شرح کامل خروجی سوکت های BSM ، BSI و ECU های بوش پژو 206

شرح کامل خروجی سوکت های BSM ، BSI و ECUهای بوش پژو 206

تعمیر سوکت BSM و BSL یکی از تخصصی ترین کارهای یک تعمیر کار بخش برق و الکترونیک خودرو می باشد . بنابراین لازم است تعمیر کار سوکت دانش کافی در خصوص اجزا سیستم الکترونیک خودرو 206 و ارتباط با سوکت  BSM و BSL داشته باشد .

سوکت

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . سوکت BSM و BSL یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

تعمیرات سوکت ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری سوکت

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری سوکت

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

سازندگان معروف سوکت ای سی یو چه شرکت های می باشد :

1- شرکت NIPPON DENSO  در کشور چین

2- شرکت SAGEM در کشور فرانسه

3- شرکت MAGNETI MARELLI  در کشور ایتالیا

4- شرکت SIEMENS در کشور آلمان

5- شرکت FORD در کشور آمریکا

6- شرکت DELCO در شرکت آمریکا

7- شرکت BOSCH در کشور آلمان

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

یکی از اجزای الکتریکی خودرو که در صورت عدم عملکرد صحیح باعث خاموش شدن یا بد کار کردن ، خودرو خواهد شد ، رله دوبل می باشد . وظیفه اصلی رله دوبل در خودرو ، تامین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف رسانی و همچنین ECUمی باشد . رله دوبل از دو بخش تشکیل شده است که رله اصلی و رله دوم یا پمپ بنزین می باشد .

علائم خرابی رله دوبل شامل چه مواردی می باشد ؟

1- پس از باز کردن سوئیچ ، صدای تیک مانند خفیفی در خودرو شنیده می شود که نشانه خرابی رله می باشد .

2- هنگام باز کردن سوئیچ ، برای دو الی سه ثانیه صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده می شود .

3- روشن نشدن خودرو در زمان استارت زدن

4- اگر پس از باز کرن سوئیچ ، چراغ چک خودرو روشن نشود ، می تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد .

رله دوبل در چه قسمتی از خودرو قرار دارد ؟

این قطعه در نزدیکی رادیاتور نصب شده است و بر روی تمام ماشین کنترل و نظارت دارد . همچنین باید اضافه کرد که در اکثر ماشین ها رله دوبل در جای دیگر می باشد برای مثال برای خودرو پراید در کنار باتری می باشد و در خودرو 206 در محفظه BM34  می باشد و همچنین در اکثر ماشین ها در کنار ECU قرار دارد . که باید به استارت زدن و روشن شدن ماشین کمک کند ، زمانی که این قطعه یعنی رله دوبل دچار مشکل جدی شود ، ماشین شما قادر به استارت زدن و روشن شدن نمی باشد . بهتر است ماهیانه رله دوبل را مداوم چک کنید و زمانی که دچار آسیب شد سریعا آن را عوض کنید .

سوکت

رله دوبل برق چه قطعاتی را تامین می کند ؟

1- پمپ بنزین

2- ECU

3- انژکتور ها

4- کویل

5- شیر کنیستر

6- گرم کن دریچه گاز

7- گرم کن سنسور اکسیژن

8- چراغ چک

ساختمان  رله ولتاژ

رله ولتاژ یک هسته آهنی با چندین دور سیم پیچ است که آن را به طور موازی پیچیده شده است . روس هسته یک جفت پلاتین تعیین شده که در حالت عادی بسته است .

جریان مصرفی بالشتک های دینام و سیم اتصال بدنه خارجی از ذغال مثبت گرفته می شود و پس از تغذیه فطب های آفتامات می رود و در حالت عادی که ولتاژ خروجی دینام کم است و از طرق پلاتین های اتصال بدنه می شود .

کاهش ولتاژ باعث می شود که هسته رله ولتاژ نیروی خود را از دست بدهد و فنر آن پلاتین متحرک را بکشد و با پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا جریان میدان از طریق پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا از طریق پلاتین ها اتصال بدنه می شود .

وظیفه اصلی رله دوبل در خودرو ، تامین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف سوخت رسانی می باشد . رله دوبل در سه حالت مختلف می تواند برق مورد نیاز قطعات خودرو را تامین می کند .

راهنمای جعبه فیوز 206 تیپ 5

پژو 206 که محصولی از کارخانه ایران خودرو می باشد از جمله خودرو هایی است که امتیاز ساخت آن از شرکت فرانسوی پژو گرفته شده است . جعبه فیوز 206 شبیه به هیچ کدام از محصولات ایران خودرو همچون جعبه فیوز سمند یا 405 طراحی نشده اشت و با هم فرق دارند .

