سنسور دور موتور تیبا و علت خرابی آن چیست؟

سنسور دور موتور تیبا و علت خرابی آن چیست؟

ما در این نوشته راجع به سنسور دور موتور تیبا صحبت خواهیم کرد سنسور دور موتور اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد . مخفف کلمه COOLANT TEMPERATURE SENSOR  می باشد و یه آن دمای آب می گویند . در تمامی موتور ها می باشد و واحد کنترل موتور است که با یک سری از پارامتر برای سنسور موتور تصمیم می گیرند و آن را کنترل می کند . وظایف سنسور برای آن که ای سی یو تصمیم بگیرد و به آن کمک کند شامل موارد زیر می باشد .

سنسور دور موتور تیبا

1-تعیین حداکثر دور موتور

2- فعال و یا غیر فعال شدن فن

3- ایجاد حالت ساسات در زمان

4- تنظسم پاشش سوخت

5- تنظیم زمان جرقه

سنسور دور موتور این سنسور با داشتن ۲ پایه ارتباطی به EUC می تواند به صورت امواج شبه سینوسی ،اطلاعات مربوط به دور لحظه  ای موتور را به EUC ارسال کند.این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند ودرست بالای سر چرح دنده های فلایویل دور موتور قرار گرفته است .

انتهای این سنسور القایی حساس که واجد یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد .این فلایویل می توانست شامل ۶۰ دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند .

نکته قابل توجه:

در هنگام  چرخش فلایویل به ازای گذشت هر دندانه از جلوی سنسور یک پالس شبه سینوسی در سنسور تولید شده  و به EUC انژکتور فرستاده می شود لذا اولین چیزی که این سنسور به  EUC اعلام می دارد اعلام حرکت فلایویل است .که معمولا توسط استارت  ایجاد می شود.این نقطه تنها نقطه اشتراک سیستم استارت و سیستم انژکتوری موتور است و در حالت کلی ارتباط مستقیمی  بین این دو مکانیزم وجود ندارد.حین چرخش فلایویل هنگامیکه محل دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دو پیستون ۱ و ۴ به دلیل لنگ های همنام میل لنگ دقیقا در نقطه مرگ بالا TOP DEAD CENTER –   TDC رسیده اند.

در این نقطه سنسور به دلیل اینکه دندانه دیگری را در مقابل خود نمی بیند سیگنالی را نیز تولید نمی کند و لذا EUC  بلافاصله درک می کند که نقطه مرگ بالای این پیستون فرا رسیده است و لذا می تواند با فعال کردن انژکتور ها و کویل دستور پاشش سوخت و جرقه زنی را را صادر کند و موجب روشن شدن این دوسیلندر شود. ۱۸۰ درجه پس از این دو پیستون دیگر (۲و۳ ) به نقطه مرگ بالا می رسند.در این حالت EUC دستورات مشابهی را برای این ۲ پیستون صادر می کند و موتور را به طور کامل روشن می کند.در مرحله بعد از روشن شدن EUC که در حال شمردن دندانه ها برای صدور دستور مقتضی در شرایط مرگ بالاست می تواند این شمارش را به دورسنج ارسال کند و دور موتور را نیز نشان دهد .

در نهایت می بایست در پاک کردن دو دندانه به جای یک دندانه روی دنده فلایویل دقت شود.دو دندانه پاک شده با احتساب ۶۰ دندانه در ۳۶۰ درجه ،گستره ۱۲ درجه را شامل می شود.این بدین معناست که EUC می تواند تا ۱۲ درجه قبل از نقطه مرگ بالا آن را پیشاپیش حدس بزند.همانطور که می دانید آوانس استاتیکی خودرو های ما در حدود ۸ الی ۱۰ درجه متغییر است .اگر یک دندانه پاک می شد EUC می توانست حداکثر آوانس استاتیکی ۶ درجه را بدست  بدهد  اما اکنون حداکثر آوانس استاتیکی ۱۲ درجه می تواند باشد که تا حدود ۱۰ درجه آن توسط EUC تایید و به کار گرفته می شود.

تذکر:

فلایویل خودرو های انژکتوری واجد دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارا بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه بوده برای فعال نمودن سنسور دور موتور استفاده می شود . سنسور دور موتور اگر خراب شود باعث می شود خودرو استارت بخورد ولی روشن نشود اولین نشانه خرابی برق سر وایر شمع نمی آید  برای چک کردن شما سوئیچ باز می کنید و با دمباریک یکی از وایرهای سر شمع را بیرون می کشید به یک نفر می گویید استارت بزند به فاصله ۳ سانت نزدیک به شمع می گیرد و اگر جرقه نزد سنسور دور موتور خراب هست .

ایراد سنسور دور موتور :

1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به برای پاشش سوخت ECU

2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین

3- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص

نکته: در خودروهای  که دارای سنسور میل سوپاپ هستند باسوختن این سنسور خودرو روشن میشود ولی دور موتور از ۳٫۵ الی ۴٫۵ بالاتر نمیرود .

روش تعمیر :

1- سنسوردور موتور را خارج کرده ونوک ان را از ذرات براده اهن وکربن وروغن تمیز کنید .

2- سنسوردور موتور را با سنسور نو جایگزین کنید .

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور

اثرات خرابی سنسور دور موتور :

در صورت خرابی ( سوختن ) سنسور دور موتور در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمی شود البته در بعض از مدل ها مانند طرح زیمنس با خرابی سنسور دور موتور ، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده ولی دور موتور از 3000 ( ام ، پی ) بالاتر نمی رود .

در خیلی مواقع در موقع عیب یابی دیده شده است که علت روشن نشدن خودرو از طریق سنسور دور موتور به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیفی یا جرم گرفتن جلوی سنسور و یا جمع شدن براده در قسمت جلوس سنسور ( به علت شستشو نشدن فلایویل پس از تراش دنده ها ) و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده های فلایویل ، و یا به علت اندازه نبودن پیچ نگه دارنده سنسور دور موتور روی پئسته کلاج و یا درست تراش نخوردن پوسته کلاج می باشد .

فاصله بین سر سنسور دور موتور و دنده های روی فلایویل بین 0/5 الی 1/5 میلی متر می باشد .

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور :

الف ) عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ  )  :

خرابی سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری باعث خطا افتادن در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) نمی شود ( خطای سنسور دور موتور نشان داده نمی شود ) لذا بهتر است که در قسمت پارامتر در موقع استارت زدن به موتور توجه به دور موتور داشته باشیم که در صورت خرابی سنسور دور موتور ، تعداد دور موتور در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و صفر را نشان می دهد .

ب ) عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر )  :

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را درمحل مربوطه وصل کرده و دو سر سیم سیم های مشکی و قرمز را روی پایه های یک و دو سنسور دور موتور وصل کنید و مقدار مقاومت آن را یادداشت کنید و مقایسه کنید .

مقاومت سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری به جز چند مورد بین 380 الی 420 اهم می باشد . ( سنسور با پایه قهوه ای )

مقاومت سنسور دور موتور در خودروی انژکتوری پراید زیمنس و نیسان وانت بین 880 الی 950 اهم می باشد ( سنسور با پایه مشکی )

این داده ها به قسمتی به نام واحد فرمان موتور منتقل شده و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه زنی و دیگر فرایندها استفاده می کند.در نسل قبلی خودرو ها قبل از اینکه حسگر موقعیت الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد ، دلکو وضیفه تنظیم زمان جرقه زنی را در موتور بر عهده داشت .

این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در قسمت عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته باشد که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ای سی یو ارسال میدارد.ای سی یو برای پاشش صحیح و جرقه صحیح از این علائم استفاده می کند .

سنسور دور موتور تیبا

تست اهمی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ  :

یک سر اهم متر را به پایه یک و سر دیگر را به پایه 2 وصل می کنیم و اهم را می خوانیم. در پژو405 و پارس و سمند 300 تا 400 اهم و در پراید 320 تا 400 اهم و در پژو 206 بین 200 تا 400 اهم باید باشد ، در غیر این صورت خراب است .

انواع سنسور موقعیت میل لنگ  :

1- نوری

IC 2- اثر هال

3- القائی (مغناطیسی)

نوع القائی متداول ترین نوع بخصوص در خودروهای ایرانی است. طرز کار این نوع سنسور دور موتور به این شکل می باشد  :

در حالتی که سنسور روی پوسته ی کلاچ قرار گرفته بر روی فلایویل دو دنده خالی وجود دارد(جای 60 دنده هست ولی 58 دنده وجود دارد).حین کارکرد موتور زمانی که دنده ها از مقابل سنسور مغناطیسی عبور کردند.(سنسور از یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ تشکیل شده) میدان مغناطیسی آن تغییر کرده ولتاژ مناسبی را ایجاد می کند.ولتاژ خروجی از این سنسور توسط ای سی یو برای تعیین وضعیت مناسب سوخت و جرقه موتور مورد استفاده قرار می گیرد.فلایویل موتورهای انژکتوری دارای دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارت بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه است برای فعال کردن سنسور دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد .

1- سنسور موقعیت میل لنگ

علائم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

این سنسور معمولا به دو صورت ایراد پیدا می کند :

خرابی کامل و روشن نشدن موتور، که در این حالت موتور استارت می خورد اما روشن نمی شود، زیرا سوخت و جرقه ای در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت .

– ارسال اطلاعات نادرست از موقعیت میل لنگ، که در این حالت موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می خورد و شدیدا ریپ خواهد زد .

2- سنسور موقعیت میل سوپاپ

علائم خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

1- روشن شدن چراغ چک پشت

2- برخی موارد ریپ زدن موتور

3- ور دمای هوای ورودی

علائم خرابی سنسور دمای هوای ورودی

1-  سنسور از حساسیت کمتری برخوردار است و فقط در روشن شدن برخی خوروها، و در هوای سرد نقش ایفا می کند، و در نتیجه، خرابی آن چندان قابل تشخیص نیست و در عملکرد موتور تغییری ایجاد نمی کند.

2- بی این قطعه از طریق دیاگ قابل تشخیص است

4- ور زاویه دریچه گاز

علائم خرابی سنسور زاویه دریچه گاز

در صورت خرابی این سنسور :

1- هنگام گاز زدن موتور به سختی بالا می رود و در حین حرکت موتور شدیدا ریپ می زند.

2- دهی موتور بشدت کاهش می یابد

3- برخی موارد، موتور خود به خود گاز می خورد و دور موتور بالا و پایین می رود .

4- سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن

در صورت خرابی این قطعه، راننده براحتی متوجه تغییر در عملکرد موتور خودرو می شود. علائم خرابی سنسور اکسیژن عبارتند از:

1-روشن شدن چراغ چک

2- در بسیاری از موتورها  روشن کردن خودرو، بوی خام سوزی از اگزوز احساس می شود (مخصوصا در صورت سرد بودن موتور )

3- در برخی خودروها،(خصوصا در پژو 206)، موتور بدرستی گاز نمی خورد و کپ می کند .

4- مصرف سوخت بالا می رود .

طریقه نصب سنسور :

– پیکان یک سنسور آب سه پایه با رنگ سبز

– پژو 405 ،سمند از سنسور دو پایه

– در پراید از دو عدد سنسور دو پایه

– پژو  یک سنسور در دو پایه

محل نصب آن :

روی سر سیلندر و روی هوزینگ آب و قبل از ترموستات و در گرم ترین نقطه قسمت موتور نصب می شود .

علائم خراب شدن سنسور ها

1- مصرف سوخت زیاد

2- خروج دود سیاه از اگزوز

3- بیش از حد گرم شدن پیشرانه

4- روشن شدن چراغ چک موتور

زمانی که سنسور بد کار می کند ، باعث چه چیزی می شود ؟

1- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن

2- یکسره کار کردن فن رادیات

3- دود کردن خودرو در زمان خنک بودن موتور خودرو

4- بد روشن شدن خودرو

خودروهایی که سنسور دور موتور دارند :

1- سمند

2- پرشیا

3- 405

4- پراید

5- زانتیا

6- 206

7- 207

سنسور دور موتور تیبا

بیشتر بخوانید:

آپدیت هیوندای ix25 کوچک ترین شاسی بلند +عکس

نسل جدید ماشین لندروور دیفندر در سراسر جهان به زودی

تصمیم جدی چری برای ورود به بازارهای اروپا

منبع: جوان خودرو، خودرو تک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.