همه چیز درباره استرس بار و مزایا و معایب آن

همه چیز درباره استرس بار و مزایا و معایب آن

ما در این نوشته راجع به استرس بار و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد. بسیاری از افراد بر این باورند که خوش فرمان بودن دلیل بر خوب بودن خودرو است و نمی توان آن را تغییر و ارتقا داد و همچنین هزینه های سنگینی را صرف این مورد می کنند که بتوانند یک خودروی اسپرت لوکس بخرند. البته ناگفته نماند که یکسری از پارامترها معمولاً تا پایان عمر یک خودرو هیچ وقت تغییر نمی کنند به عنوان مثال اگر یک SUV ارتفاع زیادی داشته باشند دلیلی بر خوش فرمان بودن خودرو است. البته به این نکته توجه کنید که برای افزایش استقامت شاسی و تعلیق روش های بسیار زیادی ارائه شده است ولی یکی از راحت ترین و به صرفه ترین روش ها نصب استرس بار می باشد.

استرس بار

استرس بار به چه معناست ؟

همان طور که میدونید چرخ های جلوی یک ماشین به جز اتصالات عرضی دارای یک سری اتصال ها به اتاقک هم هستند و وقتی که خودرو شروع به حرکت در مسیر مستقیم خودش می کند به خاطر ضرباتی که به مجموعه تعلیق هر کدام از چرخ ها وارد می شود ممکن است به اتاق کمک ها آسیب زیادی وارد نکند ولی اگر این ضربات در زمان چرخش ها وارد شود و در موقعی که چرخ های جلوی یک ماشین مسافت های متفاوتی را می پیمایند به مرور زمان ممکن است زاویه اتاقکهای کمک را تغییر دهند که این تغییر سبب آسیب به آنها می شود البته این را هم به خاطر داشته باشید که حتی اگر ضربات خاصی وارد نشود به علت نیروهای فشار و کششی که در زمان چرخش ها اتفاق می افتد دوباره ممکن است اتاق که آسیب ببیند.

قیمت این استرس بار برای خودروهای مشابه پراید و پژو از حدود ۹۰ هزار تومان الی ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

تغییر زاویه استرس بار:

اگر این تغییر زاویه تا حد معمولی نامحسوس باشد ولی حتماً بر روی فرمان گیری خودرو و عملکرد آن اثر بدی خواهد گذاشت و ممکن است خودرو دچار گیجی شود و وقتی که چرخ های جلو از طریق فرمان دریافت مناسبی نداشته باشند ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورند.

در حقیقت استرات بار یا استرس بار یک میله تعبیه شده در بالای اتاقک کمک ها می باشد که قادر است مشکلات بسیار زیادی را حل کند و دلیل آن هم همانطور که گفته شد بسیار واضح است. وقتی که خودرو شروع به پیچیدن میکند به شاسی و اسکلت آن تنش های زیادی وارد می شود و اگر آنها را بتوان محدود کرد سختی شاسی افزایش می‌یابد و در نتیجه خوش دست بودن فرمان هم ایجاد می شود. یکی از بیشترین تنش هایی که ممکن است به خودرو وارد شود به طور کلی در بالای اتاق کمک فنر ها اتفاق می افتد و اگر بتوان آنها را محدود کرد یک روش بسیار خوب برای افزایش هندلینگ خواهد بود.

روش نصب استرس بار

برای انجام این کار شما باید دو سمت برجک را به هم وصل کنید که به آن واسطه استرات بار گفته می شود. استرات بار انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان یکسری نمونه‌های تنظیم شونده و یا ثابت را نام برد. این نمونه‌ها معمولاً از استیل، آهن و آلومینیوم ساخته شدند و باید توجه کنید که بعضی از خودروها در کارخانه به استراترات بار مجهز هستند. اگر ساخت استرات بار به روش اصولی انجام شود وقتی که به برجک کمک فنر برخورد می‌کند ممکن است خم و شکسته شود و یکسری از ضربه ها را نتواند به برجک روبه‌رویی انتقال دهد پس نیازی به نگرانی نیست شما باید به نصب استرات بار بر روی ماشین و بپردازید.

افرادی که این نمونه را روی خودروی پراید خود نصب کردند هندلینگ خودرو بسیار مناسب شده است و همچنین کجی بدنه در پیچ ها بسیار کمتر دیده شده است و همچنین فرم آن مقداری سفت تر و محکم تر شده است. اگر شما این قطعه را روی خودرو نصب کنید می توانید به راحتی اطلاعات دقیق تری از سطح جاده بگیرید علاوه بر همه اینها خودرو از کم فرمانی جلوگیری می کند. ولی استفاده از این استرات بار وقتی تاثیرگذار است که خودرو با سرعتهای بالا شروع به پیچیدن می کنند و همچنین اگر در این هنگام خودرو پیچی را با سرعت ۸۰ کیلومتر به سختی طی کرده است با نصب استراتژی بار هم این پیچ را با سرعت ۱۰۰ کیلومتر و به راحتی می گذراند.