جعبه فیوز 206

سوکت ها و فیوز های یکی از ابزار های مرتبط با برق وسیم کشی خودرو هستند که وظیفه دارند ، در صورت نوسانات جریان برق و بالا رفتن ولتاژ یا شدت جریان مربوط مسیر جریان را قطع نمایند تا دستگاه های الکترونیکی موجود در مسیر ، صدمه نبیند . اگر در مسیر جریان الکترونیکی یک دستگاه در خوردو نوسان برقی اتفاق می افتد ، فیوز موجود در مسیر اتصال را قطع خواهد کرد و اصطلاحا می سوزد . برای راه اندازی دوباره آن دستگاه ضمن رفع علت نوسان ایجاد شده ، باید فیوز مرتبط با آن دستگاه را که دیگر از کار افتاده است تعویض کند .

جعبه فیوز داخلی موتور 206

هر کدام از این سیم ها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع وصل می شود . بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد  شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ری استارت کنید تا چراغ چک خاموش شود .

کاربرد فیوز چه می باشد ؟

برای محافظت از سیم ها کوتاه شدگی مدار از فیوز استفاده خواهد شد .

مدار کوتاع فیوز به طور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود .

مشکلات انژکتور

1- خرابی پمپ بنزین – خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- کثیفی صابون بنزین – خودرو صاف کار نمی کند .

3- کثیفی انژکتور ها – به هنگام بالا رفتن دور موتور ریپ می زند .

4- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – مصرف سوخت بسیار بالا رفته

5- خرابی IC داریو انژکتور

مشکلات و خرابی کوئل

1- کثیفی شمع ها – خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- خرابی وایر ها – به هنگام بالا رفتن دور موتور خودرو خاموش می شود .

3- خرابی کوئل – کشش خودرو بسیار کم است .

4- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – خودرو تک کار می کند .

5- خرابی IC داریو کوئل

مشکلات خرابی استپر موتور

1- کثیفی استپر موتور – صاف کار نکردن خودرو

2- خرابی استپر موتور – نوسان کردن دور موتور

3- داشتن کد خطای استپر – هنگام استفاده ز هیدرولیک خودرو خاموش می شود .

4- خرابی دریچه گاز

5- خرابی سنسور دریچه گاز – به هنگام کم کردن دنده دور موتور افت شدید دارد و حتی ممکن است به خاطر این افت شدید خودرو خاموش شود .

6- بهم ریختگی نرم افزای آی سی یو

7- خرابی IC درایو استپر موتور

8- خرابی IC دریچه گاز

مشکلات خرابی کنیستر

1- خرابی شیر برقی کنیستر – استشمام بوی بنزین داخل اتاق

2- پر شدن فیلتر کنیستر – پارگی دائم ریل سوخت

3- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – نشتی بنزین از ریل سوخت

4- خرابی IC درایو کنیستر

5- کد خطای کنیستر

مشکلات خرابی سنسور اکسیژن

1- خرابی سنسور اکسیژن – مصرف سوخت بالا

2- پاک نشدن کد خطای سسنور اکسیژن – دود کردن خودرو

3- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – تنظیم نشدن مصرف سوخت بالا

4- خرابی سوئیچ های سنسور اکسیژن – تنظیم نشدن میزان آلایندگی های خروجی داشتن کد خطای سنسور اکسیژن

استپر موتور چیست ؟

استپر موتور یک موتور الکترونیکی با عملکرد پله پله است که عملکرد فیدبک مانند دارد . برای روشن ماندن پیشرانه در دوره ایده آل از سوی ECU عملکرد خوبی را تنظیم خواهد کرد . چرخه صحیح این رفتار فیدبک گونه موجب عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می باشد .

اگر قطعه استپر دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی شدید نباشد ، خودتان هم می توانید آن را تعمیر نمایید زیرا احتمالا این قطعه کثیف شده است و به همین دلیل عملکرد درستی ندارد و با تمیز نمودن آن می توانید خودرو خود را تعمیر کنید .

اگر استپر انژکتور شور با پوست دست و یا چشم برخورد کند ، بسیار خطرناک می باشد و صدمه خیلی جدی ای وارد می کند . استپر انژکت.ر شور حلال بسیار قدرتمند است و بسیار بسیار اشتعال پذیر و منفجر شونده است و باید به دور از جرقه و حرارت موتور استفاده شود .

عوامل خرابی استپر موتور

تشخیص اشتباه در عیب جویی ، یکی از مشکلات است که همواره رانندگان را نگران می کند . در چنین شرایطی ، علاوه بر معضل صرف وقت و هزینه بیشتر ممکن است قطعاتب به اشتباه تعویض شود . بهتر است قبل از تعویض قطعات از سلامت آن ها باخبر شوید ، که عملکرد صحیح آن ها شامل موارد زیر می باشد :

1- عملکرد صحیح سنسور موقعیت دریچه گاز

2- عملکرد صحیح سیستم جرقه زنی

3- انژکتور ها و پاشش صحیح سوخت

4- سیستم ورودی هوا و عدم نشت هوا

سوکت

بیشتر بخوانید:

آموزش رفع صدای تق تق فرمان ماشین هنگام چرخش + تصاویر آن

منبع: پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.