اگر شما هم خودرویی با گیربکس معمولی دارید مطالعه این مطلب برای شما خالی از لطف نیست.
در این مقاله از مجله خودرو به آموزش و بیان نکاتی در مورد عیب یابی گیربکس های معمولی پرداخته ایم.
ممکن است برای اتومبیل شما هم گاهی مشکلاتی از مربوط به این مسئله ایجاد شود که داشتن آگاهی در این مورد ضروری است.
امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد … با ما تا انتها همراه باشید ….
همچنیناگر تجربه ای در مورد عیب یابی گیربکس های معمولی دارید می توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.
عیب یابی گیربکس های معمولی چگونه است؟
بیرون زدن دنده:
اولین علت:ساییده شدن با تیز کردن شانه دنده
رفع عیب:سنگ زدن یا تعویض دنده
دومین علت:ساییده شدن کشویی مربوطه
رفع عیب:سنگ زدن یا تعویض دنده
سومین علت:شل شدن سر و ته گیربکس
رفع عیب:سفت کردن ان
چهارمین علت:ضعیف یا شکسته شدن فنر ساچمه ماهک
رفع عیب:تعویض فنر ساچمه ماهک
پنجمین علت:صاف شدن گرده ماهی خار موشکی
رفع عیب:تعویض خار موشکی
ششمین علت:خرابی یا کچل کردن ساچمه – بلبرینگها – شفت های بالا و زیر
رفع عیب:تعویض بلبرینگی و ساچمه ها
هفتمین علت:خدابی و خوردگی بوشهای داخل دنده
رفع عیب:تعیض بوشها
صداهای گیربکس:
اولین علت:تیز کردن دنده ها
رفع عیب:سنگ زدن یا تعویض دنده
دومین علت:کم بودن روغن
رفع عیب:ریختن مقدار روغن به اندازه تعیین شده
سومین علت:لقی دنده ها – شفت ها و بلبرینگها
رفع عیب:تعویض قطعات خراب
دنده ها هنگام درگیری تولید صدا میکنند:
اولین علت:ازاد نکردن کلاچ
رفع عیب:تعمیر سیستم کلاچ
دومین علت:معیوب بودن دنده برنجی
رفع عیب:تعویض دنده برنجی
سومین علت:ساییدگی بوشها – لقی دنده ها و لقی شفت ها
رفع عیب:کلیه قطعات مربوطه را تعمیر و یا تعویض نمایید
چهارمین علت:ساییدگی اتصالات و بوش های اهرم بندی فرمان
رفع عیب:تنظیم و تعویض قطعات
پنجمین علت:کم بودن روغن
رفع عیب:به حد کافی روغن اضافه شود
روغن ریزی گیربکس:
علت:واشرهای کاغذی درب بالا
رفع عیب:تعوض واشرها
معایب گیربکس و کلاج و علت آن
نکات ضروری و مهم مربوط به این مسئله را در ادامه مطالعه بفرمایید:
نکته ۱: در هنگام کلاچ گرفتن نیرو از موتور به گیربکس قطع میگردد.
نکته ۲: زمانیکه پا روی کلاچ قرار گرفته شود دنده زیر (دنده همیشه گرد) گیربکس نمیچرخد.
نکته ۳: در اتومبیلهای با گیربکس اتوماتیک از کلاچهای روغنی استفاده میشود.
نکته۴: به هنگام استفاده از نیم کلاچ دور صفحه کلاچ از فلایول استفاده میشود.
نکته ۵: ظرفیت گشتاور کلاچ را با نسبت اندازه سطح ضخامت میسنجند.
نکته ۶: بکسواد صفحه کلاچ منجر به کم شدن کشش قدرت خروجی موتور گردیده و همچنین باعث گرم شدن و سوختن صفحه کلاچ میگردد.
نکته ۷: علت بکسواد کردن کلاچ چرب شدن و صیغلی شدن لنت کلاچ و تمام شدن لنت و تنظیم نبودن شیش کلاچ میباشد.
نکته ۸: تاب برداشتن صفحه کلاچ در نتیجه خرابی صفحه فولادی کلاچ میشود.
نکته ۹: شکستگی یا ضعیفی فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ باعث لرزش در حرکت و ایجاد صدا میگردد.
نکته ۱۰: مقدار خلاصی پدال کلاچ تقریباً ۵ تا ۶ میلیمتر است.
نکته ۱۱: علت سوختن لنت صفحه کلاچ نیم کلاچ کردن پیدرپی و قوی بودن بیش از حد بودن فنر دیسک میباشد.
نکته ۱۲: در صورتی که حالت سرد بودن دندهها به راحتی تعویض و با کار کردن موتور و گرم شدن آنها سخت درگیر شوند عیب از فنرهای خورشیدی دیسک کلاچ میشود.
نکته ۱۳: علت دل زدن کلاچ تاب داشتن صفحه یا دیسک کلاچ میباشد.
