بررسی تخصصی فورد اکسپلورر 2016 با ظاهری زیبا و جدید
شاید فورد اکسپلورر مدل 2016 ، همچون برخی Cross-Over های جادار و همه فن حریف نباشد ، اما هم چنان به خاطر تجهیزات رفاهی و ایمنی بهبود یافته ، سیستم کمک راننده و حس رانندگی رضایت بخش آن در بزرگراه ، یک گزینه قابل ستایش در این رده محسوب می شود .
در این مدل تغییرات و به روز رسانی های گوناگونی انجام شده است . از جمله این تغییرات می توان به زیباتر شدن نمای خارجی خودرو ، مقداری اصلاحات در فضای داخلی ، امکانات ایمنی به روز شده ، سیستم تعلیق اصلاح شده و اضافه شدن یک مدل سطح بالا و جدید در این سری ( پلاتینیم ) اشاره کرد . علاوه بر این ، یک پیشران جدید هم به امکانات این مدل اضافه شده است ؛ یک موتور 2.3 لیتری EcoBoost چهار سیلندر که جایگزین مدل ضعیف تر قبلی شده است . نمونه قبلی که 2.3 لیتری EcoBoost چهار سیلندر بود ، نمی توانست جفت خوبی برای ویژگی چهار چرخ محرک این خودرو باشد .
نکات مثبت :
1- امکانات پیشرفته فراوان
2- فضای بار نسبتاً زیاد در پشت صندلی های ردیف سوم
3- پیشرانه شش سیلندر توربو شارژ شده و قدرتمند
4- سواری آرام در آزاد راه
نکات منفی :
1- احساس بزرگ تر بودن نسبت به اندازه واقعی برای راننده
2- فضای محدود ردیف دوم برای صندلی کودک
3- ممکن است فضای پای صندلیهای ردیف سوم کم به نظر برسد
شکل بدنه ، مدلهای دیگر و آپشن های فورد :
این خودرو یک کراس اوور بزرگ هشت سرنشینه است که در مدل های : base ، XLT، Limited ، Sport و Platinum عرضه خواهد شد .
امکانات معمولی فورد عبارت اند از :
1- رینگ های 17 اینچی آلیاژ دار
2- چراغجلو های LED خودکار
3- چراغ عقب های LED
4- شیشه عقب های دودی
5- باربند
6- دوربین عقب
7- کروز کنترل
8- تهویه
9- تنظیم دما برای سرنشینان عقب
10- صندلی های تاشو برای ردیف های دوم و سوم
11- صندلی راننده با قابلیت تنظیم شش حالته که البته پشتی آن به صورت دستی تنظیم می شود .
12- فرمان تلسکوپی با قابلیت تنظیم ارتفاع
13- صفحهنمایش 4.2 اینچی
14- قابلیت همگام سازی رابط کاربری سیستم صوتی فورد برای استفاده از گوشی یا وسایل سرگرمی
15- قابلیت اتصال صدا و گوشی از طریق بلوتوث
16- پخش کننده سی دی با ورودی های USB و Aux مجهز به شش بلندگو
مدل XLT، موارد زیر را به امکانات معمولی اضافه می کند :
1- ترمزهای قویتر،
2- دستگیره های همرنگ بدنه
3- چراغ های مه شکن
4- آیینه بغل های گرم کن دار
5- حسگر های پارک عقب
6- پوشش چرمی فرمان
7- ورود بدون کلید رمز دار
8- استارت دکمه ای
9- صندلی راننده با قابلیت تنظیم هشت حالته
10- قابلیت تنظیم شش حالته برای صندلی شاگرد و رادیوی ماهواره ای .
تجهیزات گروه 201A ، موارد زیر را به امکانات مدل XLT اضافه می کند :
1- تهویه هوای دوگانه خودکار
2- استارت از راه دور
3- سیستم پخش مجهز به نُه بلندگو
مجموعه تجهیزات Driver Connect، موارد زیر را اضافه می کند : 1- حالت شب خودکار برای آیینه وسط
2- صفحه نمایش لمسی هشت اینچی
3- صفحه کیلو متر های قابل تنظیم
4- قابلیت خواندن کارت SD
5- قابلیت همگامسازی ارتقا یافته
تجهیزات 401 A، این موارد را در بر دارد :
1- آیینه های تاشوی برقی
2- دوربین جلو
3- درب صندوق برقی
4- پریز برق 110 ولتی
5- حافظه تنظیمات راننده
6- پدال های قابل تنظیم
7- سیستم ناوبری
8- صندلی های تهویه دار جلو
9- فرمان قابل تنظیم برقی گرمکن دار
10- هشداردهنده نقطه کور
11- سیستم اخطار خودرو های در حال حرکت پشت.
