دلایل جوش آوردن موتور خودرو و روش های پیشگیری از آن
ما در این نوشته می خواهیم راجع به دلایل جوش آوردن موتور خودرو و روش های پیشگیری از آن صحبت کنیم. دلایلی همچون نقص فنی ، مشکل مکانیکی ، شل شدن یا پاره شدن تسمه موتور ، مشکل در مسیر تنفس موتور می تواند در جوش آوردن ماشین نقش داشته باشد .
زمانی که ماشین جوش می آورد ، باید چه کار هایی را انجام دهیم :
1- از مایع خنک کننده موتور برای شستن شیشه ها استفاده کنید .
2- در هنگام داغ بودن موتور و رادیاتور ، در رادیاتور را باز نکنید .
3- هرگز از الکل و متانول در مایع خنک کننده استفاده نکنید .
4- از محلول های حاوی بیش از 60 درصد و یا کمتر از 35 درصد ضد یخ که می توانند کارآیی محلول را کاهش دهنده استفاده نکنید .
5- مایع خنک کننده داغ بخار سوزاننده ممکن است با فشار بیرون زده و باعث آسیب رسیدن به شما و ماشین شود .
یکی از شایع ترین مواردی که می تواند باعث بالا رفتن دمای موتور خودرو بشود ، پایین آمدن سطح آب در سیستم خنک کننده موتور است .
زمانی که ماشین جوش می آورد چه کاری را باید انجام دهیم :
1- دقت کنید که بخار از زیر کاپوت بیرون می آورد یا خیر :
در صوت که بخار مایع خنک کننده از زیر کاپوت خارج نمی شود ، ماشین را خاموش نکنید . همچنین اگر مایع خنک کننده موتور از زیر خودرو می ریزد یا به صورت بخار از زیر کاپوت می شود موتور را خاموش کنید .
2- هرگز درب رادیاتور را باز نکنید .
باز کردن درب رادیاتور در هنگام جوش آوردن ماشین بسیار خطرناک است . چنان که ممکن است به علت پاشش آب گرم ساختگی و جراحات شدید روی بدن شما ایجاد شود .
3- کاپوت را بالا ببرید .
در هنگام باز کردن درب کاپوت مراقب بخار خروجی از سیستم خنک کننده باشید . با باز کردن درب کاپوت موجب جریان هوا بیشتر و خنک شدن خودرو می شود .
4- روی دیوار رادیاتور آب بریزید .
ریختن آب روی دیواره رادیاتور باعث خنک شدن سیستم مایع خنک کننده موتور شده و در نهایت موجب افزایش عملکرد سیستم خنک کننده می شود .
5- پس از خنک شدن موتور سطح آب خنک کننده موتور را بررسی کنید .
در این مواقع می توانید که رادیاتور را آب بریزید . در صورتی که نتوانستید آن را درست کنید از امداد خودرو کمک بگیرید .
کنترل مایع خنک کننده موتور :
وضعیت کلیه شلنگ ها و اتصالات سیستم خنک کننده موتور و شلنگ ها و اتصالات بخاری را بررسی کنید و همچنین شلنگ های فرسوده و خراب را عوض کنید تا به ماشین و موتور ماشین آسیب وارد نکند .
7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که باعث جوش آوردن ماشین می شود :
1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .
2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .
3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .
توصیه لازم:
4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .
5- می گویند اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .
6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .
7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .
نقش مواد افزودنی اصلی به روغن موتور که به رادیاتور کمک می کند :
1- مواد کاهش دهنده اصطکاک
2- مواد ضد کف کردن روغن
3- مواد ضد زنگ
4- مواد ضد خوردگی
5- مواد ضد اکسید اسیون از اکسید اسیون روغن و در نهایت تشکیل لجن جلوگیری می کند .
6- مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی به جریان روغن موتور کمک می کند .
مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید تا رادیاتور دچار مشکل نشود :
1- از یک نوع روغن موتور استفاده کنیم و دلیل آن این است که مواد هر روغن با روغن دیگر فرق می کند و امکان دارد اگر از یک برند دیگر استفاده کنید ، ممکن است به موتور و ماشین شما آسیب برساند .
2- گرانروی آن را مد نظر داشته باشیم .
3- از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم .
4- کیفیت مناسب خودرو را انتخاب کنید .
سوخت و روغن موتور که در رادیاتور اثر دارد :
در چندین سال گذشته سربی که برای احتراق بهتر به بنزین اضافه می شود ، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریع تر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر این عنصر نمی باشد و آن حذف شده است .
بنزین یا اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص باعث اضافه شدن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز باعث کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود . استفاده از بنزین سوپر متناسب با تکنولوژی موتور ، این مشکل را تا حد زیاد بر طرف کرده است .
عوامل موثر در زمان کارکرد روغن موتور و رادیاتور کمک می کند :
1- کیفیت فیلتر های هوا و روغن و تعویض به موقع آن ها
2- کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
3- کیفیت احتراق موتور
4- شرایط کاری موتور ها ، مانند رانندگی با سرعت بالا
انواع روغن موتور که به خوب کار کردن رادیاتور کمک می کند ، شامل موارد زیر می باشد :
1- سنتیک :
روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن ها تولید می شود ، نه از تصفیه نفت خام . این نوع روغن اولین بار در موتور های جت به کار رفته است و به دلیل مزایایی که نسبت به نوع مینرال دارا است ، در سالیان اخیر مصرف آن در خودرو ها نیز فرونی یافته است .
