عیب یابی گیربکس های معمولی چگونه است؟

اگر شما هم خودرویی با گیربکس معمولی دارید مطالعه این مطلب برای شما خالی از لطف نیست.

در این مقاله از مجله خودرو به آموزش و بیان نکاتی در مورد عیب یابی گیربکس های معمولی پرداخته ایم.

ممکن است برای اتومبیل شما هم گاهی مشکلاتی از مربوط به این مسئله ایجاد شود که داشتن آگاهی در این مورد ضروری است.

امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد … با ما تا انتها همراه باشید ….

همچنیناگر تجربه ای در مورد عیب یابی گیربکس های معمولی دارید می توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

عیب یابی گیربکس های معمولی چگونه است؟

عیب یابی گیربکس های معمولی

بیرون زدن دنده:

اولین علت:ساییده شدن با تیز کردن شانه دنده

رفع عیب:سنگ زدن یا تعویض دنده

دومین علت:ساییده شدن کشویی مربوطه

رفع عیب:سنگ زدن یا تعویض دنده

سومین علت:شل شدن سر و ته گیربکس

رفع عیب:سفت کردن ان

چهارمین علت:ضعیف یا شکسته شدن فنر ساچمه ماهک

رفع عیب:تعویض فنر ساچمه ماهک

پنجمین علت:صاف شدن گرده ماهی خار موشکی

رفع عیب:تعویض خار موشکی

ششمین علت:خرابی یا کچل کردن ساچمه – بلبرینگها – شفت های بالا و زیر

رفع عیب:تعویض بلبرینگی و ساچمه ها

هفتمین علت:خدابی و خوردگی بوشهای داخل دنده

رفع عیب:تعیض بوشها

صداهای گیربکس:

اولین علت:تیز کردن دنده ها

رفع عیب:سنگ زدن یا تعویض دنده

دومین علت:کم بودن روغن

رفع عیب:ریختن مقدار روغن به اندازه تعیین شده

سومین علت:لقی دنده ها – شفت ها و بلبرینگها

رفع عیب:تعویض قطعات خراب

دنده ها هنگام درگیری تولید صدا میکنند:

اولین علت:ازاد نکردن کلاچ

رفع عیب:تعمیر سیستم کلاچ

دومین علت:معیوب بودن دنده برنجی

رفع عیب:تعویض دنده برنجی

سومین علت:ساییدگی بوشها – لقی دنده ها و لقی شفت ها

رفع عیب:کلیه قطعات مربوطه را تعمیر و یا تعویض نمایید

چهارمین علت:ساییدگی اتصالات و بوش های اهرم بندی فرمان

رفع عیب:تنظیم و تعویض قطعات

پنجمین علت:کم بودن روغن

رفع عیب:به حد کافی روغن اضافه شود

روغن ریزی گیربکس:

علت:واشرهای کاغذی درب بالا

رفع عیب:تعوض واشرها

معایب گیربکس و کلاج و علت آن

نکات ضروری و مهم مربوط به این مسئله را در ادامه مطالعه بفرمایید:

نکته ۱: در هنگام کلاچ گرفتن نیرو از موتور به گیربکس قطع می­گردد.

نکته ۲: زمانیکه پا روی کلاچ قرار گرفته شود دنده­ زیر (دنده همیشه گرد) گیربکس نمی­چرخد.

نکته ۳: در اتومبیل­های با گیربکس اتوماتیک از کلاچ­های روغنی استفاده می­شود.

نکته۴: به هنگام استفاده از نیم کلاچ دور صفحه کلاچ از فلایول استفاده می­شود.

نکته ۵: ظرفیت گشتاور­ کلاچ را با نسبت اندازه سطح ضخامت می­سنجند.

نکته ۶: بکسواد صفحه کلاچ منجر به کم شدن کشش قدرت خروجی موتور گردیده و همچنین باعث گرم شدن و سوختن صفحه کلاچ می­گردد.

نکته ۷: علت بکسواد کردن کلاچ چرب شدن و صیغلی شدن لنت کلاچ و تمام شدن لنت و تنظیم نبودن شیش کلاچ می­باشد.

نکته ۸: تاب برداشتن صفحه کلاچ در نتیجه خرابی صفحه فولادی کلاچ می­شود.

نکته ۹: شکستگی یا ضعیفی فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ باعث لرزش در حرکت و ایجاد صدا می­گردد.

نکته ۱۰: مقدار خلاصی پدال کلاچ تقریباً ۵ تا ۶ میلی­متر است.

نکته ۱۱: علت سوختن لنت صفحه کلاچ نیم کلاچ کردن پی­درپی و قوی بودن بیش از حد بودن فنر دیسک می­باشد.

نکته ۱۲: در صورتی که حالت سرد بودن دنده­ها به راحتی تعویض و با کار کردن موتور و گرم شدن آنها سخت درگیر شوند عیب از فنرهای خورشیدی دیسک کلاچ می­شود.

نکته ۱۳: علت دل زدن کلاچ تاب داشتن صفحه یا دیسک کلاچ می­باشد.

نکته ۱۴: در هنگام بستن دیسک و صفحه کلاچ بایستی کلاچ را با بوش ته میل‌لنگ هم مرکز کرد.

