چگونه در فصل سرما هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم ؟

چگونه در فصل سرما هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم ؟

فصل سرما همیشه برای خودرو ها مشکلاتی را به ‌وجود می ‌آورد ، البته اگر شما قبل از فصل سرما اقدام به پیشگیری کنید ، این مشکلات کاهش می ‌یابد .

نگهداری خودرو

گاهی اوقات این مشکلات مربوط به ماشین ها ، ساده خواهد بود و خودتان می‌ توانید با یک عیب‌ یابی معمولی ، اقدام به تعمیر خودرو کنید ، ولی امکانش وجود دارد که این مشکلات فنی باشد و مجبور شوید خودرو را به تعمیرکار نشان دهید .

استارت بزنید و کمی صبر کنید

در خودرو‌های امروزی که دارای انژکتور هستند ، نیازی نیست برای روشن کردن خودرو در فصل سرد سال کار خاصی انجام دهید ، وقتی سوییچ را باز کنید ، پس از چند لحظه صدای قطع ‌کردن پمپ را می ‌شنوید ، پس از شنیدن صدا ، استارت بزنید ، وقتی خودرو روشن شد ، بگذارید کمی گرم شود ( در حد چند ثانیه ) و سپس حرکت کنید . اما در خودرو ‌های قدیمی باید قبل از روشن‌ کردن خودرو کار‌هایی را انجام دهید .

در این‌ گونه خودرو‌ ها ( ساسات ) به‌ صورت دستی است و شما باید در ابتدا ساسات را بکشید و سپس چند بار پدال گاز را فشار دهید .  یادتان باشد خودرو‌های گازسوز در سرمای زیاد با این سوخت روشن نمی ‌شوند . در خودرو‌ های جدید به‌ صورت خودکار خودرو با بنزین روشن می ‌شود ، اما در خودرو ‌های قدیمی باید خودرو را روی بنزین قرار دهید و سپس استارت بزنید . در این مرحله هم مثل خودرو‌ های جدید باید اجازه دهید خودرو گرم شود و سپس اقدام به حرکت کنید .

وقتی آب رادیاتور یخ می ‌زند

گاهی اوقات ممکن است خودرو اصلا استارت نخورد و روشن نشود . شما باید در ابتدا آب داخل رادیاتور را بررسی کنید ، چرا که ممکن است آب داخل رادیاتور یخ زده باشد . در این مواقع به ‌دلیل انقباض غیرطبیعی آب ممکن است سیلندر ، لوله ‌ها یا خود رادیاتور دچار ترکیدگی شده باشد . در ابتدا باید روی همه قسمت‌ ها که آب در آن ‌ها جریان دارد ، مثل شیلنگ ‌ها ، رادیاتور و سیلندر آب گرم بریزید تا یخ ‌ها آب شود . روی سیلندر ‌های موتور ، پولک‌ هایی وجود دارد که هنگام ترکیدگی سیلندر بیرون می‌ زنند و این نشان می دهد باید سیلندر عوض شود . اگر هم شیلنگ‌ ها ترکیده باشند که مشخص است و باید آن‌ ها را عوض کنید ، در غیر این صورت با ریختن آب گرم یخ‌ ها آب می‌ شوند و شما می ‌توانید استارت بزنید .

تنظیم موتور خودرو در فصل سرما

موتور خودرو‌ های جدید به ‌دلیل داشتن انژکتور نیازی به تنظیم ندارد ، اما موتور خودرو ‌های قدیمی هر 6 ماه یک ‌بار قبل از شروع فصل گرما و فصل سرما باید تنظیم شوند . خودرو ‌های دارای انژکتور ، خودشان تنظیم لازم را در فصل سرما انجام می‌ دهند و نوسانات موتور را با سرد و گرم شدن هوا می ‌گیرند . البته در موارد بسیاری هم با سرد شدن هوا ، موتور بد کار می‌ کند که نیاز به تنظیم موتور دارد . یادتان باشد که شما خودتان می ‌توانید به‌ عنوان پیشگیری قبل از فصل سرما ، وایر‌ ها و شمع ‌ها را بررسی کنید تا خودرو دچار مشکل نشود .

پیشگیری بهتر از درمان است

قبل از آن‌ که هوا خیلی سرد شود ، باید اقداماتی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی انجام دهید . این اقدامات ساده می ‌تواند ایمنی خودرو شما را در برابر مشکلات تضمین کند .

نخستین اقدام ریختن ضدیخ در آب رادیاتور خودرو است ، تا یخ نزند . تعویض صافی بنزین هم از الزامات هر خودرویی در فصل سرماست . روغن موتور را هم چک کرده و اگر نیاز بود آن را تعویض کنید . سعی کنید در فصل سرما حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید . قبل از شروع فصل سرما ، چرخ‌ های خودرو و لنت‌ های ترمز را بررسی کنید تا خودرو هنگام ترمز روی یخ‌ زدگی‌ ها دچار مشکل نشود .

