنامه ‌های خود برای توسعه‌ ی فناوری شاسی الکتریکی پرده برداشته است .

فناوری شاسی الکتریکی آئودی با به ‌کار گیری مجموعه ‌ای از حسگر ها و سیستم ‌های الکتریکی ، اطلاعات دقیق و متنوعی از قسمت‌ های مختلف خودرو جمع آوری می ‌کند و با اعمال تنظیم‌ های مناسب ، همواره بالا ترین بازدهی و بهترین کیفیت سواری را برای خودرو و  سرنشینان فراهم می ‌کند . درحال‌ حاضر ، شاسی الکتریکی آئودی با دریافت اطلاعات از 15 تا 20 بخش مختلف خودرو به کنترل دقیق شرایط می ‌پردازد . از جمله بخش‌ های تحت کنترل شاسی الکتریکی آئودی می ‌توان به سیستم فنربندی تطبیق‌ پذیر ، سیستم کنترل دیفرانسیل ، سیستم کنترل فرمان با دریافت اطلاعات از زاویه‌ ی چرخش فرمان ، کنترل فنربندی و کنترل فشار ترمزها اشاره کرد . با وجود تمام قابلیت‌ های خیره ‌کننده ‌ی شاسی الکتریکی ، آئودی قصد دارد توانایی ‌های این سیستم را بسیار فراتر از مرز های امروزی ببرد .

براساس گفته‌ های مهندسان آئودی ، این خودروساز آلمانی در حال توسعه‌ ی قابلیت ‌های این سیستم برای دریافت اطلاعات لحظه ‌ای از 90 بخش مختلف در خودرو است که نتیجه ‌ی آن کنترل یکپارچه‌ ی دینامیک و انتقال قدرت برای افزایش کارایی خواهد بود . مهندسان آئودی معتقدند که برای دستیابی به این هدف قدرت پردازش اطلاعات 10 برابر خواهد شد . براساس گفته‌ های کارستن جابلونوسکی ، مدیر بخش دینامیک مدل ‌های سایز متوسط و بزرگ آئودی ، کلید توسعه‌ی فناوری شاسی الکتریکی کنترل و نظارت بر تمام سیستم ‌های کنترلی شاسی به‌ صورت یکپارچه است .  در همین راستا جابلونوسکی می‌ گوید :

ما باید بتوانیم ارتباط میان بخش‌ های مختلف خودرو را با سرعت نور برقرار کنیم . تمام سیستم‌ های شاسی باید بتوانند به‌ صورت هم ‌زمان و با کمترین تأخیر وظایف خود را به انجام برسانند .

سیستم مد نظر جابلونوسکی می‌ تواند با استفاده از یک سیستم فرضی متشکل از چند واحد پردازنده سرعت پاسخ‌ گویی در حد میلی ‌ثانیه را برای سیستم‌ ها رقم بزند ، اما در صورت استفاده از سیستم پردازنده‌ ی یکپارچه زمان پاسخ ‌گویی سیستم‌ ها به میکروثانیه کاهش می‌ یابد . آئودی از ذکر جزییات بیشتر در رابطه با توسعه‌ ی فناوری شاسی الکتریکی خودداری کرده است و نحوه‌ ی افزایش کارایی خودرو با ترکیب کنترل فنربندی و سیستم انتقال قدرت به‌ طور روشن مشخص نیست .

اکهارد کلایندینست ، مدیر فناوری‌های ارتباطی آئودی ، از توسعه ‌ی شاسی الکتریکی به‌ عنوان بخش کلیدی برای افزایش کارایی سیستم E-TRON نام برده است و در این ‌باره گفته است :

سیستم ECP مانند مغز برای شاسی خودرو عمل می ‌کند و ما درحال توسعه ‌ی شبکه ‌ی عصبی این مغز جهت کنترل کامل سیستم انتقال قدرت هستیم . هدف تمام اجزای شاسی ارائه‌ی عملکردی بی ‌نقص حتی بدون سیستم ‌های الکترونیکی است ، اما با سیستم‌ های پیشرفته می ‌توان بدون قربانی کردن قابلیت ‌های یک جز عملکرد همه‌ی اجزا را ارتقا بخشید .

کلاوس دیپولد ، مدیر سیستم ‌های شبکه ‌ای آئودی ، درباره‌ ی سایر طرح‌ های توسعه‌ ی این شرکت می ‌گوید :

ارتباطات بین خودرویی که ازطریق تبادل اطلاعات مبتنی بر بستر ابری صورت می‌ پذیرد ، داده ‌هایی نظیر شرایط جاده در مناطق مختلف را مبادله می ‌کند که نتیجه ‌ی آن تجربه ‌ی یک رانندگی راحت ، امن و لذت ‌بخش برای مشتریان و انعطاف ‌پذیری بیشتر برای ما به‌ عنوان توسعه‌ دهنده خواهد بود .

