نحوه رتبه بندی لاستیک های ایرانی

نحوه رتبه بندی لاستیک های ایرانی

ما در این نوشته راجع به نحوه رتبه بندی لاستیک های ایرانی صحبت خواهیم کرد. اکثر مردم فکر می کنند که لاستیک های خارجی خوب بود و موندگاری دارد ولی اصلا اینگونه نمی باشد .  باید برای ماشین های ایرانی از لاستیک های ایرانی استفاده  کرده و برای ماشین های خارجی وارداتی نیز از لاستیک های خارجی استفاده کرد . برای خرید لاستیک بهتر است اول خوب تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید لاستیک کنید . در این مقاله درباره اینکه چه لاستیکی بخرید و چه لاستیکی خوب می یاشد ، توضیح کامل داده شده است . و همچنین بهترین لاستیک های ایرانی را نیز به شما گفته می شود . ( تاریخچه تایر نیز گفته می شود . )

لاستیک های ایرانی

راهنمای کامل خرید لاستیک

لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .

نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

تاریخچه تایر :

در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود . نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .

چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد . در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .

همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .

کمپانی continental – AG   در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .

در سال 1870 چه اتفاقی افتاد؟

در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .

اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .

این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .

موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد .  قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم .

5 نکته اساسی که در هنگام خرید لاستیک ایرانی باید به آن توجه کنیم .

زمانی که شما تصمیم می گیرید که  لاستیک ماشین خود را عوض کنید ، باید 5 مورد زیر را باید رعایت کنید ، تا بتوانید لاستیک خوبی را بخرید :

1- نام تجاری آن :

باید درباره لاستیک های ایرانی تحقیق لازم را به عمل آورید و اگر ماشین شما ایرانی می باشد حتما از لاستیک ایرانی درجه 1 استفاده کنید و از خریدن و استفاده از تایر خارجی اجتناب کنید . همچنین باید از لاستیکی استفاده کنید که نام آن بر سر زبان ها باشد . معروف بودن آن لاستیک خیلی خوب می باشد .

2- بودجه :

قبل از خرید لاستیک باید به بودجه خود نگاه کنید ، اگر بودجه شما بسیار کم بود ، نمی توانید آن لاستیک که خوب و معروف است را بخرید و اگر از لاستیک ارزان استفاده کنید باید بعد از 3 الی 4 ماه آن را عوض کنید . حتما بودجه خود را افزایش دهید و از لاستیکی استفاده کنید که عمر آن بیش از 1 سال باشد و نیاز نباشد که هر 3 الی 4 ماه یک بار آن عوض شود .

3- کیفیت تایر :

باید از تایری استفاده کنید که جنس آن خوب باشد و همچنین با دوام باشد و بعد از چند بار رانندگی آن خراب نشود . باید از لاستیکی استفاده کرد زود خراب نشود و حداقل چند سال برای شما کار کند نه اینکه بعد 4 الی 5 ماه آن را تعویض کنید . بعضی از لاستیک ها هستند که ارزان قیمت هستند ولی از کیفتی بالایی برخوردار است و فرد را چند سال می برد ولی بعضی از لاستیک ها گران قیمت بوده و اصلا کیفیتی ندارد و بعد از گذشت چند ماه خراب شده و باید آن را عوض کنید . در همان خرید کردن از لاستیکی استفاده کنید که هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کیفیت خوبی را .

4- اندازه تایر :

اکثر افراد از تایری استفاده می کنند که اصلا مناسب ماشین آن ها نمی باشد و برای اینکه ماشین آن ها زیبا به نظر برسد این کار را می کنند که همین کار باعث خراب شدن ماشین آن ها و همچنین موتور آن های نیز می شود و وقتی موتور ماشین خراب شود ، خراب بسیاری را روی دست شما می گذارد . از لاستیکی که مناسب ماشین شما است استفاده کنید .

5- نوع استفاده از تایر :

اکثر تایر های گران قیمت و ارزان قیمت جنس خوبی را دارد و بستگی دارد که از تایر ماشین ها چگونه استفاده کنید . اکثر افراد از تایر گران قیمت استفاده می کنند و ماشین را به جاده های خاکی می برند و یا ترمز های بدی را می کند که باعث خراب شدن لاستیک می شود . یه سری از لاستیک ها را نباید در جاده خاکی استفاده کرد .

در برخی از موارد شما تنها نیاز به یک تایر دارید با این حال معمولا تایر ها را به صورت یک جفت و یا چهار جفت در بازار عرضه می شود .

بهترین لاستیک ایرانی

از نظر شما بهترین لاستیک ایرانی کدام ها هستند ؟ و چه برندی بهترین لاستیک ایرانی را بر طبق کیفیت دارد . خوب اول از همه باید گفت که لاستیک هایی که در ایران تولید می شود ، ارزان تر از لاستیک های خارجی می باشد . و همچنین لاستیک های ایرانی کیفیتشان بهتر از لاستیک های چینی و هندی می باشد و حتی می تواند آن ها را شکست دهد ولی لاستیک های ایرانی نمی تواند لاستیک های کره ای و اروپایی را شکست ، دلیل آن هم این می باشد که لاستیک های کره ای و اروپایی بهتر از لاستیک های ایرانی می باشد ( از نظر کیفیت ) .

