میزان شارژ گاز کولر و روغن فرسایشی خودروهای ایران خودرو

میزان شارژ گاز کولر و روغن فرسایشی خودرو های ایران خودرو

یکی از مهم ترین تجهیزات رفاهی که جنبه عمومی پیدا کرده گاز کولر و سیستم تهویه مطبوع است که همزمان با تغییرات اقلیمی جدید و گرم تر شدن زمین ، نیاز به آن در سال های اخیر بیش از پیش حس می شود .

گاز کولر

اجزای تشکیل دنده کولر خودرو

1- کمپرسور : کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز در کولر اتومبیل می باشد . این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می کند . کمپرسور گاز را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت می کند و سپس خشک کننده و مجدد به داخل اپراتور منتقل می کند .

2- کندانسور : کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرات را به عهده دارد . کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد .

3- کپسول خشک کننده : کپسول خشک کننده به عنوان ذخیره گاز و جاذب رطوبت گاز عمل می کند . روی این کپسول دریچه ای شیشه ای برای رویت گاز وجود دارد .

4- اپراتور : یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو اپراتور است . اواپراتور مجموعه ای از قطعالت است که وظیفه کاهش گرما هوای کابین خودرو را بر عهده دارد .

5- مجموعه لوله و شلینگ ها : شلینگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند . شلینگ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد .

6- کلید A / C : این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که به شکل های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد .

7- فن کولر : وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد . در صورتی که فن کندانسور و در مقابل موتور نصب شود ، هوا را از روی سطح کندانسور کشیده و به سمت موتور می برد .

8- شیر انبساط : این وسیله تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اپراتور از طریق یک فیلتر است . هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند ، شیر انبساط بازشده و مایع مبرد با عیور از صافی مربوط به ورودی مایع پر فشار به گاز پر فشار تبدیل می شود .

انواع گاز های موجود برای کولر خودرو

اولین گازی که برای کولر خودرو ها به کار گرفته می شود ، آر 11 می باشد . در آن سال ها انواع محدودی از خودرو ها به کولر مجهز بودند و به همین دلیل این گاز نتوانست به صورت عمومی و همه گیر مورد استفاده قرار بگیرد .

ترمودینامیکی ، روی فلزاتی همچون آلومینیوم ، مس ، آهن ، فولاد اثر شیمیایی نداشت و برای حتی با روغن های معدنی قابل استفاده می باشد . این گاز به دلیل اثر مخربی که بر محیط زیست داشت ، پس از مدتی طولانی از چرخه فعالیت خارج شد .

روش های نگهدار از سیستم کولر

شیشه ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده ، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است . هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد ، عبور مایع سفید رنگ پر فشار به همراه حباب های فراوان از زیر شیشه به چشم می خورد .

سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید . در صورت رعایت نکردن این مضوع به کمپرسور کولر آسیب حدی وارد خواهد شد .

دمای آب موتور در هنگام کار کرد کولر ، معمولا کمی بالاتر از دمای کار کرد آن بدون استفاده از کولر است . چنانچه نمایشگر به مدت ط.لانی مخصوصا در ترافیک ، دمای آب را بالاتر از حد مجاز نشان می دهد ، کولر را خاموش کنید و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید .

هنگام شارژ گاز ، مطمعن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گاز با سیستم کولر خودرو سازگار است .

گاز کولر

5 نکته مهم درباره کولر خودرو

1- از کولر تنها در سرعت های پایین و دور موتور های کم استفاده کنید تا فشار ناگهانی در دور موتور بالا به مجموعه کمپوسور وارد نشود .

2- کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است .

3- روشن بودم ک.لر در فصل های گرم سال باعث بهبود گردش خوت و سیستم تنفس سر نشینان می شود .

4- زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلوده بودن هوا ، بهتر است که کولر در حالت گردشی قرار دهید .

5- سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات می باشد و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حدامثر توان کولر بهره می برد .

