سوراخ شدن اگزوز خودرو چه تاثیراتی بر عملکرد خودرو دارد ؟

سوراخ شدن اگزوز خودرو چه تاثیراتی بر عملکرد خودرو دارد ؟

اگزوز خودرو یکی از مهم ترین قطعات خودرو بوده که وظیفه انتقال گاز های خروجی از موتور را به بیرون دارد . اگر به هر دلیل این قطعه کارایی خود را از دست دهد و یا دچار مشکلاتی شود ، عملکرد خودروی ما تضعیف شده و ممکن است با مشکلاتی در این زمینه روبرو شویم.

اگزوز خودرو

گاهی پیش می آید که حین رانندگی اگزوز ماشین صدایی وحشتناک می دهد که عوامل زیادی باعث به وجود آمدن این صدا می شوند . سوراخ شدن اگزوز باعث می شود که حین حرکت صدایی بَم و دل خراش تولید شود .

اگزوز قطعه‌ ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه موتوردار است که دود حاصل از واکنش‌ های شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می ‌شود به خارج از خودرو انتقال می ‌دهد . به نوعی می توان گفت که این قطعه برای خارج شدن آلودگی و بهبود جریان هوا کار گذاشته شده است .

اگزوز ، گاز‌های خارج شده از سیلندر‌ موتور را در یک لوله جمع آوری می ‌کند ، سپس این گاز ‌ها به لوله اگزوز منتقل می ‌شوند . رانندگی با نشت اگزوز به دلیل آتش سوزی احتمالی خطرناک است و دود ‌هایی که هنگام رانندگی از آن استنشاق می‌ شود می تواند باعث بیماری شود .

اگر موتور سر و صدا تولید می ‌کند یا حین رانندگی صدای پف کردن می ‌شنوید می ‌تواند به معنای نشت در منیفولد اگزوز باشد . منیفولد  بخشی از سیستم اگزوز است که آن را جمع می ‌کند ، بنابراین با سوراخی در آن ، تمام گاز موجود در اگزوز‌ فرار می ‌کند . اگر متوجه این علائم شدید ، باید وسیله نقلیه خود را بلافاصله توسط یک مکانیک حرفه‌ ای بررسی کنید .

ایجاد سوراخ در اگزوز باعث می شود دود به قسمت داخلی وسیله نقلیه منتقل شود . این اتفاق می‌تواند فرد را در معرض مونو اکسید کربن قرار دهد . مونو اکسید کربن گازی است که می ‌تواند باعث بیماری در فرد شود .

سوراخ شدن اگزوز بر روی عملکرد خودرو مثل آلایندگی ، صدا و قدرت موتور تاثیر می گذارد . همچنین مصرف سوخت را افزایش می دهد و در بلند مدت موجب می شود شما هزینه بیشتری پرداخت کنید . هر چند ممکن است سوراخ ایجاد شده کم باشد و شما متوجه آن نشوید .

زمان تعویض اگزوز

همان طور که می دانید ، تمامی قطعات خودرو دارای یک عمر مفید هستند و پس از اتمام این دوره ، عملکرد اولیه خود را از دست داده و در نتیجه روی کارایی خودرو تاثیر می گذارند . اگزوز خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای یک طول عمر مفید می باشد . البته طول عمر این قطعه وابستگی زیادی به شرایطی که خودرو در آن بکار گرفته می شود دارد . همان طور که گفتیم ، خودروهایی که معمولا در جاده های ناهموار و کوهستانی تردد دارند ، علائم خرابی اگزوز زودتر در آن ها دیده می شود .

علاوه بر این خودروهایی که در شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی به کار گرفته می شوند نیز ، اگزوز آن ها زودتر پوسیده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند . همچنین آن دسته از رانندگانی که از خودروی خود روزانه استفاده های مقطعی دارند نیز با خرابی بیشتری مواجه شده و علائم خرابی اگزوز در خودروی آن ها زودتر دیده می شود . از آنجا که با هر بار استارت زدن در خودروهای معمولی مقداری آب در اگزوز جمع می شود ، اگر خودرو مدتی به کار خود ادامه دهد ، این آب به سبب داغ شدن اگزوز بخار خواهد شد اما اگر خودرو پس از مدت کوتاهی خاموش شود ، آب در اگزوز باقی مانده و موجب اکسیده شدن آن و در نهایت پوسیدگی اگزوز می گردد .

به طور کلی عمر مفید اگزوز بین 4 تا 5 سال بوده و حداکثر مسافتی که با آن می توان پیمود بین 80 تا 150 هزار کیلومتر می باشد . توجه داشته باشید که کاتالیست اگزوز نیز نقش مهمی در کاهش این عمر دارد و به سبب گرفته شدن توری های آن ، پس از مدتی استفاده ، باید آن را تعویض نمود . اگر در شرایط جاده ای یا آب و هوایی خاصی که در بالا به آن ها اشاره شده است از خودروی خود استفاده می کنید ، این عمر مفید کمتر شده و در برخی شرایط حتی به 2 سال نیز خواهد رسید .