وقتی بخاری خودرو گرم نمی ‌کند

اگر بخاری خوب کار نکند ، نخستین احتمال آن است که شیلنگ ‌هایی که به بخاری وصل می‌ شوند ، آب داخلشان جریان نداشته باشد . این مشکل بر اثر مرور زمان با جمع شدن آشغال و رسوب در شیلنگ ‌ها پیش می ‌آید . احتمال دومی که وجود دارد ، خراب شدن ترموستات است ، یعنی آب داخل شیلنگ‌ ها جریان دارد ، اما ترموستات خراب است و نمی‌ گذارد موتور آن را گرم کند . احتمال آخر هم کیپ ‌شدن رادیاتور است .

برای عیب ‌یابی این سه مشکل در ابتدا در رادیاتور و سپس انتهای شیلنگ ‌های مربوط به بخاری را باز کنید . داخل رادیاتور آب بریزید ، اگر آب جریان داشت و از انتهای شیلنگ ‌ها خارج شد ، مشکل یا از رادیاتور یا از ترموستات است که در این صورت باید خودرو را به تعمیرکار نشان دهید . البته اگر کمی دست به آچار باشید ، تعویض ترموستات ، کار چندان سختی نیست . اگر هم مشکل از گرفتگی شیلنگ‌ ها باشد ، خودتان می ‌توانید شیلنگ را باز و داخل آن را تمیز کنید . اگر هم این کار ممکن نبود ، اقدام به تعویض شیلنگ کنید .

یخ‌ زدگی خودرو به‌ خاطر برف و سرما

ممکن است با آمدن برف زیاد ، خودرو دچار یخ‌ زدگی شود و در روشن ‌کردن آن با مشکل روبه‌ رو شوید . بهترین کار آن است که روی قسمت ‌های مختلف موتور آب گرم بریزید ، تا یخ‌ ها آب شوند و سپس خودرو را زیر آفتاب قرار دهید ، تا یخ‌ زدگی ‌ها کاملا برطرف شود . اگر باز هم در روشن کردن خودرو دچار مشکل شدید ، داخل رادیاتور آب گرم بریزید تا یخ‌ زدگی ‌های داخل رادیاتور هم برطرف شود .

در فصل سرما چرخ ‌های جلو باید روی درجه 28 تنظیم باد شود و چرخ ‌های عقب باید روی درجه 30 باشند . این کار باعث می ‌شود چرخ ‌های جلو سطح اصطکاک بیشتری با زمین داشته باشند. با انجام این کار در فصل سرما و وقتی زمین یخ می ‌زند ، ترمز کردن راحت ‌تر انجام شود و خودرو روی یخ ‌ها لیز نمی ‌خورد .

نحوه نگهداری از خودرو در فصل زمستان

1- کنترل روغن موتور

استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح پیشرانه خودرو است . البته بهتر است با تغییر فصل ، روغن موتور خودرو را نیز تعویض کنید . روغن موتور مثل خونی در رگ ‌های پیشرانه خودرو است که باید دارای دو مشخصه کیفی باشد : نخست عددی که به ‌عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می ‌شود ، به میزان غلیظ یا رقیق ‌بودن ( مقاومت سیال در برابر لغزیدن و جاری ‌شدن ) روغن گفته می ‌شود که برای مثال با اعدادی مثل 30 – 5 ، 40 – 10 ، 50 – 20 شناخته می ‌شود . \

هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد ، روغن غلیظ ‌تر و در خودرو‌ ها برای استفاده در فصول گرم مناسب‌ تر است . برای مثال روغن 40 – 10  از 50 – 20 رقیق ‌تر است . پس توصیه می‌ شود در خودرو‌های قدیمی ‌تر ، در فصل سرما از روغن رقیق‌ تر ( مثل 40 – 10 ) استفاده کنید . همچنین شاخصه بعدی روغن ، میزان کیفیت آن است که با حروفی مثل SN ، SL ، SM شناسایی می ‌شود که البته هر نوع روغن ، بسته به فناوری پیشرانه خودرو استفاده می ‌شود .

2- گرم ‌کردن آرام خودرو پیش از حرکت

متاسفانه در بین عموم شایع شده است که در روز ‌های سرد بعد از استارت ‌زدن ، موتور باید چند دقیقه به صورت درجا کار کند تا گرم شود . بهترین روش برای گرم ‌کردن موتور این است که بعد از استارت باید آرام آرام شروع به حرکت کرده و از فشار ‌های ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید ، بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی‌ شدن وضع موتور می ‌توانید سرعت خود را افزایش دهید ؛ با این روش اولا از اتلاف سوخت و آلودگی بی ‌دلیل هوا جلوگیری می ‌کنید ، ثانیا انتقال دما در بخش‌ های مختلف موتور بهتر انجام می‌ پذیرد و ثالثا گیربکس و سیستم انتقال نیرو نیز توأمان با موتور بتدریج گرم و آماده استفاده می‌ شود .

