همه چیز درباره دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

همه چیز درباره دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با عجله بسیار به سراغ ماشین خود رفته باشید ولیکن روشن نشده باشد ؛ لحظه‌ ای که قوانین مورفی خود را عریان ‌‌وار به رخ ما می ‌کشند . فارغ از اینکه به این قوانین اعتقاد دارید یا نه، روشن نشدن خودرو می‎ تواند دلایل مختلفی داشته باشد ؛ دلایلی که باعث روشن نشدن خودرو در بدترین زمان ممکن شده و کلیه برنامه‌ های شما را بهم می ‌ریزد .

ماشین

استارت خودرو ماشین

استارت خوردن خودرو یک موتور واکنش الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌ کند و در واقع ، وظیفه روشن ‌شدن موتور را بر عهده دارد . هنگامی ‌که استارت می ‌زنید ، انرژی الکتریکی توسط باتری به موتور استارت منتقل می ‌شود و چرخ ‌دنده‌ های استارت را به حرکت درمی‌ آورد . در نهایت ، حرکت دورانی چرخ‌ دنده‌ های استارت به موتور خودرو منتقل می ‌شود تا موتور نیز آغاز به کار کند .

استارت خودرو از اجزای متفاوتی تشکیل‌ شده است که می ‌توان به پوسته استارت ، بالشتک ‌ها ، آرمیچر ، زغال استارت ، دنده استارت اشاره کرد . توجه داشته باشید که عملکرد نادرست هر کدام از اجزای استارت می ‌تواند دلیلی بر استارت ‌خوردن و روشن ‌نشدن ماشین باشد .

دلایل عمده روشن نشدن خودرو

نرسیدن بنزین به موتور :

1- تمام شدن بنزین

2- کیپ شدن صافی بنزین

3- سوختن رله پمپ

4- سوختن فیوز پمپ

5-عمل کردن کلید قطع کن بنزین

6- خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

نرسیدن برق به شمع برای جرقه زدن در لحظه مناسب :

1- خرابی کویل

2- خرابی وایر

3- قطع شدن اتصالات کوئل

نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین در موتور و کمپرس نشدن به موقع برای احتراق :

1- کیپ شدن لوله ورودی هوا

2- نشت بنزین از انژکتور

3- خراب شدن سنسور دمای آب موتور

4- خراب شدن سنسور فشار هوای ورودی

5- خرابی سوپاپ ها و فرار کمپرس از سر پیستون

6- تنظیم نبودن تایم

7- باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها

عدم شناسایی کد سوئیچ :

1- در خودروهای مجهز به کلید ایموبلایزر

نرسیدن بنزین به موتور :

1- بنزین تمام شده ، یا صافی بنزین کیپ شده است . از کافی بودن بنزین در باک مطمئن شوید ، اگر صافی بنزین را هر 10 هزار کیلومتر تعویض کنید ، کیپ شدن صافی بنزین بسیار به ندرت اتفاق می افتد یا پمپ بنزین سوخته است .

2- ابتدا شیلنک ورودی بنزین به پشت انژکتور را چک کنید که درست وصل شده باشد ، سپس شیلنک را جدا کنید باید سوخت حداقل به مدت 4 ثانیه با فشار (حدود 6 بار Bar  ) از شلنک خارج شود . اگر این اتفاق نیفتاد ، می توانید با رعایت نکات ایمنی نیش استارت بزنید ، و ببینید سوخت خارج می شود یا خیر . ( انجام این کار مخصوصا اگر موتور گرم باشد ، خطرناک است . )

3- اگر بنزین با فشار کم و منقطع از شلنک خارج شد ، یا پمپ بنزین ماشین خراب است و یا مقدار سوخت در باک کافی نیست .

اگر هیچ بنزینی خارج نشد، پمپ بنزین را به یکی از دو روش زیر تست کنید :

1- با باز کردن سوئیچ ، باید صدای کار کردن پمپ بنزین را بشنوید . در غیر این صورت به پایه های + و – پمپ برق مستقیم بدهید ، و باید صدای کار کردن آن به گوش برسد .

2- با ولت متر ، ورودی برق پمپ را امتحان کنید و ببینید آیا برق به پمپ می رسد ؟

وقتی مطمئن شدید کار نکردن پمپ بنزین دلیل روشن نشدن موتور است به ترتیب زیر عمل کنید :

1- فیوز پمپ بنزین را امتحان کنید که نسوخته باشد . در جعبه فیوز را باز کنید و فیوز بنزین را خارج کنید ، نباید ارتباط بین دو پایه فیوز قطع شده باشد .

