نکاتی برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم بهار و تابستان

نکاتی برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم بهار و تابستان

تابستان فصلی برای آب تنی ، کباب کردن و شاید جوش آوردن است و همیشه معنای لذت و تفریح می دهد ، ولی این ماه های گرم از سال می توانند خسارت و خرابی های زیادی به وسیله نقلیه شما وارد کند . می توانید با دانستن برهی از تکنیک های ساده از بسیاری مشکلات احتمالی جلو گیری کنید . از قدم های کوچکی مانند تمیز کردن کف پوش ها گرفته تا کار هایی مانند بالا زدن کاپوت ، روش های مختلفی برای رانندگی اینن تر و راحت تر در فصل تابستان وجود دارند .

خودرو

می توانید از روش های زیر برای جلو گیری از آسیب به ماشین در فصل تابستان استفاده کنید :

1- خنک بمانید .

به جای اینکه کولر را در یک زمان کم ، با فشار زیاد راه بی اندازید . سعی کنید که آن در یک سطح کم و یکنواخت روشن کنید . استفاده بهینه از سیستم کولر می تواند موجب بهبود مصرف سوخت شده و همین طور ، خودروی شما را در یک فرم خوب نگه دارد .

2- حواستان به سیستم تعلیق باشد .

زمستان های سرد به معنای چاله ها ، دست انداز ها و نا همواری های بیشتر مسیر ها در هنگام تابستان است . اگر یک چاله آن قدر بزرگ باشد که یک تایر را در خود جای دهد ، می تواند به سیستم فشار مضاعف به سیستم تعلیق نیز وارد کند . یک غربلیک فرمان که جهتش با چرخ های منطبق نباشد ، یک نشانه روشن از احتمال خرابی یا نیاز به تنظیم در سیستم تعلیق خواهد بود .

3- نگاهی به زیر کاپوت بی اندازید .

شیلنگ ها را برای ترک خوردگی های احتمالی بررسی کنید . همچنین بست های فرسوده می توانند باعث نشست شوند . وضعیت باتری را نیز در نظر داشته باشید ، چرا که دمای های بالا می توانند فشار زیادی وارد کنند . همچنین 5 مایع مهم ، یعنی روغن ، مبرد ، روغن های گیر بکس ، فرمان و ترمز ، همگی خودروی شما را سر پا نگه می دارند .

4- بررسی تایر ها

آب و هوای تابستانی هوای داخل تایر های شما را منبسط می کند و آن ها را در خطر ترکیدگی قرار می دهد . همچنین بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که فشار باد مناسب بر روی دیواره تایر درج شده است ، ولی چنین چیزی درست نیست . چیزی که در آنجا درج شده ، حداکثر فشار باد لاستیک است .

5- تمیز نگه داشتن اتومبیل

یک زمستان خیس و طولانی می تواند فشار زیادی را به خودروی شما وارد کند . بنابراین شما باید یک بررسی دقیق در بیرون و داخل داشته باشید و لکه های زنگ زدگی احتمالی را در زیر خودرو بدنه پیدا کنید . وجود لکه زنگ در این قسمت ها احتمالا نشان دهنده مشکل در سیستم ترمز یا گل گیر هاست .

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوساناتدحاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و  دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

خودرو

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

طرز کار :

سیستم EPS  به این صورت عمل می کند که ابتدا سنسور گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده ، آن را به صورت سیگنال یا سیگنال های به قسمت میکرو کنترل ارسال خواهد کرد . میکرو کنترل ها علاوه بر سیگنالی ، سیگنالی نیز ار سرعت خودرو دریافت می کند . بیشترین عمل کرد در سرعت های پایین و کمترین عملکرد آن در سرعت های بالا خودرو است .

تایر ها در 4 فصل چگونه هستند ؟

1- تایر زمستانی : باید آج آن درشت و بلند باشد که در هنگام برف بتوان رد شد و وقتی که زنجیر چرخ به این لاستیک ها بسته شود خیلی خوب حرکت خواهند کرد . زمستان چون برف ها به لاستیک می چسند ، سوخت در جاده بالا و باعث خشک شدن آن می شود . نکته جالب این است که فقد در فصل زمستان در کشور های خارجی از این لاستیک استفاده می شوند و در فصل تابستان از لاستیک دیگر .