لاستیک های اروپایی به دلیل داشتن وزن کمتری طرفدار زیادی دارد حتی افرادی که ماشین آن ها ایرانی می باشد از لاستیک های خارجی ( اروپایی یا کره ای ) استفاده می کنند . همچنین باید اضافه کرد که کم بودن وزن لاستیک مهم ترین موضوع در انتخاب لاستیک می باشد و در هنگام خرید باید به آن توجه کنید .

پر فروش ترین لاستیک های ایرانی کدام ها هستند ؟

موارد که در زیر اشاره می شود ، لاستیک ها و برند هایی هستند که در ایران تولید شده است و فروش و طرفدار خوبی را داشته اند :

1- بارز

2- کویر تایر

3- یزد تایر

4- دنا

5- ایران تایر

از بین برند لاستیک هایی که در بالا گفته شده است ، نظر سنجی گرفته شده است که بفهمند کدام لاستیک طرفدار بیشتری ، جنس بهتری و همچنین پر فروش بوده است .

1- بارز ( 74 درصد )

2- کویر تایر ( 10 درصد )

3- یزد تایر ( 6.5 درصد )

4- ایران تایر ( 5 درصد )

5- دنا ( 4.5 درصد )

در بین لاستیک های گفته شده و نتیجه نظر سنجی ، لاستیک بارز بهترین لاستیک بود که پر فروش ترین ، جنس بهتری و طرفدار بیشتری را داشته است و تمام افرادی که از این تایر استفاده کرده اند ، از آن راضی بوده اند و همیشه از این لاستیک استفاده می کنند .

 

لاستیک خارجی خوب چی بخریم ؟

ماشینی در ایران است که نامش هیوندا سانتافه می باشد که توصیه می شود که برای این ماشین از لاستیک های اروپایی استفاده شود ( می توان از لاستیک هانکوک و کره ای استفاده کرد . ) و دلیل این کار ، این می باشد که لاستیک ویژگی خوبی را دارد و باعث جذب بیشتر مشتری می شود . ویژگی های این لاستیک ، شامل موارد زیر می باشد .

1- نرمی

2- کار کرد مناسب

3- چسبندگی بهتر

4- وزن سبک تر

سایز لاستیک ماشین شما :

1- پراید ( 13 . 65 . 165 )

2- لاستیک پهن پراید ( 13 . 70 . 175 )

3- لاستیک پهن پراید ( 13 . 60 . 185 )

4- پژو 405 ، پرشیا و 206 ( 14 . 65 . 185 )

5- تویوتا کورولا ( 14 . 70 . 185 )

6- جنسیس کوپه چرخ های عقب ( 19 . 40 . 245 )

7- جنسیس کوپه چرخ های جلو ( 19 . 40 . 225 )

8- نیسان مورانو ( 18 . 60 . 225 )

9- سانتافه ( 18 . 60 . 235 )

10- سوناتا ( 17 . 50 . 225 )

11- تویوتا کمری ( 17 . 55 . 215 )

12- ماکسیما ( 16 . 55 . 215 )

13- تویوتا پاریس ( 15 . 60 . 185 )

14- ازرا ( 17 . 55 . 235 )

15- کیا موتور ( 17 . 50 . 215 )

چه لاستیکی را بخریم ؟

این گونه لاستیک ها ، لاستیک های اصلی چهار فصل می باشند همچنین دوام زیادی دارند و سر و صدای کمتررا تولید می کنند . لاستیک های چهار فصل تورینگ و گرند تورینگ دارای هندلیگ بهتری هستند .

هر لاستیک چهار فصل با علامت M + S  مشخص می گردد که معمولا در کنار کلمه های گل و برف می باشد .

در ادامه درباره 4  لاستیک و عمل کرد آن ها صحبت خواهیم کرد .

1- لاستیک هایی با عمل کرد فوق العاده

این لاستیک ها برای سرعت های بیشتری طراحی شده اند و همچنین کارایی بالایی دارند . این گونه لاستیک ها در شرایط برف و یخ عملکرد خوبی را دارد .

2- لاستیک های مناسب تمام شرایط آب و هوایی

یکی از بهترین لاستیک های چهار فصل هستند . در بدترین شرایط برف شدید می توان از آنها استفاده کرد .

3- لاستیک هایی با عملکرد بالا

اگر می خواهید لاستیک های داشته باشد که در هر نوع آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرند این نوع لاستیک بهترین انتخاب شما خواهد بود .

4- تابستانی و زمستانی

– تابستانی :

1- تایر های گرند تورینگ

2- تایر های با عملکرد فوق العاده

– زمستانی :

1- تایر های بدون میخ

2- تایر های میخ دار

3- تایر هایی با عملکرد بالا

لاستیک های ایرانی

بیشتر بخوانید:

یاتاقان زدن و علت خرابی آن چیست؟

معرفی خودرو بوگاتی + قیمت و مشخصات فنی

مشخصات کامل فرمان تلسکوپی + تصاویر

منبع: اول خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.