انواع صدای خودرو و ۱۲ مشکلی که میتواند دردسرساز شود!
تصور کنید در آرامش کامل در حال رانندگی هستید که صدای عجیبی از موتور خودرو می شنوید در چنین موقعیتی دو نوع راننده وجود دارد ، راننده اول به این صدا حساس می شود و خودرو را در سریع ترین زمان ممکن به یک تعمیرکار نشان می دهد و راننده دوم با بی اعتنایی امیدوار است اوضاع خود به خود به حالت عادی برگردد . صدا های مشکل ساز خودرو شامل موارد زیر می باشد :
صداهای مشکل ساز خودرو
1- صدای سائیدگی چرخ دهنده ها هنگام تعویض دنده :
صدای سوت مانند تعویض دنده یعنی سیستم انتقال قدرت خودرو خوب کار نمی کند اگر هنگام تعویض دنده صدایی شبیه جیغ یا ساییدگی شنیدید ، حتما تا خرج سنگینی روی دست شما نگذاشته ، به تعمیرگاه مراجعه کنید خوشبختانه امروزه به کمک دستگاه های دیجیتالی ، مشکل گیربکس قابل تشخیص است و اگر زود مراجعه کنید جلوی هزینه های بیشتر را می گیرید .
2- صدا از داخل موتور :
اگر این صدا را شنیده شد ، نشان می دهد که تسمه تایم نیاز به تعویض دارد . در صورتی که برنامه زمان بندی مشخصی برای تعمیر خودروی خود دارید ، بگذارید سر زمان مقرر آن را تعویض کنید ، اما برای اطمینان و برای این که مطمئن شوید خسارتی به خودرو وارد نمی شود ، می توانید آن را به یک تعمیرکار نشان دهید .
3- صدای سوت از موتور :
در صورتی که همراه صدا ، درجه حرارت خودرو بالا می رود ، به نظر می رسد که فن خودرو درست کار نمی کند و این باعث می شود موتور خودرو بیش از حد گرم شود اغلب این مشکل ناشی از نشت آب داخل رادیاتور و یا پمپ آب است که موجب می شود آب رادیاتور کم شود .
مزیت این سر و صدا این است که شما هر چه زودتر مطلع می شوید و قبل از آسیب به قسمت های دیگر ، نسبت به تعمیر آن اقدام می کنید .
4- صدای سایش هنگام ترمز کردن :
زمانی که بعد از هر ترمز سر و صدایی می شنوید ، بلافاصله خودرو خود را به یک مکانیک نشان دهید فرکانسی که از ترمز شما می آید می تواند عوامل مختلفی مانند لنت ، ساخت و مدل خودروی شما بستگی داشته باشد .
گاهی اوقات تعویض نکردن برخی قطعات کوچک موجب می شود تا به اجزای اصلی موتور خودرو شما آسیب برسد و وسایلی مانند پیستون ها از کار بیفتند می توانید با چکاب ماهانه خودروی خود ، از این خسارات بزرگ جلوگیری کنید .
12 صدای مشکل ساز مهم خودرو :
1- صدایی که در هنگام چرخاندن فرمان می شنوید
اگر زمانی که پارک کرده اید و هنوز موتور روشن است ، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می شنوید ، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است . این مشکل به سادگی با اضافه کردن مایع هیدرولیک رفع می شود . با این حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد . در صورتی که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید .
2- صدای جیغ مانند پس از روشن کردن خودرو
اگر پس از روشن کردن خودرو صدایی جیغ مانند می شنوید که پس از گرم شدن خودرو از بین می رود ، مشکل از تسمه دینام است . اگر این تسمه را تعویض کردید و صدا قطع نشد ، ممکن است تنسیونر ( تنظیم کننده کشیدگی تسمه ) آن فرسوده شده باشد . برای اینکه مطمئن شوید ، در هنگامی که موتور دارد کار می کند ، روی تسمه دینام آب اسپری کنید . مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد . اگر صدا قطع شد ، تسمه دینام فرسوده است . موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر .
3- صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن
اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک می شنوید ، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است . ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد . اگر فرمان را به سمت راست می چرخانید این صدا را می شنوید ، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس . شاید هم این صدا به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است . این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید ، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به راحتی خودرو را کنترل کنید .
4- صدایی که در دستانداز یا عبور از سرعت گیر می شنوید
اگر درهنگام عبور از سرعت گیرها یا دست انداز های جاده صدایی شبیه بنگ ، صدای ساییدگی ، جیرجیر یا کلانک می شنوید ، مشکل به میل موج گیر یا بوش های دو سر آن برمی گردد . اگر این طور باشد معمولا باید هنگام رانندگی احساس کنید سیستم تعلیق خودرو سست است و خودرو تعادل ندارد . توصیه می کنیم هنگام تعویض ، میل موج گیر و بوش ها را همزمان عوض کنید .
گاهی ممکن است این صدا به دلیل فرسودگی کمک فنر و اجزا ، بوش طبق (control arm bushing ) یا قطعات استرات بار باشد .
5- صدا هیس مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد
این صدا معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده می شود . ممکن است چند ثانیه پس از خاموش کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید . این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز ( بوستر ) است . برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود . ممکن است بوت یا مهروموم تقویت کننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند .
اگر این صدا را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی / سرمایشی خودرو می شنوید ، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد . گاهی این صدا فقط زمانی شنیده می شود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید .
6- صدای سوت مانند
اگر خودرو روشن است و از داخل خودرو صدایی سوت مانند می شنوید ، ممکن است مشکل از نوار های آب بندی (عایق) خودرو باشد . اما اگر صدای سوت از زیر کاپوت می آید ، ممکن است مشکل جدی تری داشته باشد :
ممکن است شیلنگ های سیستم خنک کننده موتور خودرو که معمولا کم دوام هستند ، ایراد پیدا کرده باشند . گردش مداوم هوا و مایع خنک کننده در موتور خودرو باعث می شود در این شیلنگ ها ترک هایی ایجاد شود یا مهروموم لایه خلاء آن ها بشکند . خروج هوا از این سوراخ ها صدایی سوت مانند ایجاد می کند .
اگر پس از خاموش شدن خودرو بازهم صدای سوت می شنوید ، باید درپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید . احتمال دارد مهروموم واشر لاستیکی آن شکسته باشد که هوا از آن بیرون می زند و صدایی سوت مانند ایجاد می کند .
7- صدای تیک تیک
اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می شنوید ، ممکن است صدا از پیستون ها باشد . برای اینکه پیستون ها نرم و روان کار کنند ، باید چرب باشند ؛ بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون ها بلند می شود ؛ بنابراین با دیپ استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید . اگر مشکل از کمبود روغن نبود ، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید .
8- صدای غیرعادی در هنگام دور زدن
اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل می شنوید ، ممکن است لاستیک ها کم باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند . اگر مشکل از چرخ ها نبود ، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ ها به خوبی بالانس نشده باشند .
9- صدا در هنگام ترمز کردن
اگر هنگام ترمز کردن صدای غیر عادی می شنوید ، بلافاصله باید اتومبیل تان را به تعمیرگاه ببرید . این مشکل از همه جدی تر است ، زیرا ممکن است صدا به دلیل مشکلی در سیستم ترمز یا لنت های آن به وجود آمده باشد و این بسیار خطرناک است .
10- صدای یک یا چند بار کلیک
اگر صدای کلیک شنیدید و به دنبال آن خودرو روشن نمی شود ، باتری خودرو خوابیده است . ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک ، فرقی نمی کند . اگر بعد از آن خودرو روشن نشود ، مشکل آن به وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید .
11- صدای انفجار از اگزوز
اگزوز خودرو وظیفه خارج کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد . اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد ، زنگ زده و نشتی پیدا می کند . اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است .
12- صدای تق تق یا سیلی زدن
اگر از پایین خودرو صدای ضربه زدن یا تق تق بشنوید ، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است . در این حالت به اصطلاح می گویند خودرو یاتاقان زده است .