2- تایر تابستانی : این تایر در تابستان سرعت بالایی و عملکرد خوبی به همراه دارد . این تایر در تابستان و در گرما تحمل گرما را دارد و بهتر است در هر فصل از یک تایر استفاده کنید

3- تایر چهار فصل: این تایر نسبت به دو تایر گفته شده ، آنچنان خوب نمی باشد و در هنگام بارندگی و برف آنچنان حرکت نخواهد کرد بلکه با زنجیر چرخ شاید بتواند راه برود . توصیه می شود در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .

کاپوت چیست ؟

کاپوت یا در موتور یا درب موتور ، پوششی لولایی بر روی موتور وسیله نقلیه است که به کاربر امکان دسترسی به اجزای موتور برای تعمیر و نگهداری را می دهد .

کاپوت بسیاری از خودرو های ایرانی به سادگی از بیرون باز می شود، بنابراین توصیه می شود حتما از محافظ قفل کاپوت + قفل آی سی یو می توانید استفاده کنید . در تابستان باید موارد زیر را چک کنید .

مایعات موتور را چک کنید .

حتما باید در فصل تابستان ، روغن موتور ، ترمز ها ، کلاچ و همچنین خنک کننده بسته به موتور را هر روز قبل از سوار شدن آن چک کنید ، تا اگر مشکلی داشت ، آن را تعمیر کنید . و قابل توجه است که چک کردن شلنگ ها و اتصالات حتما باید انجام شود تا از ساییدگی و یا ترک خوردن آن جلوگیری شود . گرمای تابستان ، باعث داغ شدن موتور و همچنین باعث عملکرد خیلی خوب آن می شود . پس یادتان باشد که حتما مایعات و روغن موتور را چک کنید .

موتور خود را زیاد روشن نگذارید .

از روشن گذاشتن طولانی مدت موتور خود ، خودداری کنید . اگر در روز های گرم خیلی موتور شما کار کند ، باعث افزایش پیشرانه های هوا خنک و دمای موتور می باشد و در آخر باعث رسیدن به موتور شما خواهد شد . پس توصیه می شود زیاد موتور خود را روش نگذارید .

هر هفته لاستیک موتور خود را چک کنید .

در فصل تابستان ، احتمال دارد لاستیک های شما پارگی و یا ساییدگی شود . و حتی امکان دارد که باعث خالی شدن باد لاستیک شود ، پس یادتان باشد همیشه لاستیک خود را چک کنید و همچنین توصیه می شود که بهتر است در تابستان باد تایر ها کم باشد .

ترمز را چک کنید .

روزانه مایع ترمز را چک کرده و هر ماه آن را عوض کنید تا ترمز موتور شما دچار آسیب نشود . از روغن های جدیدی که تازه تولید شده است استفاده کنید ، زیرا آن ها و همچنین کار کرد آن خیلی بهتر از روغن های قدیمی می باشد و اکثر افرادی که که موتور دارند ، از روغن های جدید تازه تولید شده استفاده می کنند . قابل توجه است که اگر ترمز شما اگر کاسه ای بود ، حتما کفشک ها را چک کنید تا از سالم بودن آن مطمعن شوید .

لنت ترمز را حتما چک کنید .

ترمز مهم ترین قسمت موتور و ماشین می باشد ، که اگر آن نباشد امکان دارد که به ماشین شما آسیب وارد شود . حتما به طور مداوم لنت موتور خود را ماهی یه بار چک کنید و اگر دچار آسیب شده بود ، حتما آن را عوض کنید . قابل توجه است که اصلا خودتان به آن دست نزنید و از تعمیر کار یا افراد جرفه ای کمک بگیرید .

همچنین باید گفت که در فصل بهار و تابستان وقتی که می خواستید کولر را روشن کنید و هنوز ماشین را نیز روشن نکرده بودید ، اول ماشین را روشن کرده و شیشه را پایین داده و بعد از اینکه مسافتی را رفتید ، کولر خودرو را روشن کنید .

خودرو

بیشتر بخوانید:

بررسی نکات امنیتی مفید در پارک خودرو و پاسخ به سوالات شما

منبع: پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.