بررسی کامل روغن گیر بکس اچ سی کراس + تصاویر

بررسی کامل روغن گیر بکس اچ سی کراس + تصاویر

ما در این نوشته می خواهیم راجع به روغن گیر بکس صحبت کنیم. گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند . گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیر بکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .

روغن گیر بکس

از طرفی گیر بکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

مزایا و معایب گیر بکس

نکات مثبت

– طراحی ظاهری مناسب

– کابین جا دار

– بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به قبل

– گستردگی خدمات پس از فروش

نکات منفی

– کشش نه چندان خوب قوای محرکه به ویژه در نسخه اتوماتیک

– افت قیمت نسبتا زیاد نمونه کار کرده

– کیفیت نامناسب ادوات کابین

تعویض روغن گیر بکس به دو روش می باشد که شامل موارد زیر می باشد .

1- تخلیه روغن با روش ساکشن

این روش با استفاده از موتور مکش می باشد . که با این روش می توانید 5 لیتر از بنزین ماشین خود را خالی کنید . استفاده از این روش ، برای تعمیر کاران ایرانی یک روش جدید می باشد و کارخانه سازنده خودرو ، ابزار و دستور العمل برای آن نیامده است .

پس از اضافه نمودن روغن ( به همان اندازه باید ساکشن کنید ) و مخلوط شده آن را با الباقی روغن کهنه باعث بهتر شدن کیفیت گیر بکش می شود .

2- تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیر بکس

در این روش بعد از باز کردن 2 بار پیچ تخلیه ، 3 لیتر از بنزین شما خالی خواهد شد . درصورت تعویض روغن گیر بکس با این روش ، خودرو می تواند 25 تا 30 هزار کیلو متر مسافت را برود . حتی در بدترین ترافیک ها .

زمانی که روشن گر روشن می شود و با صدای بوق به شما اخطار می دهد به چه معنا می تواند باشد ؟ علت های آن شامل موارد زیر می باشد :

1- رسیدن شمارنده روغن گیر بکس به حدی که باید تعویض شود که اگر تعویض نشود ، باعث پایین آمدن استهلاک موتور و گیر بکس می شود ، پس بهتر است زمانی که صدای بوق اخطار بلند می شود ، آن را عوض کنید .

2- ضعیف یا خراب شدن شیر برقی . که در این حالت گیر بکس به دنده 3 بروید و از آن خارج نشوید ، مگر اینکه ماشین خود را خاموش و بعد روشن کنید .

3- کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از حد تعیین شده .

4- موارد دیگر که باعث به آن توجه کنید  ، شامل موارد زیر می باشد .

– پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز

– مسدود شدن مجرای گردش روغن گیر بکس

– نقص در تامین ECU

– چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی بین اجزای گیر بکس

اگر ضربه ای به گیر بکس وارد شود ، و در تعویض آن دچار مشکل شوید ، علت آن چه می تواند باشد ؟

1- کم بون سطح روغن گیر بکس اتوماتیک

2- هرز گاز خوردن گیر بکس در حالت D

3- خارج شدن از تنظیمات گیر بکس که در اثر موارد زیر می باشد :

– رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D

– فرار روغن از کلاچ ها

– ضعیف یا خراب شدن شیر برقی

– افزایش دمای گیر بکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن

گیر بکس چیست ؟

جعبه دنده نام فارسی گیر بکس است که بعد از کلاچ ، از آن به عنوان دومین عنصر منتقل کننده قدرت در خودرو نام دارد .

همچنین گیر بکس ، یکی از اصلی ترین قسمت های هر خودرو است که می توان اهمیت آن را با موتور مقایسه کرد .

روغن گیر بکس

انواع گیر بکس ها :

گیر بکس اتوماتیک با کنترل دستی

نحوه عملکرد گیر بکس اتوماتیک با کنترل دستی به این صورت است که راننده به دلخواه می تواند حالت اتوماتیک دنده را به دستی تغییر دهد . در این حالت باید مانند گیر بکس دنده ای راننده با استفاده از اهرم تعویض ، دنده را تغییر یا به اصطلاح سبک یا سنگین کند .