معایب کولر خودرو

1- کثیف بودن پره های کندانسور که در این صورت شما می توانید با فشار هوا کندانسور را تمیز کرده و مشکل را حل می کند .

2- عدم کارد کرد کمپرسور و اشکال کلاچ کولر سیستم پیچیده ای ندارد .

3- یکی دیگر از معایب کولر خودرو نوسان دور موتور هنگام استفاده از آن می باشد .

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سامانه تهویه مطبوع خودرو ها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می شود که هنگام استفاده از کولر ، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور سوخت نیز بیشتر خواهد شد . میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلو متر بیشتر خواهد شد .

نحوه استفاده مناسب از کولر خودرو شامل موارد زیر می باشد :

1- قبل از روشن کردن تهویه چند دقیقه پنجره ها را پایین دهید و بعد از آن که کمی هوای داخل خودرو عوض شد ، می توانید کولر را روشن کنید .

2- تا وقتی دور موتور پایین می باشد ، اقدام به روشن کردن کولر نکنید ، ابتدا ی کار کولر فن را روی دور تند بگذارید .

3- در تونل ها ، بهتر است کولر را در حالت گردش داخل تنظیم کنید . پشت چراغ قرمز کولر را خاموش کنید .

4- در سر بالایی ها کولر را خاموش کرده ، و در سر پایینی ها کولر را روش کنید .

5- در بزرگ راه ها و سرعت های بالا ، به جای پایین کشیدن پنجره ، بهتر است کولر ماشین خود را روشن کنید .

6- به کولر خودرو دقت کنید ، هر ماه حداقل 30 دقیقه کولر را روشن بگذارید تا گاز خنک کننده رسوب نکند و گرفتار دردسر و مشکل نشوید .

7- رطوبت سبب می شود فیلتر های مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها می شود . حتما فیلتر کولر را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تمیز و یا حتی تعویض کنید .

8- استفاده از کولر به ویژه برای کودکان مانع از گرما زدگی آن ها می شود . اما باید دقت شود دریچه کولر به نحوه تنظیم شود که سبب گرفتگی ماهیچه ها می شود .

راه های افزایش طول عمر کولر خودرو

1- اطمینان باید لوله فاضلاب اوپراتور مسدود نشده باشد .

2- هنگام استارت زدن ، بهتر است سیستم کولر ماشین خاموش باشد .

3- برای این کار گاز و روغن کولر خودرو را پایدار نگه دارید ، در فصل سرد نیز کولر خودرو را دقایقی روشن بگذارید .

کثیفی فیلتر هوا

موتور خودرو فیلتر هوا ، ذرات گرد را جذب می کند و بعد از چند وقت فیلتر ماشین دچار کثیفی می شود و باعث کند شدن موتور ماشین می شود که در اکثر مواقع باید آن عوض شود تا مثل قبل شود و بعضی موقع ها نیاز نیست که آن را عوض کنید ، با تمیز کردن آن تمیز و مثل قبل خواهد شد . اگر موتور ماشین و یا اگزوز گرفته شود ، سرعت ماشین پایین می آید و ماشین دیگر مثل قبل سرعت و شتاب ندارد .

پس بهتر است هر 6 ماه یک بار آن را تمیز کنید و یا هر موقع دیدید که ماشین شما سرعت ندارد ، آن را تمیز کنید تا مثل قبل شتاب داشته باشد . شما باید برای تمیز کردن باید ابتدا اگزوز و موتور را با دستمال یا ابر تمیز پاک کرد و بعد از این کار ماشین روشن کرده و تا جایی بروید ، اگر ماشین شما مثل قبل بود نیاز نیست که به تعمیر کار ببرید و اگر مثل قبل بود باید آن تمیز شود . امکان دارد موتور شما و اگزوز شما تمیز باشد و اگزوز دچار شکستی باشد آن موقع باید حتما آن را درست کنید .

معایب کولر خودرو

1- کثیف بودن پره های کندانسور که در این صورت شما می توانید با فشار هوا کندانسور را تمیز کرده و مشکل را حل می کند .