نکته ۱۴: در هنگام بستن دیسک و صفحه کلاچ بایستی کلاچ را با بوش ته میللنگ هم مرکز کرد.
نکته ۱۵: علت چرب شدن صفحه کلاچ نشست روغن از کاسه نمد میللنگ و گیربکس میباشد.
نکته ۱۶: هنگام آزاد بودن پدال کلاچ در موتور روشن دور صفحه کلاچ با دیسک برابر است.
نکته ۱۷: زمانیکه با فشار دادن پدال کلاچ صدای اضافه شنیده شد بلبرینگ کلاچ خراب است.
نکته ۱۸: فنرهای ضربهگیر صفحه کلاچ به هنگام نیم کلاچ و رها کردن پدال عمل میکنند.
نکته ۱۹: علت کم بودن کشش خودرو در سربالاییها و جا رفتن راحت در حالت سرد اما بد جا رفتن در زمان گرم از ضعیف شدن دیسک کلاچ میباشد.
نکته ۲۰: با کوتاهکردن اهرم کلاچ (شیش کلاچ) راه پدال جهت اتصال نیروی موتور به گیربکس کوتاهتر میشود و با بلند کردن اهرم راه پدال بیشتر میشود.
نکته ۲۱: وظیفه گیربکس نیرو را افزایش و دور را کاهش میدهد (مبدل گشتاور).
نکته ۲۲: ترتیب انتقال دنده یک در گیربکس ابتدا نیرو از شفت ورودی به دنده چهار سپس به دنده زیر و بعد از دنده یک به کشویی تودلی و شفت خروجی انتقال مییابد.
نکته ۲۳: علت وجود هزار خاری در انتهای شفت اصلی گیربکس (شفت خروجی) سوار شدن کشویی گاردان بر روی آن و جهت حرکت طولی کشویی گاردان بر روی آن میباشد.
نکته ۲۴: نسبت کاهش دور و افزایش گشتاور در گیربکسهای چهارسرعته در دنده یک بیشتر است.
نکته ۲۵: در گیربکس کشویی و تودلی نیرو را از دندهها به شفت خروجی منتقل میکند.
نکته ۲۶: شفت ورودی گیربکس به صورت هزار خار با صفحه کلاچ درگیر میشود.
نکته ۲۷: محاسن دندههای مورب در گیربکس سنکرونیزه به تدریج و به نرمی درگیر شدن دندهها و همیشه چند دنده باهم درگیر میشوند.
نکته ۲۸: در صورت خوردگی برنجی دنده، آن دنده به سختی و با صدا جا میرود.
نکته ۲۹: وظیفه خارموشکی در سیستم سنکرونیزه گیربکس جلو بردن دنده برنجی است.
نکته ۳۰: علت بیرون زدن یک دنده در گیربکس تیز کردن دنده زیر و دنده مورد نظر و خوردگی کشویی و یا ضعیف شدن فنر ماهک و خوردگی میل ماهک است.
نکته ۳۱: علت جا نرفتن دنده در دندههای سبک خرابی دنده برنجی بوده و علت سفت شدن دو دنده در مقابل هم خوردگی دنده برنجی میباشد.
نکته ۳۲: در هنگام سرد بودن موتور دندهها به سختی تعویض میشوند زیرا روغن گیربکس آن بیش از حد سفت شدهاست.
نکته ۳۳: در زمان شکستن یا ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دندههای مربوط به ماهک بیرون میزند.
نکته ۳۴: در صورت ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دندههای مربوط به ماهک بیرون میزند.
نکته ۳۵: وظیفه دنده زیر (همیشه گرد) در گیربکس انتقالدهنده نیروی شفت ورودی به دندههای خروجی می باشد.
نکته ۳۶: معمولاً گیربکسهای سنکرونیزهدار دارای چهار شفت است.
نکته ۳۷: در گیربکسهای سنکرونیزهدار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.
نکته ۳۸: در گیربکسهای سنکرونیزهدار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.
نکته ۳۹: در دنده آخر دور شفت ورودی با شفت خروجی یک به یک است.
نکته ۴۰: در خودروهای۵ دنده جلو معمولاً در دنده ۵ دور شفت ورودی کمتر از دور شفت خروجی است.
نکته ۴۱: وظیفه دنده رابط عقب در گیربکس، تغییر جهت دوران نیرو میباشد.
نکته ۴۲: کانال تهویه گیربکس به منظور جلوگیری از افزایش تعبیه شده است.
نکته ۴۳: روغن جعبه دندههای معمولی۹۰SAE میباشد.
همچنین مطلاعه بفرمایید
انواع گیربکس های خودرو و مکانیزم آن ها
نقاط قوت و ضعف گیربکس های ضریب متغیر CVT
نکات مهم در مورد نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودرو
آیا صحت دارد که گیربکس می تواند در شتاب خودرو تاثیر گذار باشد ؟