سیستم ورود و استارت بدون کلید (KEYLESS) در خودرو چگونه است؟

سیستم ورود و استارت بدون کلید (KEYLESS) در خودرو چگونه است؟

سیستم کیلس استارتر در سال 1982 برای اولین بار در خودرو های فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند . یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید (Keyless Entry)  است که امکان قفل یا باز کردن در های خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید ، فراهم می کند .

استارت

سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی ، یک سری امواج را با کد‌ های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر) خودرو می فرستد . عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری خودرو برسد ، قفل در‌ ها به صورت اتوماتیک باز شده و بعد وارد شدن به خودرو راننده می ‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند .

با وجود مزیت ها و سهولت کار راننده با سیستم کیلس استارتراز معایب این سیستم می توان به هک شدن کد سوئیچ ، تمام شدن باتری ریموت و هزینه ی بالای تعمیر آن اشاره کرد .

در چند سال اخیر خودرو سازان برای افزایش ایمنی این سیستم از چندین روش مختلف استفاده کرده‌ اند . مثلا در برخی از خودرو‌ها جدید از چند کد استفاده می شود به طوری که سوئیچ این خودرو‌ها به صورت میانگین هربار بین 3 تا 8 کد را برای سنسور ایموبلایزر خودروارسال می‌ کند که همین امر باعث افزایش ایمنی این سیستم شده است .

همچنین استفاده از الگو‌های قطب نما نیز باعث افزایش ایمنی این سیستم می شود به صورتی که با نزدیک شدن به خودرو و تغییر زاویه سوئیچ کد دستوری ایموبلایزر تغییر کرده و کد‌های مختلفی ارسال می شود .

طرز کار استارت بدون کلید

کیلس استارتر از دو بخش تشکیل شده است . یک بخش در داخل خودرو نصب می ‌شود و وظیفه کنترل اجزای مختلف خودرو در زمان ارتباط با ریموت کنترل را بر عهده دارد . بخش دیگر این سیستم ریموت کنترل است که امواج را به صورت کد گذاری شده و تا محدوده مشخصی ارسال می‌ کند . برای کدگذاری امواج رادیویی روش‌ های مختلفی وجود دارد .

هنگام استفاده از سیستم استارت بدون کلید ، ریموت خودرو امواج رادیویی را برای سنسور ایموبیلایزر ارسال می‌ کند . ایموبیلایزر یک سیستم ضد سرقت است که مدیریت باز و بسته شدن درها و روشن شدن موتور خودرو را به عهده دارد . تفاوت ایموبیلایزر با دزدگیر در این است که دزد گیر فقط یک سیستم هشدار است ، اما ایموبیلایزر با غیر فعال کردن استارتر، امکان روشن کردن موتور را از سارق سلب می‌ کند .

استارت بدون کلید به واسطه یک کلید یا کارت هوشمند عمل می‌ کند . وقتی سنسور ایموبیلایزر امواج رادیویی ارسال شده توسط ریموت خودرو را شناسایی می‌ کند ، در خودرو به صورت خودکار باز می‌ شود . چنین فرآیندی در هنگام روشن کردن موتور خودرو نیز تکرار می ‌شود . تنها با در اختیار داشتن ریموت و فشردن دکمه استارت ، می ‌توانید موتور خودرو را روشن کنید .

مزایا و امکانات کیلس استارتر

کافی است سوییچ را با خود به همراه داشته باشید . وقتی وارد محدوده مجاز( معمولاً 1 مت ر) کیلس استارتر بشوید ، قفل در‌ها به صورت خودکار باز می ‌شوند . برای روشن کردن موتور خودرو هم نیازی به سوییچ ندارید . بسته به نوع خودرو با فشار دادن پدال ترمز و دکمه استارت به صورت همزمان یا قرار دادن کارت یا ریموت در جای مخصوص خود و فشردن دکمه استارت ، خودرو روشن می ‌شود . برای قفل کردن در خودرو هم کافی است دستگیره در خودرو را لمس کنید . حتی با دور شدن از خودرو ( فاصله بیش از یک متر ) درها به صورت خودکار قفل می ‌شوند .

البته مواردی که گفته شد ، از قابلیت‌ های پایه سیستم استارت بدون کلید است و به تدریج امکانات دیگری هم به آن اضافه شده است . کارایی این سیستم تنها به باز کردن درها و روشن کردن موتور خودرو بدون استفاده از کلید محدود نمی‌ شود . از مزیت‌های دیگر کیلس استارتر، می‌ توان به امکان روشن کردن موتور خودرو از فاصله دور و باز کردن در صندوق عقب بدون استفاده از سوییچ اشاره کرد .