2- رله اصلی پمپ را امتحان کنید. یک رله سالم جایگزین کنید و ببینید آیا مشکل حل می شود ؟

3- کلید قطع کن بنزین را امتحان کنید . در اکثر خودرو های داخلی و مخصوصا 405 ، در اثر ضربه یا کلید قطع کن بنزین فعال می شود . نشانه عمل کردن کلید قطع کن بنزین آن است که وقتی سوئیچ را باز می کنیم ، چراغ چک پشت آمپر روشن نمی شود . ( در خودرو سالم و بی عیب ، در لحظه باز کردن سوئیچ ، باید چراخ چک روشن شود . )

4- سنسور موقعیت میل لنگ را چک کنید ( این کار با تعویض و فقط توسط کارشناس انجام می شود ) . وقتی این سنسور عمل نکند ، نه تنها پمپ بنزین برق ندارد بلکه وایرها و کوئل هم برق ندارند .
اگر تشخیص دادید که کلید قطع کن بنزین عمل کرده ، یکبار آن را فشار دهید تا به وضعیت اول بازگردد و بنزین به موتور برسد .

موارد زیر ، می توانند منجر به سوختن پمپ بنزین شوند :

1- کیپ شدن صافی بنزین

2- تمام شدن بنزین در حالت روشن بودن خودرو ، و یا رسیدن سطح بنزین در باک ، به چند لیتر آخر ، ( وقتی سطح بنزین در باک به دو یا چند لیتر آخر می رسد ، به پمپ بنزین فشار وارد می شود . )

3- کیفیت پایین پمپ بنزین

4- اتصالی در سیستم برق رسانی به پمپ بنزین

نرسیدن برق به شمع

یکی از شمع های را باز کنید ، بدنه شمع را به بدنه خودرو ، و سر آن را به وایر وصل کنید ، در لحظه استارت زدن ، جرقه بین الکترودهای شمع را باید بتوانید ببینید . بسیار احتیاط کنید ، ولتاژ برق شمع بالاست .

اگر جرقه را دیدید ، خرابی کوئل و قطع بودن اتصالات آن نیز منتفی است . ولی اگر جرقه ای ندیدید ، اتصالات کوئل و وایر را چک کنید .

اگر همه اتصالات درست باشند ، ممکن است سنسور موقعیت موتور، و یا ECU، کامپیوتر مرکزی ماشین خراب شده باشند . تشخیص این موارد توسط کارشناس صورت می گیرد .

نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین
برای اینکه موتور خودرو روشن شود ، هوا باید شرایط زیر را داشته باشد :

1- هوا به مقدار کافی به موتور برسد .

2- نسبت ترکیب هوا و بنزین در موتور درست باشد .

3- در زمان مناسب برای احتراق در موتور کمپرس شود .

ممکن است نرسیدن هوای کافی به محفظه احتراق ، به دلیل گرفتگی لوله های هوای ورودی باشد . ( در اثر تصادف ، یا ورود برف به دهانه ورودی هوای کنار چرخ جلو . )

خرابی هر یک از سنسورهای دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی ، نشتی سوزن انژکتور و غنی شدن بیش از حد سوخت نیز باعث روشن نشدن موتور ماشین می شوند .

همچنین ، نسبت نادرست هوا و بنزین در محفظه احتراق ، خرابی سوپاپ ها ، فرار کمپرس سر پیستون ، تنظیم نبودن تایم موتور ، باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها نیز منجر به روشن نشدن موتور می شوند .

نرسیدن هوا به موتور

لوله خرطومی ورودی هوا به موتور را باز کنید ، اگر مشکل حل شد، در نتیجه ورودی هوای موتور ایراد دارد .

سنسورهای دمای آب موتور ، فشار هوای ورودی

سنسور دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی از طریق دستگاه دیاگ تست می شوند .

نشت بنزین از انژکتور

اگر انژکتور بنزین نشتی داشته باشد ، وقتی مانیفولد هوا را باز می کنید ، بوی تند بنزین را احساس خواهید کرد . البته احساس بوی بنزین از مانیفولد ، دلیل قطعی برای نشت بنزین از انژکتور نیست .

خرابی سوپاپ ها و درست عمل نکردن آنها ، نسبت نادرست بنزین و هوا در محفظه احتراق ، تنظیم نبودن تایم موتور خرابی سوپاپ و تنظیم نبودن تایم ، از نظر فنی پیچیده تر بوده و فقط توسط کارشناس تست می شوند .

عدم شناسایی کد سوئیچ

در خودروهای مجهز به کلید ایموبلایزر ، عملکرد سوئیچ های ضد سرقت ( ایموبلایزر ) به این شکل است که یک کد را به ECU ارسال می کند و ECU تمام شرایط را برای روشن شدن خودرو آماده می کند . اگر این کد بدرستی شناسایی و برای ECU ارسال نشود ، خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

نرسیدن برق به موتور

انفجار مخلوط سوخت و هوا در سیلندر ، فقط نیاز به یک جرقه کوچک دارد که این جرقه توسط شمع‌ها تامین می ‌گردد ؛ در نتیجه این انفجار ، انرژی سوخت آزاد شده و در نهایت در صورت عملکرد صحیح تمامی سیستم‌ ها ، منجر به حرکت خودرو خواهد شد .