3- مراقبت از سلامت باتری

باتری یکی از بخش‌ های خودرو است که هنگام کاهش دمای هوا احتمالا بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می ‌شود ؛ بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد . در دمای صفر درجه باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می ‌دهد ؛ بنابراین اگر قرار است که مثلا خودرو شما 24 ساعت در هوای سرد باقی بماند ، بهتر است آن را روشن کنید و به موتور اجازه دهید که 15 تا 20 دقیقه کار کند تا از شارژ بودن باتری مطمئن شوید یا در هوای سرد تر از مرگ آن جلوگیری کنید .

با ضعیف ‌شدن باتری خودرو ، استارت‌ زدن خودرو در فصل سرما با مشکل مواجه می‌ شود و همچنین ممکن است باتری توان کافی برای استارت سر صبح که موتور کاملا سرد است را نداشته باشد . همچنین باتری خودرو اصولا بین سه تا چهار سال عمر مفید دارد و در صورت گذر از این مدت ‌زمان ممکن است با مشکل مواجه شود ؛ بنابراین لازم است سلامت باتری را مد نظر قرار دهید .

4- توجه به باد و فشار تایر ‌ها

حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می‌شود. برای اینکه باد تایر‌ های خودروی شما همیشه در وضع مناسبی قرار داشته باشد ، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره‌ ای انجام دهید . پس پیش از هر چیز توصیه اکید ما به شما این است که باد تایر خودرو را متناسب با فصل سرما تنظیم کنید . تایر‌ های خودرو حدود نیم‌ کیلو گرم از هوای فشرده خود را از دست می‌ دهد ، بنابراین در زمستان باید مرتب آن ‌ها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید . تایر‌ های کم‌ باد بسیار خطرناک است و ممکن است که شما را با دردسر مواجه کند ؛ بخصوص در هوای سرد یا هنگام بارندگی که خیابان ‌ها و جاده‌ ها لغزنده است ، کارآیی ترمز‌های شما را کاهش می ‌دهد و کنترل خودرو را دشوار تر می‌ کند . همچنین اگر تایر‌های خودروی شما کم باد باشد ، سوخت بیشتری مصرف می‌ کند . تایر‌ ها نقشی حیاتی در کنترل خودرو دارد ؛ بنابراین نیازمند بررسی مداوم است .

نگهداری خودرو

5- استفاده از ضد یخ

یکی از ابتدایی‌ ترین کار‌هایی که به‌ عنوان دارندگان خودرو باید با شروع فصل سرما انجام بدهید ، این است که از ضد یخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید . همچنین برای بالابردن کارایی آن ، بهتر است هر دو سال یک ‌بار مایع موجود در رادیاتور را کاملا تعویض کنید . پس اگر مدت زیادی است که از محتویات رادیاتور خودروی خود بی‌ خبرید ، بهتر است همین الان فکری به حال آن کنید . نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور ( ترجیحا آب مقطر و فاقد املاح ) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است ، اما به ‌طور کلی برای آب و هوای ایران معمولا ترکیب 25 تا 50 درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود .

6- بررسی مایعات موتور

وقتی هوا سرد می ‌شود ، مایعات درون موتور خودرو فشرده می‌ شود ، بنابراین ممکن است به خوبی در قسمت‌ های مختلف گردش نکند . پیش از شروع سفر روزانه ‌تان ، بهتر است چند دقیقه ‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو از قبیل : روغن ، ضد یخ ، روغن هیدرولیک ، روغن ترمز و روغن جعبه دنده را بررسی کنید و از وضع مناسب آن‌ ها مطمئن شوید . همچنین نیاز است پیش از حرکت اجازه دهید خودرو 10 دقیقه در حال در جا کار کند ؛ این کار به گردش مایعات در همه قسمت‌ ها کمک می‌ کند . فراموش نکنید که مایع شیشه‌ شور هم باید به اندازه در مخزن موجود باشد ، زیرا هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیر‌ هایی که آب و برف بر سطح شیشه می ‌نشیند ، به آن نیاز پیدا می‌ کنید .

7- توجه به سیستم ترمز

مجموعه ترمز یکی از حیاتی ‌ترین سیستم‌ های خودرو است . ایراد‌ های کوچک در این مجموعه شاید در روز ‌های آفتابی و جاده‌ های خشک خود را نشان ندهد ، اما در روز‌های برفی و مسیر‌های لغزنده می‌ تواند باعث حادثه‌ ای ناگوار برای شما شود ؛ برای مثال چنانچه پدال به درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ ‌ها به اندازه نسبتا برابر نیروی ترمز را دریافت نکند ، تعادل خودرو در مسیر‌ های برفی با ترمز گیری از دست خواهد رفت .

بیشتر بخوانید:

دیفرانسیل خودرو چیست + کاربرد و وظیفه آن در خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.