به طور کلی ، آئودی قصد دارد با تمرکز بر مرز مشترک میان دینامیک خودرو و سیستم انتقال قدرت و کنترل تأثیر آن ‌ها بر یکدیگر به کمک یک واحد پردازنده‌ ی مرکزی ، تجربه ‌ای طبیعی از کنترل و راحتی در محصولاتش را رقم بزند . هنوز زمان مشخصی برای معرفی این فناوری جدید اعلام نشده است ، اما مسئولان آئودی تأکید دارند که در آینده ‌ای نزدیک از فناوری شاسی الکتریکی در محصولاتشان استفاده خواهند کرد .

مدل‌ های ( سه موتوره ) خودروی الکتریکی آئودی E-Tron در راه است :

شرکت آئودی از تصمیم خود برای ساخت و فروش مدل‌ هایی اسپورت ‌تر از خودروی الکتریکی E-Tron خبر داد که از سیستم سه موتوره بهره می ‌برند .

این دو مدل جدید تحت عنوان E-Tron S و E-Tron Sportback S عرضه خواهند شد و به گفته آئودی ، از عملکردی بهتر نسبت به دیگر مدل ‌ها برخوردارند که این مساله به لطف بهره ‌مندی از موتور الکتریکی سوم محقق شده است .

این سه موتور الکتریکی به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که دو موتور انرژی را به محور عقب و یک موتور نیز انرژی را به محور جلو منتقل می‌ کنند ؛ این ترکیب مجموع توان خودرو را از 265 کیلو وات به 320 کیلو وات خواهد رساند .

هر دو مدل الکتریکی جدید آئودی می ‌توانند ظرف مدت زمان 4.3 ثانیه ، سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسانند که تقریبا یک ثانیه سریع ‌تر از مدل ‌های استاندارد است .

مشخصات فنی این دو محصول ، به نسبت آنچه در برخی خودروهای الکتریکی مدرن می‌ بینیم ، اندکی ضعیف‌تر است اما با این حال ، E-Tron S و E-Tron Sportback S گزینه‌ های مناسبی برای آن دسته از خریدارانی هستند که به دنبال یک خودروی الکتریکی چهار درب لوکس هستند .

متاسفانه آئودی حرفی در خصوص زمان عرضه و همچنین قیمت مدل‌ های S نزده است . به گفته این شرکت ، مدل ‌های الکتریکی سری  S، جزو اولین خودروهای الکتریکی سه موتوره در جهان به شمار می ‌آیند که تولید انبوه آن ‌ها آغاز شده است .

البته این ادعای آئودی کمی‌ بحث ‌برانگیز است چراکه اخیرا شرکت تسلا اعلام کرده که در حال کار روی نسل جدیدی از پیشرانه‌ های سه موتوره با اسم رمز Plaid است . دستاوردی که قرار است در خودرو های الکتریکی مدل اس ، مدل ایکس و نسل دوم رودستر و یا حتی سایبرتراک مورد استفاده قرار گیرد .

با این حال ، آئودی باتری‌ های به کار رفته در مدل‌های جدید E-Tron S و E-Tron Sportback S  را 95 کیلو وات ساعتی عنوان کرده که با مدل استاندارد E-Tron برابری می‌ کند . باتری بکار رفته در نسخه استاندارد E-Tron  قادر است با یک بار شارژ ، انرژی مورد نیاز برای پیمودن 200 مایل ( 320 کیلومتر ) را تامین کند .

معرفی برترین تکنولوژی های به کار رفته در آئودی ای ترون

بر کسی پوشیده نیست که آئودی ای ترون خودرویی شاسی بلند و تمام الکتریکی است . گفتنی است که براساس تصاویر منتشر شده در وب سایت آئودی و شبکه های مجازی از این خودرو می ‌توانیم بگوییم که آئودی ای ترون تکنولوژی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است و به مانند همه دستاورد های آئودی از طراحی ‌های متنوعی بهره می ‌برد .

همان ‌طور که همه شما خودرو دوستان در جریان هستید مهم‌ ترین فناوری به کار رفته است در آئودی می ‌تواند آینه بغل مجازی باشد که که یکی از مزایای بسیار بزرگ آن کاهش سر و صدا در داخل کابین خودروی الکتریکی در زمان رانندگی به میزان 2 تا 7 درصد است . درواقع به جای آینه فیزیکی در همان جای سابق آینه بیرونی خودرو از دوربین استفاده می ‌شود و تصاویر ثبت شده از طریق این دوربین ‌ها در نمایشگری 7 اینچی از نوع OLED نمایش داده می ‌شود . گفتنی است که این آینه برای رانندگی در شرایط مختلف مانند رانندگی در بزرگراه ، چرخش و پارک خودرو نیز قابل تنظیم است .

معرفی برخی از دستاوردهای فناورانه آئودی ای ترون

در داخل کابین نمایشگر دیگری مربوط به سیستم اطلاعات آئودی به چشم می ‌خورد . این سیستم که با نام خلبان مجازی شناخته می‌ شود مجهز به نمایشگری تمام رنگی و دسته‌ ای از دستورات دیجیتالی برای اعمال یک سری از تنظیمات داخلی است که حتما با ویژگی‌ هایی که دارد باعث علاقه بیشتر دوستداران آئودی به این خودرو خواهد شد . داشبورد این خودرو نیز به جدید ترین نمایشگر سیستم اطلاعات MMI آئودی مجهز است که در بالای سیسم کنترل آب و هوا در این خودرو قرار دارد .