حال چنانچه برق به این شمع‌ها نرسد ، انفجاری نیز در کار نبوده و موتور روشن نخواهد شد . نرسیدن برق به شمع‌ها می‌تواند ناشی از عوامل ذیل باشد :

1- خالی بودن باتری : انرژی شیمیایی ذخیره ‌شده در باتری به هنگام استارت و یا سایر موارد لزوم ( مثلا روشن نمودن سیستم صوتی ، چراغ‌ ها ) تبدیل به انرژی الکتریکی شده و پس از گذر از المان‌ های مختلف به شمع‌ ها می ‌رسد . شارژ مجدد باتری نیز از طریق دینام صورت می ‌گیرد . چنانچه باتری به طور کامل تخلیه شده (Dead Battery ) و دینام نتوانسته باشد باتری را مجددا شارژ و احیا نماید عملا منبع انرژی الکتریکی در خودرو وجود ندارد . روشن نشدن هیچ یک از المان ‌های الکتریکی و همچنین روشن شدن چراغ باتری از نشانه‌ های تخلیه کامل باتری است .

2- خرابی کویل : کویل ، ولتاژ دریافتی را به ولتاژ بسیار بالا حدود چندین هزار ولت تبدیل می ‌کند که باعث جرقه زدن شمع و انفجار سوخت می‌ گردد . چنانچه به هنگام استارت صدای جرقه شنیده می‌ شود نشان از آن دارد که کویل سالم است در غیر این صورت احتمال زیاد کویل‌ها خراب است .

روش دیگر جهت چک کردن سالم بودن کویل بدین صورت است که بدنه شمع را به بدنه خودرو و سر آن را نیز از وایر قطع ننموده و استارت بزنید چنانچه جرقه در سر شمع دیدید یعنی کویل سالم است ؛ البته با توجه به بالا بودن ولتاژ ، این امر خطرناک بوده و توصیه نمی ‌گردد .

3- قطع شدن اتصالات سیم‌ ها یا تولید جریان نشتی اتصالی : چنانچه مسیر جریان به واسطه ، قطع شدن مسیر سیم‌ ها مسدود شده باشد عملا جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید ؛ همچنین اگر اتصالی در مدار و به بدنه ایجاد شود جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید .

4- خرابی شمع‌ ها : خراب بودن خود شمع ‌ها نیز علاوه بر مشکل در استارت ، مشکلاتی دیگر نظیر لرزش در ماشین ، افزایش آلایندگی خودرو به دلیل خام‌ سوزی در پی خواهد داشت و باید به جد به آن توجه داشت .

سایر موارد روشن نشدن خودرو

علاوه بر موارد فوق ‌الذکر عوامل دیگری نیز در عدم روشن شدن خودرو دخیل هستند امکان دارد موارد زیر نیز باشد :

1- خرابی سنسور دمای آب : چنانچه سنسور دمای آب خراب باشد اطلاعات ناردست به ECU ارسال و در نتیجه موتور روشن نخواهد شد و همانند سنسور فشار هوا باید با استفاده از دیاگ چک شود .

2- گیرکردن شفت استپر موتور : استپر قطعه ‌ای الکترومکانیکی است که وظیفه آن روشن نگه داشتن خودرو در دورهای پایین موتور است که در صورت خرابی ، مانع از روشن موتور خواهد شد .

3- خرابی سنسور دور موتور : سنسور دور موتور که تحت عنوان ESS نیز مشهور است وظیفه انتقال تعداد دور موتور به ECU را بر عهده دارد که در صورت خرابی و انتقال اطلاعات نادرست به ECU ، موتور روشن نخواهد شد .

4- قطع شدن تغذیه ECU: ECU در واقع مغز متفکر خودرو است و خرابی آن مانع از روشن شدن خودرو خواهد شد .

5- موتور قفل ‌شده : چنانچه خودرو در اصطلاح شاتون چسبانده باشد ، احتمال زیاد موتور استارت نخواهد خورد .

6- خرابی استارت : خراب بودن استارت و یا قطع شدن اتصالات نیز از دیگر عوامل روشن نشدن خودور است .

ماشین

علت طولانی استارت خوردن ماشین سرد چیست ؟

از جمله دلایل طولانی استارت خوردن ماشین سرد می‌ توان به ورود آب به فضای احتراق ، کم یا زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر ، نشتی روغن به محفظه احتراق ، خطای سنسور دمای موتور ، ضعیف بودن جرقه شمع ، خرابی شمع یا کوئل ، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپ‌ ها و نامرغوب بودن سوخت اشاره کرد .

دلیل روشن نشدن ماشین چیست ؟

مواقعی که خودرو شما استارت می ‌خورد اما روشن نمی‌ شود ، علت می تواند یکی از موارد زیر باشد : خرابی باتری ، قطع شدن سیم کشی استارت یا سوئیچ ، خرابی استارت یا اتصالات مربوط به آن ، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک و قفل شدن موتور ( چسبندگی یاتاقان ‌های میل لنگ یا شاتون ‌ها )

چرا برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمی ‌خورد ؟

زمانی که خودرو استارت نمی ‌خورد اما برق پشت آمپر می‌ آید یعنی باتری خودرو جریان لازم برای استارت خودرو را تامین نمی ‌کند . چنین موضوعی می ‌تواند ریشه در خراب شدن یا خالی شدن باتری داشته باشد .

بیشتر بخوانید:

نکات کلیدی برای استفاده از ترمز دستی + نحوه کشیدن ترمز دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.