علائم خرابی اگزوز خودرو

درصد زیادی از خرابی اگزوز شامل پارگی ، شکستگی و یا سوراخ شدگی در آن می باشد . از آنجا که این قطعه مسیر نسبتا طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می کند ، در نتیجه به همان نسبت بیشتر در معرض فرسودگی قرار می گیرد . اگزوز معمولا در زیر خودرو نصب شده و بسیار نزدیک به سطح زمین می باشد . به همین دلیل ، عبور خودرو از مکان های ناهموار یا تردد در مسیرهای پر آب ، باعث می شود تا این قطعه صدمه ببیند .

همچنین آب و هوای مرطوب نیز می تواند نقش زیادی در فرسودگی این قطعه داشته باشد . به همین دلیل در مناطقی که آب و هوا مرطوب و شرجی است ، این قطعه خیلی زودتر از همیشه خراب خواهد شد . فرسودگی اگزوز موجب می شود تا این قطعه با کمترین ضربه ها نیز دچار شکستگی یا پارگی شود که منجر به عدم عملکرد صحیح خودرو خواهد شد . به طور کلی علائم خرابی اگزوز را در خودرو ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- شنیده شدن صدای ناهنجار و نسبتا بلند از خودرو

2- کاهش میزان قدرت خودرو

3- افزایش مصرف سوخت خودرو

4- افزایش غلظت گاز های آلاینده در خروجی اگزوز

وظیفه اگزوز خودرو چیست ؟

وظیفه اصلی این قطعه هدایت گازهای خروجی از موتور خودرو به بیرون می باشد . یکی دیگر از وظایف مهم اگزوز خودرو ، کاهش صدای ایجاد شده ناشی از حرکت سوپاپ ها در موتور و عمل احتراق می باشد .

اگر اگزوز خودرو وجود نداشته باشد ، خودروی ما هر چقدر هم که نرم کار کند ، باز هم صدای ناهنجاری تولید خواهد نمود که باعث می شود تا خیلی زود از رانندگی خسته شویم و برای دیگران نیز مزاحمت هایی ایجاد کنیم . به همین علت یکی از نشانه های پارگی و یا سوراخ شدن اگزوز ، همین تغییر صدای خودرو می باشد که بسیار شایع نیز هست . یکی دیگر از وظایف اصلی این قطعه کاهش میزان آلودگی خروجی از موتور خودرو می باشد که عمدتا این امر با استفاده از قطعه ای به نام کاتالیست در اگزوز انجام می گیرد .

سوراخ شدن اگزوز

سوراخ شدن اگزوز دو تاثیر قابل ملاحظه در خودروها دارد . اولین تاثیر آن افزایش آلودگی صوتی خودرو شما است که می توانید به سرعت متوجه آن بشوید .
یکی از دیگر از تاثیرات آن که شاید غیر قابل پیش بینی باشد ، افزایش مصرف سوخت است . سوراخ شدن اگزوز باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو به میزان کم می شود که در بلند مدت می تواند باعث شود تا شما پول بیشتری برای سوخت بپردازید .

از جمله علائم خرابی کاتالیست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- عملکرد ضعیف موتور

2- کاهش شتاب

3- خروج دود سیاه از اگزور

4- احساس کردن بوی گوگرد یا تخم مرغ گندیده از اگزوز

5- استارت نامناسب یا روشن نشدن خودرو

6- روشن شدن چراغ اخطار در پشت آمپر

7- افزایش مصرف سوخت

کاتالیست قطعه ای بسیار مهم در راستای کاهش آلودگی محیط زیست می باشد که در صورت رعایت نکات نگهداری از آن علاوه بر اینکه از آسیب آن جلوگیری می شود بلکه موجب کاهش آلودگی هوا نیز می گردد .

اگزوز چیست و چه کاری انجام می‌ دهد ؟

کلا در هر خودرو یا وسیله نقلیه موتوری ، باید قطعه ‌ای به نام اگزوز وجود داشته باشد . چرا که واکنش ‌های شیمیایی ایجاد شده در سیلندر ها باید به گونه ‌ای ، به خارج از اتومبیل هدایت شود .

در غیر این صورت ، درست مثل دیگی که جوش آمده و راه فراری ندارد ، منفجر خواهد شد . هرچند که گفته می‌ شود اگزوز ها برای این کار ساخته شده ‌اند ، اما کار های دیگری هم از آن‌ ها ساخته است . مثل این ‌که آلایندگی‌ ها را کم کنند ، صدا و دما را هم کم کنند . یک لحظه تصور کنید که گاز های حاصل از واکنش‌ های شیمیایی در موتور که دمایی 800 درجه دارند ، همان ‌طور وارد هوا بشوند . دیگر خودتان تصور کنید چه وضعیتی برای اتومبیل‌ ها و عابران پشت سر اتومبیل و محیط‌زیست ایجاد می ‌شود .