حتی امکان باز شدن آیینه ‌های بغل یا سانروف را هم می‌ توان به سیستم استارت بدون کلید اضافه کرد . این سیستم در فصل سرد سال کاربرد زیادی خواهد داشت . چون می ‌توانید موتور خودرو را از راه دور روشن کنید ، و به محض ورود به ماشین از بخاری استفاده کنید .

سیستم کیلس را می‌ توانید تنها برای باز کردن در راننده تنظیم کنید (Single-Door Remote  ) ، یا تنظیمات را طوری تغییر بدهید که تمام در‌های خودرو و باک بنزین را هم باز کند ( Multi-Door Remote ) . اگرچه نوع دوم مفیدتر به نظر می ‌رسد ، اما نمونه اول از لحاظ ایمنی بیشتر توصیه می‌ شود . در بعضی از مدل‌های این سیستم ، اطلاعاتی همچون ولتاژ باتری و دمای داخل خودرو هم نمایش داده می‌ شود .

بعضی از انواع استارت ‌های بدون کلید مجهز به حافظه برای ذخیره‌ سازی اطلاعات خودرو هستند . به عنوان مثال راننده می ‌تواند اطلاعاتی مثل وضعیت صندلی ، زاویه آینه ، صدای رادیو ، دمای کولز یا بخاری را تنظیم کرده و در حافظه ریموت ذخیره کند . اگر فرد دیگری سوار خودرو شود و این تنظیمات را تغییر دهد ، به محض باز شدن در توسط ریموت ، تمام این موارد به حالت ذخیره شده در حافظه برمی ‌گردند .

معایب کیلس استارتر

با وجود مزیت‌ هایی که گفته شد ، معایب سیستم استارت بدون کلید باعث شده برخی به روش سنتی روشن کردن و قفل کردن خودرو با استفاده از کلید بسنده کنند . معایب اصلی کیلس استارتر عبارتند از :

امکان هک شدن

یکی از معایب بزرگ این سیستم ، الکترونیکی بودن آن است که باعث می‌ شود قابل هک شدن باشد . اگر سارق سیگنال ریموت کیلس شما را پیدا کنند ، می ‌تواند درهای خودرو را به راحتی باز و موتور را روشن کند .

تمام شدن باتری

تمام شدن باتری ریموت سیستم کیلس مشکلات متعددی برای شما به ارمغان می‌ آورد و وقت زیادی از شما می‌ گیرد .

هزینه بالای تعمیر

ریموت و باقی قطعات سیستم کیلس استارتر در معرض استهلاک و گم شدن قرار دارند . هزینه ‌ای که در صورت خرابی یا گم کردن ریموت به شما تحمیل می‌ شود ، بسیار زیاد است .

حذف قفل سخت ‌افزاری فرمان

در خودروهایی که سیستم فرمان برقی ندارند ، پس از نصب استارت بدون کلید ، قفل سخت ‌افزاری فرمان از مدار خارج می ‌شود . با این وجود امکان طراحی و نصب قفل فرمان سخت‌ افزاری جایگزین وجود دارد که توصیه نمی‌ شود .

استارت

آیا سرقت‌ خودرو ‌های کیلس ممکن است ؟

شاید مهم‌ ترین فناوری خودرو‌ها در سال های اخیر، تکنولوژی کیلس    (Keyless )  باشد ؛ این تکنولوژی که امروزه بر روی اغلب خودرو‌ های وارداتی تعبیه شده است و این امکان را برای راننده فراهم می ‌کند که بدون نیاز به استفاده از سوئیچ خودرو ، وارد آن شوید و بدون نیاز به سوئیچ اقدام به روشن کردن خودرو نمایید . اما حدود سه سال پیش در شهر لندن اتفاقی افتاد که باعث شد محبوبیت تکنولوژی کیلس استارت به شدت کاهش یابد ، شخصی توانست با هک سیستم کیلس از طریق امواج رادیویی خودرو‌ها را به سرقت ببرد و بعد ‌ها در جاهای دیگر کشورها نیز این اتفاق پیش آمد . اگر بخواهیم این مسئله را تخصصی ‌تر بررسی کنیم باید ابتدا ساختار فناوری کیلس را آنالیز کنیم ؛

در واقع تکنولوژی کیلس با استفاده امواج رادیویی کار می ‌کند به شکلی که یک سری امواج با کد‌ های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال می‌ شود و این امکان را برای راننده بوجود می‌ آورد که درب خودرو را باز کند بدون استفاده مجدد از سوئیچ باز و بسته کند اما همین موضوع باعث شده است بسیاری از کمپانی‌ های اتومبیل ‌سازی به فکر جایگزینی این فناوری باشند زیرا امواج رادیویی یکی از امواجی است که به راحتی قابل دست کاری است و کسانی که بخواهند این خودرو را به سرقت ببرند می‌ توانند با استفاده از امواج رادیویی قوی ، کد ‌های سوئیچ را دریافت کنند و یک سوئیچ با همان کد‌ ها بسازند .