مزایای این روغن عبارتند از : کاهش مصرف روغن به لیل عمر بیشتر آن ، تبخیر شوندگی پایین ، دمای سوختن بالا ، غیر خورنده و غیر رسمی بودن . معایب این روغن نیز می توان گفت که این روغن قیمت بالایی دارد و برای ماشین های جدید و مدرن باید استفاده شود .
2- مینرال :
روغنی است که بر پایه نفت خام ساخته می شود و سال هایت خودرو ها به کار می رود .
3- نیمه سنتتیک :
مخلوطی است از روغن سنتتیک و مینرال . این نوع روغن کیفیت روغن های سنتتیک را ندارد ، اما در شرایط سخت نطیر دما های بالا یا بار زیاد ، عمل کرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان می دهد و بیشتر در وانت ها مصرف می شود و قیمت آن نیز کمی بیشتر از مینرال هاست .
یکی از بزرگ ترین ایراد های روغن سنتتیک این است که قیمت آن بسیار می باشد که شاید به توان با وجود مزایایی از جمله کاهش مصرف سوخت ، افزایش عمر اجزای موتور و عدم ایجاد ته نشین در موتور از آن چشم پوشی کرد .
یادتان باشد که همیشه در ماشین خود ، یک بسته که شامل ضد یخ ، جعبه ابزار ، پتو ، چراغ قوه و همچنین آب باشد که در زمانی که ماشینتان دچار مشکل شد بتوانید از لوازم گفته شده کمک بگیرید .
مراقب نشانگر دمای موتور یا همان آمپر باشید .
وقتی خودروی شما یک بار جوش آورد ، ممکن است این اتفاق باز نیز تکرار شود . حتی اگر خودرو را تعمیر کرده باشید ، باز هم ممکن است ایراد به طور کامل برطرف نشده باشد . به طور کلی همیشه نگاهتان به آمپر آب باشد . هر زمان که موقعیت آن از حدود مجاز عبور کرد ، در یک محل نگه دارید و صبر کنید تا آن کامل خشک شود و بعد دوبار حرکت کنید . با این کار از آسیب رسیدن به موتور و رادیاتور جلوگیری می شود .
به دنبال نشتی و ترکیدگی مجاری آب بگردید .
موتور در حالت عادی جوش نخواهد آورد . پس احتمال دارد که در سیستم مشکلی باشد . به دنبال نشتی و ترکیدگی بگرید و آن را تعمیر کنید تا بیشترخراب و به موتور و رادیاتور آسیب وارد نکند . زمانی که نشتی یا ترکیدگی اتفاق می افتد ، ترموستات خراب شده و همچنین مسیر راه آب بسته می شود و تا زمانی که آن را تعمیر نکنید ، درست نمی شود .
علت جوش آوردن خودرو چه می تواند باشد ؟
1- نشتی در سیستم خنک کننده
یکی از شایع ترین دلایل جوش آوردن خودرو نشتی در سیستم خنک کننده خودرو باشد .
2- مشکلات مربوط به مایع خنک کننده
ممکن است خودروی شما نشتی نداشته باشد اما مایع خنک کننده یا همان ضد جوش مشکلات دیگری را داشته باشد
3- فن رادیاتور
ممکن است فن خودرو شما به دلایل مختلفی دچار مشکل شده باشد که باعث جوش آوردن می شود که باید آن را درست کرده و از این اتفاق جلوگیری کنید .
4- روغن موتور
وظیفه روغن موتور تنها نرم و روان کردن حرکت قطعات مختلف موتور نیست ، روغن موتور در خودروی شما تاثیر مستقیمی روی نحوه خروج حرارت ناشی از عملکرد موتور دارد .
5- خرابی ترموستات
وظیفه ترموستات حفظ دمای خودرو و تنظیم میزان خنک کننده ای است که وارد موتور می شود .
6- شکستگی پمپ آب
وظیفه پمپ آب رساندن و به گردش درآوردن مایع خنک کننده در موتور خودرو است .
7- گرفتگی شلنگ ها
تصفیه و تمیز کردن این سیستم و سپس پر کردن مجدد مخزن خنک کننده بهترین راه برای حل این مشکل می باشد .
هنگام جوش آوردن ماشین باید چه کار هایی را انجام دهید :
1- سعی کنید محل نشتی سیستم خنک کننده را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید .
2- در صورت نیاز مخزن مایع خنک کننده را پر کنید .
3- آب رادیاتور را بررسی کنید و اگر خراب بود ، آن را تعمیر کنید .
4- کنار مسیر توقف کنید .
5- ار ترمز کردن خیلی کم استفاده کنید ، زیرا بدتر شدن رادیاتور شما می شود .
6- اگر در ترافیک گیر کرده اید ، دنده را خلاص کرده و فقط گاز بدهید .
7- کولر را خاموش کنید و پنچره را باز کنید .
حتما مداوم رادیاتور و ماشین خود را چک کنید و اگر مشکلی داشت یا خودتان آن را درست کنید و یا از تعمیر کار و یا امداد خودرو کمک کنید .
بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره شاسی خودرو و نحوه تشخیص سالم بودن آن
منبع: رکاب