سیستم اگزوز چند بخش دارد ؟

این قطعات می ‌توانند 3 یا به ‌طور جزئی‌ تر 5 بخش داشته باشند . این بخش‌ ها عبارتند از :

1- منیفولد خروجی

2- لوله ‌های رابط

3- لوله اگزوز

4- منبع اگزوز یا انباره اگزوز ( صدا خفه ‌کن )

5- لوله پخش ‌کننده دود

اگزوز خودرو

لوله ‌های رابط اگزوز چه می ‌کنند ؟

این لوله‌ ها را می ‌توانید داخل اگزوز مشاهده کنید . در واقع این لوله‌ ها ، قطعاتی هستند که منیفولد ، انباره و سر اگزوز را به هم ربط می ‌دهند . طراحان و سازندگان اتومبیل ‌ها هم معمولا سعی می ‌کنند در این حوزه سخت ‌گیری زیادی کرده و برای این لوله ‌ها از استاندارد های بالایی استفاده کنند . کارایی و عمر مفید این بخش را جنس ، طول ، شعاع قوس ‌ها ، قطر اسمی لوله تعیین می ‌کنند تا بتوانند اثر گذار تر ظاهر شوند .

در گاز های خروجی از موتور که حاصل احتراق در سیلندرها است ، گاز های سمی مثل کربن مونوکسید ، هیدروکربن و اکسید های نیتروژن وجود دارد . خروج همه این گاز های آلوده باعث آلودگی بیش از حد هوا می ‌شود . اینجاست که پای کاتالیست ‌ها به سیستم اگزوز باز می ‌شود .

کاتالیست‌ ها در حقیقت قطعه‌ هایی هستند که این گاز های آلوده را کاهش می ‌دهند و گاز های خروجی از اتومبیل را تبدیل به گاز های غیر سمی و بی‌ خطر می‌ کنند . کارشناسان می‌ گویند که اگر این قطعه درست کار کند تا 90 درصد این گاز های سمی گرفته می ‌شود . در حقیقت کاتالیست یک نوع فیلتر در راه این گاز های خروجی است . کاتالیست ‌ها ، چون نیاز به دمای 800 درجه سانتی ‌گراد دارند ، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه می ‌شوند .

منبع یا انباره اگزوز چه وظیفه‌ ای دارد ؟

یکی از جالب ‌ترین کار هایی که اگزوز ها انجام می‌ دهند ، کاهش صدای گازهایی است که در احتراق موتور تولید می‌ شوند . در داخل منبع یا انباره اگزوز ، مجموعه ‌ای از لوله ‌های سوراخ ‌دار تعبیه شده است که این وظیفه را به عهده دارد . اگر به اتاق ‌ها و استودیوهای آکوستیک ‌شده سری بزنید ، می ‌بینید که علاوه بر پوشاندن در ها و دیوارها ،‌ سعی می‌ کنند سطوح غیرهمگونی در دیوار ها هم ایجاد کنند تا صدا را مدیریت کند . شاید بتوان گفت که در منبع اگزوز هم چنین اتفاقی می ‌افتد ، یعنی امواج صدای تولید شده در موتور ، منعکس شده و در نهایت کمتر می ‌شود تا صدای خروج گازها ، گوش‌ خراش نباشد .

شاید علاقه ‌مند باشید که مکانیسم این کم شدن صدا را بیشتر بدانید . چنین است این مکانیسم : وقتی یک موج صدا وارد منبع اگزوز می ‌شود ، 2 بخش می ‌شود . بخشی وارد محفظه شده و بخشی هم بازتاب می ‌یابد . موجی که وارد محفظه شده ، به دیوار منبع خورده و به سمت خارج بازتاب پیدا می‌ کند . در نتیجه این موج ‌ها داخل منبع اگزوز ، به هم خورده و هم را خنثی می ‌کنند تا در نهایت صدای متعادلی را بشنویم . همه این‌ کار ها در انباره اگزوز یا انبار صدا خفه‌ کن اتفاق می ‌افتد . جالب این‌ که صداهای تولید شده در انباره ‌ها نیز با توجه به جنس و ابعاد و دیگر خاصیت ‌هایی که دارند ، منحصر به خودشان است .

اگزوز کی خراب می ‌شود ؟

اگزوز هم مثل هر قطعه دیگر ماشین ، چون جنبه مصرفی دارد ، بعد از مدتی خراب شده و باید فکری به حالش کرد . خیلی‌ها حواس ‌شان به نشانه ‌های این خرابی نیست و به همین دلیل ، خرجشان هم زیاد می‌ شود . در حالی که اگر نشانه‌ های خرابی و مستهلک شدن این قطعه را می ‌دانستند، در نتیجه می ‌توانستند با هزینه کمتری فکری برایش بکنند . مهم‌ ترین نکته این است که باید گوش به زنگ صدا های تولید شده از اگزوزتان باشید . اگر صدایی غیر عادی داد ، آن را باید در کنار نشانه‌ های دیگر گذاشته و متوجه شوید که نیازمند توجه بیشتر شماست .

بیشتر بخوانید:

علت گیج زدن خودرو و یاغی شدن آن چیست + رفع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.