تست ایمنی فورد اکسپلورر 2016
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب هستند عبارت اند از : سیستم کنترل پایداری ، کنترل نوسان تریلر ، کیسه هوا های جانبی برای سرنشینان جلو ، کیسه هوا های پرده ای ، کیسه هوای زانو برای سرنشینان جلو و سیستم MyKey که والدین را قادر می سازد تا محدودیت های سرعتی برای خودرو و محدودیت های صوتی برای سیستم پخش خودرو ، ایجاد کنند .
دوربین دید عقب به صورت استاندارد قابل استفاده است اما دوربین 180 درجه ای جلو ، به صورت سفارشی نصب می گردد . حسگر های پارک عقب ، بهجز مدل Base، در تمامی مدل ها به صورت استاندارد در دسترس است . سیستم هشدار تصادف از جلو به همراه خشک کننده های ترمز و کروز کنترل سازش گر ، سیستم اخطار خروج از خط و حفظ موقعیت ، سیستم هشدار نقطه کور با هشدار خودرو های در حال عبور پشت و کمربند های ایمنی پُف شدنی برای سرنشینان ردیف دوم ، به صورت سفارشی برای Sport و Limited در دسترس اند ، اما به صورت استاندارد بر روی Platinum نصب هستند .
در آزمایش های تصادف دولتی ، مدل قبلی این خودرو ، پنج ستاره کامل را دریافت کرد . هم در آزمایش ها برخورد از روبرو و هم در برخورد از اطراف ، توانست امتیاز کامل را کسب کند . موسسه بیمه امنیت جاده ها ، نمره ( خوب ) را به دلیل عملکردش در تصادف متوسط از جلو نیمه راننده ، برخورد از بغل و استحکام سقف ، به آن داد . در تصادف سبک از جلو نیمه راننده ، نمره نزدیک به قبولی گرفت . در آزمایش کمربند های ایمنی و حفاظت از سر که به صورت ضربه از پشت انجام می شود ، به دلیل جلوگیری از وا خوردگی گردن سرنشینان ، نمره ( خوب ) گرفت .
طراحی داخلی و ویژگی های خاص خودرو فورد 2016
هرچند که رانندگی با این خودرو ، همان حس بزرگی که از یک شاسی بلند انتظار می رود را دارد ، اما ستون های بزرگ ، کاپوت مرتفع و داشبورد بلند ، دید بیرون را محدود کرده اند . حتی با وجود تمام سیستم های کمک پارک ، بازهم پارک کردن این خودرو در فضا های کوچک ، وقت گیر است و در کل بزرگ تر ازآنچه که هست ، جلوه می کند که این ویژگی خوبی برای چنین خودرویی بهحساب نمیآید. از یک نمای کلی و مناسب ، فضای داخلی این خودرو به خوبی تزیین شده است .
داشبورد نرم و لوازم کنترل ، دقیق هستند ؛ مواد به کار رفته در فضای داخلی هم جذاب و پر زرق وبرق به نظر می آیند . صندلی های جلو برای افراد با جثه های مختلف مناسب است و داخل اتاق هم ساکت و آرام است .
رابط کاربری لمسی MyFord، لذت داخل اتاق این خودرو را ، با اضافه کردن صفحه لمسی با کیفیت در کنسول وسط و اضافه کردن دو نمایش گر به صفحه کیلومتر ، افزایش داده است . کار با این سیستم آن قدر ها هم آسان نیست ، اما در طول این سال ها بهبود یافته و کارکردن با آن منطقی تر به نظر می آید ( مخصوصاً در مقایسه با نسخه های قبلی این سیستم ) . تغییر خوب دیگری که در این مدل اعمال شده است ، جایگزینی دکمه هایی به جای کنترل لمسی دما و سیستم پخش است .
فضای بار این خودرو همه خوب است و هم بد . اگر تمام صندلی های سه ردیف باز باشند ، همچنان فضای بار مناسبی نسبت به سایر خودرو های موجود در این کلاس ، وجود خواهد داشت که تقریباً شبیه به فورد فلکس است . از سویی دیگر ، این فضای بار که در نهایت به مساحت 2.3 متر مربع می رسد ، نسبت به برخی رقبا همچون شورلت تراورسه و جی اِم سی آکادیا ، کوچک تر است .
فضای نشیمن این خودرو ممکن است برای خانواده ها ، کمی نا امید کننده باشد . صندلی های ردیف دوم به میزان کافی راحت هستند ، اما به خوبی جا دار نیستند ، مخصوصاً اگر بخواهید یک صندلی کودک برای این ردیف صندلی ها نصب کنید . وضعیت صندلی های ردیف سوم هم بسته به طراحی ردیف دوم دارند . اگر از صندلی های استاندارد استفاده شود ، فضای پا برای سرنشینان ردیف سوم بسیار کم خواهد شد به طوری که می توان گفت ، فقط کودکان می توانند در این صندلی ها به راحتی جای بگیرند .