استرس بار

نوصیه لازم:

اگر ضربات مختلفی به یکی از چرخ ها وارد شود ممکن است استرات بار مقداری از نیرو را جذب کند و مقداری را منتقل کند تا از آسیب های وارده کم شود و این موضوع در خودروهایی که ارتفاع کمی دارند و همچنین از لاستیک‌های دیوار کوتاه استفاده می‌کنند و رینگ و لاستیک آنها سایز بزرگی دارد بیشتر اتفاق می افتد که این قطعه در بالای مربع سیستم تعلیق خودرو قرار دارد.

اگر شما به جلوبندی ماشین از رو به رو دقت کنید متوجه خواهید شد که فنر ها و همینطور کمک فنر ها در دو ضلع مقابل خودرو وجود دارند که با یک میله تعادل با هم در ارتباط هستند دارد ولی نکته‌ای که در اینجا وجود دارد آن است که این مربع ضلع بالایی از نامشخص است و به طور کلی می توان گفت که این شکل هندسی ناقص است که همین ناقص بودن سبب ناپایداری در سرعت بالا و دست انداز ها و همچنین در پیچ ها می شود. این ناپایداری زاویه قرار گرفتن لاستیک خودرو را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهد و همچنین چسبندگی را هم کم می کند.

وقتی که به چرخ ها فشار و ضربه وارد می شود بخاطر هماهنگ نبودن سیستم جلوبندی ممکن است یک سری از قطعات مانند کمک ها و سیبک ها آسیب ببینند و به طور کامل خراب شوند. و همچنین ممکن است لاستیک ها فرسوده شوند و طول عمر آنها هم کم شود. پس باید هر چند وقت یک بار آنها را عوض یا جابجا کرد تعادلی بین همه چرخ های خودرو به وجود آید.

اگر ضلع ناموجود مربع با استرس بار کامل شود:

اگر ضلع مربع با استرس بار کامل شود اضلاع حالت درست خود را خواهند داشت در نتیجه موارد زیر اتفاق می‌افتد.

1) از طریق استرس بار ضربه‌ای که به چرخ ها وارد خواهد شد سبب می‌شود که به کل سیستم پخش شود و فشار آن فقط به یک قسمت وارد نشود. به عنوان مثال اگر شما یک ضربه ۵۰ بار را تصور کنید در درجه اول ممکن است فقط قطعات ضعیف خراب شوند ولی اگر استرس بار وجود داشته باشد همه این فشار به یک اندازه تقسیم می شود یعنی هر سمت جلو بندی فشار یکسانی را تحمل خواهند کرد که این مقدار نمی‌تواند حتی قطعات ضعیف را هم خراب کند به همین دلیل طول عمر بندی به شدت افزایش می‌یابد و همچنین هزینه‌های آن هم بسیار کاهش می یابد.

2) بعد از اینکه شما استرس بار را نصب می کنید خواهید دید که لاستیک‌ها با زاویه ۹۰ درجه نسبت به سطح زمین قرار گرفتند و به هیچ عنوان این زاویه عوض نمی شود چه در شهر و چه در جاده. در نتیجه همه قسمتهای لاستیک روی زمین خواهد بود و همین سبب افزایش چسبندگی خواهد شد و خودرو را در سر پیچ ها و سرعت بالا به حالت تعادل می رساند. و همچنین به این نکته توجه کنید که در این حالت همه قسمتهای لاستیک به یک اندازه فرسوده می‌شوند و فقط لبه ها عاج دار باقی نمی ماند.

توجه:

3) وقتی که خودرو بخواهد از پیچ ها عبور کند از آن قسمتی که خودرو وارد پیچ می شود یک نیرویی به سمت بالا وارد خواهد شد که این سبب می‌شود سمت دیگر خودرو فشاری به سطح زمین وارد کند در واقع اصطلاح نمی گویند که یک سمت فنر باز شده و سمت دیگر بسته. استرس بار کاری که انجام می‌دهد آن است که فنری که باز شده است را به سمت زمین می آورد و فنری که بسته است را باز می کند با انجام این عمل می خواهد که شکل هندسی به درستی تشکیل شود.

در نتیجه همه این ها سبب می شود که ماشین در پیچ ها کج و کل نشود و همه چرخ های آن به یک مقدار مشخص با زمین در تماس باشند که در این موقع تعادل ماشین هم به میزان قابل توجهی بالا می رود و از ناپایداری و چپ کردن خودرو جلوگیری می‌ شود.