گیر بکس اتومات نیز در انواع مختلفی ساخته می شود . یکی از ساده ترین انواع گیر بکس اتوماتیک ، گیر بکس اتوماتیک با کنترل دسنی است .

گیر بکس اتوماتیک دو کلاچه یا DCT

وجود دو کلاچ در این مدل گیر بکس ، انتقال قدرت به صورت کاملا نرم اتفاق می افتد و راننده و سر نشینان خودرو ، هرگز شاهد ضربه های و تکان هایی که هنگام تغییر دنده در گیر بکس های دستی ایجاد می شد ، نخواهند بود .

عملکرد گیر بکس دو کلاچه یا گیر بکس DCT ، شباهت زیادی با گیر بکس دنده دارد . سرعت بالا و دقت زیاد هنگام تعویض دنده ها از مزایای گیر بکس DCTمحسوب می شود که در گیر بکس دستی با آن رو به رو هستیم .

وزن پایین و اشغال فضای کم از دیگر خصوصیات این مدل از گیر بکس اتوماتیک است . در واقع به دلیل تمامی خصوصیات که ذکر شد ، گیر بکس اتوماتیک DCT ، به عنوان یک آپشن روی خودرو های غیر سوپر اسپرت نصب می شود که در این صورت پرداخت هزینه های بیشتر و اضافی نیز منطقی خواهد بود .

مزایا و معایب گیر بکس ضریب متغیر یا CVT :

گیر بکس ضریب متغیر یا CVT ، یک نوع دیگری از گیر بکس اتومات است که در بسیاری از خودرو ها نصب می شود . گیر بکس دنده تک سرعته نیز نام دیگر این نوع جعبه دنده است .

نحوه کار این نوع گیر بکس به این صورت است که ضریب دنده در آن ها به صورت دائمی و بدون هیچ مکثی تغییر می کند و همین امر سبب شده است تا از گیر بکس CVTبه عنوان یک گیر بکس اتومات با بی نهایت دنده نام برد .

مزیتی که باعث شده است تا پیشرانه در ایده آل ترین دور موتور باشد و همزمان قدرت و گشتاور مطلوبی را نیز به چرخ های متحرک انتقال دهد . مصرف پایین سوخت مهم ترین خروجی گیر بکس اتوماتیک CVT است .

گیر بکس اتومات چیست ؟

نوع دیگری از گیر بکس که در خودرو ها نصب می شود ، گیر بکس اتومات است که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی روی ماشین های مدل بالا نصب می شود .

نخستین گیر بکس های اتوماتیک به صورت سه دنده روی خودرو ها نصب می شد . اما امروز انواع چهار دنده ، پنج دنده و در خودرو های لوکس مانند ( لکسوس LS ) گیر بکس اتومات 8 و 9 دنده نیز نصب می شود .

گیر بکس دنده ای چیست ؟

گیر بکس دنده ای یا ساده ، اولین نوع گیر بکس است که در خودرو ها نصب شد . گیر بکس دستی با کمک کلاج به راننده این اجازه را می دهد که با به حرکت در آوردن اهرم تعویض ، به صورت دستی دنده را تغییر دهد . این تغییر دنده با توجه به سرعت و دور موتور خودرو صورت خواهد گرفت .

انواع گیر بکس در خودرو

گیر بکس دنده ای ، گیر بکس اتومات

نوع گیر بکس هنگام خرید خودرو نیز برای خریدار بسیار مهم می باشد  که از چه نوع گیر بکسی بهتر است و کدام گیر بکس نسبا به نوع دیگر مزیت یا برتری دارد .

اوایل گیر بکس دنده ای یا دستی مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان نیز طرفداران خود را داراست ، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی گیر بکس اتومات ساخته و روی خودرو ها نصب شد که توانسته است جای خود را در بین طرفداران خود باز کند .

چرا در خودرو گیر بکس قرار دارد ؟

گیر بکس متشکل از چند چرخ دنده وشفت یا محور است که داخل مخفظه ای جعبه مانند قرار کرفته است . در واقع گیر بکس وظیفه دارد تا گشتاور تولیدی توسط پیشرانه را تغییر دهند و سرعت دورانی چرخ ها را تنظیم کند .

