آیا می‌توان درون رادیاتور به جای آب رادیاتور ، آب ریخت؟

آیا می‌توان درون رادیاتور به جای آب رادیاتور، آب ریخت؟

رادیاتور یکی از اجزای بسیار مهم موتور خودرو است که کار اصلی آن به گردش درآوردن آب درون موتور برای خنک نگه داشتن اجزای داخلی است و درواقع مانع جوش آوردن خودرو می ‌شود .

آب رادیاتور خودرو

رادیاتور چیست ؟

موتور خودروی شما در مدت زمانی که روشن است ، در سرعت‌ های بالا ، گرمای زیادی تولید می ‌کند که این گرما می ‌تواند به تمامی قطعات ماشین آسیب وارد کند ، زیرا دمای ناشی از احتراق سوخت و هوا بسیار بالا است . از این رو ، خودرو به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد تا دمای موتور را کاهش دهد . سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور ، گرمای موتور را کاهش داده و عملکرد خودرو را بهبود می ‌بخشد . زیرا این افزایش دما موجب ذوب شدن سیلندر ، واشر سیلندر و پیستون خواهد شد .

ویژگی ‌های آب رادیاتور خوب چیست ؟

مهم ‌ترین ویژگی آب رادیاتور باید خالص بودن آن و بدون املاح بودن آن باشد پس در همین ابتدا نتیجه می ‌گیریم آب رادیاتور باید با آب لوله کشی شهری که حاوی املاح مختلف است متفاوت باشد . چرا نمی ‌توان از آب معمولی استفاده کرد . پاسخش ساده است زیرا اگر شما بخواهید رادیاتور شما هیچگاه رسوب به خود نگیرد ، به خاطر وجود املاحی چون آهک زندگ نزند باید ناخالصی و املاح موجود در آب کاملا از بین رفته باشد .

عدر نتیجه شما بایستی از آب مخصوص رادیاتور یا آب مقطر استفاده کنید . علاوه بر این برخی افراد متخصص در این زمینه توصیه می‌ کنند که حتما در کنار آب مقطر از ضد یخ نیز استفاده کنید تا موتور خودرو شما نه در زمستان یخ بزند و نه در تابستان جوش بیاورد . ضمنا فراموش نکنید که ضد یخ به خاطر خاصیت ضد زنگی که دارد موجب طولانی ‌تر شدن عمر خودرو نیز می‌ شود.

آب رادیاتور یا آب مقطر ؛ کدام بهتر است ؟

بسیاری عقیده دارند که چون آب باران برای رادیاتور ماشین مانند آب مقطر عمل می کند پس شاید بهتر باشد از آب باران برای رادیاتور ماشین استفاده کنیم .

آب رادیاتور که بسیاری ان را به نام مایع خنک کننده رادیاتور می‌ شناسند محصولی است که بسیاری از شرکت ‌های لوازم جانبی خودرو آن را در بازار عرضه می ‌کنند . از این رو بسیاری از افراد معتقد هستند که همیشه باید از آب رادیاتور استفاده کرد زیرا محصول کاملا استاندارد و تایید شده است علتش هم این است که مایع خنک کننده رادیاتور از 50 درصد آب و 50 درصد مواد شیمیایی چون اتیلن و پروپیلن گلیکول تشکیل شده است.  علت گاز خوردن بی دلیل و بالا رفتن دور موتور خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد  .

از انجا که این مواد نقطه جوش بالاتری نسبت به آب دارند توصیه می ‌شود برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو از مایع خنک کننده استفاده شود . با این حال در شرایط خاص می‌توان به جای آب رادیاتور از آب مقطر استفاده کرد . آب مقطر به عنوان بهترین آب رادیاتور ماشین است زیرا هیچگونه املاحی ندارد و آسیبی به بدنه رادیاتور و مکانیک آن وارد نمی‌ کند .

آب رادیاتور یا آب معمولی ، کدام را پیشنهاد می‌ کنید ؟

همان طور که می دانید که وجود املاحی چون آهک در آب رادیاتور می‌ تواند عواقب بسیار بدی را به دنبال داشته باشد توصیه می ‌کنیم هیچگاه از آب معمولی به عنوان آب رادیاتور استفاده نکنید و یا اگر در شرایط خاصی دسترسی به آب رادیاتور یا آب مقطر ندارید می‌ توانید آب لوله کشی معمولی را چندین بار بجوشانید تا رسوبات آب ته نشین شود و بتوان آبی با ساختار مشابه آب مقطر ساخت و از آن در رادیاتور استفاده کرد .

آیا آب کولر گازی برای رادیاتور ماشین مناسب است ؟

شاید مسئله استفاده آب کولر گازی برای رادیاتور ماشین نیز به مراتب به گوش شما خورده باشد . جالب است بدانید درباره اینکه آیا می‌ توان از آب حاصل از کولر گازی برای رادیاتور استفاده کرد یا نه ضد و نقیض‌ های زیادی وجود دارد .