صندلی های مجزا و کشویی را برای ردیف دوم انتخاب کنید تا با حرکت دادن آن ها ، فضای بیشتری در ردیف آخر برای افراد بزرگسال فراهم می شود . البته در صورت انجام این کار ، تعداد کمر بند های ایمنی ، به شش عدد کاهش پیدا خواهند کرد .
تجربه رانندگی با فورد اکسپلورر 2016
این خودرو ، رانندگی نرم و آرامی در جاده ها دارد و آرامش خوبی را به شما هدیه می کند . ممکن است با چرخ های 20 اینچی و در مسیر های نا هموار ، این حس ، کمی مختل شود . این مدل ، در شرایط رانندگی معمولی ، به خوبی ظاهر می شود اما در کل ، نسبت به سایر هم رده های خودش ، بزرگ تر به نظر می رسد و قدرت مانور کمتری دارد .
همین شرایط برای مدل Sport هم صدق می کند ، با این تفاوت که به کمک سیستم تعلیق و فرمان اسپورت ، واکنش سریع تری به عملکرد راننده نشان می دهد و در کل ، اعتماد به نفس بیشتری به راننده خود می بخشد . با وجود اینکه مدل Sport، مقدار از رانندگی راحت و آرام این خودرو می کاهد ، اما همچنان قابل قبول است .
مدل Sport و Platinum ، به طور استاندارد از پیشرانه توربو شارژ شده شش سیلندر ، بهره می برند . نیروی تولیدی این پیشرانه شبیه به هشت سیلندر است و چنان شتاب گیری به این خودرو داده است که هیچ خودرویی در این کلاس نمی تواند آن را شکست دهد .
پیشرانه شش سیلندر معمولی ، شاید خیلی تند و تیز نباشد اما می تواند به راحتی انتظارات خریداران این نوع خودروها را برآورده کند . پیشرانه جدید 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ شده ، ضعیف ترین موتور در میان سه پیشرانه موجود برای این خودرو است ؛ و می تواند دنده را در یک حالت نگه دارد و یا کمکتان کند تا با ترافیک آزاد راهی هماهنگ شوید .
عملکرد پیشرانه و گیر بکس
پیشرانه استاندارد مدل های Base، XLT و Limited، نمونه 3.5 لیتری شش سیلندر است که 290 اسب بخار قدرت و 255 پوند فوت گشتاور تولید می کند . با این پیشرانه ، می توانید مدل استاندارد دیفرانسیل جلو و یا مدل اختیاری چهار چرخ محرک را انتخاب کنید . مورد دوم ، سیستم کنترل سرازیری ، سیستم کمکی برای بالا رفتن از تپه و سیستم مدیریت پستی بلندی شرکت فورد که یک سیستم چهار حالته برای تنظیم پایداری خودرو به صورت الکترونیکی در شرایط مختلف است را شامل می شود .
طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ، مدل دیفرانسیل جلو این خودرو با پیشرانه شش سیلندر ، به صورت ترکیبی ، هر 100 کیلو متر ، 11.5 لیتر سوخت مصرف می کند ( شهری 13.5 لیتر و جادهای 9.5 لیتر ) ؛ اما مدل چهارچرخ محرک با پیشرانه شش سیلندر در هر 100 کیلو متر ، 12.5 لیتر به صورت ترکیبی ، مصرف می کند ( شهری 13.5 لیتر و جاده ای 10.5 لیتر) . در آزمایش های Edmunds ، مدل چهار چرخ محرک Limited، با موتور پایه شش سیلندر، زمان صفر تا 100 خود را ، 8.4 ثانیه به ثبت رساند .
پیشرانه 2.3 لیتری توربو شارژ شده چهار سیلندر که به طور اختیاری قابل نصب بر روی مدل های Base ، XLT و Limited، است ، سوخت خود را مزمزه می کند ؛ این پیشرانه ، 270 اسب بخار نیرو و 300 پوند فوت گشتاور تولید می کند . جعبه دنده شش سرعته خودکار با دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد قرار دارند ؛ البته می توانید چهارچرخ محرک را هم سفارش دهید . با این پیشرانه و دیفرانسیل جلو ، مصرف سوخت ترکیبی به 10.5 لیتر کاهش پیدا می کند ( شهری 12.5 لیتر و جادهای 8.5 لیتر ) ؛ و پیشرانه چهارچرخ محرک ، به مصرف سوخت ترکیبی 11 لیتر در 100 کیلومتر می رسد ( شهری 13 لیتر و جادهای 9 ) .
مدل Sport و Platinum، موتور توربو شارژ شده 3.5 لیتری شش سیلندر دارند . این پیشرانه قادر است تا 365 اسب بخار نیرو و 350 پوند فوت گشتاور تولید کند . جعبه دنده شش سرعته خودکار و سیستم چهار چرخ محرک ، به صورت استاندارد بر روی این مدل ها نصب هستند .
بیشتر بخوانید:
خودرو سایون iA مدل 2016 و نقد و بررسی آن از دید کارشناسان
منبع: کار