تمامی خودرو هایی که پیشرانه درون ساز دارد ، دارای دور موتور محدود است . در اکثر این خودرو ها محدوده خطرناک برای دور موتور با رنگ قرمز روی صفحه مدرج مشخص شده است . صفحه مدرج نیز در گشت فرمان تعبیه شده تا راننده بتواند به راحتی تمامی علائم و هشدار هایی را که توسط این صفحع ارسال می شود مشاهده می کنند .

مزایا

1- وزن کمتر

به دلیل ساده بودن اجزای جعبه دنده ، معمولا گیر بکس CVT سبک تر و جمع و جور تر از گیر بکس های اتوماتیک متعارف است . حداقل مزیت این امر کاهش مصرف سوخت خودرو به دلیل وزن خالص کمتر آن است .

2- تعویض نرمتر دنده ها

برخلاف گیر بکس های دستی و اتوماتیک متعارف ، به دلیل آنکه سی وی تیها چرخ دندهای ندارند ، بنابراین تعویض ضرایب دنده از صفر تا صد به صورت کاملا یکنواخت و به نرمی انجام می گیرد .

3- ساختمان ساده تر

تعداد اجزای به کار رفته در گیر بکس CVT نسبت به جعبه دنده ها معمولی کمتر است . به جای استفاده از یک سری از چرخ دنده های مختلف ، دو پولی و یک تسمه در این نوع جعبه دنده وظیفه اصلی انتقال نیرو را انجام می دهد .

4- انتقال بهینه نیرو

با گیر بکس CVT خودروی شما همواره در دنده صحیح قرار دارد . برخلاف دنده های اتوماتیک معمولی و یا حتی گیر بکس های دستی ، سی وی تیها برنامه ریزی شده است تا سرعت قدرت پیشرانه را درست متناسب با همدیگر نگاه دارند .

5- مزایای اقتصادی

از نظر مصرف سوخت می توان گیر بکس های CVT را نسبت به انواع رایج حعبه دنده ها مقرون به صرفه تر دانست . حیت حرکت در بزرگ راه های و جاده ها بین شهری ، عقربه دور موتور در خودرو های کجهز به گیر بکس ضریب متغیر پیوسته معمولا در پایین تر سطح ممکن نگه داشته می شود که در این مورد از منظر مصرف سوخت بسیار سود مند است .

معایب

1- تعمیرات نسبتا پر هزینه

هزینه های جاری نگهداری از یک گیر بکس CVT معمولا کم است اما وقتی نیاز به یک تعمیر واقعی پیدا کند ، به دلیل لوازم یدکی گران قیمت ، هزینه تعمیرات بالاتری نیز خواهد داشت .

2- قابلیت به کار گیری محدود

حتما شما هم می دانید که گیر بگس های CVT بیشتر در خودرو های خانوادگی و اقتصادی کاربر دارند تا انواع عملکرد بالا و اسپرت . این گیر بکس ها توانایی انتقال گشتاور های بسیار بالا را ندارندو بنابراین هنوز نمی توان به طور گسترده و در هر خودرویی از آنها بهره برد.

3- عملکرد پر سر و صدا

برخی راننده ها نسبت به هنگ کردن جعبه دنده های سی وی تی در دور موتور های بالا شکایت دارند . این عمل با افزایش بیش از حد دور موتور همراه شده و سر و صدای نا خواسته زیادی را ایجاد می کند . این حالت متاسفانه جزو ویژگی های ذاتی گیر بکس های CVT به شمار می رود .

روغن گیر بکس

بیشتر بخوانید:

چه روغن گیربکسی برای پژو ۴۰۵ SLX مناسب است؟

بررسی گیربکس AL4 به طور کامل + تصاویر

روغن موتور با روغن واسکازین چه تفاوتی دارند؟

منبع: دیجیاتو

یک نظر

  1. White Label SEO

    Awesome post! Keep up the great work! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.