4) فنرها و کمک فنر ها می کنند این است که از نوسانات موجود در چرخ ها جلوگیری می‌کنند و سبب نرم شدن آنها می‌شوند. این کار سبب می شود که اتاق خودرو یک سر و صدایی را ایجاد کند که از لذت رانندگی برای راننده می کاهد. پس توجه کنید وقتی که استرس بار روی خودرو نصب می شود همه این ضربات همه و فشارها آنها به این قطعه می رسد و از طریق استرس بار به تمام قسمتهای خودرو پخش می شود و یک سری از آنها هم به چرخ ها منتقل می شود. استرس بار به این دلیل از نوسانات موجود در بدنه و اتاق خودرو جلوگیری می کند که اتاق کمک ها را به هم وصل میکند و همه این ضربات را به زمین می برد و خودرو را کاملاً بی صدا می کند.

مزایای استرس بار

حال می خواهیم با مزایای استرس بار آشنا شویم. استرس بار سبب تعادل بهتر خودرو می شود ولی ممکن است برای شما یک سوال ایجاد شود که چرا به طور معمول در همه خودروها این قطعه وجود ندارد ولی نباید اینطور گفت که اکثر خودروهایی که استرس بارم دارند به عنوان خودروی معمولی به حساب می‌آیند که معمولاً فشار کمی به آنها وارد می شود ولی وجود استرس بار در خودرو سبب می شود که فرمان گیری به درستی انجام شود و خودرو دچار گیج فرمانی نشود.

وقتی که شما استرس بار را روی خود را نصب می کنید طول عمر جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو بالا می رود و همچنین پایداری خودرو در پیچ ها هم افزایش می‌ یابد.

‏ استرس بار به عنوان یک وسیله برای ثبات خودرو ضروری است و همچنین سبب می شود که در پیچ ها و انحرافات جاده‌ای خطری شما را تهدید نکند.

گاهی اوقات ممکن است نیروهایی که در حالت معمول به فنر ها وارد می شود برای اینکه بتواند لاستیک ها را روی زمین نگه دارند به اندازه نیست به همین علت باید از استرس بار استفاده شود.

در حالت کلی استرس بار کمک حال سیستم تعلیق است و سبب می‌شود که لاستیک به طور مداوم با سطح جاده در تماس باشد.

اگر شما از استرس بار استفاده کنید دیگر نیازی نیست که خودروی شما فنرهای سفتی داشته باشد که رانندگی را سخت کند به همین علت این قطعه تعادل خودرو را زیاد می کند.

استرس بار

معایب استرس بار

یکی از عیب هایی که استرس بار دارند این است که عملکرد مثبت فنر های چپ و راست را کاهش می دهند به خاطر این که این دو فنر به هم وصل هستند. همان طور که قبلاً هم گفته شد سیستم تعلیق وظیفه نگهداری لاستیک را بر عهده دارد و به هر کدام از چرخ ها اجازه نمی دهد که به طور جداگانه بتوانند خودشان را با وضعیت جاده هماهنگ کنند ولی در یکسری از شرایط امکان دارد که چرخ سمت راست بالا برود و یا چرخ سمت چپ پایین. وقتی که چرخ ها به هم متصل شوند اگر همچین شرایطی پیش آید که یکی از آنها نمی تواند تماس کافی با زمین برقرار کند.

به همین خاطر اگر استرس بار سفت شود ممکن است در پیچ های که انحراف زیاد است سبب جداسازی یکی از چرخ ها رفته زمین شود به این دلیل که میله تعادل چرخ های خارجی را به سمت پایین می آورند تا بتوانند تماس را با سطح زمین برقرار کنند و از طرف دیگر یک چرخ دیگر به سمت بالا میرود. ولی اگر میله تعادل نرم باشد نیرویی که به سمت بالا به چرخه وارد می‌شود از نیروی فنر بیشتر است و سبب می‌شود که چرخ از سطح زمین جدا نشود این شرایط ممکن است در بسیاری از خودروها اتفاق می‌افتد که اصلاً یک موضوع مهندسی شده نیست بلکه به خاطر امکانات ضعیف یک خودرو به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید:

معرفی و بررسی مشخصات فنی رنو توینگو 2019

معرفی و بررسی مشخصات فنی مازراتی لوانته 2019

معرفی و بررسی مشخصات فنی بایتون ام بایت 2019

منبع: کارگیک

یک نظر

  1. شهرام مرادی

    سلام
    منظورتان از نرم و سفت بودن Strut bar چیه
    میشه بیشتر توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.