برخی افراد می ‌گویند آب کولر گازی یک آب کاملا سمی است و اگر آن را برای مدتی ثابت بگذارید املاح ته نشین شده آن را می‌ توان مشاهده کرد از این رو اصلا به عنوان جایگزین آب رادیاتور توصیه نمی‌ شود از طرفی برخی دیگر معتقد هستند که آب کولر گازی نسبت به آب معمولی بهتر است زیرا ساختار آن به آب مقطر نزدیک است اما با این حال چون نظرات متناقصی در این زمینه وجود دارد ما توصیه می ‌کنیم از روش‌ های سالم‌ تری برای پر کردن رادیاتور استفاده کنید .

ضد یخ و کنترل آب رادیاتور

دست کم هفته ای یک مرتبه در رادیاتور را باز کنید و سطح آب داخل آن را کنترل نمایید . اگر سطح آب بیش از 2 یا 2 سانتی متر افت کرده است ، درحد نیاز به آن آب اضافه نمایید . توصیه می شود برای این کار از آب مقطر استفاده شود .
شیلنگ ها و لوله های سیستم خنک کاری به ویژه در محل بسط باید به طور دوره ای مورد بازدید قرار گیرند تا از عدم پوسیدگی یا پارگی آن ها اطمینان حاصل شود .
آب رادیاتور و سیستم خنک کاری بهتر است سالی یک مرتبه تخلیه و سپس به طور مجدد آب گیری شود .
استفاده از ضد یخ به همراه آب ضروری است . مایع ضد یخ علاوه بر آن که از یخ زدگی آب در سرما جلوگیری می کند ، در به تاخیر اندازی نقطه جوش آب نیز تاثیر مهمی دارد . عدم استفاده از ضد یخ در تابستان می تواند منجر به جوش آوردن زودتر موتور شود . ضد یخ همچنین در جلوگیری از زنگ زدگی رادیاتور و قطعات سیستم خنک کاری موثر است .

نکاتی درباره سیستم خنک کاری خودرو

در اثر کار کردن موتور و انفجارهای متعدد در آن ، گرمای زیادی تولید می شود . اگر نتوان این گرما را از موتور دور کرد ، گرمای تولید شده باعث خوردگی و ذوب شدن قسمتهایی از قطعات موتور و توقف حرکت آن می گردد . سیستم خن کاری کاری موتور دارای اجزای مختلفی است که مهم ترین آن ها عبارتند از رادیاتور ، در رادیاتور ، واتر پمپ ( پمپ آب ) ، ترموستات ، پروانه یا فن الکتریکی .

رادیاتور مخزن آب سیستم خنک کاری بوده علاوه بر آن که با بخش شدن آب داخل شبکه ها و مجرای داخلی آن و تولید باد از طرفی دیگر ، منجر به خنک شدن آب می شود .

در رادیاتور همچون سوپاپ اطمینان عمل کرده و هنگامی که فشار بخار از یک حد معینی بیشتر شود ، اجازه می دهد بخار آب تا برگشت به فشار مجاز خارج شود . اضافه کردن یا ریختن آب به داخل رادیاتور نیز از طریق در رادیاتور انجام می شود . وظیفه واتر پمپ به گردش در آوردن آب داخل پوسته موتور و اطراف سیلندرها می باشد .

ترموستات وظیفه قطع و وصل کردن مدار آب ازموتور به رادیاتور را عده دار است . زمانی که دمای آب از حد معینی پایین تر بیاید ، دریچه ترموستات بسته شده اجازه گردش آب را در مدار نمی دهد .

پروانه که قطعه ای از جنس پلاستیک بوده و دارای 2 تا 6 پره می باشد به طور مداوم می چرخد و باعث خنک شدن آب داخل لوله های رادیاتور می گردد . پروانه دور خود را توسط تسمه ای به طور مستقیم از میل لنگ موتور می گیرد . البته در خودروهای امروزی پروانه حذف شده به جای آن از فن یا فن های الکتریکی استفاده می شود . مزیت فن الکتریکی آن است که چرخش آن وابسته به میل لنگ نیست . بدین ترتیب در هوای گرم و زمانی که موتور داغ است ، فن بعد از خاموش کردن موتور و تا زمان خنک شدن موتور به کار خود ادامه می دهد . همچنین در زمستان و در هوای سرد که نیازی به چرخش مداوم پروانه نمی باشد ، فن تا زمانی که موتور داغ نکرده است خاموش باقی می ماند .

