نکات طلایی آموزش قدم به قدم مکانیک خودرو و نحوه بستن آن

نکات طلایی آموزش قدم به قدم مکانیک خودرو و نحوه بستن آن

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد . در سال 2015 موتور درون سوز همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

خودرو

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

موتور های درون سوز مانند اسب های کاری می باشند . این موتور ها به ما اجازه می دهند که دور کشور را دور بزنیم . وقتی برق قطع می شود نیروی برق خانه های مان را تامین می کنیم و حتی کار های دیگر نیز انجام خواهیم داد . اما متاسفانه همان چیزی که آن ها را به کار می انداز ، یعنی احتراق رسوباتی تولید می کند که در نهایت می تواند به موتور آسیب می رسد . رسوب ها ممکن است در اثر واکنش های متفاوتی که درون موتور صورت می گیرد و ایجاد می شود .

هم در موتور های کاربراتوری و هم در موتور های انژکتوری ، هنگامی که بنزین از میان لوله ها عبور خواهد کرد . مقادیر کمی از آن تبخیر شده و روی لبه سوراخ های باریکی که باید از میان شان عبور خواهد کرد و رسوب خواهد کرد .

در موتور های انژکتوری ، بنزین در کنار سوپاپ های هوا پاشیده می شود و حرارت سیلندر می تواند باعث شود که مقداری از بنزین در این مرحله خشک می شود و روی سر سوپاپ ها ریخته می شود و باعث ایجاد رسوبات می شود . البته باید گفت که بنزینی که تازه وارد سیلندر می شود می تواند رسوباتی که روی سوپاپ ها جمع شده است را شسته و باعث تمیز شدن موتور شود .

از آن جایی که رسوب آهسته آهسته در درون موتور تشکیل می شود ، ممکن است تا مدت ها متوجه آن نشوید ولی در نهایت نیروی موتور را خواهد گرفت و اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد ممکن است باعث بروز مشکلات جدی ای شود و خرج های زیادی را روی دست شما بگذارد .

بر طرف کردن رسوب های موتور می تواند یک مکمل جرم گیر داخل باک می باشد یا به صورت دستی بخش عایی از موتور را را تمیز خواهد کرد . ابزار هایی که به آن احتیاج دارید بستگی به قسمتی از موتور دارد که قصد تمیز کردن رسوبات آن محل را دارید . در بسیاری از اوقات می توان برای تمیز کردن انژکتوری ، سوپاپ هوا و اتاقک احتراق از مکمل های جرم گیر استفاده کنید .

انژکتور دارای سوراخی به ضخامت و اندازه موی انسان می باشد ، به این ترتیب حتی رسوبی به اندازه ده درصد قطر تار یک مو می تواند نیرو و واکنش موتور را کاهش دهد . رسوب هایی که در اتاقک احتراق تشکیل می شود باعث می شود که موتور به بنزین با اکتان بالاتر احتیاج داشته باشد و یا حتی احتراق نارس صورت خواهد گرفت که هر دو موجب می شود که برای سوخت هزینه زیادی را باید پرداخت کنید . رسوب بر روی سوپاپ هوا نیز می تواند باعث واکنش کم موتور خودرو شما شود .

سر سیلندر چیست ؟

در یک موتور درون سوز سر سیلندر یا بستار به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندر ها قرار دارد . چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید . متوجه می شوید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستون ها در درون سیلندر ها قابل دیدن هستند . در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد که به آن ها بلوک سیلندر می گویند که انتها آن ها باز هستند . برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سر سیلندر نیاز است . جنس اکثر سر سیلندر ها از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص ساخته می شود .

اتاقک درون سوز چیست ؟

عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سر سیلندر قرار دارد که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی می باشد . همچنین سر سیلندر ها در زیر یک درپوش محفوظ است .

طرز کار سر سیلندر ها چگونه است ؟

قطعات عمده سر سیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سر سیلندر است که باید به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند . عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن به وسیله میل بادامک انجام می شود . قسمت های دیگر سر سیلندر که فاقد تحرک هستند کافی است که در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند و البته باز بودن مجاری عبور آب و صابون نیز بسیار ضروری و مهم می باشد .

کاربرد سر سیلندر ها چیست ؟

سر سیلندر ها تنها در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندر ها و یا پیستون ها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سر سلیندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود .

میل بادامک چیست ؟

در قسمت موتور خودرو اجزایی وجود دارد که نامش تایپیت یا میل بادامک می باشد . میل بادامک قطعه ای است که وظیفه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را بر عهده دارد . این قطعه در برخی موتور ها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار دارد که به فرمان خودرو وصل شده است و بودن این میل بسیار مهم می باشد .

میل بادامک یا میل سوپاپ قطعه ای در موتور خودرو و دیگر موتور های پیستونی چهار زمانه است که سوپاپ ها را باز و بسته می کند . این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محور هایی به شکل بیضی یا دایره غیر محور قرار دارد .

میل سوپاپ توطی دنده ای به وسیله زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل می شود و می چرخد . در موتور های چهار زمانه به ازای هر دو میل لنگ و میل سوپاپ یک دور خواهد چرخید .

در سال های قبل از دهه نود معمولا در بیشتر موتور ها میل سوپاپ داخل سیلندر بود و از طریق استکانی ویا تایپیت و میل تایپیت نیرو به انگشتی یا اسبک و سپس به سوپاپ منتقل خواهد شد .

خودرو

علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟

1- خراب شدن پمپ روغن

2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .

اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .

ساختمان یاتاقان

پوسته یاتاقان از فولاد و بنز ساخته شده است . این فولاد استحکام و مقاومت بالایی دارد و به یاتاقان ها کمک می کند . روی این قسمت یک یا چند لایه مواد یاتاقانی به ضخامت چند هزار می باشد . علت استفاده از مواد نرم در یاتاقان ها این است که در صورت تاثیر عوامل خارجی فقط مواد یاتاقانی از بین خواهد رفت و میل لنگ سالم می ماند.

انواع یاتاقان ها براساس عملکرد

این قطعه می تواند حرکتی چرخش محور ، خطی ، کروی یا مفصلی داشته باشد . طریقه عملکرد و نوع حرکتی که این قطعات در انواع مختلف دارند ، باعث می شود که در وسایل و تجهیزات مختلفی به کار رود . این قطعات در خودرو ها ، براساس نوع سیستم موتور ، طراحی ، شتاب و قدرت هر خودرو انتخاب می شوند .

دسته بندی یاتاقان ها براساس زیر می باشد :

1- ساده : یاتاقان ها سر محور و بوش های دو نوع از یاتاقان های ساده می باشند . این مدل از یاتاقان ها معمولا لقی بسیار کمی دارد و عمر آنچنانی ندارد و علت آن هم نیز بودن اصطکاک آنچنان بالایی نمی باشد . در این نوع سرعت ها پایین دارای کارایی بیشتری است .

2- مرصع : در نوع مرصع ، تحمل نیرو به وسیله پیچیدن یکی از اجزای خارج از مرکز محور است . سرعت این یاتاقان کم است و اگر در تعمیرات دوره ای به آن توجه شود ، عمر مناسبی دارد . از این نوع بیشتر در ساعت ها استفاده می شود .

3- غلتشی : بلبرینگ ها و رولربرینگ ها دو نوع از یاتاقان های غلشتی هستند . این دو قطعه به دلیل ساچمه ها و غلتک هایی که در ساختشان به کار رفته است ، در این دسته قرار دارند .  برای کاهش این نوع یاتاقان در زمان تعویض یاتاقان ، باعث افزایش کارایی می شود و به کمک فراوانی نیاز دارد و تحت تاثیر عواملی همچون دما می شود .

4- لغزشی : تحمل نیرو در یاتاقان لغزشی ، توسط سیال یا گاز می باشد . عمر مدل این نوع یاتاقان کمتر از مدل ها دیگر یاتاقان می باشد . زمانی که این مدل شروع به کار و به پایان کار می رسد ، کمی لهنه می شود و به همین دلیل لازم نمی باشد که از این یاتاقان آنچنان مراقبت کرد .

5- خشمی : این نوع ، از سرعت بسیار زیادی برخوردار می باشد و بستگی و به شرایط محل انجام کار دارد و کارایی بسیار متفاوتی دارد . این نوع یاتاقان ها در سیستم های هم تراز نوری می باشد و این مدل نوری می باشد .

6- مغناطیسی : این مدل میدانی وجود دارد و عمل می کند که نیرو ها را تحمل می کند و از برخورد دو جسم فلزی بهم جلو گیری می کند . سرعت و عمل این مدل ، بسیار نامحدود می باشد و دیر خراب می شود . همچنین این مدل یاتاقان نام دیگری دارد که مگنتی نیز می گویند .

عوامل خرابی یاتاقان ها چه می تواند باشد ؟

عملکرد یاتاقان با وارد شدن شوک به آن دچار اختلال خواهد شد . عمده ترین علت خرابی یاتاقان ، نرسیدن روغن می باشد . در ادامه در مورد عوامل خراب شدن یاتاقان ها صحبت خواهیم کرد .

1- از بین رفتن بابیت : بابیت به سطح داخلی یاتاقان گفته می شود که بسیار مهم می باشد و بودن آن نیز ضروری می باشد .

2- خرابی پمپ روغن : روغن موتور نامناسب و تجمع رسوبات در قسمت های مختلف آن باعث خرابی پمپ روغن می شود . خرابی پمپ روغن یا هر یک از قسمت های آن از روغن کاری مناسب جلوگیری می کند . بودن روغن در موتور ماشین باعث روان شدن قطعات و کاهش اصطکاک می باشد .

3- گرم شدن بیش از حد موتور : داغ شدن موتور به هر دلیلی مثل کم شدن آب رادیاتور ، منجر به یاتاقان زدن موتور می شود .

4- سرعت بالای خودرو : اگر سرعت ماشین شما بالا باشد و روغن موتور نیز نریخته باشید و یا کم باشد ، باعث یاتاقان زدن ماشین می شود و حتی به موتور نیز آسیب وارد می کند .

5- روغن موتور نامناسب : این مورد دو علت دارد که یکی از علت های آن روغن نامطلوب می باشد و دیگری تعویض کردن روغن موتور می باشد که آسیب جدی به ماشین وارد خواهد .

خودرو

بیشتر بخوانید:

10 اشتباه متداول مکانیک‌ها و اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

منبع: ویستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.