گفتنی است که آئودی ای ترون از داشبوردی تخت بهره می ‌برد و طوری طراحی شده است که هم راننده و هم سرنشینان خودرو بتوانند از سیستم اطلاعات و سرگرمی بهره‌ مند باشند . همان طور که می دانید کنسول مرکزی آئودی در این مدل گسترده بوده و کاربر به راحتی قادر به استفاده از نمایشگر لمسی خواهد بود .

نکته جالب دیگر در کابین خودرو رنگ دوخت صندلی‌ ها است که کاربر بنا بر سلیقه خود می ‌تواند رنگ نارنجی را نیز برای آن انتخاب نماید . علاوه بر این فناوری ‌ها طراحی داخلی آئودی و رنگ‌ های به کار رفته در آن نیز نشانی از یک خودروی تمام الکتریکی دارد . گفتنی است که صندلی ‌های دوخته شده با نخ ‌های نارنجی در این خودرو بر نمایشی از شبکه ولتاژ بالا تاکید دارد . علاوه بر این رنگ نارنجی در ترکیب با رنگ مشکی در بخش‌ های دیگر خودرو و یا سایر مدل‌ های ای ترون نیز نمایان است .

فضای داخل کابین آئودی ای ترون

اگرچه ما در داخل کابین فضای مخصوصی برای پا ها و فضای بالای سر به مانند آنچه در در خودرو های شاسی بلند لوکس شاهد هستیم را نمی‌ بینیم ، اما آئودی تاکید دارد که ای ترون ظرفیت 5 سرنشین را دارد . به طوری که این سرنشینان می‌ توانند به راحتی در خودرو جا بگیرند . گفتنی است که فاصله محور جلو با عقب خودرو به اندازه 92 سانتی ‌متر ( 115.3 اینچ ) است که دو ردیف صندلی را در خود جای داده است و تقریبا در آئودی Q7 نیز ما شاهد این اندازه فضا ( 117.5 ) برای سه ردیف صندلی هستیم . به دلیل ویژگی بازر تمام الکتریکی بودن این خودرو چون محور محرک و اگزوز در این خودرو وجود ندارد ، آئودی ای ترون پله سنتی وسط کابین در بخش سرنشینان را ندارد و فضای تختی را برای راحتی برای پا های سرنشینان عقب فراهم آورده است .

فناوری شاسی

باتری آئودی ای ترون

اولین معرفی آئودی ای ترون در نمایشگاه موتور ژنو هرچند با ظاهری پوشیده صورت پذیرفت اما در آنجا بیان شده بود که همه مدل‌ ها برای تست در میلیون ‌ها مایل آماده شده ‌اند .

آئودی ای ترون در آزمایش اروپایی با یک باتری 95 کیلو واتی توانست 402,33 کیلومتر ( 250 مایل ) را طی کند . این باتری توسط آزانس محیط زیست ایالات متحده نیز تایید شده است . همچنین گفتنی است که پکیج باتری باتری این خودرو از مایع خنک‌‎ کننده ‌ای استفاده می‌ کند تا بتواند دمای باتری را بین 23.88 تا 35 درجه سانتی گراد حفظ نماید .

آئودی قصد دارد شارژر های خانگی برای شارژ این خودرو را با ظرفیت ‌ها 11 و 12 کیلو وات عرضه کند که در نوع 11 کیلو واتی باتری برای چهار ساعت و نیم شارژ خواهد شد و در نوع 22 کیلو واتی نیز شارژر قادر است باتری خودرو را برای هشت ساعت و نیم شارژ کند . شارژ سریع هم در اروپا برای این خودرو فراهم است .

در این مورد بهتر است بدانید که  این خودرو ساز آلمانی به همراه خودرو سازان مختلف توانسته در شبکه شارژ سریع به نام Ionify مشارکت داشته باشد . در آمریکا نیز 290 ایستگاه برای شارژ الکترونیکی خودرو های الکتریکی در نظر گرفته شده است . گفتنی است که شارژ سریع بر اساس استاندارد CCS بوده است  که خودرو را تا 150 کیلو وات شارژ خواهد کرد که این میزان 80 درصدی انرژی برای پیمودن 321 کیلومتر ( 200 مایل ) کافی خواهد بود .

خودروی محیط زیستی

جالب است بدانید که آئودی ای ترون با خاصیت تمام الکتریکی بودن خود ثابت نموده که یک خودروی کاملا سازگار با محیط زیست است و حتی در کارخانه ‌ای مونتاژ شده است که این کارخانه نیز هیچ آلایندی برای محیط زیست تولید نخواهد کرد . درواقع پروژه مونتاژ این خودرو در کارخانه ‌ای در شهر بروکسل آلمان در حدست انجام است ؛ به ‌طوری‌ که 95 درصد از انرژی مصرفی این کارخانه نیز از انرژی خور ظشیدی تامین خواهد شد .

بیشتر بخوانید:

یاتاقان زدن خودرو چیست + بررسی دلایل یاتاقان خودرو و وظیفه آن

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.