اگر صدا از بخش مرکزی خودرو به گوش برسد و شبیه صدای سیلی زدن باشد ، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند .
در هر دو حالت ، اگر با شنیدن صدای تق تق یا سیلی زدن بی توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید ، ممکن است موتور بسوزد . برای بردن خودرو به تعمیرگاه ، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید .
این ها فقط تعدادی از مهم ترین صدا های خودرو بودند که به ما در شناسایی مشکل و رفع آن کمک می کنند . برای اینکه اتومبیل تان به دلیل بی توجهی مشکلات جدی تری پیدا نکند ، با شنیدن صدا های غیرعادی در خودرو ، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید .
عیب یابی صدای موتور :
1- صدا های موتور :
دسته موتور ها معیوب و فرسوده شده اند . در زمان باز و بسته کردن متعلقات موتور ، جسم خارجی وارد سیلندرها شده که باید موتور را باز کرده و جسم زائد را خارج کرد .
زنجیر یا تسمه دور چرخدنده میل لنگ و میل بادامک را بررسی و اگر شل یا معیوب شده بود ، نسبت به تنظیم ، تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید . لقی بین اسبک ها و انتهای ساق سوپاپ زیاد است که باید توسط فیلر آن را تنظیم کنید .
گاه پیستون در داخل سیلندر لقی دارد که معمولا مشکل از فرسودگی یاتاقان های میل لنگ یا تغییر حالت سرسیلندر سرچشمه می گیرد . دیگر متعلقات متصل به پیستون ها را نیز بررسی کنید .
2- صدا های سیستم تعلیق :
در صورتی که سرنشین و بار زیادی سوار خودرو نکرده بودید و به طور کل خودرو سبک بود اما متوجه صداهای زیاد ضربه مانند از گلگیر ها به خصوص در زمان عبور از ناهمواری ها شدید ، فنرها و کمک فنرها بیش از حد بازی دارند و اگر نمی توانید با شرایط کنار بیایید ، آنها را با مجموعه های خشک تر تعویض کنید . البته توجه داشته باشید که خشکی خیلی زیاد نیز می تواند در خنثیکردن ضربات حاصل از ناهمواری های مسیر ضعیف عمل کرده و به خودرو و سرنشینان تنش وارد کند .
در صورتی که در زمان ترمزگرفتن ، عبور از مسیر های ناهموار و شتاب گیری ، از کمک فنرها سر و صدا های اضافه و آزار دهنده شنیدید ، به احتمال فراوان ایراد از بوش های اتصال دهنده کمک فنرهاست که دچار شکستگی و تغییر شکل شده اند . شکستگی و تغییر شکل بوش ها و اتصالات بر اثر وارد کردن وزن و فشار زیاد و غیرمجاز به خودرو است .
3- صدا های کلاچ :
تولید صدا در دور آرام : تنظیم نبودن انگشتی های کلاچ ، وجود لقی در اهرم بندی پدال ، خرابی فنرهای ارتعاش گیر لوله ای و اتصال ضعیف پیچ های فلایویل به موتور از جمله عوامل ایجاد صدای کلاچ در دور آرام هستند .
ایجاد صدا هنگام فشردن پدال : خرابی بلبرینگ کلاچ ، خرابی یاتاقان محور جعبه دنده ، خرابی بلبرینگ های سوزنی داخل فلایویل و همچنین فرسودگی غلتک ها باعث بروز صدا از دستگاه کلاچ در زمان فشردن پدال می شوند .
تولید صدا در زمان حرکت ، بدون گرفتن پدال : در یک راستا نبودن موتور و جعبه دنده ، وجود لقی زیاد در بین هزارخار توپی کلاچ و محور و همچنین عدم لقی کم و گاه در حد صفر پدال کلاچ ، ضعیف شدن فنرهای ارتعاش گیر صفحه کلاچ ، چسبندگی اهرم بندی کلاچ ، کج شدن دو شاخه کلاچ و محکم نبودن فلایویل روی موتور نیز از دیگر عوامل به صدا افتادن مجموعه کلاچ در زمان حرکت خودرو هستند .
بیشتر بخوانید: