همه چیز درباره خرید لاستیک خودرو

همه چیز درباره خرید لاستیک خودرو

در این نوشته راجع به لاستیک خودرو صحبت خواهیم کرد. اکثر مردم فکر می کنند که لاستیک های خارجی خوب بود و موندگاری دارد ولی اصلا اینگونه نمی باشد . برای خرید لاستیک بهتر است اول خوب تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید کنید . در این مقاله درباره اینکه چه لاستیکی بخرید و چه لاستیکی خوب مب یاشد ، توضیح کامل داده شده است .

لاستیک خودرو

راهنمای کامل خرید لاستیک

لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .

نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :

1- انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

تاریخچه تایر چیست؟

 

در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود . نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .

چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد . در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .

همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .

در ادامه:

کمپانی continental – AG   در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .

در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند . اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود.

این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود . موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد .  قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم . در ادامه 15 ویژگی مهم لاستیک را به شما خواهیم گفت .

شاخص تردویر

این شاخص برای فرسایش لاستیک بوده ، که حتما باید در هنگام خرید به آن توجه کرد . اگر عدد آن پایین باشد باعث چسبندگی و نرمی می شود . و همچنین اگر عدد پایین باشد باعث خراب شدن سریع آن می شود .  هنگام خرید یادتان باشد شاخص تردویر لاستیک بین 280 تا 340 باشد . حواستان باشد چه لاستیکی بخرید .

شاخص ترکشن

این شاخص در هنگام باران و خیس بودن زمین ، مقاوم می باشد و نمی گذارد به ماشین شما آسیب برسد و لاستیک شما را خوب نگه می دارد . بهتر است از لاستیک و شاخص AA استفاده کنید . حتما این شاخص باشد .

شاخص دما

این شاخص در دما و در شرایطی خود را حفظ می کند و در این مورد شاخص A  خوب بوده و از آسیب رسیدن به لاستیک جلوگیری می کند . و حتما ویژگی ها گفته شده در هنگام خرید در نظر بگیرید تا لاستیک خوب و درجه 1 خریداری کنید .

شاخص بار

این شخاص برای این است که یک لاستیک چند کیلو گرم را تحمل می کند و آیا بیشتر از آن را تحمل می کند یا خیر . در هنگام خرید لاستیکی بخرید که وزن بالا را بتواند تحمل کند .

شاخص حداکثر فشار باد

این شاخص آنچنان مهم نمی باشد ولی در هنگام خرید این مورد را در نظر بگیرید و از لاستیکی استفاده کنید تنظیم باد آن خوب باشد .

شاخص نوع لاستیک

1- شاخص  P  برای خودروهای سواری

2- شاخص T  برای لاستیک های کوچک و در صندوق عقب جا شده و جایی را اشغال نمی کند .

3- شاخص  LT  برای خودرو های SUV

شاخص پنهای لاستیک

این شاخص برای طول و عرض لاستیک بوده و باید به این مورد نیز توجه کرد ، زیرا ماشین های امروزی نسبت به چند سال پیش پیشرفت کرده اند و اکثر ترمز ماشین ها ABS می باشد و همچنین باید لاستیک خود را در ابعاد 15 / 65/ 185 و همچنین 15 / 60 / 205 باشد . حتما یادتان باشد این اعداد .

لاستیک خودرو

شاخص ارتفاع لاستیک

این شاخص برای آن است که ارتفاع تایر شما چقد می باشد و با فابریک آن هم اندازه باشد . اگر عدد آن پایین باشد ، ارتفاع آن کمتر باشد لاستیک خشک تر می شد و هرچه بیشتر باشد ، لاستیک نرم تر می باشد . حتما ارتفاع آن بیشتر باشد .

شاخص R

این شاخص نشان می دهد که تکنولوژی لاستیک خودرو چقد شده و همچنین به استحکام لاستیک را حفظ می کند حتی در شرایط سخت . این مورد نیز یادتان باشد .

شاخص ابعاد رینگ

این شاخص به شما می گوید که رینگ شما چند اینچ می باشد . اگر 20 باشد باید 20 اینچ باشد رینگ شما .

شاخص بار و سرعت

نشان دهنده آن است که لاستیک خودرو چقد سرعت و بار را تحمل می کند . اگر عدد با حرف بزرگ انگلیسی باشد شاخص بار بوده و عدد تحمل وزن است .

حرف انگلیسی بعد از ععد شاخص سرعت می باشد . حتما باید این موارد را در هنگام خرید توجه کرد .

شاخص M + S

نشان می دهد که لاستیک در برف و گل جوابگو می باشد یا خیر . این ویژگی باید کسانی که آفرود دارند در نظر بگیرند ، زیرا این شاخص بیشتر به کار آن ها می آید .

استاندارد DOT

این استاندارد برای آن است که آن لاستیکی خریداری می کنید ، می توان در کشور آمریکا استفاده کرد یا خیر ، زیرا نمی گذارند بیشتر لاستیک ها در آمریکا استفاده شود .

شاخص ترکیب ها و موارد استفاده در تایر

باید از شخص فروشنده بپرسید که در این تایر از چه چیز هایی استفاده شده است بپرسید که از جنس آج می باشد یا خیر . یا جنس آن دیواره می باشد یا خیر . لاستیکی که جنس آن آج باشد از دولایه تشکیل شده است که لایه آن استیل و پلی استر می باشد .

شاخص تاریخ ساخت

حتما به تاریخ روی لاستیک خودرو توجه کنید که مال قبل نباشد . این تاریخ 4 رقمی بوده که 2 عدد اول شامل هفته و 2 عدد دوم شامل سال آن می باشد . حتما باه تاریخ دقت کنید که مال قبل نباشد و توضیح جدید باشد .

شاخص E4

این نشان می دهد که این تایر توسط انجمن اروپا تایید شده و همچنین شرکت سازنده آن زیر نظر اتحادیه اروپا می باشد یا خیر

 

نکات دانستنی در مورد لاستیک خودرو

 

1-تایر ران فلت یعنی چه ؟

به تایری گفته می شود که وقتی لاستیک ترکید و یا باد آن خالی شد نیز حرکت کند . این گونه می شود گفت که تایر داخلی قوی و در مواقع خالی شدن باد و ترکیدن بالایی سر ماشین و سر نشین نیاید . این تایر ها تسمه قوی دارد و داخل لاستیک قرار داده می شود .

انواع آج تایر

جهت دار

این تایر ها از سرعت بالایی برخوردار می باشد و با آب و هواو در هنگام خیس شدن سازگاری دارد . این نوع آج به شکل 7 می باشد و آب را به بیرون هدایت می کند .

قابل توجه باشد که این تایر در جهت مشخص علامت گذاری شده است .

متقارن

ساده ترین لاستیک خودرو بوده و می توان در هر جهتی استفاده کرد و همچنین این نوع لاستیک بهترین لاستیک بوده و توصیه می شود از این لاستیک استفاده کنید .

نا متقارن

این نوع لاستیک خودرو در بدترین شرایط بلایی سرش نمی آید و به ماشین نیز لطمه نمی زند . این نوع لاستیک با لاستیک متقارن فرق دارد ولی هر دوی آن یکسان و خوب می شود و توصیه می شود از هر دو می توان استفاده کرد .

جهت دار نا متقارن

این لاستیک در هر دو فصل خوب می باشد و در جاده و زمانی که باران می بارد خوب می باشد و بعد از متقارن و نا متقارن این لاستیک خوب می باشد .

زمان تعویض و علام تعویض تایر ها یعنی چه ؟

لاستیک ها تاریخ دارند ولی انقضا خیر و تا زمانی خراب شوند ، قابل استفاده می باشد و حتی می توان از یک لاستیک 1 سال استفاده کنید .

بستگی دارد که لاستیک چقدر عمر کند و آج لاستیک زمانی خراب شود جوری که مشخص نشود ، یعنی عمر آن تمام شده است .

لاستیک خودرو

تایر ها در 4 فصل چگونه هستند ؟

1- تایر زمستانی : باید آج آن درشت و بلند باشد که در هنگام برف بتوان رد شد و وقتی که زنجیر چرخ به این لاستیک ها بسته شود خیلی خوب حرکت خواهند کرد . زمستان چون برف ها به لاستیک می چسند ، سوخت در جاده بالا و باعث خشک شدن آن می شود . نکته جالب این است که فقد در فصل زمستان در کشور های خارجی از این لاستیک استفاده می شوند و در فصل تابستان از لاستیک دیگر .

2- تایر تابستانی : این تایر در تابستان سرعت بالایی و عملکرد خوبی به همراه دارد . این تایر در تابستان و در گرما تحمل گرما را دارد و بهتر است در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .

3- تایر چهار فصل: این تایر نسبت به دو تایر گفته شده ، آنچنان خوب نمی باشد و در هنگام بارندگی و برف آنچنان حرکت نخواهد کرد بلکه با زنجیر چرخ شاید بتواند راه برود . توصیه می شود در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .

تایر تیوبلس یعنی چی ؟

این تایر بدون تیوپ بوده و در زمستان و تابستان انعطاف پذیر بوده و حتی در زمستان بودن زنجیر چرخ نیز حرکت خواهد کرد . این تایر داخل خود تیوپ دارد و نیاز به تیوپ ندارد و زمان ترکیدن هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی کند .

مزایای لاستیک تیوبلس نسبت به لاستیک خودرو معمولی

1- مقاومت بیشتر به پنجری

2- تعمیرات و نصب آسان

3- وزن کمتر

4- پنجرگیری ساده

5- ایمنی بسیار بالا

لاستیک اسلیک و نیم اسلیک یعنی چه ؟

1- لاستیک اسلیک

این لاستیک اولیل دهه 50 تولید شده است . یعنی سال 1950 و بهترین تایر می باشد . این لاستیک نکته منفی که دارد این است که عمر آن پایین بوده و خیلی زود خراب می شود . این لاستیک ها برای موتور و برای   مسابقات فرمولا وان استفاده می شود .

2- لاستیک نیم اسلیک

تایر داری آج خوبی بوده و برای ماشین های معمولی و اسپرت استفاده می شود و در هر شهری می توان از آن استفاده کرد . این تایر برای زمین های خیس عالی می باشد .

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس چیست و تفاوت لاستیک تیوبلس و تیوب دار

واشر سرسیلندر چرا می سوزد و نشانه سوختن واشر سرسیلندر چیست

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس چیست و تفاوت لاستیک تیوبلس و تیوب دار

واشر سرسیلندر چرا می سوزد و نشانه سوختن واشر سرسیلندر چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.