از این نظر می ‌توان گفت فناوری کیلس دچار ضعف شدیدی است به همین دلیل در چند سال اخیر خودرو سازان بزرگ دنیا ، اقدام به توسعه و البته تغییر این فناوری کردند . به عنوان مثال می‌ توان به دست ‌آورد های رو به ‌رو اشاره کرد ؛ در برخی از سری جدید خودرو‌ ها از سیستم کیلس با چند کد استفاده شده است ، به این ترتیب که سوئیچ این خودرو‌ها به صورت میانگین هربار بین 3 تا 8 کد برای سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال می‌ شود که همین امر باعث افزایش امنیت این سیستم شده است .

در جای دیگر برای افزایش امنیت فناوری کیلس اتومبیل‌ های خود از الگو‌های قطب نما استفاده شده است به صورتی که با تغییر زاویه سوئیچ در هنگام نزدیک شدن به خودرو کد دستوری ایموبلایزر تغییر می‌ کند و کد‌ های متفاوتی رد و بدل می ‌شوند .

چقدر می ‌توان به فناوری کیلس اعتماد کرد ؟

این را باید در نظر بگیریم که فناوری کیلس استارت به صورت کلی فناوری خودرو‌ها را افزایش داده است ، زیرا در گذشته بسیاری از سارقان خودرو با بدست داشتن ابزار فیزیکی مخصوص به راحتی می ‌توانستند درب خودرو را باز کرده و موتور آن را روشن کنند ، اما فناوری کیلس استارت از این موضوع جلو گیری کرده است و اگر شخصی که بخواهد خودرویی را بدزدد ، حداقل باید مسائل اولیه امواج رادیویی را آموخته باشد .

اما این که بگوییم به فناوری کیلس چقدر می‌ توانیم اعتماد کنیم مسئله دیگری است و بخش بزرگی از آن به خودمان بر خواهد گشت ، زیرا بر اساس نظر کارشناسان بسیاری سارقان برای بدست آوردن کد‌ های سوئیچ شما باید به آن نزدیک شوند تا بتوانند امواج رادیویی را دریافت کنند ، همین موضوع نشان می ‌دهد که نباید سوئیچ خود را در جا‌های نا امن رها کنیم.

اما کیلس به زبان ساده چیست ؟

به عنوان یک توضیح خیلی ساده ، در این سیستم سوئیچ به شکل یک کلید وجود ندارد . خودرو یک ریموت دارد که کافیست همراه شما باشد و برای استارت زدن ، یک دکمه وجود دارد که غالبا با فشردن پدال ترمز و زدن دکمه استارت ، خودرو روشن و خاموش می شود . این نکته قابل ذکر است که درصورت عدم وجود ریموت ، با زدن دکمه استارت ، خودرو روشن نمی شود . اکثر کیلس های غیرفابریک امکان این را دارند که بتوانید خودرو را از راه دور نیز روشن و خاموش کنید .

برای حالت های 1 و 2 سوئیچ ( اصطلاحا برق پشت آمپر ) باید بدون گذاشتن پا روی پدال ترمز، یک یا دو بار دکمه استارت را بفشارید . با فشردن دکمه استارت برای بار سوم ( بدون ترمز) ، برق پشت آمپر قطع شده و خودرو دوباره به حالت خاموش برخواهد گشت .

در ریموت های غیرفابریک ، قفل و باز شدن درب ها ، با نزدیک شدن و دور شدن از خودرو صورت می پذیرد درصورتیکه در کیلس فابریک ، روی دستگیره درب راننده ( و بسته به نوع و مدل ماشین حتی روی سایر درب ها ) یک دکمه تعبیه شده که با نزدیک شدن به خودرو و فشردن آن، قفل درب باز شده و می توانید درب را باز کنید .

قفل شدن درب ها پس از ترک خودرو می تواند با یک بوق کوتاه همراه باشد و باید قابلیت سایلنت نمودن آن را داشته باشید . اما بوق هشدار خودرو نباید از کار بیافتد . بهتر است سایلنت شدن بوق قفل ، به راحتی در دسترس باشد ( روش ساده سایلنت شدن و بالعکس، در هنگام روشن بودن خودرو یا باز بودن سوئیچ با نگه داشتن دکمه قفل از روی ریموت می باشد ) در بعضی مدل ها سایلنت شدن از طریق دکمه های روی یونیت بود که پس از جاسازی یونیت کیلس داخل خودرو ، تغییر حالت آن براحتی میسر نخواهد بود .

استارت

بیشتر بخوانید:

بررسی همه چیز درباره دریافت گواهینامه و نمره منفی به طور کامل

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.