نکته ۱۵: علت چرب شدن صفحه کلاچ نشست روغن از کاسه نمد میل‌لنگ و گیربکس می­باشد.

نکته ۱۶: هنگام آزاد بودن پدال کلاچ در موتور روشن دور صفحه کلاچ با دیسک برابر است.

نکته ۱۷: زمانیکه با فشار دادن پدال کلاچ صدای اضافه شنیده شد بلبرینگ کلاچ خراب است.

نکته ۱۸: فنرهای ضربه­گیر صفحه کلاچ به هنگام نیم کلاچ و رها کردن پدال عمل می­کنند.

نکته ۱۹: علت کم بودن کشش خودرو در سربالایی­ها و جا رفتن راحت در حالت سرد اما بد جا رفتن در زمان گرم از ضعیف شدن دیسک کلاچ می­باشد.

نکته ۲۰: با کوتاه‌کردن اهرم کلاچ (شیش کلاچ) راه پدال جهت اتصال نیروی موتور به گیربکس کوتاهتر می­شود و با بلند کردن اهرم راه پدال بیشتر می­شود.

نکته ۲۱: وظیفه گیر­بکس نیرو را افزایش و دور را کاهش می­­دهد (مبدل گشتاور).

نکته ۲۲: ترتیب انتقال دنده یک در گیربکس ابتدا نیرو از شفت ورودی به دنده چهار سپس به دنده زیر و بعد از دنده یک به کشویی تودلی و شفت خروجی انتقال می­یابد.

نکته ۲۳: علت وجود هزار خاری در انتهای شفت اصلی گیربکس (شفت خروجی) سوار شدن کشویی گاردان بر روی آن و جهت حرکت طولی کشویی گاردان بر روی آن می­باشد.

نکته ۲۴: نسبت کاهش دور و افزایش گشتاور در گیربکس­های چهار­سرعته در دنده یک بیشتر است.

نکته ۲۵: در گیربکس کشویی و تودلی نیرو را از دنده­ها به شفت خروجی منتقل می­کند.

نکته ۲۶: شفت ورودی گیربکس به صورت هزار خار با صفحه کلاچ درگیر می­شود.

نکته ۲۷: محاسن دنده­های مورب در گیربکس سنکرونیزه به تدریج و به نرمی درگیر شدن دنده­ها و همیشه چند دنده باهم درگیر می­شوند.

نکته ۲۸: در صورت خوردگی برنجی دنده، آن دنده به سختی و با صدا جا می­رود.

نکته ۲۹: وظیفه خارموشکی در سیستم سنکرونیزه گیربکس جلو بردن دنده برنجی است.

نکته ۳۰: علت بیرون زدن یک دنده در گیربکس تیز کردن دنده زیر و دنده مورد نظر و خوردگی کشویی و یا ضعیف شدن فنر ماهک و خوردگی میل ماهک است.

نکته ۳۱: علت جا نرفتن دنده در دنده­های سبک خرابی دنده برنجی بوده و علت سفت شدن دو دنده در مقابل هم خوردگی دنده برنجی می­باشد.

نکته ۳۲: در هنگام سرد بودن موتور دنده­ها به سختی تعویض می­شوند زیرا روغن گیربکس آن بیش از حد سفت شده­است.

نکته ۳۳: در زمان شکستن یا ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیر­بکس، دنده­های مربوط به ماهک بیرون می­زند.

نکته ۳۴: در صورت ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دنده­های مربوط به ماهک بیرون می­زند.

نکته ۳۵: وظیفه دنده زیر (همیشه گرد) در گیربکس انتقال­دهنده نیروی شفت ورودی به دنده­های خروجی می­ باشد.

نکته ۳۶: معمولاً گیربکس­های سنکرونیزه­دار دارای چهار شفت است.

نکته ۳۷: در گیربکس­های سنکرونیزه­دار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.

نکته ۳۸: در گیربکس­های سنکرونیزه­دار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.

نکته ۳۹: در دنده آخر دور شفت ورودی با شفت خروجی یک به یک است.

نکته ۴۰: در خودروهای۵ دنده جلو معمولاً در دنده­ ۵ دور شفت ورودی کمتر از دور شفت خروجی است.

نکته ۴۱­: وظیفه دنده رابط عقب در گیربکس، تغییر جهت دوران نیرو می­باشد.

نکته ۴۲­: کانال تهویه گیربکس به منظور جلوگیری از افزایش تعبیه شده است.

نکته ­۴۳: روغن جعبه دنده­های معمولی۹۰­SAE می­باشد.

همچنین مطلاعه بفرمایید

بغل گیر بکس چیست

انواع گیربکس های خودرو و مکانیزم آن ها

نقاط قوت و ضعف گیربکس های ضریب متغیر CVT

نکات مهم در مورد نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودرو

آیا صحت دارد که گیربکس می تواند در شتاب خودرو تاثیر گذار باشد ؟

بررسی گیربکس سمند ef7 ، یک جعبه دنده کاملا ایرانی

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک

صدای گیربکس و تفاوت آن با دیفرانسیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.