نگاهی به طرز کار و عملکرد سیستم کنترل کشش TCS | اهمیت آن

نگاهی به طرز کار و عملکرد سیستم کنترل کشش TCS | اهمیت آن

سیستم کنترل کشش در هنگام بررسی های خودرو با عنوان TCS نشان داده می شود . وقتی خودرویی که دارای سیستم کنترل کشش است وارد جاده ای می شود که به طور فرض ، باران یا برفی آمده و حتی در جاده های شنی و خاکی است در هنگام قرار دادن پا و گاز دادن هر کدام از چرخ های این خودرو بر روی این گونه سطح ها قرار گیرد شروع به دور درجا یا هرز گردی می زند ، گرچه می تواند این اتفاق بسیار محدود و کم باشد یا خیلی با شدت بیشتر . خب وقتی خودروی شما دچار هرز گردی می شود به دلیل کاهش چسبندگی قبلی خودروی شما با سطح زمین امکان دارد خودروی شما شروع به سر خوردن کند .

کنترل

اما در خودرو های مجهز به سیستم کنترل EPS کشش ، چنان چه بیش از اندازه گاز داده شود و یکی از چرخ های محرک اتومبیل بیش از اندازه بچرخد و شروع به هرز گردی کند ، این سیستم به صورت اتوماتیک فعال می شود . با این سیستم با کاهش دریچه گاز شروع می کند به اینکه قدرت موتور را به صورت مرحله ای کاهش دهد و از هرز گردی چرخ محرک جلوگیری می کند . میزان چسبندگی و تماس لاستیک ها با سطح زمین بیش تر می شود و اتومبیل به شکل ایمن تری به حرکت خود ادامه می دهد .

سامانه TCS به عنوان سامانه مکمل ABS حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو به هنگام شتاب گیری از حالت توقف یا در حال حرکت را به عهده دارد . در هنگام ترمز گیری باید از لغزش چرخ ها به علت کاهش پایداری خودرو جلوگیری شود . این لغزش موجب می شود که مقداری از گشتاور موتور که می بایست صرف رانش شود ، صرف لغزش چرخ ها شود . این به این معنی است که این سیستم علاوه بر جلوگیری از لغزش در افزایش راندمان خودرو نیز نقش دارد .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

فرمان های الکتریکی

این نوع فرمان مشابه هیدرولیکی عمل خواهد کرد . ولی ساختار و مزایای زیادی دارد و با هیدرولیک فرق دارد . این سیستم در اوایل سال 1970 بحث آن شد و طراحی آن نیز انجام شد ولی در سال 1993 شروع به تولید و صادر شد . در این فرمان مشکل دائمی عمل کرد سیستم کمکی فرمان حل شده است ، یعنی سیستم الکترونیکی زمان عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود می آید . به عبارت دیگر گشتاور نیز دارد . فرمان الکترونیکی از 3 بخش اساسی تشکیل شده که همچنین به سیستم فرمان مکانیکی نیز اضافه شده است .

1- سنسور گشتاور

2- موتور با جریان مستقیم

3- واحد کنترل الکترونیکی

مجموعه ستون فرمان یا به اطلاح تلسکوپی فرمان ، یکی از اجزای مهم سیستم فرمان خودرو است که در ساختار خود اجزا و مکانسیم های زیادی را شامل می شود . خرابی هر یک از این اجزا درد سر ساز بوده و امکان یک رانندگی مطلوب و ایمن را سلب می کند .

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

طرز کار :

سیستم EPS  به این صورت عمل می کند که ابتدا سنسور گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده ، آن را به صورت سیگنال یا سیگنال های به قسمت میکرو کنترل ارسال خواهد کرد . میکرو کنترل ها علاوه بر سیگنالی ، سیگنالی نیز ار سرعت خودرو دریافت می کند . بیشترین عمل کرد در سرعت های پایین و کمترین عملکرد آن در سرعت های بالا خودرو است .

کنترل

محل نصب EPS  :

فرمان الکترونیکی در سه حالت مختلف می تواند بر روی قسمت مکانیکی نصب شود .

1- نصب بر روی ستون ( Column  ) فرمان

این محفوظه مستقل بر روی فرمات ستون ( column  ) نصب می شود . این روش در خودرو های کوچک مخصوصا خودروهای درون شهری که راحتی فرمان فاکتور مهمی به ویژه در ترافیک های سنگین و پارک نمودن خودرو محسبوب می شود ، به کار می رود . ستون فرمان با موتور الکترونیکی DC توسط دنده حلزونی درگیر هستند . در جهان چند شرکت معتبر و معروف وجود دارد که از این فرمان ها برای ماشین استفاده می کنند که این فرمان ها در بین فرمان های دیگر بهترین فرمان می باشد .

2- نصب بر روی پینیون

در این روش نیز مجموعه سنشور ها ، موتور  DC  و قسمت ECU  به طور مجتمع  در یک محفظه قرار گرفته ولی بر روی پینیون نصب می شوند . این حالت برای خودرو های نیمه سنگین بوده و برای آن نیز نصب می شد ، دلیل این کار نیز این می باشد که وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند . و بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود .

3- نصب بر روی دنده شانه ای

در این روش هر سه قسمت EPS  یعنی سنسور ، موتور DC , ECU  از هم جدا شده و به جعبه دنده وصل می شود . دنده شانه ای گشتاور ندارند و باید از این سنسور ها استفاده کنند ، که فرمان نرم شود و راننده راحت تر رانندگی کند و موقع رانندگی از آن خسته نشود . و همچنی این سنسور مانند سنسور قبلی برای ماشین های سنگین ااستفاده می شود ولی مورد 1 برای ماشین های سوار . دلیل اینکه از این سنسور استفاده می شود ، وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند .

بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود . بودن این سنسور ها در ماشین های سنگین بسیار مهم می باشد و باعث بهتر شدن ماشین در سرعت و راحت بودن فرد و خسته نشدن راننده می شود .

علت افزایش شتاب خودرو چه می توان باشد ؟

شتاب خودرو با عدد و از 0 تا 10 نشان داده می شود ، که بودن آن در ماشین بسیار مهم می باشد . هم باید شتاب اولیه را در نظر بگیریم و هم شتابی که در هنگام رانندگی می باشد ، که اگر آن کاهش یابد دیگر فرد قادر به رانندگی طولانی نمی باشد و از آن ماشین زده می شود . گفته شد شتاب در هنگام رانندگی یعنی سرعت خوب باشد و باعث افزایش شود که با هر بار فشار به گاز ، باعث بیشتر شدن گاز شود .

عوامل زیاد فنی وجود دارد که باعث کاهش شتاب خودرو شما خواهد شد . وقتی عمر ماشین بالا می رود ، می توان روی کاهش شتاب خودرو تاثیر بگذارد . این کاهش بر اثر تاثیر منفی خودرو گذاشته می شود و خیلی سخت می شود رانندگی برای شما .

دلایل افزایش شتاب خودرو چه می توان باشد ؟

شاید برای شما پیش آمده باشد که ماشین شما مثل قبل سرعت ندارد و نمی توانید مثل قبل سرعت بروید و این موضوع شما را اذیت خواهد کرد . می توان با چک کردن موتور و مواردی که در بالا گفته شد ، علت کند شدن ماشین خود را می توان پیدا کنید . و یا حتی نتوانستید علت آن را پیدا کنید ، بهتر است آن را پیش مکانیکی و یا تعمیر کار بگوید و تعمیر کار علت آن را به شما بگوید و در آخر آن را برای شما تعمیر کند .

توصیه می شود وقتی که متوجه این شدید که دیگر ماشین مثل قبل سرعت ندارد ، حتما شما دست  به جا ماشین نزنید و حتما آن را پیش تعیر کار و یا متخصص ماشین ببرید و از او بخواهید تا ماشین را تعمیر کند . به هیچ عنوان از لاستیک و یا رینگ بزرگ استفاده نکنید ، زیرا هم عمر ماشین را کم خواهد کرد و همچنین باعث پایین آمدن سرعت ماشین خواهد شد . بهتر است از لاستیک مخصوص ماشین خود استفاده کنید . موقعی که تسمه ماشین خراب شد و خواستید آن را عوض کنید ، خودتان به آن دست نزنید و آن را پیش متخصص آن ببرید . بهتر است هر 6 ماه یک بار آن را پیش تعمیر کار ببرید و از او بخواهید تا ماشین شما را چک کند و اگر خرابی داشت آن را نیز درست کند .

تمام راهکار هایی که سیستم کنترل کشش برای بازگرداندن چسبندگی چرخ های محرک خودرو انجام می دهد ، سعی در کاهش یا کنترل گشتاور که به چرخ های می رسد ، دارند و برای این کار می توانید موارد زیر را انجام دهید :

1- اعمال نیروی ترمز روی یک یا چند چرخ

2- ایجاد تغییر در زمان جرقه زنی شمع در یک یا چند سیلندر

3- ایجاد تغییرات در سیستم پاشش سوخت یک یا چند سیلندر

4- بستن دریچه گاز خودرو

5- کاهش فشار توربو یا سوپر شارژر در خودرو هایی که به این سیسام ها مجهز هستند .

نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری ESP

کشش کنترل طراحی شده تا هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های محرک خودرو ، به بازگشت این چسبندگی و سهولت کنترل خودرو کمک می کند .

در واقع این سیستم هر زمانی که چرخ های اصطکاک کافی با زمین ، برای انتقال گشتاور موتور خودرو به جاده را نداشته باشند ، وارد عمل می شود .

در خودرو های دیفرانسیل جلو ، هرزدگی چرخ ها عموما باعث پیش آمدن کم فرمانی و حرکت خودرو به سمت خارج پیچ می شود ، در خودرو های دیفرانسیل عقب نیز ، هرزگردی موجب بروز بیش فرمانی و حرکت خودرو به سمت داخل پیچ ، یا حتی اسپین شدن خودرو خواهد شد . برای جلوگیری از این شرایط ، ترکشن کنترل یا همان سیستم کنترل پاشش برای خودرو ها استفاده می شود .

عملکرد ترکشن کنترل به طور کلی به دو مرحله تقسیم می شود ، مرحله نخست تشخیص هرز گردی چرخ های محرک خورو می باشد و مرحله دوم ، انجام راه کار هایی برای کنترل شرایط.

کنترل

بیشتر بخوانید:

نحوه کارکرد موتور های دورانی وانکل و شرح ساختمان آن

منبع: وان کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.