چه نوع آبی برای رادیاتور خودرو مناسب است ؟

اما جنس آب درون رادیاتور با آب لوله کشی شهری متفاوت است . به هیچ عنوان نباید آب لوله کشی را مستقیما در درون رادیاتور بریزیم به این دلیل که این آب دارای رسوبات زیادی است و پس از مدتی این رسوبات ته نشین می شوند و به پیشرانه و اجزای داخلی صدمه می‌ زنند .

آب درون رادیاتور حتما باید مقطر باشد و در صورتی که قصد دارید از آب لوله کشی استفاده کنید ، لازم است که چندین دفعه آن را بجوشانید . با این شیوه رسوبات آب پس از سرد شدن در ته ظرف ته نشین می ‌شوند و تقریبا آبی مشابه آب مقطر به دست می اید . هر چه بیشتر آب جوشانده و سرد شود بهتر است .
همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی آب در فصل سرما و همچنین جوش آوردن آب در آب و هوای گرم ، لازم است که از ( ضد یخ ) در آن استفاده کنید . این که در شهری با دمای منفی 15 درجه زندگی می کنید یا در شهری با دمای 50 درجه ، هیچ تاثیری در لزوم استفاده از ضد یخ ندارد .
سازندگان ضد يخ ‌ها درصد مخلوط شوندگي آن ها با آب مقطر را روي محصولات خود نوشته اند .

رادیاتور چگونه دمای موتور را کاهش می ‌دهد ؟

فرایند خنک کردن موتور خودرو بسیار ساده است و فقط با جریان آب در لوله ‌های انتقال و داخل موتور انجام می ‌شود . این فرایند به این صورت است که ابتدا آب خنک که در محفظه پایین رادیاتور قرار دارد ، از طریق لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور ، وارد موتور شده و با جریان داخل سیستم موتور ، آن را خنک می‌ کند . این آب موجب خنک شدن سیلندر شده و به سرسیلندر هدایت می ‌شود و گرمای محفظه احتراق را می ‌گیرد . در نهایت آبی که دیگر خنک نیست و دمای بالایی دارد ، از طریق لوله برگشت آب از موتور ، به محفظه بالایی رادیاتور باز می‌ گردد .

رادیاتور خودرو از چه اجزایی تشکیل شده ‌است ؟

1- شبکه رادیاتور :

قسمت اصلی رادیاتور ، شبکه آن است . در قسمت پشت و جلوی شبکه رادیاتور ، دو فن قرار دارد که هوا را از میان شبکه‌ ها عبور داده و موجب خنک شدن آب رادیاتور می ‌شوند . آب گرمی که از موتور وارد رادیاتور می ‌شود ، به واسطه پروانه رادیاتور یا همین دو فن ، خنک شده ، به محفظه پایین رادیاتور منتقل و دوباره در جریان سیستم خنک کننده قرار می‌ گیرد .

2- محفظه پایین رادیاتور :

این قسمت محل جمع شدن آب سرد شده داخل رادیاتور است . آب سرد به ‌دلیل وزن بیشتری که دارد ، در این محفظه جمع شده و در نهایت به لوله انتقال آب به موتور هدایت می ‌شود .

3- لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور :

لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور ، در پایین ‌ترین قسمت رادیاتور قرار دارد . این لوله آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد .

4- لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور :

آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور باز گردد . پس ، این آب گرم ، از طریق لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور ، به محفظه رادیاتور منتقل می‌ شود .

دلیل کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست ؟

آب رادیاتور ممکن است به دلایل زیادی کم شود که این موارد شامل :

1- سوراخ شدن رادیاتور

2- خرابی رادیاتور

3- وجود نشتی در شلنگ رادیاتور

4- نشتی بخاری خودرو

5- هوا گرفتن رادیاتور

6- جوش آوردن رادیاتور

7- ایجاد رسوب در رادیاتور

8- خرابی فن رادیاتور

9- سوختن واشر سرسیلندر

10- نشب آب از منبع انبساط

می‌ شوند . پس هر زمانی که حس کردید آب رادیاتور کم شده ، این موارد را بررسی کنید . کم شدن آب خودرو موجب سوختن موتور و آسیب به پیستون‌ ها می ‌شود که این امر هزینه‌ های سر سام‌ آوری به همراه دارد .

آب رادیاتور خودرو

نشانه ‌های خرابی رادیاتور خودرو چیست ؟

1- روشن شدن چراغ هشدار خودرو

2- کم شدن آب رادیاتور

3- خارج شدن آب از رادیاتور

4- کار کردن غیرطبیعی خودرو

5- خارج شدن بخار از رادیاتور

6- بالا رفتن دمای آب

7- بالا رفتن درجه آمپر آب

بیشتر بخوانید:

علت گیج زدن خودرو و یاغی شدن آن چیست + رفع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.