2- عدم کارد کرد کمپرسور و اشکال کلاچ کولر سیستم پیچیده ای ندارد .

3- یکی دیگر از معایب کولر خودرو نوسان دور موتور هنگام استفاده از آن می باشد .

شارژ گاز کولر ماشین به چه معناست؟

شارژ مجدد گاز کولر ماشین و تعمیر موقت در صورتی که به موقع انجام نشود ، می تواند به یک مشکل بزرگ تر تبدیل شود و سیستم تهویه مطبوع شروع به نشت کرده و باید توسط مکانیک تائید شده و مورد بازرسی قرار گیرد . خنک کننده ماشین در سیستم هواساز قادر به تبخیر نیست ، بنابراین هوا داخل آن نشت پیدا می کند .

نکته :  صاحبان برخی از وسایل نقلیه قدیمی تر ممکن است نتوانند گاز کولر ماشین خود را مجددا شارژ کنند . این وسایل نقلیه عموما قبل از سال 1995 به بازار عرضه شده اند و تنها راه استفاده مجدد از کولر آن ها خریدن یک کولر نو است . اگرچه که گاز شارژ کولر خودرو را می توان در خانه نیز انجام داد ، اما از آنجایی که این کار تعمیری حرفه ای محسوب می شود و کار کردن با این مایع خطرناک است ، بهتر است که آن را به متخصص سپرد .

چه زمان نیاز به شارژ گاز کولر ماشین وجود دارد؟

هنگامی که کولر خودرو را روشن کردید و به جای باد خنک ، گرما حس کردید ، نشان دهنده این است که زمان شارژ گاز کولر ماشین شما فرا رسیده شماست .  به طور متوسط سیستم گرمایش و خنک کننده وسیله نقلیه شما باید هر 1 – 2  سال یک بار سرویس یا شارژ مجدد گاز شود . در حالی که برخی از اتومبیل ها می توانند حداقل تا 5 سال کامل بدون نیاز به شارژ مجدد گاز کولر ماشین و تهویه مطبوع هنوز خوب کار کنند ، اما هنوز پرداختن به تعمیر و نگهداری های متداول برای کمپرسور ( دستگاه گیرنده که انتقال گاز مبرد به کندانسور را انجام می دهد .

حتی بهترین خودروهای روز نیز حدود 10 درصد از گاز در سیستم های تهویه مطبوع خود را به صورت سالانه از دست می دهند و به همین دلیل نیاز به شارژ گاز دارند . سیستم تهویه مطبوع خودروی شما باید مانند موتور و عملکرد کلی خودرو مطلوب کار کند . صبر نکنید تا تمام گاز آن تمام شود و سپس نیاز به شارژ مجدد داشته باشد .

توضیح کلی درمورد نحوه شارژ

اگر خواستید این فرآیند را به هر دلیلی خودتان انجام دهید حتما از عینک ایمنی محافظ و دستکش استفاده کنید تا گاز خنک کننده به پوست شما برخورد نکند ، چرا که به سرعت می تواند فریز شده و بسیار دردناک باشد . اطمینان حاصل کنید که مطابق دستور العمل کولر ماشین خود پیش روید و هشدارها را به دقت بخوانید . توجه کنید که موقع استارت زدن کولر روشن نباشد و بعد از گرم شدن ماشین اقدام به روشن کردن آن کنید .

شارژ گاز کولر ماشین از دو طریق اضافه کردن گاز و پر کردن کامل گاز صورت می گیرد که برای اینکار نیازمند : شلنگ ، رابط شلنگ ، گچ منیفولد و کپسول یک کیلویی گاز است .  پس از اینکه مطمئن شدید که گاز کولر ماشین خالی شده ، یک سر شلنگ را به شیر گاز و دیگری را به شیر کولر وصل کرده و پیچ آن را باز کنید تا گاز از کپسول وارد سیستم کولر شود .

گاز کولر

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره کاهش سرعت به وسیله ریتاردر Retarder

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.